سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
آموزش بخش Shopping در سرچ کنسول

آموزش بخش Shopping در سرچ کنسول

دسته بندی : سئو
1403/03/27

اگر یک سایت فروشگاهی دارید و به دنبال فروش بالاتری هستید با استفاده از بخش Shopping سرچ کنسول به هدف خود دست پیدا خواهید کرد.

در این پست آموزشی مهمترین نکات در راستای فعال شدن بخش Shopping در سرچ کنسول سایت فروشگاهی را بررسی خواهیم کرد.

فروش بیشتر برای مدیران سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این موضوع نیز روز به روز سخت‌تر می‌شود. گوگل در سال 2022 یک سیاست جدید در پیش گرفت تا سایت‌های خرده فروشی آنلاین نتایج بهتری را ثبت کنند. دقت کنید که هر سایتی نمی‌تواند به بخش Shopping در سرچ کنسول دسترسی پیدا کند. چرا که به لحاظ اصولی و فنی سئو سایت خود را انجام نمیدهد. البته در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه این موضوع را بررسی خواهیم کرد. با این حال در این بخش نحوه فعالسازی و دسترسی به بخش Shopping در سرچ کنسول بررسی خواهیم کرد.

قابلیت Shopping در سرچ کنسول چیست؟

گوگل برای آنالیز بهتر سایت‌های فروشگاهی و همچنین راهنمایی آن ها، بخش Shopping در سرچ کنسول به سرچ کنسول اضافه کرده است. البته این بخش برای تمامی سایت‌ها فعال نیست و تنها برای برخی از سایت‌های فروشگاهی خرده فروشی فعال است. مهمترین نکته برای فعال سازی بخش شاپینگ در سرچ کنسول داشتن Data Struthers قابل درک برای گوگل است. تا زمانی که گوگل این موضوع را درک نکند، نمی‌تواند یک برنامه ریزی مناسب برای سایت شما انجام دهد. در صورتی که سرچ کنسول شما خطا دارد، باید آن را بررسی کنید و سپس برای آن یک برنامه ریزی انجام دهید.

بعد از پاک کردن تمامی خطاهای مربوط به سئو و یا زیر ساخت‌ سایت زمان آن رسیده است که از کدهای اسکیما در سایت خود استفاده کنید. اگر با کدهای اسکیما آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پست آموزشی « اسکیما چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟ » استفاده کنید تا درک بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید. دقت کنید که هدف ما این است که به گوگل بفهمانیم در سایت ما چه محصولاتی با چه مشخصاتی وجود دارد. در این صورت می‌توانیم ارزش سایت خود را به صورت ویژه افزایش دهیم و از ورودی گوگل برای فروش بیشتر استفاده کنیم.

بخش Shopping در سرچ کنسول دارای سه زیر دسته اصلی می‌‌باشد که به نام‌های  Product Snippets    ،  Merchant Listing و   Shopping tab listings قابل دسترسی است. هر بخش اطلاعات منحصر به فردی در اختیار شما قرار میدهد که به سئو بهتر سایت کمک می‌کند و محصولات فروشگاهی در گوگل را به مراتب بهتر نشان خواهد داد. در بخش‌های بعدی به صورت مفصل زیر دسته‌های  Shopping در سرچ کنسول بررسی می‌کنیم. پس از شناسایی سایت شما توسط گوگل و اضافه شدن گزینه‌های نام برده شده، حتما به گاید لاین موجود در خود سرچ کنسول توجه کنید تا کد اسکیما اشتباه برای محصولات و یا دسته بندی‌های خود استفاده نکنید.

قابلیت Shopping در سرچ کنسول چیست؟

مزایای فعال شدن بخش Shopping در سرچ کنسول چیست؟

برخی از سایت‌ها یک فروش حداقلی دارند و روی سرچ کنسول خود تمرکز نمی‌کنند. چرا که فکر می‌کنند استفاده از این کار هزینه زیادی به دنبال دارد. در صورتی که از اساس اشتباه فکر می‌کنند و بی توجهی نسبت به سرچ کنسول می‌تواند آن ها را از دایره فروش حذف کند. با این حال نیم نگاهی گذرا به مزایای Shopping در سرچ کنسول خواهیم داشت.

  • تحلیل فروش محصولات و عملکرد آن ها به سادگی در دسترس است.
  • اطلاعات دقیق محصولات ثبت خواهد شد و انتخاب برای مشتری ساده می‌شود.
  • گوگل شما را به عنوان یک مرجع معتبر در حوزه کاری شما شناسایی می‌کند، به همین منظور لینک سازی خارجی برای شما یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود.
  • ساختار اطلاعات محصولات برای گوگل قابل درک است و به دسته بندی اصلی فروشگاهی گوگل راه پیدا خواهید کرد.
  • تمامی تصاویر و محتوای بصری سایت تحلیل و مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین منظور در جستجوی تصویری گوگل بهتر حضور پیدا می‌کنید.
  • محتوای محصولات و دسته بندی شما ارزش بیشتری پیدا می‌کند و به عنوان دیتای مکمل به دیگر کاربران نشان داده می‌شود.
  • در صورتی صفحات محصول و یا صفحات دسته بندی شما مشکلی داشته باشد، به سادگی می‌تواند آن را رفع کنید تا مشکلی برای شما وجود نداشته باشد.
  • نرخ تبدیل سایت در بخش فروشگاهی به صورت ویژه افزایش پیدا می‌کند. حتی اگر خبرنامه و یا عضویت ویژه داشته باشید، رشد قابل توجهی خواهد کرد.
  • قیمت گذاری رقابتی بهتری خواهید داشت و در اولویت به مراتب بالاتری نسبت به رقبا نمایش داده خواهید شد.

در این بخش صرفا بخش کوتاهی از مزایای Shopping در سرچ کنسول بررسی کردیم. اگر برای تحلیل و بررسی سرچ کنسول سایت خود با چالش مواجه شدید، می‌توانید روی کمک مشاورین برترآموز حساب باز کنید. 😎🤟🏻

Product Snippets

زمانی که یک محصول را جستجو می‌کنید، چند سایت اول نمایش جامعی از محصولات خود دارند و در بخش پایینی خود اطلاعات بسیار زیادی به عنوان مکمل نشان داده می‌شود. به تصویر زیر نگاه کنید. سه سایت اولی که به شما نمایش میدهد یک سری توضیحات جانبی دارد که در خرید محصولات به شما کمک خواهند کرد. سایت اول صرفا یک آمار از محبوبیت محصول ارائه میدهد. سایت دوم به شما بازه قیمتی را نشان خواهد داد. اما در سایت سوم تمامی اطلاعات محصول شامل میزان محبوبیت، بازه قیمتی که می‌توان خریداری کرد و همچنین تعداد افرادی که در نظر سنجی ثبت کرده‌اند نشان خواهد داد. دو محصول اول به عنوان Market Place شناسایی می‌شود و سایت سوم به عنوان سایت خرده فروشی ثبت شده است.

Product Snippets

 

حال اگر شما محصول مورد نظر خود را به صورت انگلیسی جستجو کنید در نتایج برتر بخش فروشگاهی حضور دارد و دسترسی به آن نیز ساده است. بخش Product Snippets به صورت اختصاصی برای محصولات در نظر گرفته شده است و به کاربران کمک می‌کند که درک بهتری از هر محصول به دست آورند. در این بخش نظرات کاربران و همچنین موجودی آن نیز ثبت میشد. نمایش این بخش تاثیرات قابل توجهی روی نرخ کلیک یک سایت دارد و به همین منظور است که برای سئوکاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌‌باشد. دقت کنید که این بخش در وب فارسی و وب انگلیسی اندک تفاوت‌هایی دارد. اما در هر آپدیت گوگل این بخش تغییرات قابل ملاحظه ای انجام میدهد که می‌تواند به رشد بهتر سایت فروشگاهی کمک کند.

Merchant Listing

یکی از جذابترین بخش‌های Shopping در سرچ کنسول اضافه شدن لیست فروشندگان به صورت حرفه‌ای است. البته که این بخش در وب فارسی هنوز راه اندازه نشده است و عملکردی کاملی ندارد. اما بر اساس تحقیقات ما در انتهای سال 2024 این قابلیت به صورت آزمایشی به وب فارسی اضافه خواهد شد. با توجه به این قابلیت شما با جستجوی یک محصول سه لیست مشاهده خواهید کرد. اولین لیستی که به شما نمایش داده می‌شود، بهترین محصولات مشابه و محبوب بر اساس نظر دیگر کاربرانی است که آن خریداری کردند. البته هر محصول دارای مشخصات کامل و جامعی خواهد بود که خرید را برای شما ساده‌تر می‌کند. اگر یکی از محصولات را به زبان انگلیسی جستجو کنید، منظور ما را بهتر و دقیقتر درک خواهید کرد.

دقت کنید که اگر صفحه محصولات دارای خطای تکنیکال باشد و سئو آن به درستی انجام نشود، این بخش سئو منفی برای سایت شما خواهد بود. چرا که محصول را به درستی شناسایی نمی‌کند و همین موضوع نیز احتمال نمایش آن را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند. در این بخش لازم است که به شما پیشنهاد دهیم که از بخش « سئو تکنیکال چیست؟ نکات تجربی سئو تکنیکال + موارد اصلی » دیدن کنید تا به یک نتیجه عالی و جذاب دست پیدا کنید. اگر در بخش Merchant Listings سرچ کنسول سایت خود خطایی مشاهده کردید باید چک لیست زیر را بررسی کنید تا علت خطا مشخص شود.

  • صفحه محصول شما محتوای مناسبی ندارد و یا به درستی دسته بندی نشده است.
  • تصاویر محصول کیفیت مناسبی ندارد و یا سایز آن بسیار زیادی است.
  • قیمت و اطلاعات محصول به روز نیست و با اطلاعات مارکت در تضاد است.
  • از توضیحات متا مناسب برای محصول خود استفاده نکردید.
  • موجودی محصولات شما مدت زمان زیادی است که تغییر نکرده و به صورت ثابت نمایش داده می‌شود.

 دقت کنید که قابلیت Merchant Listings برای سایت‌هایی که فروش بالا و ترافیک زیاد دارند یک چالش خواهد بود. چرا که معیار گوگل بزرگی یک فروشگاه نیست، بلکه معیار گوگل موجودی محصولات، کیفیت بالا، قیمت مناسب و ثبت نام در Google Merchant Center می‌‌باشد.

Merchant Listing

Shopping tab listings

یکی دیگر از بخش‌هایی که در Shopping در سرچ کنسول وجود دارد اما برای ما ایرانیان قابل استفاده نیست بخش، Shopping tab listings است. در این بخش سایت یک سری اطلاعات اضافی دریافت خواهد کرد که در سئو سایت تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت. به عنوان مثال با بهینه سازی سایت خود به صورت ویژه برای بخش Shopping tab listings می‌توانید در نتایج عمومی گوگل نیز رتبه بهتری کسب کنید و دیگر کاربران نیز سایت شما را به عنوان یک مرکز معتبر بشناسند. معمولا سایت‌هایی که در بخش Shopping tab listings قرار می‌گیرند ترافیک به مراتب بهتری جذب می‌کنند. چرا که تمرکز گوگل بر این است که این سایت‌ها فروشگاهی روی کیبورد خرید رتبه بهتری دریافت کنند.

این بخش در سال 2025 برای سایت‌های ایرانی به صورت آزمایشی فعال خواهد شد. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهیم این است که تپ شاپینگ گوگل به صورت ویژه روی محصولات تمرکز ندارد و می‌توانید برای خریداری خدمات نیز از این بخش استفاده کنید. البته خرید خدمات در این بخش به صورت آزمایشی حتی برای سایت‌های انگلیسی زبان فعال است. در صورتی که ساختاری دیتایی سایت خود را به درستی مدیریت کنید به سادگی می‌توانید از آن بهره‌مند شوید و فروش خود را افزایش دهید. دقت کنید سایت‌هایی که تصاویر با کیفیت دارند در این بخش از طریق گوگل لنز نیز ورودی دریافت می‌کنند که امری به مراتب مهم است. البته برای بهرهمندی از گوگل لنز لازم است که تگ Product را صفحات محصول خود استفاده کنید تا به نتیجه مناسب برسید.

علت خطا در بخش Shopping در سرچ کنسول چیست؟

اولین روزهایی که بخش Shopping در سرچ کنسول فعال می‌شود، تعداد خطاهای سرچ کنسول زیاد می‌شود. همین موضوع نیز موجب می‌شود که رتبه سایت افت پیدا کند و فروش کمتر شود. در صورتی که سئو تکنیکال سایت به صورت اصولی انجام نشده باشد و اسکیما مارک آپ مناسبی ثبت نکرده باشید، رفع کردن این خطاها بسیار سخت می‌شود. اما اگر سئو سایت شما به صورت اصولی انجام شود، رفع کردن خطاها زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. با یک جلسه مشاوره سئو تکنیکال بخش قابل توجهی از ایرادات سایت شما رفع خواهد شد.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت کامل و جامع در مورد بخش Shopping در سرچ کنسول صحبت کردیم. اگر سوال و چالشی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را ثبت خواهند کرد. اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید بگوییم که مزایای اصلی بخش Shopping در سرچ کنسول در وب فارسی فعال نیست. اما شما باید ساختار دیتای سایت خود را به نحوی مدیریت کنید که پس از تایید و ثبت این موضوع بتوانید به تب فروشگاهی گوگل دست پیدا کنید.

برای این منظور نیز باید برای محصولات خود از کدهای اسکیما استفاده کنید و به گوگل بگویید که در هر صفحه هدف شما چیست و چگونه محصولات خود را بفروش میرسانید. برای گوگل بسیار مهم است که شما سایت خود را چگونه مدیریت می‌کنید و کیفیت محصولات شما در چه حدی است، چرا که گوگل قیمت شما را با دیگر رقبا مقایسه می‌کند. حال اگر خدماتی اضافی به مشتری دهید و یا کیفیت محصولات شما بسیار خاص است، باید از محتوای اختصاصی برای آن استفاده کنید و آن را به گوگل اعلام کنید. در غیر این صورت نتیجه مناسبی نخواهید گرفت و حتی قیمت بالای شما می‌توانید از سمت گوگل نکته منفی شناخته شود.

 به یاد داشته شاید که بخش Shopping در سرچ کنسول به بررسی نظرات هر محصول می‌پردازد. به همین دلیل داشتن برنامه ریزی جامع برای محتوای UCG از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند روی فروش سایت و همچنین نمایش شما در نتایج گوگل تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *