به نظر شما تا سال 2050 آینده سئو به چه صورت خواهد بود؟ آیا سئو به صورت کامل حذف میشود و یا سئو به صورت تخصصی خواهد شد؟
با مطالعه این پست آموزشی میتوانید یک دید بسیار خوب و جامع نسبت آینده حوزه سئو پیدا کنید و همچنین خودتان را برای تغییرات بزرگ مانند هوش مصنوعی آماده کنید.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ؛ اگر تولید کننده محتوا هستید و یا به سئو علاقه دارید، حتما این پست را با دقت مطالعه کنید. چرا که نکاتی را آموزش خواهیم داد که میتواند دیدگاه شما را نسبت به مارکت تغییر دهد. با حضور هوش مصنوعی و همچنین امکان استفاده از API هوش مصنوعی، آینده سئو اندکی ترسناک میشود. چرا که شرکتهای بزرگ که سرمایه خوبی دارند میتوانند رتبه یک را به سادگی تسخیر کنند.
اما سایتهای که اندازه کوچکی دارند و روی کلمات ساده رقابت میکنند نیز بازار کار متفاوتی خواهند داشت و همه برای رسیدن به رتبه برتر با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در حال حاضر تخصص برنامه نویسی و همچنین قدرت محتوا برابر است. چرا که در هر دو بخش هوش مصنوعی میتواند نیاز افراد پاسخ دهد. اما نکته اصلی و اساسی که موجب امید به آینده سئو میشود، خلاقیت و همچنین قدرت هوش مصنوعی گوگل میباشد. در حال حاضر گوگل سرمایه گذاری بسیار ویژه ای روی هوش مصنوعی خود کرده است و به همین دلیل است که در سال 2024 ما شاهده نتایج پویا در حوزه سئو هستیم.
اگر از دوره آموزش سئو برترآموز استفاده کنید، متوجه خواهید شد که بازار کار سئو به نسبت قبل بسیار هدفمندتر شده است. در گذشته یک سئو کار همه کار سایت بود و برای آن تولید محتوا انجام میداد، عکس طراحی و ادیت میکرد، کدهای مختلف سایت را سازماندهی مینمود و در نهایت مدت زمانی را به طراحی استراتژی مشغول بود. اما در حال حاضر دسته بندی سئو و بازار کار آن کاملا تغییر کرده است با در نظر گرفتن شرایط حاضر مارکت انواع سئو کار و همچنین مشاغل مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد تا به این نتیجه برسیم کدام یک بازار کار بهتری خواهد داشت.
در حال حاضر مانند گذشته نیست که هر شخصی بتواند برنامه ریزی سئو انجام دهد و به سادگی نیز کسب رتبه کند. چرا که الگوریتم های گوگل در حال گسترش است و هوش مصنوعی گوگل با هدف شناسایی سایتهای تخصصی و قوی فعالیت میکند. به نوعی میتوان گفت که سئو کلاه سیاه از بین رفته و گوگل در کوتاهترین زمان ممکن اشتباه افراد را شناسایی میکند و به طبع نیز آن را جریمه خواهد کرد.
یکی از مشاغلی که در حال حاضر در حوزه سئو قدرت گرفته است و سئوکاران بسیار زیادی به آن نیاز دارند، تعریف استراتژی سئو میباشد. دقت کنید که استراتژی سئو با منتورینگ کاملا متفاوت است و هدف اصلی افراد داشتن یک برنامه جامع است. اگر قرار است که استراتژی سئو دریافت کنید به هیچ وجه کمتر از یک ماه و یا بیشتر از سه ماه استراتژی نگیرید. چرا که سرعت تغییرات الگوریتمهای گوگل بسیار زیاد است و به آینده آن نمیتوان اطمینان 100 درصد داشت. به همین دلیل است که نیاز به شخصی دارید که استراتژی سئو پویا به شما تحویل دهد.
در حال حاضر کسب و کارهای بزرگ به جای این که پروژه سئو خود را برون سپاری کنند خودشان آن را انجام میدهند. آن ها در مرحله اول یک کارپرداز و یا بهتر است که بگوییم کار آموز سئو استخدام میکنند. این افراد تجربه بسیار زیادی ندارند و یا تجربه دارند اما نتایج خوبی تا به حال کسب نکردند با این وجود میتوانند نقشه راه یک استراتژیست اجرا کنند. برای این که از بازار سئو حذف نشوند باید مجدد مشغول به کار شوند و دانش خود را ارتقاء دهند.
اغلب سئوکاران کلاسیک که نتایج خوبی کسب نمیکنند و بهتر است که بر روی آموزش و رشد خود کار میکنند، تا مجبورند نباشند به عنوان یک اپراتور سئو در چندین و چند سایت مشغول میشوند تا کسب درآمد داشته باشند. این گروه تا زمانی که دانش خود را به روز نکنند نتیجه خاصی در انتظارشان نخواهد بود. به عنوان مثال سئو کاری که با سئو سمنتیک آشنایی دارد و هنوز کیبورد استاف انجام میدهد، نیاز به آموزش اساسی دارد تا نتیجه مطلوب کسب کند.
در گذشته یک سئو کار خودش محتوای سایت را تولید میکرد و آن را در سایت قرار میداد. اما در حال حاضر نمیتواند چنین کاری انجام دهد، چرا که تولید محتوا تبدیل به یک امر کاملا تخصصی شده است. گوگل نسبت به تولید محتوا بسیار سختگیر شده است و اگر یک شخص بخواهد به صورت سنتی تولید محتوا انجام دهد، اصلا نتیجه خوبی در انتظارش نخواهد بود. از طرفی سئو کارانی میتوانند به نتیجه خوب دست پیدا کنند که با یک تیم قوی تولید محتوا در ارتباط باشند. دقت کنید که منظور ما از تولید محتوا، صرفا تولید محتوای متنی نیست، بلکه منظور ما تولید محتوای تخصصی و حرفهای صوتی، تصویری، ویدیویی و متنی به نحوی است که در گوگل رتبه بگیرد.
البته یک متخصص کانتنت مارکتینگ نیاز به یک سری استراتژی بازاریابی، تولید محتوای سئو محور، اقتصادی رفتاری و … خواهد داشت تا نتیجه خوبی بگیرد و بتواند به عنوان یک فرد حرفهای در مارکت حضور پیدا کند. دقت کنید که استراتژی تولید محتوا به اندازه ای مهم است که هر سئوکار باید بهترین گزینه را انتخاب کند. در غیر این صورت نتیجه خوبی نخواهد گرفت. در گذشته یک سئوکار با محتوای بی کیفیت و همچنین چند رپورتاژ میتوانست نتیجه عالی کسب کند. اما در حال حاضر چنین قابلیتی وجود ندارد و گوگل نسبت به محتوا بسیار حساس عمل میکند.
با توجه به این که سئو یک فعالیت چند بعدی اشت و هر شخص در جایگاه خود باید به وظایفش عمل کند، گاهی مواقع افراد با چالش مواجه میشوند. فرض کنید که یک ایراد فنی در سایت به وجود میآبد و نیاز به حل آن داریم. این چالش فنی نمیتواند توسط استراتژیست سئو حل شود چرا که هزینه مشاوره آن بسیار زیاد است و از طرفی دسترسی به آن نیز ساده نخواهد بود. در این صورت نیاز به یک سئوکار میان رده داریم که درک خوبی نسبت به سئو تکنیکال دارد. آن فرد میتواند با آنالیز سایت و همچنین بررسی پارامترهای اصلی به شما بگوید که کدام راه حل بهترین نتیجه را دارد و میتواند نتیجه بهترین به همراه داشته باشد.
برای انتخاب مشاوره ساعتی دقت بسیار بالایی به خرج دهید، چرا که بی توجهی و یا دانش کم مشاوره دهنده برای صاحب سایت گران تمام میشود و به طبع او با تیم خود برخورد میکند. همیشه در یک مشاوره سئو ساعتی مشکلات و راه حل ها را مرور کنید تا زمان کوتاه شما در مسیر اشتباهی صرف نشود. البته که جایگاه مشاوره ساعتی سئو نیز تا چند سال آینده از بین خواهد رفت. چرا که در آینده سئو چنین جایگاهی متعلق به هوش مصنوعی میباشد. زمانی که دسترسی ویژه جهت آنالیز و تحلیل سایت خود به هوش مصنوعی بدهید به سادگی هر آنچه که نیاز دارید را در اختیار شما قرار میدهد. تا 5 سال آینده چنین جایگاهی فعال است و پس از آن باید فکری به حال تغییر استراتژی داشته باشیم.
یکی از مهمترین مشاغلی که در آینده سئو باید مدنظر قرار دهیم، نقش توسعه دهندگان وب میباشد. در گذشته از توسعه دهندگان وب بیشتری برای تعریف یک قابلیت ساده استفاده میشد. اما در حال حاضر شرایط اندکی فرق کرده است و مهمترین وظیفه آن ها حفظ امنیت یک سایت و جلوگیری از سئو منفی میباشد. دقت کنید که ارتباط داشتن با یک تیم حرفهای برنامه نویس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما نتیجه نهایی زمانی آشکار میشود که تیم برنامه نویسی در مدیریت بهتر دسته بندی و صفحات سایت به شما کمک کند. در حال حاضر یک ظاهر کلاسیک نمیتواند برای شما بسیار جذاب باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که عملکرد سایت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت با حضور یک برنامه نویس ماهر مدیریت کنید.
بر اساس تحقیقات تا 5 سال آینده امکان استفاده مستقیم از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار سئو وجود ندارد. به همین دلیل است که نگرانی خاصی جهت برنامه ریزی هوش مصنوعی با سئو نخواهیم داشت. اما نکته ای که در حال حاضر باید به ان توجه ویژه نماییم، پیچیده شدن فرآیند سئو میباشد. در حال حاضر فرآیند سئو به اندازهای پیچیده شده است که درک ان برای هوش مصنوعی چندان ساده نیست. به همین دلیل است که یک سایت برای اینکه بتواند به صورت کامل توسط هوش مصنوعی سئو شود، یک فرآیند بسیار سخت و دشتوار خواهد داشت که انجام آن توسط هوش مصنوعی ممکن نخواهد بود.
اما دیدگاه گوگل در 5 سال آینده اندکی تغییر خواهد کرد و به همین دلیل است که باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار باهوش استفاده کنید. اما نکته اصلی و اساسی که باید مدنظر قرار دهید تعریف استراتژی مجزا و خلاقانه توسط سئو کار میباشد.
چرا که گوگل با سئو سایت با انواع هوش مصنوعی به شدت مخالف است. خود او قویترین هوش مصنوعی حال حاضر دنیا را دارد و نیازی به این ندارد که از چت باتهای معمولی استفاده کند. از طرفی به این نکته توجه کنید که تمامی هوشهای مصنوعی فعال برای اینکه بتوانند به سوالات شما پاسخ دهند از 10 سایت برتر که توسط گوگل مشخص میشود، استفاده میکنند. به همین دلیل است که در چند سال آینده فرآیند سئو با هوش مصنوعی ساده نخواهد شد بلکه سخت و رقابتی میشود.
یکی از مهمترین نکاتی که شاید کمتر توسط افراد مختلف به آن توجه میشود، برند سازی است. به صورت کلی گوگل و دیگر موتورهای جستجو نسبت به برند سازی توجه ویژهای دارند. چرا که میدانند عموم مردم نسبت به یک برند وفادار هستند. به همین دلیل است که شما با سئو ساده نمیتوانید نتایج خارق العاده بگیرید و باید از استراتژیهای بازاریابی چند کاناله و همچنین شبکههای اجتماعی قوی استفاده کنید. هوش مصنوعی در چند سال آینده که نسبت به برندینگ درک بهتری پیدا کند به آن ارزش و اعتبار بیشتری میدهد. به همین دلیل است که صرفا جزو نتایج برتر گوگل بودن کافی نیست و شما باید تلاش کنید که برند سازی حرفه ای نیز انجام دهید.
اما نکتهای که شاید کمتر در آینده سئو مورد توجه قرار میگیرد، ابزاری است که در اختیار سئوکاران قرار دارد. اگر سئوکار با پیشرفت هوش مصنوعی پیشرفت نکند و بخواهد یک فرآیند تکراری را به دنبال کند، نتیجه خوبی در انتظار او نخواهد بود و این بزگترین آسیب است. شما باید از ابزارهای متکی به هوش مصنوعی استفاده کنید تا دقت و مدت زمان انجام کار خود را بهینه کنید. مرحله آخر نیز باید روی قدرت ادارک خود کار کنید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید. آینده سئو به برندسازی بسیار متکی است، به همین دلیل است که صرفا سئو کردن یک سایت در آینده کافی نیست و برندینگ ان هم مهم است. این استراتژی هم در فروش یک سایت تاثیر گذار است و هم افراد نسبت به ان واکنش به مراتب متفاوتی نشان میدهند.
در این پست آموزشی تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا آینده سئو را از منظر خودمان بررسی کنیم. برخی از افراد در شبکههای مجازی برای جذب ورودی بیشتر جو سازی میکنند و اطلاعاتی را منتشر مینمایند که در واقعیت امکان پذیر نیست. به عنوان مثال اینکه سئو به صورت کامل حذف شود و هوش مصنوعی ان را انجام دهد، غیر ممکن است. چرا که دسترسی اختصاصی برای هوش مصنوعی هنوز تعریف نشده است و از طرفی دقت و قدرت هر هوش مصنوعی کاملا متفاوت است.
اگر روزی یک هوش مصنوعی رایگان به بازار عرضه شود که بدون ثبت نام به صورت کاملا رایگان صفر تا صد سئو سایت شما را انجام دهید و از تولید محتوا تا تعریف استراتژی سایت را به عهده بگیرد، شرایط متفاوت خواهد بود. در حال حاضر چنین چیزی غیر ممکن است چرا که تمامی چت بات هایی که مردم را به خود مشغول کردند قدرت و توانایی خاصی از خود ندارند. آن ها برای ارائه اطلاعات نیاز به گوگل و محتوای سئو فنی دارند و در غیر این صورت درک و صحبت سنجی یک محتوا برای آن ها غیر ممکن است؛ چه برسد که بخواهند فرآیند سئو را به صورت کامل متوقف کنند.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران