اگر نگاهی به آمار سرچ روزانه کاربران در گوگل بیندازید، متوجه این خواهید شد که دیده شدن در گوگل چه تأثیری در میزان رشد کسب و کار و فروش محصولات شما میتوانید داشته باشد. همه ما میدانیم که رسیدن به نتایج صفحه اول گوگل کمی سخت و زمانبر است. اما شما میتوانید به کمک تبلیغات گوگل، کمی این مسیر را کوتاه کرده و در نتایج دیده شوید. در این مطلب از برترآموز ما قصد داریم به صورت گام به گام و تصویری به آموزش تبلیغات گوگل و هر آنچه درمورد گوگل ادز باید بدانید، بپردازیم.
پیش از اینکه به آموزش تبلیغات گوگل بپردازیم، بهتر است با گوگل ادز به صورت کامل آشنا شوید. گوگل ادز در واقع یک پلتفرم غیر رایگان در گوگل است که تحت کانال بازاریابی”تبلیغات کلیکی ” یا”Pay Per Click | PPC” قرار دارد. روشهای مختلفی برای پرداخت در گوگل ادز وجود دارد که بهترین و مرسومترین روش، پرداخت به ازای هزار نمایش در گوگل است.
به کمک تبلیغات گوگل میتوانید صفحه هدفتان را در نتایج سرچ کاربران مشاهده کنید و از این طریق ترافیک بالایی را جذب کنید.
پیش از آموزش تبلیغات گوگل، ابتدا باید با عبارات مهم گوگل ادز آشنا شوید تا بتوانید بهترین کمپین گوگل ادز را اجرا کنید. از مهمترین عباراتی که در کمپینهای تبلیغاتی گوگل ادز استفاده میشود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همانطور که گفتیم مرسومترین نوع تبلیغات گوگل، روش کلیکی است. به همین دلیل است که میتوان گفت گوگل ادز بر پایه سیستم Bidding قرار دارد. هرچه bid یا مبلغ هر کلیک را بیشتر تعیین کنید، جایگاه بهتری در گوگا خواهید داشت. شما میتوانید bid را بر اساس روشهای مختلفی در کمپین تبلیغاتی خود مشخص کنید که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
رتبه تبلیغ در واقع جایگاه شما را در گوگل مشخص میکند. هرچه این رتبه بیشتر باشد، تبلیغ شما جایگاه بهتری خواهد داشت. این بدان معناست که تبلیغ شما توسط افراد بیشتری دیده میشود و طبیعتا نرخ کلیک و ترافیک سایتتان نیز افزایش مییابد. رتبه تبلیغ گوگل از ضرب bid در امتیاز کیفی بدست میآید. منظور از biD هزینهای است که شما برای هر کلیک کاربر تعیین میکنید.
در آموزش گوگل ادز ابتدا باید نوع کمپین را متناسب با نیاز کسب و کارتان انتخاب کنید. کمپینها در گوگل ادز انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:
به نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش سایت شما در گوگل، نرخ کلکی میگویند. هرچه نرخ کلیک یک سایت پس از کمپین گوگل ادز بیشتر باشد، کیفیت تبلیغ نیز بیشتر خواهد بود.
نرخ تبدیل اقداماتی است که کاربران انجام میدهند؛ مثل پر کردن یک فرم، خرید کردن، تماس گرفتن و …
به طور کلی عملکرد گوگل ادز به اینصورت است که تبلیغات شما را به لیدها و مشتریان هدف نشان میدهد. برای اگهی در گوگل، تبلیغ شما بر اساس کلمه کلیدی که در bid مشخص میکنید، از دیگر تبلیغات پیشی گرفته و در نتایج جستجو نشان داده میشود. عوامل زیادی بر کیفیت تبلیغ در گوگل تأثیر میگذارد که در ادامه به آنها میپردازیم:
اولین گام در آموزش تبلیغات گوگل، تعیین امتیاز تبلیغ و امتیاز کیفی است. امتیاز کیفی بر اساس کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ شما مشخص میشود. هرچه افرادی که روی تبلیغ شما کلیک میکنند بیشتر باشند، کیفیت تبلیغات شما نیز بیشتر است.
مکان جغرافیایی که برای کمپین گوگل ادز میشخص میکنید اهمیت بالایی در کیفیت تبلیغات گوگل دارد. اگر فروشگاه فیزیکی دارید، باید منطقهای که تحت شعاع شما قرار دارد را انتخاب کنید. اگر هم کسب و کارتان آنلاین است، مکان جغرافیایی را باید محدودهای انتخاب کنید که خدماترسانی یا ارسال محصول دارید. چرا که تبلیغات گوگل با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران برای آنها نمایش داده میشود.
در آموزش تبلیغات گوگل، انتخاب کلمات کلیدی اهمیت بالایی دارند. کلمه کلیدی با هدف کاربر و صفحه فرود شما باید همخوانی داشته باشد. شما میتوانید برای هر آگهی در گوگل، ۱ تا ۵ عبارت کلیدی هدفمند مشخص کنید.
یکی دیگر از مواردی که در آموزش تبلیغات گوگل باید در نظر داشته باشید، نوع Match است. در واقع با این کار به گوگل اعلام میکنید که آیا تبلیغ شما با سرچ دقیق عبارت کلیدی نمایش داده شود یا در جستجوهای نصفه و نیمه هم به کاربر نشان داده شود.
در آموزش تبلیغات گوگل، انتخاب عنوان و توضیحات تبلیغ اهمیت زیادی در میزان جذب مخاطبان دارد.
در ابتدای مطلب در مورد عبارات مهمی که در گوگل ادز به کار میرود، صحبت کردیم. الان وقت آن رسیده است که به آموزش گوگل ادز به صورت تصویری بپردازیم. برخلاف تصورتان راهاندازی کمپین گوگل ادز اصلاً کار دشواری نیست. کافیست مراحل آن را گام به گام پیش بروید تا بتوانید یک کمپین اصولی برای برندتان داشته باشید. راهاندازی کمپین در تبلیغات گوگل ۴ مرحله خواهد داشت. در ادامه هر مرحله از تبلیغات در گوگل را به شما آموزش خواهیم داد:
اولین گام در آموزش تبلیغات گوگل، اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس است. به کمک این ابزار حرفهای و تخصصی میتوانید آمار و اطلاعات سایتتان را نظیر ترافیک ورودی هر صفحه، نرخ ماندگاری کاربران در سایت و … را مشاهده و تحلیل کنید.
برای اینکه بتوانید کیفیت و اثرگذاری آگهی در گوگل را بررسی کنید، باید در ابتدا سایتتان را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.
گام دوم در آموزش تبلیغات گوگل، قرار دادن کدهای UTM یا Urchin Tracking Module روی سایت است. به کمک این قطعه کد میتوانید فعالیت کاربران را در رهگیری کنید. کدهای UTM بخشی از URL هستند که در ادامه آنها “؟” قرار میگیرد. این کدها به شما میگویند که کدام تبلیغ با نرخ تبدیل بیشتری همراه بوده است.
برای تنظیم کدهای UTM در سایت ابتدا باید سایتتان را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. برای تنظیم کدهای UTM ابتدا به بخش Campaign URL Builder گوگل آنالیتیکس بروید. مواردی که از شما خواسته شده است را به دقت پر کنید. در این بخش باید اطلاعات کامل مربوط به URL صفحه هدفتان را قرار دهید. اکنون UTM برای صفحه هدف شما ساخته شده است و میتوانید از طریق گوگل آنالیتیکس روند اثرگذاری گوگل ادز را برای این صفحه بررسی کنید.
این بخش از مهمترین قسمتهای آموزش تبلیغات گوگل است. به وب سایت گوگل ادز بروید. اگر در این سایت حسابی ندارید، مطابق با تصویر زیر، روی Start Now کنید و برای ثبت نام در گوگل ادز اقدام کنید. برای ثبتنام در این سایت به یکایمیل نیاز دارید. پس از ایجاد حساب در گوگل ادز، صفحهای مانند تصویر زیر برای شما باز میشود.
در این بخش باید هدفتان از انجام اگهی در گوگل را مشخص کنید. توصیه میکنیم این بخش را رها کنید؛ چرا که در صورت انتخاب یکی از گزینهها، در ادامه محدود خواهید شد.
اما گزینه Switch To Expert Mode را انتخاب کنید تا به مرحله بعد بروید.
پس از انتخاب گزینه Switch To Expert Mode، صفحهای مطابق تصویر زیر به شما نشان داده میشود؛ از بین گزینههای زیر، روی Website Traffic کلیک کنید.
در ادامه مطابق با تصویر، Search را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده، در جایی که در تصویر مشخص شده است، دامنه وب سایت و نامی را برای کمپین خود انتخاب کرده و گزینه Continue را انتخاب کنید.
در این بخش از آموزش تبلیغات گوگل، پیشنهاد میکنیم تیک گزینههای مشخص شده را نزنید. با انتخاب این دو گزینه، تبلیغات شما در وب سایت شرکای گوگل نشان داده میشود که از نظر هزینه در ابتدای کار اصلاً به صرفه نیست.
اکنون گزینه Show More Setting را در پایین صفحه انتخاب کنید تا تنظیمات بیشتر کمپین آگهی در گوگل را تکمیل کنید. شما میتوانید در این بخش تاریخ شروع و پایان کمپین و حتی ساعت نمایش را از طریق Ad Schedule مشخص کنید.
در این بخش شما میتوانید مکان نمایش تبلیغ، زبان و تنظیمات دیگر کمپین تبلیغاتی خود را تکمیل کنید. لازم به ذکر است که به دلیل محدودیتهای موجود، نمیتوانید موقعیت مکانی را کشور ایران انتخاب کنید. در انتخاب زبان این نکته را در نظر داشته باشید که زبان انتخاب شده باید با عنوان و توضیحات تبلیغ مطابقت داشته باشد.
در این مرحله از آموزش تبلیغات گوگل، باید بودجه و هزینه هر کلیک گوگل ادز را مشخص کنید. بودجه شما هرچه بیشتر باشد، نتیجه سریعتری از تبلیغات گوگل میگیرید. پیشنهاد میکنیم در ابتدا با بودجه کم در حد ۱۰ تا ۲۰ دلار شروع کنید. در بخش Bidding حتماً بودجه را تنظیم کنید و به هیچ عنوان روی تنظیم خودکار نگذارید. برای تعیین استراتژی اگهی در گوگل، گزینه Select a Bid Strategy را انتخاب کرده و آن را روی Manual CPC تنظیم کنید.
به کمک این کار نمایش تبلیغتان را برای عبارات متفرقه به حداقل میرسانید. سپس گزینه Do Not Optimise را انتخاب کنید. در آخر نیز روی Save and Continue کلیک کنید تا ادامه تنظیمات کمپین گوگل ادز را انجام دهید.
مطابق با تصویر زیر، در قسمت Default Bid حداکثر هزینه برای هر کلیک تعیین میشود. در اینجا تنظیمات بر اساس دلار کانادا بوده و توصیه میکنیم هزینه به ازای هر کلیک را کمترین مبلغ انتخاب کنید. در صورت اثر بخشی به مرور این هزینه را افزایش دهید. در این بخش باید فرمت انگلیسی کلمه یا عبارات کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید. در هنگام وارد کردن عبارات کلیدی باید اصول را مطابق با تصویر زیر رعایت کنید.
وارد کردن عبارات کلیدی به شکلهای مشخص شده، معنای خاصی برای گوگل خواهد داشت؛ در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد:
اگر کلمه کلیدی را به صورت Broad Match وارد کنید، تبلیغ شما در نتایج سرچ عبارات مشابه نیز نشان داده میشود. برای مدیریت بهتر کمپین و هزینهها، این مدل را اصلاً پیشنهاد نمیکنیم.
در روش Phrase Match، به کمک گیومه (“) میتوانید محدودیت بیشتری برای کمپین خود مشخص کنید. در واقع به گوگل میگویید که در صورت جستجو عباراتی که شامل این کلمه کلیدی است، تبلیغ شما نشان داده شود.
اگر بودجه اگهی در گوگل محدود است و تازه کار هستید، بهتر است مدل Exact Match را انتخاب کنید. در این روش عبارات کلیدی را در بین براکت [] قرار میدهید. با این کار تبلیغ شما تنها در نتایج جستجو همین عبارات نمایش داده میشود. پس از اتمام تنظیمات این بخش، روی گزینه Save and Continue کلیک کنید تا به بخش بعدی بروید.
در این بخش در پنجره باز شده مطابق با تصویر زیر، باید عنوان و توضیحات کمپین گوگل ادز را مشخص کنید. هر کدام نباید از ۳۰ کاراکتر بیشتر باشند.
مطابق با تصویر زیر، به کمک علامت پین میتوانید جایگاه هر عنوان مشخص کنید. از علامت دسکتاپ و موبایل در سمت راست، نحوه نمایش در موبایل یا ویندوز را مشخص میکنید.
شما میتوانید برای هر اگهی در گوگل، ۱۵ عنوان اضافه کنید. هرچه عناوین انتخاب شده تنوع بیشتری داشته باشند، تبلیغ شما برای افراد بیشتری نشان داده میشود. این روند برای اجرای کمپین با بودجه محدود مناسب نیست.
شما میتوانید حداکثر ۴ نوع توضیحات با حداکثر ۹۰ کاراکتر را به کمپین اضافه کنید. به کمک پین میتوانید برای هر توضیح جایگاه خاصی را مشخص کنید. در غیر اینصورت، گوگل به صورت اتفاقی هر بار یکی از توضیحات را نمایش میدهد. پس از تکمیل این بخش، گزینه Explore Your Campaign را انتخاب کنید تا به بخش بعدی بروید.
در این بخش میتوانید اطلاعات قبلی که تنظیم کرده بودید را مجدد ویرایش کنید. علاوه بر این، در بخش Insight میتوانید در مورد عملکرد کمپین تبلیغاتی خود اطلاعاتی کسب کنید.
در این بخش از آموزش گوگل ادز، اگر میخواهید تبلیغ دیگری هم بسازید، گزینه Done and Create Next Ad را انتخاب کنید. در غیر اینصورت روی Done کلیک کنید. پس از تأیید نهایی اطلاعات کمپین، روی Publish کلیک کنید. اکنون تبلیغ شما در گوگلل منتشر شده و میتوانید در نتایج گوگل دیده شوید.
در این بخش از آموزش تبلیغات گوگل، باید مشخص کنید که چه تعداد لید یا مشتری از طریق آگهی در گوگل به سایت شما وارد شدهاند. تنظیم این بخش ضروری نیست اما برای مدیریت بهتر کمپین پیشنهاد میشود. به کمک ردیابها میتوانید عملکرد کاربران که شامل نصب برنامه، فروش، خرید، تماس ورودی، چت آنلاین و … را ارزیابی کنید.
در این بخش به کمک گوگل آنالیتیکس و بخش insight میتوانید روند کمپین گوگل ادز را بررسی کنید. پیشنهاد میکنیم برای مدیریت بهتر هزینهها، حتماً میزان کلیک روی تبلیغ، نرخ تبدیل و میزان اعتبار باقی مانده را زیر نظر داشته باشید. در صورتی که میزان نرخ تبدیل تناسبی با میزان کلیک و بودجه از دست رفته ندارد، تبلیغ را متوقف کرده یا آن را اصلاح کنید. گاهی انتخاب عبارات کلیدی اشتباه، میتواند مسیر اشتباهی را برای کمپین شما تعیین کند.
در این مطلب به ۰ تا ۱۰۰ آموزش تبلیغات گوگل پرداختیم. همانطور که گفتیم شما میتوانید خودتان به تنهایی برای ساخت کمپین گوگل ادز اقدام کنید. اما برای این کار به بودجه و هزینه بسیار بالایی نیاز دارید. از آنجایی که ساخت کمپین اگهی در گوگل بر اساس نرخ دلار کانادا محاسبه میشود، این روش تبلیغاتی برای ایرانیان هزینه بر خواهد بود. چرا که دلار دائماً نوسان داشته و روند صعودی خواهد داشت. اما ناامید نشوید! شما میتوانید به جای صرف هزینه هنگفت بابت تبلیغات بیفایده، وقت و هزینه خود را صرف یادگیری سئو کنید. ما در برترآموز، با ارائه دوره آموزش سئو استاد محسن حبیبی در قالب ویدیوهای آموزشی حرفهای و تخصصی، به شما کمک میکنیم تا با هزینه کم سئو سایت را یاد بگیرید. به این ترتیب بدون نیاز به تبلیغات میتوانید با بودجه بسیار پایین، سایتتان را به نتایج صفحه اول گوگل برسانید.
نظرات کاربران