بسیاری از افراد فکر میکنند که صفحه لندینگ پیج حرفهای طراحی کردند و منتظر ورودی بالا نیز هستند. در صورتی که به لحاظ بازاریابی و حتی به لحاظ سئو صفحات آن ها بسیار مشکل دارد.
با مطالعه این پست آموزشی میتوانید چند اشتباه رایج افراد در طراحی صفحات لندینگ پیج و همچنین مدیریت مخاطبان را آموزش ببینید.
امروزه افراد میتوانند با برگذاری کمپین فروش به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند. زمانی که داخل اینستاگرام میگردید، متوجه میشوید که افراد بسیار زیادی با یک لندینگ اختصاصی، فروش قابل توجه کسب میکنند. در این بخش قصد داریم با کمک دانش مشاورین برترآموز، یک سری از مهمترین اصول طراحی لندینگ پیج بررسی کنیم. اگر چه در دوره آموزش سئو به صورت ویژه در مورد ساخت لندینگ پیج صحبت کردیم، با این حال یک بررسی اجمالی در این بخش انجام خواهیم داد.
صفحه فرود یا همان لندینگ پیج یک صفحه اختصاصی است که در تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. در این صفحه هدف کسب اطلاعات از مخاطبین و یا فروش میباشد. دقت کنید که نرخ تبدیل لندینگ پیج به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. لندینگ معمولا یک طراحی اختصاصی دارد و تمام هدف افراد بر این است که توجه مخاطبین را به خود جلب کند. اصول طراحی لندینگ پیج به دو دسته اختصاصی و عمومی تقسیم میشود. دسته اول طراحی متفاوت و کاهش عوامل پرت کننده حواس است. به عنوان مثال در بخش بالای صفحه لندینگ از بنرهای خاص و یا اطلاعات عمومی راجب برند و … استفاده نمیشود.
اما در دسته دوم شرایط کاملا متفاوت است و افراد تمام تلاش خود را به کار میگیرند که با استفاده از پرسونای مخاطبین کسب و کار توجه آن ها را به جهت کسب اطلاعات و یا فروش محصولات به خود جلب کنند. اگر از پست آموزشی « پرسونای مشتری چیست؟ » استفاده کرده باشید، منظور ما را بهتر درک خواهید کرد. لندینگ پیج به شرایط میتواند موفق شود که به صورت اصولی و شخصی سازی شده طراحی شود. زمانی که انواع لندینگ پیج را بررسی کنیم، متوجه خواهید شد که لندینگ پیج کمپین فروش دوره آموزش بازاریابی با لندینگ پیج فروش تور مسافرتی تا چه اندازه تفاوت دارد.
معمولا اصول طراحی لندینگ پیج بر اساس نوع آن مشخص میشود، با در نظر گرفتن این نکته انواع لندینگ پیج را بررسی خواهیم کرد و سپس به دنبال اصول طراحی لندینگ پیج خواهیم بود. از طرفی قیمت طراحی لندینگ پیج نیز با توجه به نوع آن و همچنین خواسته کارفرما مشخص میشود.
زمانی که نیاز به کسب اطلاعات در مورد مخاطب خود دارید و به دنبال یک راه ارتباطی کوتاه هستید، میتوانید از صفحه لندینگ پیج فشرده استفاده کنید. در این حالت اطلاعات به صورت ساده و سریع منتقل میشود. فرض کنید که یک گردونه شانس تخفیفی در سایت خود قرار دادید. حال این صفحه را داخل فضای مجازی و اینستا تبلیغ میکنید تا کاربران به آن دسترسی پیدا کنند. برای استفاده از گردونه شانس مخاطب باید یک شماره موبایل و یا آدرس ایمیل در اختیارتان قرار دهد. دقت کنید که در این مدل لندینگ پیج تنها یک مسیر ارتباطی و یا یک اکشن کفایت میکند.
معمولا یکی از بهترین صفحاتی که میتواند در کمپین فروش به شما کمک کند و اصول طراحی لندینگ پیج آن نیز بسیار پیچیده است، صفحه دریافت اطلاعات میباشد. در این صفحه معمولا اطلاعات کامل افراد با اهداف مختلف جمع آوری میشود و صرفا یک سری اطلاعات عمومی کار ساز نیست. در این صفحه شما باید مخاطبین خود را کشف کنید و نیاز آن ها را شناسایی کنید. البته که در این صفحه هدف فروش نیست، بلکه هدف اصلی به دست آوردن لید و یا سرنخ میباشد.
در این صفحه افراد میتوانند مهمترین اطلاعات مخاطبین را کشف کنند و از همه مهمتر برای آن برنامه ریزی انجام دهند. هر چه اطلاعات این بخش با وسواس بیشتری انتخاب شود، نتیجه نهایی نیز بهتر است. چرا هر مخاطب میتوانید کلید چندین و چند مخاطب دیگر باشد که در بخشهای بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
در سال 2024 که تکنولوژی پیشرفته کرده، اصول طراحی لندینگ پیج نیز تغییراتی بسیار به نسبت سالهای قبل دارد. به همین دلیل است که صفحات باید فرمتی متفاوت متناسب با قدرت سایت داشته باشد. زمانی که قصد فروش کالا و خدمات از طریق اینستاگرام، یوتیوب و حتی تلگرام دارید، این صفحه برای شما مناسب است. در این حالت شما لینک مستقیم محصول را در اختیار مخاطب قرار میدهید تا به سایت دسترسی داشته باشد. اما نکته بسیار مهم و ضروری آن که گاها نادیده گرفته میشود، UI/UX صفحه است.
طراحی لندینگ محصولات باید به صورت کاملا حرفهای و به دور از هر گونه از عوامل اضافی باشد. به عنوان مثال معرفی طولانی محصول برای مخاطب جذاب نیست. چرا که او این محصول را میشناسد و به همین دلیل است که قصد خرید آن را دارد. بلکه مقایسه این محصول با محصولات دیگر برای او جذاب است و میتواند او را به خرید وادار کند. دقت کنید که اعتماد سازی در این صفحه بسیار حائز اهمیت است و میتواند نظرات افراد بسیار زیادی را به خود جلب کند. در این صفحه باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا احساسات مخاطب خود را در گیر کنید. چنین کاری به عهده تولید کنندگان محتوا است که با تولید محتوای بصری و متنی نظر مخاطب را به خود جلب کنند.
زمانی که صحبت از اصول طراحی لندینگ پیج میشود، باید استراتژیهای مختلف بازاریابی ترکیب شود تا بهترین و جذابترین محصول ممکن به بازار عرضه شود. در این حالت باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک صفحه منحصر به فرد طراحی کنید و کاربران را به خود جذب کنید. فرض کنید که قصد راه اندازی یک کمپین تخفیفی بسیار ویژه دارید و آن را به مخاطبین خود نیز اطلاع رسانی کردید. حال برای این که آمار ورودی سایت شما افزایش پیدا کند و از طرفی دیتای مخاطبین را به دست آورید، یک صفحه رویداد و یا صفحه فرود محصولات مورد انتظار راه اندازی کنید.
کدهای تخفیفی برای مخاطبینی ارسال میشود که شماره تماس خود را قرار داده باشند و یا یک اکشن خاص ثبت کرده باشند. در این صفحات کال تو اکشن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم که از پست آموزشی « فراخوان عمل یا Call To Action چیست » حتما دیدن فرمایید. چرا که در این پست آموزشی به نکاتی ظریف جهت افزایش تعامل مخاطب و عمل اقدام مورد نظر شما اشاره کردیم. صفحه رویداد و یا صفحه فرود به زودی باید به نحوی برنامه ریزی که قدم بعدی برای مخاطب جذاب باشد. اگر بخواهیم قیمت محصولات خود را بالا ببرید و سپس روی آن تخفیف قرار دهید، اصلا جذاب نخواهد بود. چرا که کاربر متوجه افزایش قیمت و تخفیف دروغین شما خواهد شد. به همین دلیل مهم است که برای طراحی این صفحه ایده پردازی انجام دهید تا بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید.
یکی از مهمترین صفحاتی که میتواند در فروش بیشتر و یا کسب اطلاعات از مخاطبین کمک کند، صفحه فرود پیش سفارش میباشد. البته این صفحه ساده نیست و اگر برند شناخته شده نباشید، مراحل بسیار سختی در انتظار شما خواهد بود. اصول طراحی لندینگ پیج بیشتر از آنکه پیچیده باشد، نیاز به خلاقیت دارد. باید یک محصول و یا خدمت مورد انتظار خود را به نحوی تعریف کنید که شخص حیرت زده شود. از طرفی یک قیمت خوب نیز به او پیشنهاد دهید که نتواند پیشنهاد شما را رد کند. نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید و حتما به آن توجه کنید، استفاده از پارامترهای اقتصادی رفتاری است.
اگر از بخش وبلاگ سایت برترآموز استفاده کرده باشید، یک پست آموزشی ویژه به نام اقتصاد رفتاری چیست؟ « Behavioral economics » مشاهده خواهید کرد. در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد پارامترهای مهم در تصمیم گیری افراد صحبت کردیم. شما باید یک پیشنهاد بسیار جذاب به کاربران خود پیشنهاد دهید. این پکیج باید به نحوی باشد که مخاطب نمونه آن را جایی مشاهده نکرده باشد. به همین دلیل است که تاکید دارید اصول طراحی لندینگ پیج پیش خرید نیاز به خلاقیت بسیار بالا دارد.
اگر به دنبال ساخت لندینگ پیچ رایگان هستید و صرفا داشتن یک صفحه برای شما مهم است، انتظار خاصی از آن نباید داشته باشید. این که بخواهید فروش خود را بیشتر کنید و از طرفی اطلاعات مخاطبین خود را به دست آورید باید با برنامه ریزی این کار را انجام دهید. در غیر این صورت نتیجه مورد انتظار خود را به دست نخواهید آورد. در این بخش مهمترین اشتباهات در طراحی پیج را بررسی خواهیم کرد اما این کافی نیست. چرا که باید هر اشتباه از زوایای مختلف مورد بررسی گیرد. زمانی که میگوییم که صفحه نباید سنگین باشد و سرعت لود آن مناسب باشد، تمامی عواملی که در سرعت لود یک صفحه تاثیر گذار است، باید توسط شما مورد بررسی قرار گیرد.
در سال 2024 که همه افراد از گوشی موبایل استفاده میکنند و اغلب موارد خرید و امور روزانه خود را به واسطه آن کامل میکنند، برخی از افراد صفحه لندینگ پیج ریسپانسیو ندارند. زمانی که کاربر با گوشی موبایل به صفحه آن ها وارد میشود، نمایش اطلاعات درست نیست و حتی میتوان گفت که نمایش اطلاعات به صورت آزاد دهنده است. چنین صفحهای نه تنها ورودی به دنبال ندارد، حتی میتواند روی آینده کاری شما نیز تاثیر گذار باشد. چرا که کاربر نسبت به برند شما یک خاطره بد دارد و امکان شرکت کردن در کمپین بعدی شما را به شدت کاهش میدهد.
برخی از افراد به اصول طراحی لندینگ پیج توجه کافی ندارند و سعی میکنند و یک صفحه را به نحوی بسازند که تایید همه را دریافت کند. برای این منظور باید از انواع اطلاعات و دیتای گرافیکی استفاده کنند تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. چنین استراتژی در واقعیت شکست خواهد خورد. چرا که مدت زمان خرید و یا ثبت اطلاعات در 1 الی 2 دقیقه اول است. این که مخاطب بخواهد دنبال اطلاعات و یا خرید باشد اشتباه است. کاربر امروز وب حوصله گشت و گذار طولانی ندارد و به نوعی دنبال اطلاعات حاضر و آماده است تا بهترین نتیجه ممکن برای او حاصل شود.
زمانی که اصول طراحی لندینگ پیج بررسی میکنید همواره به خلاقیت و برنامه ریزی اشاره میشود. اما این که چگونه یک محتوا برای کاربر پرزنت شود، بررسی کامل و جامعی ندارد. این همان بخشی است که میتواند آسیب آفرین باشد و به نوعی شخص را گیج کند. اگر بخواهیم بهتر این موضوع را بررسی کنیم، نداشتن سناریو میتواند بهترین طراحی را از بین ببرد.
زمانی که کاربر صفحه لندینگ شما را مشاهده میکند نیاز به یک دلیل دارد که در این صفحات جا به جا شود. به هر اندازه که اطلاعات این بخش بهتر باشد و یا به نوعی میتوان گفت که مسیر رسیدن به هدف شما برای کاربر جذابتر باشد، احتمال نتیجه بیشتر است. به عنوان مثال اگر قرار است که یک بالشت در لندینگ پیج به او بفروشید باید تلاش کنید که از مزایای خواب راحت و تاثیر بالشت او را آگاه کنید و در نهایت به او محصول را نشان دهید. اگر بخواهید صرفا محصول خود را به دلیل ارزانی به فروش برسانید، موفق نخواهید شد. چرا که همیشه یک محصول ارزانتر وجود دارد و کاربر میتواند آن را تهیه کند.
یکی از مواردی که در اصول طراحی لندینگ پیج جدی گرفته نمیشود و باعث میشود که افراد از آن آسیب ببینند، نداشتن برنامه ریزی برای ورود مخاطب و دید تک بعدی نسبت به صفحه لندینگ است. فرض کنید که شخص از استراتژی تبلیغات کلیکی برای ورود مخاطبین خود استفاده میکند. در این روش رقبا میتوانند کمپین تبلیغاتی شما را تحت تاثیر قرار دهند و یا به مخاطب هدف خود دسترسی پیدا نکنید. با وجود چنین چالشهایی نکته بسیار مهم که باید مدنظر قرار دهید، تعریف استراتژیهای متعدد برای جذب مخاطب از ورودی های مختلف است.
اگر سایت دارید و تمام این مدت از تبلیغات بنری برای لندینگ خود جذب مخاطب نمودید، حال زمان آن رسیده است که اندکی پیشرفت کنید و تمرکز خود را روی شبکههای اجتماعی قرار دهید و یک لندینگ پیج اختصاصی اینستاگرام طراحی کنید. در صورتی که این بخش نیز مخاطب کسب کردید، باید سراغ مخاطبین خود در فضای توییتر بروید. اگر فرآیند رشد خود را متوقف نکنید و به نوعی در جستجوی پیدا کردن مخاطب جدید باشید، راز موفقیت در طراحی لندینگ پیج را به دست آوردید. چرا که با استفاده از استراتژیهای مختلف میتوانید به بهترین ترکیب برای فروش محصولات خود دست پیدا کنید. به هر اندازه که ورودی صفحات شما بیشتر و بیشتر باشد، به طبع تحلیل داده برای شما آسانتر خواهد بود و این همان کلیدی است که در اصول طراحی لندینگ پیج به آن توجه ویژه میشود.
در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد ” اصول طراحی لندینگ پیج ” صحبت کردیم. اگر سوال و چالشی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، میتوانید از طریق بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود در ارتباط باشید و به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید. طراحی لندینگ پیچ به صورت قابل توجه به قدرت خلاقیت شما و قرار دادن هر پارامتر در کنار یک دیگر وابسته است. اگر بتوانید روی خلاقیت و ارائه یک خدمت جدید تمرکز کنید، در طراحی لندینگ پیج خود نیز موفق خواهید بود.
حتی میتوانید مسیر لندینگ پیج خود را از طریق ورودیهای مختلف بررسی کنید و ببینید کدام یک احساس بهتری به مخاطب منتقل میکند. سعی کنید از پنجره دید کاربران یک لندینگ را بررسی کنید و دسترسی به هر پارامتر را چک کنید. حتی میتوانید از یک جامعه آماری محدود کمک بخواهید و هر بخش را بهینه سازی کنید. در نهایت دیدگاهها و نظرات مختلف است که قصد بررسی و خرید از صفحه لندینگ پیج شما را دارد. به همین دلیل باید مطابق نیاز افراد به ساده ترین شکل ممکن دیتا و اطلاعات مورد نیازشان را ارسال کنید. در این صورت بهترین و جذابترین نتیجه ممکن رخ میدهد. به هر اندازه که اطلاعات و دیتای شما بهینه شود، نتیجه به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران