هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
انتخاب اعضای تیم تولید محتوا

انتخاب اعضای تیم تولید محتوا

1401/02/21

هر کسب و کاری چه بزرگ چه کوچک برای اینکه بتواند میان رقبای خود فعالیت انجام دهد و توجه جامعه هدف را به سمت خود جلب نماید نیازمند این است که اعضای تیم خود را به درستی گزینش نماید. یکی از مواردی که از اهمیت بالایی در کسب و کارهای آنلاین برخورددار است تولید محتوا میباشد. تولید محتوا یکی از رکن های اساسی و مهم در جلب مشتری میباشد. شما با یک تولید محتوای حرفه ای میتوانید ترافیک بی نظیری را به سمت سایت خود هدایت نمایید که لازمه این امر شناخت اصول تولید محتوا و تشکیل یک تیم از افراد قوی و کارآزموده در این زمینه میباشد. اگر شما یک کسب و کار آنلاین دارید و دارید تلاش میکنید که بتوانید یک تیم خوب برای تولید محتوای خود قرار دهید و یا اطراف خود افرادی را میشناید که درگیر جمع کردن یک تیم خوب محتوا هستند، اما نمیدانید که به چه روشی این کار را انجام دهید پیشنهاد میشود تا انتهای مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا همراه برتر آموز باشید.

اگر درباره ی تولید محتوا اطلاعات کمی دارید پیشنهاد میشود حتما آموزش تولید محتوا برتر آموز را مطالعه کرده و سپس به این مقاله رجوع نمایید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • انتخاب اعضای تیم تولید محتوا

انتخاب اعضای تیم تولید محتوا

ما در این مرحله به طور کامل درباره ی اعضای تیم تولید محتوا و ظرح وظایف آنها صحبت خواهیم کرد. این که شما باید تمامی این اعضا را در تیم خود جای دهید یا خیر به عوامل زیادی بستگی دارید و شاید در برخی از کسب و کار ها نیاز نباشد که تیم کاملی را از تولید محتوا تشکیل دهید. اصولا در کسب و کار های بزرگ که حجم زیادی از جامعه هدف تحت تاثیر آنها هستند و در انواع پلتفرم های شبکه های مجازی مانند اینستاگرام، توییترو…، سایت و… نیازمند تیم های جداگانه ای برای تولید محتوا هستند و هرچه حجم کار و اندازه کسب و کار شما کوچک تر شود تیم تولید محتوای شما هم کوچک تر خواهد شد تا جایی که در برخی از موارد در کسب و کارها تنها یک یا دو نفر برای تولید محتوا این مجموعه فعالیت میکنند. هدف از این توضیحات این بود که با توجه به حجم کار و نیاز کسب و کارتان میتوانید هر کدام از اعضای تیم را استخدام نمایید و هیچ قانون کلی ای در این زمینه وجود ندارد و اما در ادامه به توضیح انتخاب اعضای تیم تولید محتوا میپردازیم:

پیشنهاد میشود مقاله ناوبری سایت چیست؟ را مطالعه نمایید.

انتخاب مدیر تولید محتوا

در کسب و کارهای بزرگ یکی از عنوان های شغلی در تولید محتوا که از اهمیت بالایی برخورد دار است انتخاب یک مدیر تولید محتوای حرفه ای است. این شخص علاوه بر اینکه که باید دانش تخصصی برای تولید محتوا داشته باشد باید ویژگی های یک مدیر را هم در خود داشته باشد تا بتواند وظایف مدیریتی تیم تولید محتوا را دنبال کند. در حالت کلی وظیفه ساماندهی پروژه ها و به نتیجه رسیدن این پروژه ها بر عهده مدیر تولید محتوا است. این مدیر است که با همکاری سایر اعضای تیم یک پروژه را تقسیم وظایف کرده و نظارت میکند که هر فردی وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد. از مهم ترین وظایف مدیر تولید محتوا علاوه بر دانش محتوایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن تقویم اجرایی تولید محتوا و توانایی هندل کردن برنامه زمانی برای اجرای یک محتوای مناسب
  • بررسی محتوا های اجرا شده توسط هر کدام از تیم ها و برطرف کردن مشکلات تیم
  • داشتن زمان بندی قوی و جلوگیری از دیرکرد در تحویل پروژه های قطعی

معمولا جایگاه شغلی مدیر تولید محتوا برای شرکت های بزرگ تعریف شده است و در شرکت هایی کوچک تر مدیر محتوا عنوان شغلی خود را به مسئول تولید کننده محتوا میدهد.

انتخاب ویراستار

همانطور که میدانید پس از اینکه محتوا تولید میوشد ممکن است دارای ایرادات نگارشی باشد و یه همین منظور برای بررسی این ایرادات و جلوگیری از آنها استخدام یک ویراستار امری ضروری است. در کسب و کارهای کوچک معمولا کار ویراستاری را خود مسئول تولید کننده محتوا انجام میدهد به این صورت که پس از اینکه محتوا نوشته شد یک بار دیگر محتوا را از جنبه ویراستاری بررسی مینماید ولی در کسب و کارهای بزرگ به علت بالا بودن حجم کار معمولا تولید کنندگان محتوا خودسان تایم اضافی برا ی ویراستاری ندارند و این وظیفه را به شخص دیگری محول میکنند. حال ویراستار بر اساس وظیفه ای که به آن محول شده است میتوانید از دو جهت ویراستاری انجام دهد، اولین جهت اینکه نوشته تولید کننده محتوا را از جهت مگارشی و غلط های املایی ویراستاری نماید و دومین جهت میتواند روی متن نویسنده تاثیر بگذارد و اگر قسمتی از متن برای خواننده نامفهوم بود و یا ضرورتی نداشت میتوانید حذف و با متن دیگری جایگزین نماید.

سناریو نویس برای تولید محتوا

معمولا هر محتوایی اعم از متنی، ویدیویی و پادکست به یک ایده و یا سناریو برای پردازش نیاز دارد که همین موضوع نقش سناریو نویس در تیم تولید محتوا را پر رنگ مینماید. سناریو نویس معمولا با ذهن باز و خلاقی که دارد ایده تولید محتوا یک موضوع را به شخص نویسنده میدهد و نویسنده با استفاده از این ایده با توجه به موضوع شروع به نوشتن و داشتان پردازی برای محتوا میکند. در تیم تولید محتوا اصولا سناریو نویس و تولید کننده محتوا دو عنوان شغلی نزدیک به هم هستند و رخی از کارفرما ها معتقدند که نوسنده محتوا خود باید به ایده پردازی بپردازد که این موضوع هم بستگی به حجم کاری شما دارد. اگر تعداد محتوا های تولید شده شما در طول روز کم است میتوانید از خود تولید کننده محتوا بخواهید تاسناریو خود را پیدا کند ولی اگر حجم کاری شما و برنامه تولید محتوای شما زیاد است باید با کمک شخص سناریو نویس به نویسنده کمک نمایید تا این شخص بتوانند روی محتواهای بیشتری در طول روز زمان بگذارد.

پیشنهاد میشود مقاله ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید.

استراتژیست محتوا

در تولید محتوا شما یک شخصی نیاز دارید تا با توجه به شرایط موجود در کسب و کار و شناخت جامعه هدف به استراتژی محتوا برای شما بپردازد. این شخص نیاز دارد تا اطلاعات دقیقی درباره ی جامعه هدف و مشتری بالقوه شما داشته باشد و نیاز های این افراد را به خوبی شناسایی کرده باشد. باید سلایق و موضوعات ترند مورد علاقه این افراد را نیز بدانند و با توجه به بودجه ای که کارفرما برای تیم تولید محتوا در نظر میگیرد به استراتژی محتوا بپردازد. حالا این استراتژی بسته به نیاز کسب و کار میتوانید به صورت متنی، ویدیویی و پادکست باشد. استراتژیست محتوا وظیفه دارد درباره ی هدف هر محتوا تحقیق نماید، راهکار های خلاقانه برای تولید محتوا حرفه ای دهد، محتوا های رغیب را پیدا کند و آنها را آنالیز نماید و سپس بتواند یک استراتژی بهتر برای تولید محتوا مجموعه خودش برنامه ریزی نماید. در کسب و کارهای بزرگ وجود استراتژیست محتوا حس میشود ولی اگر حجم کسب و کار شما کوچک است میتوانید این وظیفه را به شخص تولید کننده محتوا بدهید تا این فرآیند را برای شما انجام دهد.

تبلیغ نویس برای تولید محتوا

تبلیغ نویس به شخصی گفته میشود که علم کافی و لازم برای تبلیغ نویسی را داشته باشد و با محتوایی که تولید می کند اصولا یک تغییر چشمگیر و زیاد در فروش محصولات یا خدمات یک کسب و کار ایجاد میکند. شخصی که در این محیط به فعالیت پرداخته است باید توانایی لازم برای بازی با کلمات را برای تولید یک تبلیغ خوب و کاربر پسند بلد باشد. وظیفه اصلی تبلیغ نویسان تهیه و تدوین جملات تبلیغاتی است، به طوری که مخاطبین هدف یک کسب‌ و‌ کار را به خرید ترغیب کند. تبلیغ نویس یا کپی رایتر میتواند صفحات محصول، ایمیل‌های تبلیغاتی، اسمس های تبلیغاتی و…. را طراحی نماید. هر تولید کننده محتوایی توانایی کپی رایتینگ را ندارد بنابراین اگر بودجه کافی ندارید میتوانید در مواقع ضروری به صورت پروژه ای با یک شخص تبلیغ نویس فعالیت و همکاری داشته باشید.

اعضای تیم تولید محتوا

طراح گرافیک برای تولید محتوای تصویری

میدانیم که یکی از انواع تولید محتوا، تولید محتوای تصویری است که برای فعالیت در این نوع تولید  محتوا شما به یک شخص که دانش گرافیک دارد نیاز دارید. اصولا تولید کنندگان محتوای متنی تخصصی در زمینه برنامه های گرافیکی مانند فتوشاپ و… را ندارند بنابراین اگر نوع محتوای شما به صورت تصویری میباشد پیشنهاد میشود حتما یک شخص با دانش گرافیکی را استخدام نمایید تا بتواند برای شما تصاویر زیبا را خلق نماید.

استخدام گوینده برای تولید محتوای پادکست

اگر تولید کننده محتوای صوتی هستید و پادکست در اختیار مشتریان خود میگذارید به یک شخص گوینده برای تیم محتوای خود نیاز دارید. اصولا هر تولید کننده محتوایی نمیتواند گوینده خوبی باشد زیرا گویندگی نیاز به دانش تخصصی دارد و باید شخصی را ماهر در این زمینه استخدام نمایید. داشتن صدای رسا و فن بیان عالی لازمه یک گوینده خوب است. تولید کننده محتوا میتوانید مطالب مورد نیاز را برای گوینده تهیه و تولید نماید سپس گوینده به تولید محتوای صوتی برای شما بپردازد. اابته لازم به ذکر است که گوینده ها برای تولید محتوای ویدیویی هم میتوانند به شما کمک نمایند.

پیشنهاد میشود مقاله کسب درآمد از پادکست را مطالعه نمایید.

ادیتور برای تولید محتوا ویدیویی

اگر تولید کننده محتوای ویدیویی هستید به یک شخص ادیتور برای تولید محتوای ویدیویی خود نیاز دارید. برای این کار حتما یک شخص متخصص به ادیت فیلم را باید استخدام نمایید. فرق نمیکند که کسب و کار شما بزرگ یا کوچک است، ضرورت وجود یک ادیتور برای تولید محتوا های ویدیویی در هر کسب و کاری حس میشود زیرا لزوما تولید کنندگان محتوا روی ادیت ویدیو مسلط نیستند.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش پیشرفت شغلی را مطالعه نمایید.

متخصص سئو

تولید کنندگان محتوا وظیفه دارند تا در نهایت محتوای مناسب و یونیکی را برای گوگل و کاربران تهیه کنند اما میدانیم که برای اینکه بخواهید با محتوا در گوگل با رقبای خود رقابت کنید نیازمند دانش تخصصی سئو هستید که اصولا تولید کنندگان محتوا یک دانش پایه ای و نه حرفه ای از سئو دارند، پس در این مرحله وجود یک متخصص سئو به شدت حس میشود. متخصص سئو با تکنیک ها و شناختی که از قوانین گوگل دارد محتوا های شما را در SERP گوگل قرار میدهد تا کاربران به محض سرچ در گوگل با سایت شما مواجه شده و ترافیک سایت شما را افزایش دهند. اگر دانش سئو را دوست دارید اما اطلاعات زیادی درباره ی آن ندارید میتوانید آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید. متخصص سئو میتوانید با دانشی که درباره ی گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول دارد داده های مفیدی را در اختیار تولید کننده محتوا قرار ذهد.

کارشناس شبکه اجتماعی

در کسب و کار های بزرگ که حجم دنبال کننده های شبکه های اجتماعی بالاست شما علاوه بر تولید کننده محتوا به یک کارشناس شبکه اجتماعی هم نیاز دارید. کارشناس شبکه های اجتماعی عمراه با تولید کننده محتوا میتوانند محتوا های مفید و ارزشمندی را در شبکه های اجتماعی قرار دهند. مهم ترین نکته ای که میتوان به آن اشاره کرد این است که کارشناس شبکه های اجتماعی رفتار های مختلف هر کدام از شبکه ها را میدانند برای مثال شما در اینستاگرام بهتر است محتوای تصویری و ویدیویی تولید کنید تا محتوای متنی و در شبکه اجتماعی توییتر محتوای متنی کوتاه میتواند نتیجه بهتری را بدهد. تمامی این موارد را میتوانید از فرد مسئول کارشناس شبکه های اجتماعی بپرسید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی انتخاب اعضای تیم تولید محتوا صحبت و موارد مفیدی را در این مورد بیان کرده باشیم. مهم نیست که حجم کسب و کار شما بزرگ و یا کوچک است، مهم این است که بتوانید با توجه به اندازه سازمان خود یک تیم تولید محتوای کارآزموده و ماهری را جمع نمایید. اگر تجربه ای در زمینه انتخاب اعضای تیم تولید محتوا دارید و یا خودتان یکی از اعضای این تیم هستید، اگر تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *