سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
الگوریتم helpful content گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت

الگوریتم helpful content گوگل و تاثیر آن بر سئو سایت

دسته بندی : سئو
1403/09/30

در چند سال اخیر گوگل آپدیت‌های مهمی از نحوه ایندکس و همچنین رتبه بندی محتوا ارائه کرده است.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید با آخرین آپدیت الگوریتم helpful content گوگل آشنا شوید و درک بهتری از عملکرد گوگل پیدا کنید.

هرگاه با مشاورین سایت برترآموز صحبت می‌کنیم، اغلب افراد در سئو با الگوریتم helpful content گوگل آشنایی خوبی ندارند. اطلاعات آن ها بر اساس اطلاعات سئو در سال 2022 می‌‌باشد. در صورتی که الگوریتم helpful content گوگل در چند سال گذشته آپدیت شده است و هر بار اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد آن شده است. این الگوریتم روی عملکرد سایت‌های بسیار زیادی تاثیر گذار است و می‌تواند رتبه صفحات مختلف را به صورت قابل توجه جابه‌جا کند. اگر چه که در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه هر آپدیت بررسی شده است. با این حال یک بررسی اجمالی و کلی از الگوریتم helpful content گوگل ارائه خواهیم کرد.

مهمترین نکات آخرین آپدیت الگوریتم helpful content گوگل 2024

در زمان نگارش این محتوای آخرین نکات بر اساس آپدیت 2024 الگوریتم helpful content گوگل بیان شده است. در صورتی که آپدیت جدیدی از این الگوریتم ثبت شود، این محتوا نیز به روز خواهد شد.

محتوا باید بر اساس پرسونای مخاطبین نوشته شود

اولین نکته و مهمترین نکته ای که در الگوریتم helpful content گوگل بارها به آن تاکید می‌شود، هدف از نوشتن محتوا است. در صورتی که سایت شما در حوزه آشپزی فعالیت می‌کند، اول از همه باید در مورد آشپزی نگارش انجام شود و در مرحله بعدی می‌توانید در مورد زیر شاخه‌ای مرتبط آشپزی تولید محتوا انجام دهید. نکته بسیار مهمی که در مورد این الگوریتم ذکر شده است، حجم دیتای مناسب کاربر می‌‌باشد.

ممکن است که یک دستور آشپزی 2500 کلمه نیاز داشته باشد و دستور بعدی 800 کلمه محتوا نیاز داشته باشد. در صورتی که برای همه محتوا 1500 کلمه حجم محتوایی در نظر بگیرید کاملا طبیعی است که گوگل به محتوای شما رتبه ندهد. چرا که از نظر گوگل این محتوا کاربردی نیست و صرفا بر اساس تکنیک‌های سئو کلاه سیاه سعی در کسب رتبه دارد. زیاده گویی بیش از حد و خلاصه گویی غیرطبیعی از نظر گوگل منسوخ است و مانع از رشد و دیده شدن یک محتوا می‌شود.

مهمترین نکات آخرین آپدیت الگوریتم helpful content گوگل 2024

اهمیت کاربر بیش از موتورهای جستجو است

یکی از نکات باور نکردنی که در آخرین آپدیت الگوریتم helpful content گوگل مطرح شد، اهمیت فوق العاده کاربران می‌‌باشد. در حال حاضر شما نباید محتوای خود را بر اساس اصول کلاسیک سئو بهینه سازی کنید و از کلمات کلیدی چند مرتبه تکرار کنید. بلکه باید به سوال کاربران خود پاسخ دهید و از شاخ و برگ دادن به محتوا خود داری کنید. در صورتی که قصد تبلیغات دوره آموزشی خود را دارید باید به صورت غیرمستقیم باشد، در غیر این صورت محتوای شما جذاب نیست.

صرفا از کلمات کلیدی مکمل و یا لانگ تیل در یک محتوا استفاده کنید، اما ارتباط عمیقی بین آن ها وجود نداشته باشد، گوگل به محتوای شما ارزش نمیدهد. شاید بپرسید ملاک گوگل چیست؟ ملاک او هوش مصنوعی گوگل و درکی است که از محتوای شما به دست می‌آورد.

محتوای تکراری و کپی به شرط صحت و خوانایی قابل قبول است!!!

گوگل در آخرین آپدیت از الگوریتم helpful content گوگل به کپی بودن محتوا و همچنین استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرده است. نمی‌توان محتوایی را پیدا کرد که به صورت کلی جدید و یونیک باشد. گوگل در این الگوریتم مطرح کرده است که استفاده از هوش مصنوعی ایرادی ندارد، اما نکته بسیار مهم و حیاتی روان بودن آن است. نکته بعدی که باید مدنظر قرار دهید و نگارش خود لحاظ کنید، صحت سنجی اطلاعات می‌‌باشد. به همین دلیل است که یک محتوا باید اطلاعاتی که مطرح می‌کند قابل استفاده و به روز باشد، در غیر این صورت نتیجه خوبی به دنبال ندارد.

ملاک گوگل در این بخش آخرین دیتایی است که ثبت شده است و از در زبانهای دیگر نیز تکرار شده است. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد ویروس سرما خوردگی یک مقاله به زبان فارسی بنویسید. اطلاعات شما به دیتای محتوای انگلیسی که مورد تایید گوگل است تطابق داده می‌شود تا به یک نتیجه ایده‌آل دست پیدا کنید. شما اگر بتوانید یک محتوای کپی اما کامل و جامع بنویسید قطعا رتبه خواهد گرفت.

استفاده از محتوای ترند به رشد شما کمک نمی‌کند

یکی از مهمترین نکاتی که در آخرین آپدیت الگوریتم helpful content گوگل مطرح شده است، استفاده از محتوای ترند غیر ضروری است. فرض کنید که ترند شبکه‌های اجتماعی آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت می‌‌باشد. زمانی که شما آموزش زبان انگلیسی میپردازید و در هر محتوا یک تاپیک در مورد آموزش زبان انگلیسی مهاجرت ثبت می‌کنید، به این معنی است که رشدی در انتظار شما نیست. گوگل محتوای شما را غنی نمی‌داند. چرا که برای موتورهای جستجو نوشته شده و هدف شما کاربر نیست. به همین دلیل است که استفاده از ترند به صورت قابل توجه جهت کسب رتبه منسوخ شده است.

استفاده از محتوای ترند به رشد شما کمک نمی‌کند

جامع بودن محتوا و توجه تقسیم بندی محتوا

در صورتی که مخاطب پس از بررسی محتوای شما به جستجو کردن ادامه دهد، ارزش محتوای شما کاهش پیدا می‌کند. نکته بعدی که در این بخش باید به آن توجه کنید، اضافه گویی در محتوا است. فرض کنید که شما در مورد “خرید شماره مجازی” تولید محتوا انجام میدهد. اگر بخواهید در محتوا “شماره مجازی چیست” را استفاده کنید ارزش محتوا شما کم می‌شود. برخی از افراد همه چیز را از پایه توضیح میدهند به دو دلیل؛ دلیل اول این است که این عبارت در نتایج جستجو پیشنهاد داده شده است و دلیل دوم آن تعداد کلمات بیشتر می‌‌باشد. هر دو نکته از نظر گوگل منسوخ است و به شما رتبه خوبی نمیدهد. به همین دلیل بهتر است که محتوا جامع و خلاصه به کاربران خود بدهید تا کسب نتیجه شما قطعی شود.

هرس محتوایی

یکی از نکات بسیار مهم که در چند آپدیت از الگوریتم helpful content گوگل مطرح شده است، هرس محتوایی است. برخی از صفحات شما محتوای بی‌کیفیت دارند و این موضوع می‌تواند روی رتبه و همچنین نرخ خزش سایت تاثیر جدی داشته باشد. در صورتی که عبارت ” “content pruningداخل سایت‌های مرجع و مهم بررسی کنید، متوجه خواهید شد که هرس محتوایی یک استراتژی بسیار مهم در سال 2024 و 2025 می‌‌باشد. چرا که گوگل نسبت به کلمه کلمه محتوای شما حساسیت نشان میدهد و برای آن ارزش قائل است. البته هرس محتوایی یک اصول ویژه دارد که در مقالات بعدی به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که هرس محتوایی همواره با افت رتبه همراه است و می‌تواند در کوتاه مدت روی رتبه شما تاثیر منفی داشته باشد.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت اجمالی و کاربردی در مورد الگوریتم helpful content گوگل صحبت کردیم. با این حال به شما پیشنهاد می‌کنیم که آخرین آپدیت‌های گوگل را مطالعه کنید و بر اساس آن تصمیم گیری نمایید. چرا که گوگل تمامی اطلاعات را به صورت یکجا در اختیار شمار قرار نمیدهد. بلکه به صورت پازل در هر آپدیت بخشی از روند کار خود را مشخص خواهد کرد. این الگوریتم در سال 2025 می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی سئو سایت شما داشته باشد. در صورتی که اطلاعات بیشتری از الگوریتم helpful content گوگل دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *