سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست؟ مبتدی تا پیشرفته Content Strategy

1400/09/08

استراتژی محتوا، ایجاد محتواهایی است که اهداف کلیدی کسب و کار شما را دنبال می کند. شما در کسب و کارتان به دنبال چه چیزی هستید؟ افزایش بازدید؟ برندینگ؟ افزایش فروش؟ استراتژی محتوا به این معنی است که شما محتواهایی را در یک خط مشخص ایجاد کرده که در نهایت به هدف مدنظر خود برسید. قبلا در مورد بازاریابی محتوا صحبت کرده ایم. بازاریابی محتوا فرایند اصلی انتشار و ترویج محتوا است اما استراتژی محتوا سطحی بزرگ تر از اهداف محتوایی را دنبال می کند.

استراتژی محتوا ربط بسیار مستقیمی به آموزش سئو مانند تحقیق کلمات کلیدی داشته و به صورت کلی سئو نقش کلیدی در توسعه استراتژی محتوایی ما دارد چون درگاه اصلی جذب کاربر در سایت سئو است. همچنین سئو  و به خصوص بخش هایی مانند تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کنند تا از نحوه جست و جو و نیازهای مخاطبان خود باخیر شوید و سئو محتوا به شما کمک می کند تا محتوایی قوی ایجاد کنید که در موتورهای جست و جو رتبه های خوب کسب می کند.

برندها و شرکت هایی که از استراتژی محتوا استفاده می کنند عملکرد بهتری داشته و در مقابل سایر برندها در بازاریابی نیز بازدهی بهتری کسب می کنند. به این معنی که با هزینه هایی کمتر یا وقت و انرژی کمتر، سودهای بیشتر به لحاظ مالی یا برندینگ کسب می کنند. استراتژی محتوا از آن دست کارهایی است که کمتر کسی به آن توجه ویژه دارد و مطابق گزارش های موسسه بازاریابی محتوا کمتر از 21% بازاریابان محتوای موفق دارای استراتژی تولید محتوا هستند و مسلما این مقدار در ایران کمتر از این نیز هست و فرصت خوبی است که از استراتژی محتوا استفاده کنیم تا به نسبت رقبا یک مزیت رقابتی قدرتمند داشته باشیم. امروز در سایت برترآموز می خواهیم به صورت کامل به بررسی این مورد بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

content strategy

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک برنامه ریزی کلی و جزئی برای اجرا، بهبود و مدیریت مداوم چرخه محتواهایی است که تولید می کنیم. استراتژی به معنای قرار دادن کسب و کار در موقعیت بهتر نسبت به رقبا و استراتژی محتوایی یعنی برنامه ریزی و عمل به برنامه ریزی های انجام شده برای اینکه وضعیت محتوایی کسب و کار خود را به نسبت رقبا بهتر کنیم. اگر استراتژی محتوا را به خوبی اجرا کنید می توان گفت که برگ برنده شما در اجزای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شماست.

هرچند که برای ایجاد محتوای عالی نیاز به زمان و هزینه است اما باز هم تولید محتوا و بازاریابی محتوا یکی از کم هزینه ترین روش های بازاریابی است و اگر به درستی انجام شود می توانید بازخوردهای خوبی دریافت کنید و استراتژی محتوا کارش این است که به تولید محتوای شما هدف ببخشد. مهم نیست که تولید محتوای سایت خود را به یک کارشناس تولید محتوا بدهید یا کارمند استخدام کنید و هر روش دیگر. مهم این است که یک برنامه منظم برای به دست آوردن نتایج عالی در دست داشته باشید و با استفاده از آموزش تولید محتوا نیرو یا کارمند خود را برای نوشتن محتوای سئوشده، هدفمند و درجه یک آماده کنید.

یعنی ممکن است که یک کارشناس تولید محتوای عالی را به کار بگیرید اما بدون استراتژی محتوا نتیجه درست نگیرید ولی یک تولید کننده محتوای تازه کار با اینکه محتواهای سطح پایین تر تولید می کند اما کسب و کار شما را خیلی جلوتر می اندازد و به عبارتی بهتر از یک کارشناس زبده تولید کننده محتوا کار می کند. کسب و کار شما مانند یک بازی فکری بوده است و استراتژی محتوا مانند کتابچه راهنمایی است که موارد زیادی را پوشش داده و به شما کمک می کند که چگونه آن بازی را انجام دهید و چه کارهایی انجام دهید تا موفق تر واقع شوید.

نکته ای که ما هیچ وقت در کسب و کار به آن توجه نمی کنیم این است که از همین الآن نتایج را نمی بینیم. یعنی چه؟ فرض کنید یک محتوا در زمنیه کولر گازی تولید می کنید. اما ما این محتوا را برای چه تولید کرده ایم؟ فقط برای اینکه در موتورهای جست و جو دیده شویم؟ سئو خیلی مهم است اما نتیجه نهایی نیست. نتیجه نهایی این است که ما از طریق آن محتوایی که در مورد مثلا کولر گازی گری نوشته ایم بتوانیم یک یا چند کولر بفروشیم. پس قبل از اینکه محتوایی بنویسیم بهتر است نتیجه آن را پیشاپیش ببینیم. درست است کار سختی است و در بعضی مواقع خیلی سخت. اما اگر بتوانیم آن را انجام دهیم بسیار جلو می افتیم.

استراتژی محتوایی

تفاوت بین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک راهکار دیجیتال مارکتینگ است که به مباحث گسترده تری از بازاریابی محتوا می پردازد. به نوعی استراتزی محتوا مانند نقشه راهی است که بازاریابی محتوای شما را هدایت می کند. بازاریابی محتوا را می توان یک کشتی در دریای استراتژی محتوایی دید. شما در Content Strategy تصمیم می گیرد که این محتوا باید بر چه کسانی تاثیرگذار باشد، چگونه محتواهایی بسازید که پر سر و صدا باشند و وایرال مارکتینگ انجام دهید. با استراتژی محتوا می توانید نتابج مطلوبی در گستره بزرگتری به دست بیاورید. همچنین استراتژی محتوا تنها راه اندازی محتوا نیست و شامل تعربف موفقیتی که در محتوا کسب می کنید نیز می شود.

از طرف دیگر بازاریابی محتوا فرایندی است که طی آن محتواهایی که ایجاد کرده اید را سازماندهی کرده و با زمان بندی آن ها را منتشر می کنید. همچنین توزیع محتوا نیز به بازاریابی محتوایی شما بستگی دارد. توزیع محتوا یعنی اینکه ما چگونه و در چه پلتفرم هایی محتوای خود را منتشر می کنیم. بازاریابی محتوا شامل تاکتیک هایی است که از فرایند استراتژی محتوا به دست آمده است.

استراتژی محتوایی کسب و کار شما تعریف می کند:

شما در حال تلاش برای انجام چه چیزی هستید؟

می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید. این مهم است. می خواهید برندینگ کنید؟ می خواهید تبلیغات محصول خود را انجام دهید؟ می خواهید کاربران را به یک لندینگ پیج بکشانید؟ همه این ها مهم هستند و هر کدام راه حل های مربوط به خود را دارند. پس شما باید قبل از شروع تولید محتوا و سایر فرایندهای محتوا مانند انتشار محتوا و کارهای دیگر این را برنامه ریزی کنید که محتوای شما می خواهد چگونه به کسب و کار شما کمک کند و حساب شده جلو بروید.

بعضی کمپانی ها هستند که کارمند تولید محتوا دارند و محتواهای خوبی هم آماده می کنند اما نمی دانند که آن محتوا قرار است چگونه به دادشان برسد و هزینه ای می کنند اما از آن محتوا سودی نمی برند. مانند کشاورزی که فقط محصولی را بکارد و آن را برداشت نکند! اگر شما قبل از تولید و انتشار یک محتوا به فرض در مورد “لندینگ پیج یا همان صفحه فرود؟ بدانید که این محتوا قرار است مثلا کاربران را به صفحه فرودی که یک دوره آموزشی در مورد لندینگ به فروش می رسد بکشاند می دانید که باید در این محتوا Call to action یا دعوت به اقدام قرار دهید.

سعی دارید به چه کاربرانی دست پیدا کنید؟

هر کاربری که کاربر ما نیست. اگر ما ریش تراش می فروشیم تقریبا بانوان مشتری ما نیستند. مگر کسانی که بخواهند برای همسر یا یکی از مردان خانواده کادو بخرند. اگر محصولات آرایشی می فروشیم نیز تقریبا مردان مشتری ما نیستند. پس لازم نیست که وقت بیشتری بگذاریم و کاربران بیشتری جذب کنیم که رقم بازدید سایت یا فالوورهای اینستاگرام بالا برود اما این کاربران به کار ما علاقه ای نداشته باشند یا مشتری ما نباشند.

استراتژی محتوا به ما کمک می کند که با برنامه ریزی قبلی، دقیقا افرادی را هدف قرار بگیریم که قرار است بیشترین همخوانی را با کسب و کار ما داشته باشند و احتمال اینکه به مشتری تبدیل شوند بالا باشد.

استراتژی محتوا چگونه است

محتوایی که منتشر می کنید چگونه است؟

امروز فرمت محتواها بسیار گوناگون شده. پست وبلاگ، پست اینستاگرام، پست تلگرام، ایمیل، ویدئو، پادکست و…

و همانطور که فرمت محتواها گوناگون گشته پلتفرم های مختلفی که هر کدام وظیفه پشتیبانی از یک یا نهایت دو مورد از فرمت های محتواهایی را در دست دارد به وجود آمده اند.

شما باید با استفاده از قدم قبلی یعنی “سعی دارید به چه کاربرانی دست پیدا کنید؟” به این دست یابید که کاربران بالقوه شما در چه پلتفرم هایی حضور داشته یا علاقه آن ها به چه محتواها و فرمت های محتوایی است. سپس بر روی یک یا چند مورد از پربازده ترین فرمت های محتوایی و پلتفرم های تولید محتوا تمرکز کنید و نیازی نیست که بر روی پلتفرم های دیگر یا فرمت های محتوایی دیگر تمرکز کنید و تمام وقت و تلاش شما بر روی محتوا و پلتفرمی صرف می شود که بازدهی بهتری داشته و قطعا در نهایت بازدهی بهتری نیز کسب خواهید کرد.

محتوای شما به چه شکلی برای شما برندینگ انجام می دهد؟

بعنی باید محتواهایی تولید کنید که برند شما را به دیگران بشناساند به طوریکه وقتی کاربران سایت شما را دیدند بدانند که سایت شما معروف به چه محتواهایی است یا اگر محتواهای شما را جایی دیدند سریع دریابند که این محتوا مربوط به فلان کسب و کار است.

محتوای شما از چه طریقی متمایز می شود؟

روزانه میلیون ها محتوای جدید در فرمت های مختلف ایجاد می شود و کاربر از صبح که بیدار می شود توسط محتواها بمباران می شود و تا وقتی که سر به بالین بگذارد نیز همین آش است و همین کاسه. پس محتوای شما باید به نسبت هم کلیه محتواهایی که تولید می شود و هم به نسبت محتواهایی که توسط رقبایتان منتشر می شود ویژگی های برتر داشته باشد.

به چه شکل محتواهای خود را تبلیغ می کنید تا توسط کاربران بیشتری دیده شوند؟

همانگونه که گفتم کاربران با محتواهای خوب و بد زیادی برخورد می کند و این وظیفه ما به عنوان صاحب یک کسب و کار است که از طریق درگاه هایی مانند سئو و تبلیغات پولی، محتوای خود را به افراد بیشتری نمایش دهیم و هر یک از روش های سئو، تبلیغات، انتشار در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی، ویژگی ها و قوانین منحصر به فرد خود را دارند و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا با  صرف کمترین هزینه، زمان و انرژی ممکن به چیزی که می خواهیم (بعنی انتشار هرچه بیشتر محتوا دست یابیم)

چه معیارهایی موفقی محتوای شما را تعریف می کنند؟

باید ببینید که کسب و کار شما به دنبال چه چیزی است؟ بعضی از کسب و کارها (مانند کسب و کارهای تبلیغات محور) بیشتر به دنبال کاربران بیشتر هستند یا بعضی دیگر از کسب و کارهای فروش محور به دنبال مشتری هستند و حتی اگر کاربران کمتری به سایت و سایر اکانت های شبکه های اجتماعی شان سر بزند خیلی مشکل نیست و دغدغه اصلی آن ها کاربران کمتری است که احتمال می رود تبدیل به مشتریانی بالفعل یا انجام دهنده شوند.

شما و کسب و کارتان مانند مسافری هستید که نباید بدون دانستن مقصد خود و داشتن نقشه راه سفر کنید چون ممکن است گرفتار پیچ اشتباه شوید. دوباره روحیه ادبی و مغز اسلشر من بالا آمد 🙂 استراتژی محتوا تضمین می کند که تلاش های شما برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی که انجام می دهید در راه درستی باشد که نتیجه مناسب یا چند برابری نسبت به تلاشی که کرده اید به شما ببخشد نه اینکه تلاش کنید و محتوا بسازید اما به نتیجه درست نرسید.

نمی گویم بدون استراتژی محتوا نمی شود موفق شد. چرا احتمالش بالاست. اما احتمال شکست هم بالاست. بدون یک استراتژی از قبل تعیین شده که کاملا بر روی آن فکر شده، امکان دارد که زمان و هزینه های زیادی را برای نوشتن یک محتوا صرف کنید و همه این ها اتلاف وقت و هزینه باشد چون در قدم اصلی، تاثیری بر روی مخاطب و کسب نتایج تجاری مانند برندینگ یا افزایش فروش نداشته باشد.

hsjvhjCd lpj,h

نکات استراتژی محتوا برای سئو

استراتژی محتوا و سئو رابطه ای کاملا تنگاتنگ دارند و بهتر است بگوییم که یک جورهایی مکمل یکدیگر هستند. بخش اصلی یک کانتنت استراتژی موثر این است که سوالاتی که در ذهن کاربران و مشتریان است را پیدا کنیم، خواسته های آن ها را دریابیم، مشکلات و درد و چالش هایی که دارند را پیدا کنیم و با استفاده از روش های استراتژیک تحقیق کلمات کلیدی که در مقاله مربوط به آن توضیح داده شده است نیازهای مخاطبان، شیوه جست و جو و محتواهایی که در موضوعات مختلف به آن ها نیاز دارند را پیدا کنیم.

سپس باید بر روی آن ها و با داشتن استراتژی بر روی آن موضوعات محتواهایی تولید کنیم که مخاطبان را به سمت بیزینس ما سوق دهد و نکته ای که وجود دارد این است که در سئو نیز دقیقا باید کارهای اینچنینی را انجام داد تا محتوایی ایجاد شود که هدف جست و جوی کاربران را برطرف کند. برای اینکه استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی شما تاثیرگذار باشد حتما باید سئو را به عنوان یک کانال جذب کاربر بزرگ در نظر داشته باشید و برای آن وقت، بودجه و انرژی بگذارید چون سود بسیاری در آن نهفته است.

در واقع می توان گفت که فرایند ما دارای 5 مرحله زیر است:

  1. استراتژی محتوا
  2. تحقیق کلمات کلیدی
  3. تولید محتوا
  4. سئو محتوا
  5. بازاریابی محتوا

و نکته مهم این است که همه این کارها، شاید زمانبر باشند و سئو به صورت کلی زمانبر است و حتی ممکن است بیش از 6 ماه نیز فرایند دیده شدن محتواهای شما طول بکشد اما هزینه ای که برای 5 کار بالا انجام می دهید بسیار کمتر از سایر روش ها مانند تبلیغات بوده و تاثیرگذاری فوق العاده بیشتری دارند و مهم ترین بخش ماندگاری طولانی آن هاست.

شما یکبار سئو انجام می دهید اما اگر خوب کار کنید برای مدت های طولانی و چه بسا همیشه در رتبه های برتر قرار می گیرید و ورودی های ارگانیکی کسب می کنید که دقیقا دنبال کسب و کار شما هستند. در حالیکه تبلیغات هرچند کوتاه مدت تر است، اما همه چیز منوط به هزینه است و اگر شما هزینه پرداخت نکنید تبلیغاتتان متوقف می شود.

شاید در مدت زمان کوتاهی همه شما را بشناسند اما سریعا با اتمام تبلیغات فراموش می شوید مگر اینکه دائما تبلیغات کنید که این نیاز نیازمند هزینه بسیار بالایی است. به علاوه همه کاربرانی که تبلیغات شما را مشاهده می کنند کاربر هدف نیستند و احتمال دارد که به اجبار چشمشان به تبلیغات شما خورده باشد در حالبکه در سئو به احتمال خیلی زیاد آن کاربر دنبال بیزینس شما بوده است و شما هم با سئو همیشه در چشم کاربران هستید چون هر چه را که سرچ می کنند سایت شما را می بینند و اینگونه یک تبلیغات بسیار بهتر با یک کانال دیجیتال مارکتینگ انجام می دهید که البته پولی از شما نمی خواهد.

و سئو آنقدرها مهم بوده که حتی غول های کسب و کار اینترنتی ایرانی و خارجی مانند دیجی کالا و علی بابا نتوانسته اند دست از سر آن بردارند. چون با هزینه های کمتر، سود بسیار بیشتری به آن ها می رسد، پس چرا باید آن را انجام ندهند؟ تبلیغات را می توان یک مکمل خوب و دوره ای برای سئو دانست اما در خیلی از مواقع نمی توان به عنوان یک راه همیشگی فروش به آن نگاه کرد.

نمونه استراتژی محتوا در مورد فروش آنلاین لباس زنانه

شما تا این قسمت از مقاله به صورت کلی با استراتژی محتوا آشنا شدید. ما قصد داریم که برای شما به بررسی عملی یک نمونه استراتژی محتوا بپردازیم. به این نکته توجه داشته باشید که این استراتژی محتوا از یک سایت موفق در حوزه فروش تولید زنانه  فروشگاه لباس زنانه مه پوش استخراج شده است. به نکاتی که در این بخش گفته می‌شود توجه کنید و در صورت نیاز آن را شخصی سازی کنید.

1.    تعیین ماموریت محتوا

 به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که قرار است تولید محتوا را به عنوان یک بخش قابل توجه و ثابت از کسب و کار خود قرار دهید. دیگر نمی‌توانید به آن به عنوان یک بخش از دیجیتال مارکتینگ خود نگاه کنید و آن را صرفا برای تبلیغات خود بازنگری کنید. شما باید به صورت کلی یک برنامه ریزی جامع و کامل داشته باشید. به عنوان مثال در فروشگاه اینترنتی مه پوش ما برای تولید محتوا به بررسی چند پارامتر زیر می‌پردازیم:

  1. پرسونای مشتری خود را به صورت کامل استخراج می‌کنیم. (ما در این بخش به ویژگی‌های زنان و دخترانی می‌پردازیم که ممکن است از کالای ما استقبال کنند.)
  2. وضعیت هویت برند خود را بررسی می‌کنیم. ( با توجه به اینکه ما وارد کننده انواع لباس زنانه می‌باشیم، بازار یک شناخت حداقلی از ما دارد و ما تمرکز خود را بر روی دیجیتال مارکتینگ کار خود قرار می‌دهیم.)
  3. مشخص می‌کنیم که در کدام بخش قرار است به صورت تخصصی کار کنیم ( ما قرار است در حوزه لباس شب و لباس و خواب به صورت تخصصی کار کنیم. )
  4. شما باید برای هر بخش از کسب و کار خود همزمان با تعیین ماموریت محتوا، یک جدول زمانی نیز تعیین کنید. ( به صورت روزانه ما یک محتوای آموزشی خواهیم داشت و هر یک روز در میان نیز 10 محصول جدید به سایت اضافه خواهیم کرد.)

بررسی کانال‌های تولید محتوا و بررسی مسیرهای انتشار محتوا

بر اساس آخرین آموزه‌هایی که از استراتژی محتوا فرا گرفتیم. ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که منابع ما محدود است. زمانی که ما با منابع محدود مواجه هستیم باید انتخاب کنیم که قرار است کدام شبکه را به عنوان شبکه تولید محتوای اصلی خود قرار دهیم. به عنوان مثال ما در فروشگاه اینترنتی مه پوش سایت خود را به عنوان حوزه اصلی تولید محتوا قرار دادیم. اینستاگرام را به عنوان تولید محتوای فرعی و خروجی این دو را کانال تلگرام خود بارگذاری می‌کنیم. ممکن است که شما با یک استراتژی متفاوت دیگر سرو کار داشته باشید و بخواهید که تولید محتوای اول خود را برای شبکه‌های مجازی انجام دهید و تولید محتوای جانبی خود را در حوزه سایت انجام دهید.

اما چیزی که مهم است بتوانید برای هر کدام از منابع آموزشی درست استفاده کنید تا زمان و برنامه شما هدر نرود. مثلا برای فعالیت در اینستاگرام شما باید آموزش اینستاگرام را دیده باشید تا با آخرین الگوریتم های اینستا آشنا باشید یا آموزش فتوشاپ را دیده باشید که بتوانید بنرهای زیبا و درجه یک تهیه کنید. البته همه اینها می شود که توسط شخص دیگری انجام شود، ولی هزینه که از شما دریافت می شود افزایش پیدا می کند.

برنامه ریزی برای چرخه عمر محتوا

زمانی که شما قرار است استراتژی محتوای خود را طراحی کنید با طول عمر محتوای خود را نیز بررسی کنید و طرح ریزی کنید. به عنوان مثال زمانی که قرار است محتوای شما منتشر شود، چه مدت باید در سر لیست محتوای شما قرار بگیرد؟ چه زمانی قرار است که محتوای شما آپدیت شود؟ چه زمانی قرار است، حذف شود؟ چه مدت زمانی قرار است که محتوای شما ثبات بماند؟

به عنوان مثال ما در فروشگاه اینترنتی مه پوش محتوای خود را قرار می‌دهیم. اگر در مدت زمان دو هفته به 5 جایگاه برتر گوگل منتقل شد، آن را ثابت قرار می‌دهیم. اما اگر جایگاه مناسبی نداشت در بازه‌های زمانی هفته‌ای آن را آپدیت می‌کنیم و یا روی آن لینک سازی خارجی انجام می‌دهیم. برای حذف آن نیز یک برنامه ریزی 2 ساله خواهیم داشت.

پارامترهای موفقیت محتوا چیست

یک استراتژیست محتوا باید بداند که در چه صورتی محتوای او موفق است. او باید مشخص کند که هدف از استراتژی محتوای او چیست؟ به عنوان مثال در مه پوش محتوای موفق برای محتوای است که دو ویژگی داشته باشد. اول این که رتبه گوگل مناسبی داشته باشد و بازخورد مناسبی را نیز ثبت کند. اما ویژگی دوم آن که باید به آن توجه داشته باشیم این است که محتوای ما منجر به فروش یک قلم کالا شده باشد. البته ممکن است که متر و معیار شما متفاوت باشد. توجه داشته باشید که شما قبل از نوشتن محتوا باید هدف آن را مشخص کنید

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتم تا شما را با 0 تا 100 استراتژی محتوا آشنا کنم. استراتژی محتوا مانند یک نقشه راه است که به شما کمک می کند در مسیر درست قدم بردارید و با صرف زمان کمتر به همان چیزی برسید که هدفگذاری کرده اید. هرچند که استراتژی محتوا مبحث بسیار گسترده ای است اما امیدواریم با مطالعه این مقاله یک بینش کلی نسبت به استراتژی محتو کسب کرده باشید. اگر نظر یا سوالی دارید می توانید از طریق بخش کامنت های همین صفحه برای ما بنویسید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *