هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش بازی مافیا

آموزش بازی مافیا | نقش ها، قوانین و روند بازی

دسته بندی : مقالات
1399/12/25

آموزش بازی مافیا: اگر کنار دوستاتون هستید و حوصلتون حسابی سر رفته و نمیدونید چیکار کنید پیشنهاد ما به شما بازی مافیاست! بازی مافیا از جمله بازی های گروهی و جذابی است که میتونید در جمع های دوستانتون اون رو تجربه کنید.

مافیا (Mafia) که به نام بازی گرگینه هم شناخته میشه توسط فردی به نام دیمیتری دیویدوف در سال ۱۹۸۶ ساخته شد. دیمیتری دیویدف دانشجوی دانشکده روانشناسی دانشگاه مسکو بود که این بازی رو تحت عنوان یک پروژه تحقیقاتی ایجاد کرد و این پروژه مورد بررسی افراد مختلفی قرار گرفت. بعد از این ماجرا به تدریج بازی مافیا در آمریکا و اروپا نیز گسترش پیدا کرد تا جایی که در دهه 90 میلادی به سرگرمی محبوب و پایه ثابت در میان خانواده ها و دوستان تبدیل شد. این بازی به شکل های مختلف در دنیا انجام می شه. روشی که در این نوشته به شما معرفی می کنم یکی از متداول ترین روش های انجام بازی مافیا یا گرگینه است.

در نتیجه اگر تصمیم گرفتید که با دوستان یا خانوادتون این بازی رو انجام بدید اما قوانینش رو نمیدونین یا یادتون نیست با من همراه باشید تا در این مقاله از برتر آموز، قوانین، نقش ها و شیوه انجام بازی رو برای شما توضیح بدم 🙂

لوازم مورد نیاز برای بازی مافیا

  1. یک جمع دوستانه حداقل 5 تا 10 نفره که هم پایه باشن هم قدرت بازیگری خوبی داشته باشن!
  2. چند تا تیکه کاغذ برای مشخص کردن نقش ها یا استفاده از کارت های مخصوص بازی مافیا

اگر برای بازی کردن حضوری یار پیدا نمیکنید عیبی نداره میتونین از لینک زیر با کسایی که نمیشناسینشون بازی کنید و لذت ببرید.

دانلود بازی آنلاین مافیا از برای اندروید از گوگل پلی 

نقش های اصلی و فرعی بازی مافیا

آموزش بازی مافیا

برای اینکه روش بازی رو بهتر یاد بگیرید اول از همه بهتره با نقش های اصلی و فرعی بازی مافیا و وظایفشون آشنا بشیم و بعدش بریم سراغ آموزش بازی مافیا! کلا تو این بازی 6 نقش اصلی و 9 نقش فرعی داریم، که تمامی نقش های اصلی باید حتما تو بازی وجود داشته باشن اما در مورد نقش های فرعی الزامی وجود نداره و با توجه به تعداد افرادی که تمایل به بازی کردن دارن باید تعدادی از نقش های فرعی انتخاب بشه!

قبل از توضیح دادن نقش ها باید بگم که بازی مافیا در واقع کلا از دو گروه تشکیل میشه: شهروندان و مافیا

و  هدف بازی مافیا اینه که یا شهروندان، مافیا رو از بین ببرند یا مافیا، شهروندان رو.

 

خدا (گاد یا راوی)

شخصی که به عنوان خدا انتخاب می شه تنها شخصیه که نقش های بقیه ی افراد بازی رو می دونه و خودش نه متعلق به گروه شهروندان است و نه متعلق به گروه مافیا.

گاد یا راوی در طول بازی باید حواسش باشه که روند بازی درست پیش بره! مثلا یکی از وظایفش اینه که وقتی که شب می شه و همه ی بازیکنان چشماشون رو می بندن، خدا یا راوی به ترتیب نقش ها رو بیدار می کنه و ازشون چند تا سوال می پرسه. یعنی یک سوال مشابه رو با توجه به اینکه نقش هر کس چیه به مدل ها مختلف می پرسه.

مثلا از مافیا سوال رو اینجوری میپرسه  که: «می خواید چه کسی رو بکشید؟».

و از دکتر این سوال رو جور دیگه ای می پرسه و میگه: «میخوای کیو نجات بدی؟»

وقتی می خواد از کارآگاه بپرسه میگه: «می خوای نقش چه کسی رو بفهمی؟». (حواستون باشه اگر کارآگاه در پاسخ بگه “پدرخوانده” گاد نمیتونه به اون جواب مثبت بده.)

اما زمانی که روز هستش و در حالتی که همه ی نقش ها بیدار باشن، خدا بازی رو باید بدون طرفداری از گروه خاصی پیش ببره؛ در ادامه ی مقاله ی «آموزش بازی مافیا» با نقش خدا و کار هایی که باید انجام بده بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

گروه مافیا

تو یک گروه 10 نفره معمولاً 3 نفر به عنوان مافیا انتخاب میشن که در اولین شبی که توسط راوی یا همون خدا اعلام می شه با هم دیگه آشنا می شن. اگر نقش شما و دوستاتون مافیا باشه وقتی که بقیه ی بازیکنان می خواهند شما رو شناسایی کنن و از بازی حذف کنن شما باید نقشتون رو به کلی کتمان کنید، یا اینکه سعی کنید دروغ هایی بگید که نظر بقیه رو بتونید عوض کنید.

از اونجایی که اگر افرادی که نقش مافیا دارن از بازی حذف بشن تمام هیجان بازی از دست میره میشه گفت که این نقش مهم ترین نقش این بازی هستش. بخاطر همین موضوع گروه مافیا باید در روز به خوبی با هم دیگه همکاری کنند و برای افرادی که می خواهند در شب بکشند، استراتژی مناسبی داشته باشند.

همچنین علاوه بر مهم بودن میشه گفت مافیا  سخت ‌‌ترین نقش بازی هم هست؛ چرا که ممکن است افرادی که شخصا شما رومی‌شناسن، به زودی پی ببرن که در حال دروغ گفتن هستید.

پدرخوانده 

  • از گروه مافیا
  • از نقش های اصلی

در میان اعضای مافیا مهم ترین نقش متعلق به پدرخوانده می باشد. این فرد تصمیم گیرنده نهایی در بازی هستش.

پدرخوانده باید با بقیه اعضای گروه مافیا مشورت و یک نفر رو با توجه به نظر سایر اعضا از میان شهروندان انتخاب کند. بعد از نهایی شدن تصمیم، اون شخص با شلیک گلوله توسط پدرخوانده از بازی حذف میشه.

تروریست

  • از گروه مافیا
  • از نقش های فرعی

اگر کاراکتر تروریست در روز با رای شهروندان کشته بشه، میتونه یکی از بازیکنان رو با خودش حذف و یا ترور کنه.

ناتاشا

  • از گروه مافیا
  • از نقش های فرعی

ناتاشا شخصیه که در تمامی شب ها میتونه اجازه صحبت کردن رو از یکی از افراد بگیره یا اصطلاحا اون رو لال کنه. کاراکتری که قربانی ناتاشا می شه در روز بعد اصلا نمی تونه صحبتی انجام بده.البته باید توجه داشته باشید که ناتاشا اجازه ی اینکه در دو شب متوالی یک نفر رو لال کنه نداره.

مذاکره کننده

  • از گروه مافیا
  • از نقش های فرعی

فرد مذاکره کننده می تونه د یکی از اعضا رو انتخاب و اون را عضوی از گروه مافیا کنه. اگر مافیا قصد مذاکره داشته باشند این فرد باید این موضوع رو در شب با گاد مطرح کنه. البته اگر تصمیم به مذاکرده گرفته بشه مافیا در اون شب اجازه ندارن که علاوه بر تغییر نقش یکی از شهروندان شهروند دیگه ای رو از بازی حذف کنن. همچنین نمیتونن کاراکتر های کارآگاه و پزشک رو به مافیا تبدیل کنن.

گروه شهروندان

وظیفه اصلی شهروندان در این بازی پی بردن به نقش مافیا با وجود تمام دروغ هایی است که آن ها می گویند. بهترین راه کار برای موفقیت در این نقش برقراری دوستی با افراد دیگه است و اینکه به نشونه های کلامی، غیر کلامی و شهود خود اطمینان کنید.

توجه داشته باشین که یکی از نقش ها شهروند سادست و نیازی نیست که حتما تمامی شهروند ها نقش و یا شغل خاصی داشته باشن. یک شهروند ساده میتونه در رای گیری ها شرکت کنه و با تشخیص درست مافیا رو از بین ببره.

دکتر

  • از گروه شهروندان
  • از نقش های اصلی

نقش دکتر در هر دوره از شب می تونه یکی از افرادی را که مافیا کشته اند رو نجات بده اما به شرطی که در مورد شهروند بودن اون شخص تشخیص درستی داده باشه. البته دکتر می تواند در طول روند بازی یکبار نیز خودش را نجات دهد.

کارآگاه

  • از گروه شهروندان
  • از نقش های اصلی

کارآگاه در هر دوره از شب می تونه به یکی از افرادی که گمان می کنه مافیاست رو به خدا نشون بده. این نقش در این بازی بسیار جذاب است چون که اگر کارآگاه بتونه هویت افراد مختلف بازی رو تشخیص بده، شهروندان می تونن با هم آشنا و علیه گروه مافیا با هم دیگه متحد بشن.

اسنایپر

  • از گروه شهروندان
  • از نقش های فرعی

اسنایپر یا حرفه ای تفاوتش با شهروندان دیگه اینه که معمولا 2 تا تیر داره که با توجه به تعداد بازیکنان ممکن است این تیرها کم یا زیاد باشه. اسنایپر به دستور راوی بیدار میشه و به فردی که حدس میزنه مافیا است، شلیک می کنه

توجه داشته باشید، در صورتی که حرفه ای در انتخاب مافیا درست عمل کرده باشه در بازی می مونه و اگر به اشتباه به یکی از شهروندان شلیک کنه خودش از بازی حذف می شه. این شخصیت می تواند از شلیک کردن خودداری کند. البته باید این نکته را بدانید که تیر اسنایپر بر رویین تن و دکتر تاثیر ندارد و خدا در روز اعلام می کند که تیر اسنایپر به هدف نخورد.

ساقی

  • از گروه شهروندان
  • از نقش های فرعی

ساقی جزء تیم شهروندان محسوب می شود. در فاز شب اون یکی از بازیکنان را انتخاب می کنه و بازیکن منتخب اصطلاحاً مست می شه.بین اصطلاحات بازی مافیا، اصطلاح مست شدن یعنی ساقی به هر کسی اشاره کنه، نقش اون فرد دیگه اجرا نخواهد شد. نکته مهم در مورد این کاراکتر اینه که اون نمی تونه در دو شب پشت سرهم یک نفر رو مست کنه.

رویین تن

  • از گروه شهروندان
  • از نقش های فرعی

رویین تن، یکی از قوی ترین شهروندان بازی است.این شخص در شب می تونه خودش رو رویین کنه تا مافیا نتونن اون رو در شب بکشند. تیم مافیا حاضر در بازی فقط می تونن اون رو در روز و با جمع آوری آرای شهروندان به قتل برسونند. این امتیاز برای رویین تن وجود دارد که خود را در روز به عنوان رهبر تیم شهروندان معرفی کند و از این طریق به بازی ادامه دهد.

شهروند خائن

  • از گروه شهروندان ولی از مافیا
  • از نقش های فرعی

این فرد خیانت کار جز شهروندان به حساب می آید اما نقش سیاهی مانند دزد و ناتاشا دارد. در تمامی بازی شهروند خائن کمک می کند تا مافیا به اهدافشون برسن.

آموزش بازی مافیا: قوانین بازی

  1. قانون اول و اصلی بازی این است که کسی نباید از نقش دیگری مطلع باشه و کسی نباید در مورد نقش خودش برای دیگران توضیحی بده.
  2. هنگامی که راوی اعلام میکنه که شب شده، تمامی افراد باید چشماشون رو ببندند و تا زمانی که خدا یا همون راوی نقش های اون ها را صدا نزده نباید چشماشون رو باز کنن.
  3. راوی به ترتیب باید نقش های پدرخوانده، مافیا، دکتر و کارآگاه را بیدار کنه.
  4. حتی بعد از حذف شدن از بازی نباید نقشتون رو اعلام کنید.
  5. تعداد افرادی که نقش های پدرخوانده، دکتر، کارآگاه و خدا رو بر عهده دارن به تعداد افرادی که بازی میکنن بستگی نداره و در هر شرایطی باید حتما و فقط یک نفر برای هر کودوم از این نقش ها انتخاب بشه
  6. بخشی از قوانین را در بخش نقش ها توضیح دادم و بخش دیگه قوانین رو در بخش آموزش بازی مافیا توضیح میدم.

آموزش بازی مافیا (روش و روند بازی مافیا)

آموزش بازی مافیا

همانطور که گفتم هدف اصلی بازی مافیا از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و یا برعکس است. در واقع زمانی که گروه شهروندان در اکثریت خودشون باشن بازی به نفع اون ها و درصورتی که مافیا مساوی اعضا شهروندان و یا بیشتر باشن بازی به نفع مافیا به اتمام می رسه. برای درک بهتر این موضوع مثالی برای شما میزنم.

فرض کنید که می خواهید این بازی رو ده نفره انجام بدید. اولین قدم اینه که کارت ها یا کاغذ هایی که روی اون ها اسم نقش هارو نوشتین باید بین افراد توسط خدا پخش بشن.

خدا کارت ها رو به افراد می ده و در کل پروسه پخش کارت ها باید حسابی حواسش رو جمع کنه که کسی از نقش دیگری آگاه نشه چون در غیر این صورت کل هدف بازی زیر سوال میره! تو این گروه 10 نفره تقسیم بندی ها به شکل زیر انجام می شن:

  • یک نفر کارآگاه
  • یک نفر دکتر
  • یک نفر پدرخوانده
  • دو نفر مافیا
  • و پنج نفر شهروند

این بازی به دو بخش روز و شب تقسیم می شه و همنطور که گفتیم کسی که راویه روز و شب این بازی رو تعیین میکنه. روند بازی در هر روز و در هر شب اینجوریه که :

روند بازی مافیا در شب اول

خدا بازی را شروع کرده و به همه افراد می ‌گوید که چشماشون رو ببندند. بعد از اینکه مطمئن شد همه ی افراد چشمشون رو بستن و تقلبی در کار نیست، به بازیکنان فرمان می‌ ده:

«مافیا، بیدار.»

بعد از شنیدن این فرمان مافیا های بازی چشمشون رو باز می ‌کنن و با هم دیگه آشنا میشن و مجددا چشمشون رو میبندن.

روند بازی مافیا در روز اول

همه ی افراد چشمشون رو باز میکنن و بازی از اینجا شروع می ‌شه. تو این مرحله هر کودوم از افراد برای پیشبرد بازی و پی‌ بردن به نقش سایرین، باید هم دیگه رو متهم کنن. اینجوری به راحتی میشه رفتارهای غیر معمول رو شناسایی کرد؛ به طور مثال میتونید به این نکته ها توجه کنید:

  • آیا کسی خجالتی ‌تر از معمول رفتار می ‌کنه؟
  • آیا کسی بیشتر از حد نرمال حرف می ‌زنه؟
  • آیا قیافه کسی مضطرب به نظر میرسه؟

یکی از مواردی که تو این مرحله از بازی مافیا برای شناسایی افراد دیگه به شما کمک خواهد کرد، پرسیدن سوال ‌های مستقیم در رابطه با نقش افراد است. یعنی مثلا مستقیما بپرسید که «آیا از مافیا هستی؟» علاوه بر این، وقتی دارین سوال میپرسین دائما حواستون به چشم های طرف مقابلتون باشه، اینجوری حدس زدن دروغ یا راست بودن پاسخ طرف مقابل یکم راحت تر میشه؛

بعد از این ‌که تمام افراد گروه، خودشون رو ابراز کردن و سوالاشون رو پرسیدن، نوبت اینه که ک یا چند نفر از حاضرین به عنوان مظنون و یا مظنونین مافیا متهم و یا کاندید بشن.بعدش با اشاره راوی حاضرین برای کشتن یکی از افراد رای گیری میکنن و هر کودوم از افراد بازی به شخصی که فکر می ‌کنه جزو گروه مافیا است، رای میده. اگر مظنون ‌ها بیش از یک نفر باشند (که معمولا نیز این اتفاق می‌‌افته)، فردی انتخاب می ‌شه که بیشترین رای رو از میان جمع بیاره؛ فردی که انتخاب می‌ شه، کشته و از دور بازی خارج میشه؛ همانطور که گفتم فرد مورد نظر نباید پس از کشته ‌شدن، حرفی بزنه و یا نقشش رو مشخص کنه.

روند بازی مافیا در شب دوم

همه ی افراد به فرمان خدا چشمشون رو می بندن. و خدا مافیا را مجددا با فرمان «مافیا، بیدار.»، بیدار می کنه و از اون ها می پرسه که قصد کشتن چه کسی رو دارن؟ و مافیا بعد از مشورت شخصی رو انتخاب میکنن و در سکوت به اون اشاره میکنن تا پاسخ سوال راوی رو بدن؛ بعد مافیا مجددا چشماشون رو میبیندن و راوی دکتر بازی رو بیدار می کنه و از اون میپرسه که «میخوای کیو نجات بدی؟» دکتر هم مثل مافیا با اشاره شخص مورد نظرش رو مشخص می کنه. حالا نوبت بیدار شدن کارآگاهِ؛ راوی از کارآگاه می پرسه که: «می خوای نقش چه کسی رو بفهمی؟» و کارآگاه هم مثل بقیه به راوی جواب میده.

روند بازی مافیا در روز دوم

راوی بازی دوباره همه ی بازیکن ‌ها رو بیدار می ‌کنه. تو این مرحله یکی از افراد کشته‌ شده مگر این که دکتر در روز قبل، فرد مورد هدف توسط مافیا رو شناسایی کرده و اون را نجات داده باشه. بازی مافیا به همین شکل در چرخه‌ های روز و شب ادامه پیدا می ‌کنه تا زمانی که شهروند ها موفق بشن تمام افراد گروه مافیا رو از بین ببرن و یا گروه مافیا بتونن با از بین ‌بردن تک‌ تک شهروند ها در اکثریت قرار بگیرن. یعنی مثلا اگر هر سه مافیا هنوز در جمع حضور دارن باید حداقل 3 شهروند از پنج شهروند رو از بین ببرن.

 

نکته ی جالب این بازی اینه که بعد از این که تو بازی مافیا کشته و از بازی خارج شدید، این قابلیت رو پیدا خواهید کرد که هنگام شب، هویت واقعی تمام افراد رو ببینید. شاید تو این مرحله از اینکه چه کسی شما رو فریب داده شوکه بشید و به مرور با دوستاتون از یک زاویه ی دیگه آشنا میشین!! حتی میشه گفت همین که خارج از بازی با دونستن هویت تمام افراد، مدل بازی کردن اونا و فریب خوردن یا فریب دادنشون رو می تونید تماشا کنید، به اندازه ی شرکت تو بازی مافیا جذابیت داره! انقدر این بازی جای بحث داره و هیجان انگیزه که تا مدت ها بعد از بازی هم این بازی شما رو می تونه سرگرم کنه؛ مافیا باعث میشه ساعت ‌ها در موردش با دوستاتون خود صحبت کنید و کلی لذت ببرید.

 

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. you movies

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

    1. محسن حبیبی راد

      ممنون از شما