هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
افزایش سرعت سایت های وردپرسی

افزایش سرعت سایت های وردپرسی، نکات مهم (تلفیق تخصص و تجربه) 2023

دسته بندی : وردپرس
1400/10/04

آیا می خواهید سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید؟ بارگذاری سریع تر سایت، تجربه کاربری را بهبود می بخشد، بازدید صفحات شما را افزایش می دهد و به سئوی وردپرس شما کمک می کند. در این مقاله در سایت برترآموز مفیدترین نکات افزایش سرعت وردپرس را برای افزایش عملکرد هسته مدیریتی وردپرس و افزایش سرعت وردپرسی سایت شما به اشتراک می گذاریم.

برخلاف دیگر مقالاتی که در وب منتشر شده، مانند معرفی پلاگین های افزایش سرعت سایت یا نکات بهبود سرعت سایت، این مقاله راهنمای جامعی برای بهینه سازی کلی عملکرد سایت های وردپرسی است. ما همه چیز را از بحث مهم بودن سرعت، اینکه چه چیزی سایت وردپرسی شما را کند می کند و اینکه چه اقدامات عملی می توانید برای بهبود سریع سرعت وردپرس خود انجام دهید، پوشش داده ایم.

چرا سرعت برای سایت های وردپرسی مهم است؟

مطالعات نشان می دهد که از سال 2000 تا 2016، میانگین توجه کاربران به یک صفحه وب از 12 ثانیه به 7 ثانیه کاهش یافته است. تفاوت فاحشی که به دلیل بهبود سرعت اینترنت و فراگیر شدن سایت های پیشرفته ایجاد شده. این برای شما به عنوان صاحب یک سایت چه معنایی دارد؟ متاسفانه یک چالش است. شما زمان کمی برای نشان دادن محتوای خود به کاربران دارید و فقط چند ثانیه ضرب العجل دارید تا آن ها را برای ماندند در سایت خود متقاعد کنید.

سایت کند به این معنی است که کاربران احتمالاً سایت را قبل از لود شدن ترک می کنند. مانند جنینی که مرده به دنیا می آید. ناراحت کننده و ترسناک… طبق یک مطالعه موردی توسط موسسه StrangeLoop که شامل سایت های آمازون، گوگل و چندین سایت بزرگ دیگر بود، یک ثانیه تاخیر در زمان لود صفحه می‌تواند منجر به 7% کاهش در تبدیل، 11% بازدید کمتر از صفحه و 16% کاهش در رضایت مشتری شود. در آمار 1% هم مهم است و می بینیم که میزان ضربه دیدن از کندی سرعت، رقم بزرگی است.

علاوه بر این، گوگل و سایر موتورهای جستجو اهمیت سرعت را به خوبی درک کرده و چند سال است که شروع به فشار بر روی سایت های کند هستند تا سرعت خود را بالا ببرند. یا این کار را انجام می دهند یا در موتورهای جست و جو رتبه نمی گیرند. به همین راحتی! پس به طور خلاصه، اگر می خواهید ترافیک بیشتر، کاربران بیشتر و درآمد بیشتری از سایت خود داشته باشید، باید سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید.

چگونه سرعت سایت وردپرسی خود را بررسی کنیم؟

بیشتر تازه کاران فکر می کنند چون سرعت سایت آن ها در کامپیوتر شخصی که دارند ضعیف نیست، پس سایت هم مشکلی ندارد. از آنجایی که شما یا هر صاحب سایت دیگری، از سایت خود بازدید می کنید، مرورگرهای مدرن مانند کروم سایت شما را به صورت کش ذخیره می کنند و به محض اینکه وارد سایت می شوید، به طور خودکار فایل کش آن را بارگذاری می کنند. این کار باعث می شود سایت شما تقریباً بلافاصله لود شود.

پس یک کاربر عادی که برای اولین بار از سایت شما دیدار می کند، ممکن است برای اولین بار وارد سایت شده باشد و یعنی حافظه کشی هم وجود ندارد که بخواهد کمک کند سایت خیلی سریع باز شود. همچنین کاربران در موقعیت های جغرافیایی مختلف تجربه های متفاوتی خواهند داشت. چون امکان دارد در یک منطقه سرعت اینترنت بالاتر و در یک منطقه دیگر سرعت اینترنت کندتر باشد. به این دلیل توصیه می کنیم سرعت سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مانند تست سرعت وردپرس IsItWP بررسی کنید.

IsItWP یک ابزار آنلاین و رایگان است که با استفاده از آن می توانید سرعت سایت خود را آزمایش کنید. بعد از اینکه از سرعت سایت خود تست گرفتید، ممکن است ندانید که سرعت سایت خوب چقدر است؟ زمان بارگذاری خوب صفحه حدود 2 تا 5 ثانیه است. البته اگر بتوانید تا جای امکان سرعت سایت را افزیش دهید بهتر است. چند میلی ثانیه بهبود در اینجا و آنجا – منظور بخش های مختلف سایت است 🙂 – می تواند نیم یا حتی یک ثانیه کامل از زمان لود سایت شما را بهبود دهد.

چه مواردی باعث کاهش سرعت سایت وردپرسی شما می شود؟

وقتی که تست سرعت را با استفاده از ابزارهایی چون IsItWP یا جی تی متریکس انجام می دهید، توصیه هایی برای بهبود ارائه می دهند. با این حال، بیشتر آن مربوط به سئو تکنیکال است که احتمال دارد برخی از دوستان تازه کار با آن ها به درستی آشنایی نداشته باشند.

به دست آوردن اینکه زیاد شدن یا نقص چه مواردی در سایت است که سرعت سایت را کاهش می دهد، کلیدی مهم برای بهبود عملکرد و گرفتن تصمیمات بلندمدت هوشمندانه برای سئو و بهبود تجربه کاربری سایت است.

دلایل اصلی کندی سایت های وردپرسی شامل مواردهای زیر هستند:

  • هاست سایت – زمانی که سرور هاست شما به درستی پیکربندی نشده باشد یا هاست خوبی خریداری ننمایید، می تواند به سرعت سایت شما آسیب برساند. در مقاله هاست چی بخرم؟ در مورد نکات خرید یک هاست خوب صحبت کرده ایم.
  • کانفیگ وردپرس – اگر سایت وردپرسی شما مجهز به ویژگی کش نیست، سرور شما با ورود هر کاربر، بیش از حد فعالیت می کند، منابع سرور کمتر شده و در نتیجه باعث کندی سایت شما می شود.
  • اندازه صفحه – عمدتاً تصاویری که برای وب بهینه نشده اند پاشنه آشیل اندازه صفحات هستند. بهترین فرمت تصویر برای وب در حال حاضر JPEG & WEBP است که می توانید با استفاده از فتوشاپ یا ابزارهای آنلاین تصاویر خود را به این فرمت ها کوچ دهید.
  • پلاگین های بد – اگر از یک افزونه استفاده می کنید که کدنویسی آن کوتاه و تمیز نیست، می تواند به طور قابل توجهی سرعت سایت شما را کاهش دهد.
  • اسکریپت های خارجی – اسکریپت های خارجی مانند تبلیغات، لودر فونت، کدهای embed و موارد دیگر نیز می توانند تاثیر زیادی بر عملکرد وب سایت شما داشته باشند.

هاست سایت وردپرسی چه اهمیتی دارد؟

سرویس هاست شما نقش مهمی در بهبود عملکرد سرعت سایت دارد. البته اگر در ابتدای راه هستید لزومی ندارد حتما از هاست وردپرسی استفاده کنید. پس از رسیدن به سطح مطلوب می توانید هاست خود را به وردپرس منتقل کنید.

هاست های اشتراکی برای شروع کار به صرفه هستند و تا روزانه چندهزار بازدید را نیز جوابگو هستند. اما در هاست اشتراکی، شما منابع سروری که با شما به اشتراک گذاشته می شود با تعداد زیادی از مشتریان دیگر تقسیم می شود. این بدین معنی است که اگر سایت همسایه شما ترافیک ورودی زیادی داشته باشد، می تواند بر عملکرد کل سرور تأثیر بگذارد که به نوبه خود باعث کاهش سرعت سایت شما می شود.

هاست های وردپرسی بهینه شده ترین هاست ها برای CMS وردپرس هستند و اگر شما از وردپرس استفاده می کنید بهتر است وقتی که حس کردید همه چیز برای کوچ آماده است، آن را به یک هاست وردپرسی مطلوب منتقل کنید.

افزایش سرعت وردپرس با مراحل آسان و بدون کدنویسی

کانفیگ وردپرس برای بهبود سرعت کار خیلی ساده ای نیست و خیلی از افراد مبتدی آن را وحشتناک می دانند. اما اگر از روش های ساده و بدون کدنویسی (به همراه راهنمای برترآموز) استفاده کنید، می توانید سرعت سایت خود را به صورت بهتر بهینه سازی کنید. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید سرعت سایت وردپرسی خود را تنها با چند کلیک (بدون نیاز به کدنویسی) افزایش دهید.

اگر کلیک کردن را بلدید، پس استفاده از راه حل های بعدی برایتان سخت نخواهد بود 🙂 البته فقط کلیک کردن هم کافی است و حداقل باید آموزش وردپرس رایگان را دیده باشید تا بتوانید همین کارهای ابتدایی و ساده را با وردپرس انجام دهید.

یک پلاگین کش وردپرس را نصب کنید

صفحاتی که با وردپرس برای سایت خود می سازید داینامیک و پویا هستند. به این معنا که با هر بار ورود کاربر به آن صفحه، طی فرایندی ساخته می شوند. برای ساخت صفحات سایت، وردپرس باید فرآیندی را انجام دهد تا اطلاعات مورد نیاز را پیدا کند، همه آنها را کنار هم بگذارد و سپس به کاربر نمایش دهد. این کار شامل مراحل زیادی است و زمانی که چند کاربر به صورت همزمان از سایت شما دیدن می کنند، می تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد.

به همین دلیل است که توصیه می کنیم هر سایت وردپرسی از یک افزونه بهینه سازی کشینگ استفاده کند. ذخیره سازی می تواند سایت وردپرس شما را 2 تا 5 برابر سریعتر کند. نحوه عملکرد آن به این صورت است که به جای اینکه هر بار کل فرآیند تولید صفحه را طی کنید، پلاگین کشینگ، سایت بارگیری شده پس از بارگیری اول از سایت را در مرورگر شما کپی می کند، سپس در دفعات بعدی سایت را به صورت کش شده به شما نمایش می دهد.

در واقع زمانی که کاربر از سایت وردپرسی شما بازدید می کند، سرور شما اطلاعاتی را از پایگاه داده MySQL و فایل های PHP سایت بازیابی می کند. سپس آن را با هم در محتوای HTML قرار می دهد که به کاربر ارائه می شود. این یک فرآیند طولانی است، اما زمانی که به جای لود هر دفعه آن، از کش استفاده کنید می توانید بخش بزرگی از فرایند را با فایل کش بازخوانی کنید که باعت کاهش زمان فرایند و بهبود سرعت می شود.

تعداد زیادی پلاگین برای کش وردپرس وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم از افزونه WP Rocket (پولی) یا WP Super Cache (رایگان) استفاده کنید. برخی از هاستینگ ها خدمات یا پلاگین های کش سایت را به صورت رایگان ارائه می دهند.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر به محتوای شما جان می بخشند و به افزایش تعامل کمک می کنند. محققان دریافته اند که استفاده از تصاویر رنگی باعث می‌شود افراد ۸۰ درصد بیشتر محتوای شما را بخوانند. با این حال، اگر تصاویر شما بهینه سازی نشده باشند، ممکن است بیشتر از اینکه کمک کنند، به سایت شما آسیب وارد کنند. در واقع تصاویر بهینه نشده یکی از رایج ترین مشکلات سرعتی است که در سایت های مختلف مشاهده می کنیم.

قبل از اینکه عکسی را مستقیماً بر روی سایت آپلود کنید، توصیه می کنیم از نرم افزار ویرایش عکس برای بهینه سازی تصاویر خود برای وب استفاده کنید. برای مثال می توانید با یادگیری فتوشاپ یا ابزارهای آنلاین کاهش حجم تصاویر مانند Image compressor استفاده داشته باشید.

عکس‌ها در فرمت و اندازه اصلی خود می‌توانند حجم فایل‌ های بزرگی داشته باشند. اما بر اساس فرمت فایل تصویر و کاهش اندازه تصویر که در نرم افزار ویرایش صورت می گیرد، می توانید اندازه تصاویر خود را تا 5 برابر کاهش دهید. هرچند که به تازگی استفاده از فرمت WEBP نیز رو به رشد است اما پیشنهاد می کنیم از دو فرمت JPEG و PNG استفاده کنید.

ممکن است از خود بپرسید تفاوت این دو فرمت چیست؟

خوب، فرمت تصویر PNG فشرده نشده است. هنگامی که یک تصویر را فشرده می کنید، برخی از اطلاعات را از دست می دهد، بنابراین یک تصویر فشرده نشده با کیفیت بالاتر با جزئیات بیشتر خواهد بود. نکته منفی این است که اندازه فایل بزرگتر است، بنابراین بارگذاری آن بیشتر طول می کشد. از طرف دیگر، JPEG یک فرمت فایل فشرده است که کمی کیفیت تصویر را کاهش می دهد، اما اندازه آن به طور قابل توجهی کوچکتر است.

چگونه تصمیم بگیریم که کدام فرمت تصویر را انتخاب کنیم؟

  • اگر عکس یا تصویر ما دارای رنگ‌ های مختلف است، از JPEG استفاده می‌ کنیم.
  • اگر تصویر ساده‌ تری است یا نیاز به یک تصویر شفاف داریم، از PNG استفاده می‌ کنیم.

بهترین روش های بهینه سازی عملکرد وردپرس

پس از نصب پلاگین کش و بهینه سازی تصاویر خود، به صورت ملموس متوجه می شوید که سایت شما با سرعت بسیار بیشتری بارگذاری می شود. اما اگر می خواهید سایت خود را تا حد امکان سریع کنید، باید از بهترین روش های معرفی شده در زیر استفاده کنید. نکات ارائه شده خیلی فنی نیستند، بنابراین برای پیاده سازی آنها نیازی به دانستن هیچ کدی ندارید. اما استفاده از آنها از مشکلات رایجی که سرعت سایت شما را کاهش می ذهد جلوگیری می کند.

سایت وردپرس خود را به روز نگه دارید

وردپرس به عنوان یک پروژه اپن سورس که کار خود را به خوبی انجام می دهد، به طور منظم به روز می شود. هر آپدیت نه تنها ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌کند، بلکه مشکلات امنیتی و باگ‌ ها را نیز برطرف می‌کند. قالب و پلاگین های وردپرس شما نیز ممکن است به روز رسانی های منظم داشته باشند.

به عنوان مدیر وب سایت، مسئولیت شما این است که سایت، قالب و پلاگین های وردپرسی خود را به آخرین نسخه به روز نگه دارید. انجام ندادن این کار، احتمال دارد برای شما مشکلات امنیتی ایجاد کند یا باعث کند شدن سرعت سایت شود.

نظرات را در صفحه های بعدی نمایش دهید.

در مورد پست هایی که در وبلاگ خود منتشر می کنید نظرات زیادی دریافت می کنید؟ تبریک می گویم! این یک مشخصه عالی است که کاربر را خوب درگیر کرده اید. اما نکته بذ ماجرا این است که بارگذاری همه آن نظرات به صورت یکجا می تواند بر سرعت سایت شما تأثیر بگذارد. وردپرس برای حل آن یک راه حل داخلی ارائه کرده است. می توانید به سادگی به Settings » Discussion رفته و کادر کنار گزینه “Break comments into pages” را علامت بزنید.

فایل های صوتی تصویری را مستقیماً در وردپرس آپلود نکنید

شما می توانید فایل های صوتی و تصویری را مستقیماً در سایت وردپرسی خود آپلود کنید و سپس وردپرس به طور خودکار آنها را در یک پخش کننده HTML5 نمایش می دهد. اما شما هیچ وقت نباید این کار را انجام دهید. قرار دادن صدا و ویدئو در خود سایت باعث بالا رفتن شاخص پهنای باند خواهد شد و در برخی هاستینگ ها که پهنای باند نامحدود نیست، ممکن است شرکت هاست از شما هزینه های اضافی طلب کند.

همچنین آپلود فایل های رسانه ای بزرگ نیز اندازه بکاپ سایت شما را به شدت افزایش می دهد و بازیابی بکاپ را سخت تر می کند. شما باید از یک سرویس میزبانی صوتی و تصویری مانند YouTube، آپارات، نماشا، تماشا، DailyMotion و SoundCloud و غیره استفاده کنید و به آنها اجازه دهید این کار سخت را انجام دهند. آنها برای این کار ساخته شده و پهنای باند دارند.

وردپرس دارای یک ویژگی قرار دادن ویدیو با فایل های صوتی در صفحات مختلف سایت با استفاده از کد امبد و سایر روش ها است. همچنین یک امکان جالب دیگر این است که با قرار دادن یو آر ال در سایت، می توانید URL ویدیوی خود را مستقیماً در پست خود کپی و جایگذاری کنید و به طور خودکار نمایش داده می شود.

از قالب های بهینه شده استفاده کنید

هنگام انتخاب قالب برای سایت خود، مهم است که به سرعت سایت خود در ادامه توجه ویژه ای داشته باشید. برخی از قالب های زیبا و چشمگیر هستند که در وهله اول عاشقشان می شوید اما در واقع کدگذاری ضعیفی دارند و می توانند سرعت سایت شما را کاهش دهند. معمولاً بهتر است قالب ساد ه‌تری انتخاب کنید تا طرح های پیچیده، المان های پر زرق و برق و سایر ویژگی‌ های غیرضروری را نداشته باشد چون باعث افزایش سرعت سایت شما می شوند.

شما می توانید آن ویژگی ها را با استفاده از افزونه های با کیفیت وردپرسی به سایت اضافه کنید. در سایت هایی مانند انواتو می توانید قالب های خوبی پیدا کنید. همچنین اگر به دنبال خرید قالب های فارسی شده با قیمت به تومان هستید مارکت هایی مانند ژاکت یا راستچین در این زمینه فعالیت دارند.

از پلاگین های پرسرعت استفاده کنید

پلاگین‌های وردپرس با کدگذاری ضعیف، چه سایت شما به آن نیاز داشته باشد یا نه، معمولا سرعت سایت را بیش از حد کند می‌ کنند. چون یا پایگاه داده را شلوغ می کنند یا کار خود را به درستی انجام نمی دهند یا به آن نیازی نیست یا اصلا کدنویسی آن ها ضعیف است. برای اینکه بهترین پلاگین های وردپرسی را پیدا کنید به مقاله بهترین پلاگین های وردپرس سر بزنید. ما به سهولت استفاده، تجربه کاربری و مهمتر از همه عملکرد توجه ویژه ای داریم.

همچنین در لیست زیر برخی از بهترین پلاگین های وردپرس در دسته بندی های مختلف معرفی شده است.

  • WPForms – سریع ترین و آسان ترین افزونه فرم تماس برای وردپرس.
  • Yoast SEO – افزونه قدرتمند سئو وردپرس که تاکید بیشتری بر عملکرد وب سایت دارد تا به شما کمک کند رتبه های سئو بالاتری کسب کنید.
  • MonsterInsights – بهترین افزونه تجزیه و تحلیل گوگل برای وردپرس که سرعت سایت شما را کاهش نمی دهد. حتی شامل گزینه‌هایی برای بارگیری gtag.js به صورت محلی برای افزایش سرعت امتیاز Google Core Web Vitals است.
  • Shared Counts – افزونه های رسانه های اجتماعی اسکریپت های اضافی را بارگیری می کنند و نه چندان دلپذیر. Shared Counts یکی از سریع ترین افزونه های رسانه های اجتماعی برای وردپرس است.
  • SeedProd – پلاگین صفحه فرود وردپرس را بکشید و رها کنید که به شما کمک می کند لندینگ پیج های سریع و فوق العاده بسازید.

جدا از توصیه های خود ما، شما می توانید از سایت خود تست کنید و از پلاگین های مختلف استفاده داشته باشید. سپس به سادگی تست های سرعت را قبل و بعد از نصب افزونه اجرا کنید تا تاثیر آن را بر عملکرد سایت های وردپرسی مقایسه کنید.

نتیجه گیری

در این راهنما در مورد روش های افزایش سرعت سایت های وردپرسی صحبت کردیم. نکات افزایش سرعت سایت وردپرسی که گفته شد به دو صورت باعث افزایش کلی سرعت سایت می شوند. اول با استفاده از شیوه های مختلف هسته مدیریتی وردپرس را سریع تر می کنند و دوم سرعت سایت را در بخش جلویی یا فرانت اند بالا می برند. اگر سوال، نظر یا تجربه ای در رابطه با این راهنما دارید، در بخش کامنت های همین پست منتظر شما هستیم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *