هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار

آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و تاثیرات آن روی سئو سایت

دسته بندی : سئو
1401/03/02

گوگل برای بهینه سازی بهتر سرچ های کاربران همواره به دنبال این است که الگوریتم های کاربردی و مهمی را در این زمینه پرورش بدهد تا در نهایت بتواند تجربه کاربری را به بیشترین میزان خود برساند. قبل از به وجود آمدن الگوریتم ها و قوانین گوگل وبسایت ها با روش های کلاه سیاه می توانستند رتبه بگیرند و چون نظارتی در این میان نبود سایت های زرد زیادی در SERP قرار گرفت و باعث شد روزانه هزاران کاربر از گوگل بابت این موضوع شکایت نمایند. گوگل هم برای هر مشکلی که کاربران از آن ناراضی بودند یک الگوریتم وضع کرد و با نامگذاری آن و معرفی به جامعه اینترنت توانست یک ثبات خوبی را در سرچ ها و رتبه دهی سایت ها ایجاد نماید. در این سری از الگوریتم های دوست داشتنی گوگل ما میخواهیم به بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار بپردازیم و نکات کاربردی این الگوریتم عجیب و غریب را بیان کنیم. حتما با دیدن اسم این الگوریتم کنجکاو شده اید که مرغ مگس خوار چه وظیفه ای را به عهده دارد؟ و چرا به این اسم نامگذاری شده است. پس در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به تمامی این پرسش ها پاسخ دهیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ Hummingbird
  • چرا این الگوریتم مرغ مگس خوار نامیده شد؟
  • آیا الگوریتم مرغ مگس خوار روی سئو تاثیر دارد؟
  • چگونه می توانیم از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار سایت خود را ارتقا دهیم؟
  • نحوه کارکرد الگوریتم کاربردی مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ Hummingbird

گوگل پس از معرفی الگوریتم پاندا برای بررسی محتوای وبسایت ها و الگوریتم پنگوئن برای بررسی لینک سازی ها تصمیم گرفت تا نتایج نشان داده شده به کاربران را هرچه بیشتر می تواند بهینه تر نماید و درست در همین لحظه استارت الگوریتم مرغ مگس خوار به وجود آمد. در واقع وظیفه این الگوریتم بررسی محتوا و یا کیفیت لینک سازی ها نیست بلکه این الگوریتم به بررسی معنای کلمات و ارتباط آنها با کلمه کلیدی اصلی می پردازد. خوب الان با بررسی یک مثال ساده به این موضوع میپردازیم:

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم دزدان دریایی چیست؟ را مطالعه نمایید.

یک مقاله در مورد آموزش سئو را در نظر بگیرید که کلمه کلیدی اصلی آن آموزش سئو می باشد. نویسنده برای اینکه نتیجه بهتری را در این مقاله بگیرد باید کلمه کلیدی خود را در متن و هدینگ ها تکرار کند اما گاهی اوقات این تکرار به بیشترین حد ممکن خود می رسد خوب در این لحظه نویسنده نمی تواند از کلمه آموزش سئو بیش از حد مجاز در متن خود استفاده کند زیرا با برخورد شدید الگوریتم ها روبرو میشود و از طرفی اگر هم کم استفاده کند ممکن است در SERP قرار نگیرد. در اینجا الگوریتم مرغ مگس خوار چاره ی کار شد. در یک متن آموزش سئو شما راجب به لینک سازی ها و تولید محتوا، ابزار های سئو، روش های سئو و… همگی صحبت می کنید که تمامی این کلمات به آموزش سئو مربوط میشود. الگوریتم مرغ مگس خوار محتوای شما را مطالعه میکند و به کلماتی که مترادف، هم معنی، تکمیل کننده و هم مفهوم کلمه اصلی است هم امتیاز می دهد. این مورد باعث میشود تا محتوای کاربردی و با کیفیتی برای کاربران تهیه شود. این الگوریتم با دقت و سرعت بالا به برسی محتوای نوشته شده می پردازد و با تمامی مترادف های کلمات هم آشنا است و اگر نویسنده ای این قوانین را رعایت نکند جریمه میشود.

در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار دوست داشتنی را به جامعه وبسایت ها معرفی کرد تا بتواند با بررسی دقیق تر سایت هایی با محتوای بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. اولین و مهم ترین هدف گوگل این است که بتواند کاربران خود را راضی نگه دارد و بهترین نتایج را به آن ها نمایش دهد.

چرا این الگوریتم مرغ مگس خوار نامیده شد؟

یکی از پرسش هایی که برای بسیاری از کاربران به وجود می آید این است که چرا اصلا مرغ مگس خوار را برای این الگوریتم نامگذاری کرده اند ؟ این پرنده یکی از سریعترین و تیزبین ترین پرنده های دنیا است که با سرعت زیادی می تواند شکار خود را پیدا کند. حتی گفته میشود که وقتی این پرنده در حال پرواز است به دلیل سرعت بالای پرواز او انسان نمی تواند بال زدنش را مشاهده نماید زیرا این پرنده برای شکار در هر ثانیه چیزی حدود 200 بار بال می زند. همین ویژگی های جالب این پرنده باعث شد که گوگل این نام را برای الگوریتم خود بگذارد، زیرا این الگوریتم هم با سرعت بالا به بررسی محتوا ها می پردازد تا در نهایت بهترین محتوا که هدف آن است را در دسترس کاربر قرار دهد.

آیا الگوریتم بهینه مرغ مگس خوار روی سئو تاثیر دارد؟

مگر می شود گوگل الگوریتم به این کارآمدی را معرفی کند و آن را بی اثر قرار دهد. در پاسخ به پرسش فوق باید گفت بله الگوریتم دوست داشتنی مرغ مگس خوار هم تا حد زیادی روی سئو تاثیر دارد، درست است که پاندا و پنگوئن خودشان می توانند به تنهایی به بررسی سایت ها بپردازند و نتایج سئو را عوض کنند اما بررسی مرغ مگس خوار هم بی تاثیر نیست زیرا تمرکز اصلی آن روی محتوا است و بر اساس کیفیت محتوا می تواند رتبه بندی سایت ها را جا به جا نماید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پنگوئن چیست؟ را مطالعه نمایید.

چگونه می توانیم از نظر الگوریتم مرغ مگس خوار سایت خود را ارتقا دهیم؟

پس تا به ایجا متوجه شدیم که قضاوت این الگوریتم روی نتیجه ها تاثیر گذار است. چه جوری سایت خودمون را برای مرغ مگس خوار بهینه طراحی کنیم تا بتوانیم رتبه خوبی را کسب کنیم.

به چگالی کلمات کلیدی دقت نمایید.

همانطور که گفته شد استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا جریمه دارد. زیرا الگوریتم ها تصور میکنند که شما قصد فریب دادن گوگل برای کسب امتیاز بیشتر را دارید و به همین منظور شما را جریمه می کنند. پس حتما به چگالی کلمات کلیدی خود دقت نمایید و از یک تعداد مشخصی در متن های خود استفاده کنید و به جای آن میتوانید از کلمات مترادف و هم معنی استفاده کنید زیرا الگوریتم مرغ مگس خوار می تواند این مورد را تشخیص دهد و برای شما امتیاز قائل شود.

محتوا های خود را به صورت جامع بنویسید!

همانطور که میدانید مرغ مگس خوار به صورت کلی به محتوای شما اشراف دارد و آن را بررسی می کند و در صورتی که کامل باشد و به همه ی پرسش های کاربران پاسخ دهد آن را جزو SERP قرار می دهد. پس از تیم تولید محتوای خود بخواهید، در صورتی که راجب به یک موضوع مقاله می نویسند به صورت کلی به تمامی پرسش ها و ابهامات موضوع پاسخ دهند تا بتوانید امتیاز خوبی را کسب نمایید. اگر نیروی خوبی برای تیم تولید محتوا ندارید پیشنهاد میشود مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید.

محتوای تصویری و پادکست تولید کنید!

هدف مرغ مگس خوار این بود که کامل ترین محتوا را در اختیار شما کاربران قرار دهد، شما میتوانید با تولید محتوای تصویری و پادکست به این الگوریتم نشان دهید که به تجربه کاربری اهمیت زیادی می دهید و همواره به دنبال جلب رضایت کاربران هستید.

با لینک سازی داخلی اهمیت محتوای خود را اقزایش دهید.

سعی کنید در بین محتوا های صفحه اصلی و وبلاگ خود یک زنجیره لینک سازی داخلی را ایجاد نمایید. با این کار به الگوریتم ها نشان می دهید که محتوا های شما از کیفیت خوبی برخوردار است و کاربر می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بعدی مراجعه نماید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم گورخر گوگل را مطالعه نمایید.

مقاله هایی با تعداد کاراکتر های متفاوت هم ایجاد کنید.

همیشه نیاز نیست که محتوای سایت شما یک مقاله 2000 یا 3000 کلمه ای باشد، گاهی می توانید تنها با یک مقاله 700 کلمه ای هم مفهوم کلی را به کاربر برسانید. خیلی از کاربران هستند که به دنبال مقاله های کوتاه برای رسیدن به پرسش خود هستند. پس سعی کنید که این تنوع را در میان مقالات خود ایجاد نمایید تا بتوانید تمام سلیقه کاربران را راضی نگه دارید.

مرغ مگس خوار

نحوه کارکرد الگوریتم کاربردی مرغ مگس خوار

احتمالا پس از توضیحات مفصلی که راجب به الگوریتم کاربردی مرغ مگس خوار دادیم الان به این فکر می کنید که این الگوریتم چگونه کار میکند و وابسته به چه ابزار هایی می باشد.

این دو الگوریتم به دو موضوع کاربردی گراف دانش و جست و جوی معنایی وابسته میباشد.

گراف دانش : قبل از اینکه الگوریتم کاربردی گوگل یعنی مرغ مگس خوار معرفی شود، گوگل یک مفهومی را به نام گراف دانش به بازار عرضه کرد. گراف دانش بر این باور بود که نتیجه جست و جوی کاربران تنها به یک کلمه مربوط نمی شود بلکه باید فاکتور زیادی را در اختیار آنها قرار دارد. برای مثال وقتی نام بازیگر و یا اسم سریالی را در گوگل سرچ میکنیم ما با اطلاعات زیادی درمورد این بازیگر مانند (سن، نمونه کار ها و….) و اطلاعات زیادی در مورد فیلم ( لینک دانلود، بازیگران، سال تولید و….) مواجه می شویم. در این حالت نیازی نیست که شما سوالات خود را تک تک از گوگل بپرسید و میتوانید با یک سرچ تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

جست و جوی معنایی Semantic search : 

الگوریتم مرغ مگس خوار به یک کلمه کلیدی توجه ندارد بلکه معنا و مفهوم آن را در نظر میگیرد. حال با کمک جست و جوی معنایی یک آپشن خوبی را برای کاربران فراهم کرده است که زمانیکه یک کاربر عبارتی را در گوگل سرچ میکند به سابقه سرچ آن و  موقعیت جغرافیایی آن توجه می کند. برای مثال شما زمانی که در مرورگر اصلی خود عبارت گوشی را سرچ می کنید، مرغ مگس خوار با توجه به IP و سرچ هایی که قبلا انجام داده اید در کادر پایین کلماتی را می آورد که قبلا سرچ کرده اید و وقتی این کار را با مرورگر دیگر انجام می دهید که سابقه سرچ در آن ندارید در کادر پایین عبارت های متفاوتی را مشاهده می کنید. در واقع این ابزار از الگوریتم مرغ مگس خوار علاوه بر توجه به کلیت و مفهوم که در بالا توضیح داده شد، به سابقه جست و جو و دیگر اطلاعات شما توجه کرده و بهترین نتایج را در اختیار شما قرار می دهد.

یکی از مسائلی که الگوریتم مرغ مگس خوار به آن توجه دارد این است که با قدرتی که دارد می تواند رتبه بندی جایگاه های گوگل را جا به جا کند و برای این موضوع به رفتار های کاربرا توجه میکند. حالا این موضوع یعنی چی؟

برای مثال عبارت آموزش طراحی سایت را در نظر بگیرید که کاربران آن را داخل گوگل سرچ می کنند و روی لینک سوم بیشتر از لینک اول کلیک کرده و تعامل آن ها و تجربه کاربری با لینک سه بیشتر است. این تعامل میتوانید شامل اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، عدد پایین بانس ریت و.. باشد. در این حالت مرغ مگس خوار دست به کار شده و با توجه به رفتار انسانی میتواند  جای سایت لینک اول را با سوم جا به جا کند، برای همین موضوع است که پیشنهاد میشود حتما روی تجربه کاربری تمرکز کافی داشته باشید زیرا همین نکته میتواند جای شما را در گوگل جا به جا کند.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پاندا چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی موضوع جذاب الگوریتم مرغ مگس خوار بپردازیم و بار دیگر یکی از الگوریتم های مهم گوگل را برای شما بررسی نماییم. امیدوارم اطلاعات کاربردی و کافی را از خواندن این مقاله به دست آوریده باشید. اگر سئو کار و یا وب مستر هستید با آشنایی هرچه بیشتر الگوریتم ها میتوانید در بازی گوگل مهارت داشته باشید و رتبه بهتری را کسب نمایید. اگر در زمینه الگوریتم ها تجربه ای دارید و یا توسط آنها جریمه شده اید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *