هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی اجازه ای چیست؟

بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟ (آموزش جامع Permission Marketing)

1400/09/15

یکی از روش های بازاریابی که امروزه بسیار گسترده شده است، بازاریابی اجازه ای یا (Permission Marketing) نام دارد. اگر تا به حال در کسب و کار خود از این روش بازاریابی استفاده نکرده اید و اطلاعات مفیدی در این باره ندارید پیشنهاد میکنم در ادامه حتما مقاله بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟ را مطالعه نمایید.

خیلی از کسب و کار ها هستند برای معرفی خود به جامعه هدف و آگاه سازی جامعه هدف از برند و محصولشان روی به روش های مختلف بازاریابی و تبلیغاتی می آورند. این کسب و کار ها غافل از اینکه باید رضایت کاربر را به همراه داشته باشند دائما به تبلیغ میپردازند. در خیلی از این موارد جامعه هدف به جای اینکه با کسب و کار تعامل بگیرند برعکس از کسب و کار دور می شوند و حالت آزار دهنده ای برای آنها صورت میگیرد.

در بسیاری از این کسب و کار ها گام اول معرفی را بسیار خوب بر میدارند ولی در ادامه با تبلیغات آزار دهنده و بدون رضایت کاربران از دور رقابت خارج میشوند.

شاید با کمی فکر کردم به این موضوع نام برند و کمپانی هایی به ذهنتان بیاید که از بازاریابی اجازه ای بسیار دور هستند. بین فیلم های تلویزیونی پر بازدید، بین نیمه دو فوتبال و…. که بیشترین نرخ بیننده را دارد اگر دائم به تبلیغات بپردازید درست است که کاربران زیادی تبلیغات شما را مشاهده میکنند اما از آن طرف کاربران زیادی نیز از این حجم تبلیغات گسترده از کسب و کار شما دور میشوند.

در ادامه به توضیح مفصل بازاریابی اجازه ای میپردازیم و استراتژی های آن را بیان میکنیم با برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله میخوانید:

  • بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟
  • بازاریابی اجازه ای از کجا شکل گرفت؟
  • چرا از بازاریابی اجازه ای استفاده کنیم؟
  • مزایای بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟
  • معایب بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟
  • چگونه برای کسب و کار خود بازاریابی اجازه ای طراحی کنیم؟
  • ابزار های مناسب بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟
بازاریابی اجازه ای

بازاریابی اجازه ای

بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟

اگر بخواهیم به معنا و مفهوم بازاریابی اجازه ای به طور دقیق بپردازیم باید بگوییم که به بازاریابی که برای تبلیغات و معرفی و فروش محصولات و خدمات کسب و کار از کاربران اجازه می گیرد و رضایت آن ها را جذب میکند بازاریابی اجازه ای گفته میشود.

بازاریابی اجازه ای یکی از شیوه های بازاریابی مدرن است. زیرا در گذشته کسب اجازه، از کاربران مفهومی نداشت و چون تبلیغات اکثرا به صورت جامع صورت میگرفت و امکان شخصی سازی وجود نداشت پس بنابراین بازاریابی اجازه ای بی مفهوم بود. اما در دنیای مدرن امروزه که روش های تبلیغات و هم چنین تعداد کسب و کار ها به شدت روبه رشد است، اگر هر برند بخواهد برای خود روش های تبلیغات جدا داشته باشد کاربران زده میشوند پس در این قسمت معنای بازاریابی اجازه ای پر رنگ شد و دیگر کسب و کار ها در مرحله اول به دنبال رضایت کاربران بودند.

بازاریابی اجازه ای از کجا شکل گرفت؟

اگر بخواهیم درباره ی تاریخچه ی بازاریابی اجازه ای صحبت کنیم باید بگوییم که در سال 1999 میلادی شخصی به نام آقای ست گودین این نوع بازاریابی را در کتابی به همین نام معرفی کرد. در واقع آقای ست گودین کارآفرین این حوزه بود و مهم ترین صحبت ایشان این بود که سعی کنید در ابتدا غریبه ها را به دوستانتان و سپس دوستانتان را به مشتری تبدیل کنید.

شما برای اینکه بخواهید دوست های خود را خرسند نگه دارید باید همیشه کسب رضایت از آنها داشته باشید. پایه ریزی بازاریابی اجازه ای از همین جا شکل گرفت.

با توجه به صحبت های آقای گودین در این کتاب در قرن بیست و یکم مردم اطلاعات زیادی درباره ی تکنولوژی ها دارند پس نیاز است تا تبلیغات فاز جدیدی را به خود بگیرند. از سوی دیگر تحمل افراد جامعه برای دریافت سیل عظیمی از تبلیغات کاهش یافته است، پس هر لحظه اهمیت بازاریابی اجازه ای بیشتر و نقش آن پر رنگ تر میشود.

کتاب بازاریابی اجازه ای

کتاب بازاریابی اجازه ای

چرا از بازاریابی اجازه ای استفاده کنیم؟

شما هر نوع روش بازاریابی و روش تبلیغاتی را که انتخاب کنید در نهایت میخواهید به مهم ترین هدف هر کسب و کاری یعنی فروش برسید پس نیاز است در تمام این مراحل رضایت مشتری را کامل به همراه داشته باشید، پس بازاریابی اجازه ای راحت ترین و کم هزینه ترین استراتژی ای است که میتواند به کمک شما بیآید.

پس با بازاریابی اجازه ای جامعه هدف خود را تبدیل به مشتری بالقوه کنید و با سایر روش های بازاریابی آن ها را مشتری بالفعل تبدیل کنید و با نشتری تعامل بگیرید.

چون کاربران با انتخاب شخصی خودشان در حیطه کسب و کار شما قرار میگیرند شما بهتر میتوانید با آن ها به تعامل بپردازید و محتوا های ارزشمند تولید کنید. اگر در این زمینه اطلاعی مدارید حتما آموزش تولید محتوا برتر آموز را مطالعه نمایید.

مزایای بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟

پس از توضیح معنا و مفهوم بازاریابی اجازه ای حال میخواهیم به این بپردازیم که اصلا مزایای بازاریابی اجاره ای چیست؟ و چرا باید از این روش بازاریابی استفاده کنیم.

بازاریابی اجاره ای مقرون بصرفه است.

همانطور که در قسمت های بالاتر هم به آن اشاره شد بازاریابی اجاره ای کاملا مقرون بصرفه است و هزینه های جانبی تبلیغات شما را کاهش میدهد. به عنوان مثال شما یک بودجه n میلیون تومانی برای بازاریابی در نظر گرفته اید و یک جامعه هدف مناسی هم جمع آوری کرده اید اگر بخواهید بدون بازاریابی اجازه ای به تبلیغات بپردازید ممکن است تمامی بودجه خود را صرف کنید و در نهایت نتوانید مشتری های بالقوه جذب کنید.

در ابتدا با بازاریابی اجازه و کسب رضایت از کاربران به ارسال تبلیغات بپردازید. در این مرحله شما بیشترین تعامل را دارید زیرا کاربران خود شما را انتحاب کرده اند. بنابراین خیلی راحت با ذخیره کردن بودجه خود و به جای هزینه های بیهوده بازاریابی خود را مدیریت کنید و بیشتر بودجه خود را به کاربران حقیقی اختصاص دهید.

افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل!

شما میتوانید خیلی راحت با بازاریابی اجازه ای نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. یعنی مشتریان بالقوه خود را شناسایی و با روش های بازاریابی آنها را به مشتری های بالفعل تبدیل کنید. با خواندن مقاله بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟ میتوانید در این زمینه اطلاعات بیشتری را بدست آورید.

روابط طولانی و بلند مدت با کاربران و مشتری ها

از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی میتوانید درصد این نرخ تعامل را افزایش دهید.

تبلیغات خود را با بازاریابی اجازه ای شخصی سازی کنید.

در بازاریابی اجازه ای چون جامعه هدف شما فیلتر شده است بیشتر میتوانید تبلیغات خود را برایشان شخصی سازی کنید. برای مثال قبلا نیاز بود برای N نفر از طریق بازاریابی پیامکی ، پیامک ارسال کنید ولی با بازاریابی اجازه ای قطعا تعداد این افراد کمتر میشود. حالا نوبت این است که بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی،سلیقه و…. برای کاربران خود محتوای تبلیغاتی شخصی طراحی کنید. این کار درصد تعامل شما را به صورت چشمگیری افزایش میدهد.

امکان محبوبیت برندینگ شما فراهم است.

در بازاریابی اجازه ای چون با سلیقه شخصی افراد انتخاب شده اید خیلی راحت میتوانید به مشهور شدن برندتان فکر کنید. این یعنی کاربران به شما علاقه دارند و میتوانید با روش های مختلفی افراد زیادی را مشتری بالقوه خود تبدیل کنید و شهرت خود را افزایش دهید.

معایب بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟

قطعا در کنار هر محبوبیت و مزایایی یکسری از معایبی هم وجود دارد که با مدیریت صحیح آن میتوانید هیچگاه به نقطه معایب نرسید و همواره از مزایا آن لذت ببرید.

در ادامه به برخی معایب بازاریابی اجازه ای اشاره خواهیم کرد.

ممکن است شما نتیجه طولانی تری نسبت به سایر بازاریابی ها بگیرید.

اگر تعادل را در بازاریابی های خود رعایت نکنید، ممکن است مشتری خود را از دست بدهید. برای مثال شما از مشتری برای ارسال پیامک کسب اجازه کرده اید ولی در تایم های نامناسب و فاصله زمانی های خیلی کم برای مشتری پیام ارسال کنید. این کار از حوصله کاربر خارج است و ممکن است از کسب و کار شما دور شوند.

استراتژی بازاریابی اجازه ای

استراتژی بازاریابی اجازه ای

چگونه برای کسب و کار خود بازاریابی اجازه ای طراحی کنیم؟

در این مرحله میخواهیم بررسی کنیم که چگونه برای کسب و کارمان بازاریابی اجازه ای طراحی و سپس پیاده سازی کنیم. در قدم اول در هر کسب و کاری شما نمیخواهید به مشتری محصول بفروشید بلکه اول باید مشتری با محصول شما آشنا شود و سپس بعد از آشنایی در قیف فروش قرار گیرد. اگر با مفهوم قیف فروش آشنایی ندارید به توضیح محتصری میپردازیم.

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

پس شما باید در همان مرحله اول رضایت کاربر را به همراه داشته باشید و پس از تایید آن با کاربر در قیف فروش حرکت نمایید.

در بازاریابی اجازه ای با مشتری خود صادق باشید، خیلی از کسب و کار ها در ابتدا با فریب برای اینکه رضایت کاربر را بگیرند خود را طور دیگری معرفی می نمایند، اما در نهایت پس از کسب این رضایت به سرعت تغییر میکنند. کاربران خیلی زود متوجه این موضوغ میشوند و کسب و کار شما را رها میکنند. در این صورت نرخ تعامل شما به شدت کاهش می یابد. متاسفانه در بازاریابی سبز شاهد چنین مواردی هستیم.

پس در ابتدای مسیر به کسب اجازه از جامعه هدف خود بپردازید و درباره ی اهدافتان با مشتری صادق باشید.

پس از عبور از مرحله اول ، به مرحله اعتماد سازی میرسید. کاربر به شما رصایت داده تا با کسب و کارتان ارتباط بگیرد، حال این وظیفه شماست که با اعتماد سازی های مناسب خیال کاربر را از این حسن رضایت راحت کنید.

حال باید یک پل ارتباطی با کاربر ایجاد کنید تا مقدمات قیف فروش فراهم شود. میتوانید آدرس وبسایت، شبکه های اجتماعی و یا هر پلتفرمی را که دارید به مشتری معرفی نمایید و از او بخواهید به شما سر بزند.

در مرحله بعدی اگر تمام مراحل بالا با موفیقت صورت گیرد کاربر از شما خرید میکند و یا به تعامل با محصولات و سرویس های ارائه دهنده میپردازد. با ارائه انواع کد تخفبف و طراحی های گیمیفیکیشن میتوانید حضور کاربر را تثبیت دهید. اگر در مورد بازاریابی گیمیفیکیشن اطلاعی ندارید، مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.

ابزار های مناسب بازاریابی اجازه‌ ای چیست؟

در این مرحله به معرفی یکسری از ابزارها برای بازاریابی اجازه ای میپردازیم. اگر در تمامی بازاریابی های دیجیتال مارکتینگ به ابزار های کاربردی نیازمندید حتما مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

1.ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

یکی از ابزارهیا بسیار مهم و پرقدرت در بازاریابی اجازه ای استفاده از ایمیل مارکتینگ است. خیلی راحت با ارسال ایمیل و محتوای مناسب برای کاربران در مرحله اول از آن ها کسب اجازه نمایید و پس از اینکه رضایت کاربر را دریافت کرده اید به ارسال مابقی ایمیل ها به جامعه هدف منتخب اقدام کنید.

متاسفانه برخی از کسب و کار ها با خریدن بانک های ایمیل نامناسب و منسوخ شده، شروع به ارسال ایمیل انبوه میکنند و چون رضایت کاربران را به همراه ندارند در آخر اظهار میکنند که ایمیل مارکتینگ روشی کاربردی نیست. برای کسب موفیت در ایمیل مارکتینگ و تولید محتوای مناسب در این زمینه حتما مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

2. بازاریابی پیامکی یا اسمس مارکتینگ

بازاریابی پیامکی نیز همواره شباهت زیادی به ایمیل مارکتینگ دارید و برای کسب رضایت مشتری میتوانید از آن استفاده کنید. در سیستم ارسال انبوه عملا بازاریابی اجازه ای بی معنا میشود، زیرا شما با دریافت بانک اسمس و با طراحی یک متن به ارسال پیامک جمعی میپردازید، اگر میخواهید به بالاترین نرخ تعمل با مشتری برسید حتما در اسمس مارکتینگ از بخش بازاریابی پیامکی استفاده نمایید.

بازاریابی پیامکی یکی از راه های سریع مکاتبه با مشتری است. زیرا تلفن هماره مشتری ها هواره در دسترس است و اینکه حتی نیازی به اینترنت ندارد.

اگر میخواهید راهنمای جامعی از بازاریابی پیامکی داشته باشید حتما مقاله راهنمای جامعه بازاریابی پیامکی را مطالعه نمایید.

3.پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن یکی از مواردی است که شما میتوانید برای اپلیکیشن و یا سایت های خود پیاده سازی کنید. به طوری که اخبار، اطلاعیه،کد های تخفیف و… را از طریق پوش نوتیفیکیشن برای کاربران ارسال نمایید. این یک سیستم مفید است و اکثر کاربران از آن استقبال میکنند ولی سعی کنید حتما از طریق بازاریابی اجازه ای از کاربر کسب اجازه نمایید و سپس به ارسال پوش نوتیفیکیشن اقدام کنید.

4. رسانه های اجتماعی

شما در رسانه های اجتماعی هم میتوانید بازاریابی اجازه ای را به کار ببرید. بدین صورت که اگر میخواهید در اینستاگرام پست و استوری های زیادی بگذارید از کاربران خود سوال کنید و نظر آن ها را بپرسید در این صورت شما به کسب رضایت مخاطبین می پردازید. بازاریابی شبکه های اجتماعی را حتما در کسب و کار خود به کار ببرید.

سخن آخر :

به طور کامل به توضیح بازاریابی اجازه ای پرداختیم و تمامی روش ها را شرح داده ایم، اگر تا الان از این نوع بازاریابی استفاده نکرده اید پیشنهاد میکنم حتما برای جلب رضایت و افزایش تعامل با کاربران این کار را انجام دهید و به سلیقه کاربران خود احترام بگذارید.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید حتما در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.(برای خود کامنت مارکتینگ طراحی کنید:) و با اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید پیشنهاد میشود حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *