هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی چیست؟ نکات فوق العاده پراهمیت 2022

بازاریابی برای موفقیت هر برند ضروری است و استراتژی های بازاریابی موثر، برند شما را در مقابل مشتریان بالقوه قرار می دهد. بازاریابی تجربی مبتنی بر ایجاد یک تعامل قدرتمند به برندها اجازه می دهد تا مشتریان را در کمپین ها جذب کنند. اگر بدانید بازاریابی تجربی چیست، می توانید از مزایای افزایش وفاداری مشتری بهره مند شوید. در این مقاله به چند نمونه بازاریابی تجربی می پردازیم تا به شما در درک این استراتژی تبلیغاتی کمک کند.

در سال های اخیر، به نظر می رسد مشتریان بیش از هر زمان دیگری به دنبال تجربه هستند. اما در دنیایی که تجربیات دیجیتالی و دنیای واقعی هیجان‌انگیزتر از همیشه در دسترس هستند، برجسته شدن بدون تلاش عمدی دشوار است. برندهایی که می توانند تجربیات برجسته مشتری را تسهیل کنند، همان هایی هستند که خود را متمایز می کنند. و این برای مدیران یک راز نیست، زیرا 68٪ از رهبران بازاریابی ادعا می کنند که شرکت آنها به طور فزاینده ای بر اساس تجربه مشتری رقابت می کند. از آنجایی که مصرف کنندگان بیشتر به تجربیات علاقه مند می شوند، بسیاری از برندها برای تسهیل این تجربیات به چیزی به نام بازاریابی تجربی روی می آورند.

اما بازاریابی تجربی چیست و چگونه آن را انجام می دهید؟ در این مقاله، نگاهی عمیق‌تر به چیستی آن خواهیم داشت، برخی از مزایای آن را آشکار می‌کنیم و در مورد آنچه که اگر قصد انجام بازاریابی تجربی خود را دارید، صحبت خواهیم کرد. 

آموزش بلاگری حرفه ای

بازاریابی تجربی چیست؟

بازاریابی تجربی در مورد ایجاد تجربیات فراموش نشدنی برای مصرف کنندگان است که آنها با دیگران به اشتراک می گذارند. هدف این است که مصرف کنندگان را به گونه ای درگیر کنیم که تأثیر مثبتی برای آنها ایجاد کند و رابطه ای پایدار ایجاد کند. استراتژی‌های موفق خلاقانه و تعاملی برای قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها هستند، به خصوص اگر بازدیدکنندگان تصاویری را ارسال کنند و از هشتگ‌های کمپین در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. برندها از طریق تعامل با مصرف کنندگان و به دست آوردن ارتباطات جدید، دسترسی مصرف کننده خود را گسترش می دهند و وفاداری خود را بهبود می بخشند. این بیشتر در مورد تعامل است تا نوع بازاریابی استفاده شده و تأثیری که تجربه بر جای می گذارد، نکته کلیدی است که آنها به خاطر می آورند.

نمونه هایی از بازاریابی تجربی

برای ایجاد یک کمپین بازاریابی تجربی موثر، مهم است که شرکت، نام تجاری و پیامی را که می خواهید به مصرف کنندگان منتقل کنید، در نظر بگیرید. بازاریابی تجربی بسته به پیام و مخاطب هدف شما از استراتژی های مختلفی استفاده می کند. بازاریابی تجربی به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا با یک برند تعامل داشته باشند و تجربه ای فراموش نشدنی را ایجاد کنند که با دیگران به اشتراک می گذارند. آنها فرصت هایی را برای مشاهده تعامل بین برند یا محصول و مصرف کنندگان ارائه می دهند که آنها را تشویق می کند تا بیشتر در مورد برند بیاموزند.

بازاریابی رویداد

رویدادها ممکن است دارای سخنرانانی باشند که تأثیرگذاران صنعت، افراد مشهور یا شرکا برای قرار گرفتن در معرض رسانه ها هستند. با غرفه‌ها یا میزهایی که نمایش محصول، سرگرمی یا بازی را ارائه می‌دهند، یک لایه اضافه به تجربه ایجاد کنید. رویدادها اغلب برای روزهایی مانند جشنواره ها، کنسرت ها یا کنفرانس ها یا برای چند ساعت مانند کلاس ها، کارگاه ها یا تورهای سایت که نیاز به برنامه ریزی در روزهای منتهی به رویداد دارند، طول می کشد. اعتبار برند را با نمایشگاه‌های صنعتی و تجاری که در آن مشارکت زنده بخشی از یک رویداد بزرگتر است، بهبود بخشید. در حالی که بازاریابی تجربی بر رویدادها متمرکز است، این تجربه ای است که مردم بیشتر از نوع رویداد به یاد می آورند.

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی از عنصر غافلگیری برای تلاش های تبلیغاتی استفاده می کند، مانند توزیع بروشور یا نمونه به گروه های بزرگ در پارک ها، مغازه ها یا ایستگاه های حمل و نقل. این رویدادهای اعلام نشده تلاش می کنند رویداد یک برند دیگر را تحت کنترل درآورند. با این حال، برخی رویدادها مانند جشنواره‌ها به برندها اجازه می‌دهند تا افراد را برای توزیع مواد تبلیغاتی در رویدادهای بزرگ خود بفرستند. همچنین به عنوان بازاریابی در سطح خیابان شناخته می شود، زیرا این برند افراد را به جایی می فرستد که مصرف کنندگان هدف آنها قبلاً هستند.

تجربیات انحصاری

مشتریان وفاداری که به رویدادهای انحصاری دعوت می شوند، یک تجربه VIP برای نشان دادن قدردانی برند دریافت می کنند. این‌ها مشوق‌هایی مشابه پاداش‌های وفاداری را برای مشتریان ارائه می‌کنند، جایی که یک اقدام خاص به آنها امکان دسترسی به یک تجربه انحصاری را می‌دهد. می‌توانید این رویدادها را به‌عنوان یک اتاق تعاملی یا واقعیت افزوده بسازید که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برند را متفاوت تجربه کنند. این رویدادها به طور خاص برای استفاده به عنوان تشکر از مشتریان وفادار برای بهبود شانس خرید بیشتر آنها است.

نصب و راه اندازی خرده فروشی

تاسیسات خرده فروشی شامل نمایشگرهای تبلیغاتی در داخل فروشگاه های فیزیکی است که برای جلب توجه مشتریان و بهبود تجربه خرید طراحی شده اند. اگر مشتریان برای مدت طولانی تری در فروشگاه حضور داشته باشند، احتمالاً بیشتر خرج می کنند و به آنها فرصت تعامل با برند را به روشی می دهند که خرید آنلاین اجازه نمی دهد. نمایش‌ها در فروشگاه‌های فیزیکی برای تبلیغ محصولات به جامعه استفاده می‌شوند و می‌توانند فرصتی برای اشتراک‌گذاری آنلاین برای مشتریان فراهم کنند.

آموزش هوش بورسی

تجربیات موبایل

مصرف‌کنندگان می‌توانند با برندهایی که تجربیات دیجیتالی ایجاد می‌کنند، تعامل داشته باشند. مصرف کنندگان از کدهای QR استفاده می کنند که نیازی به دانلود ندارند، فقط با دوربین اسکن می کنند و سپس به تجربه برند مجازی هدایت می شوند. برنامه‌های موبایل به ایجاد این تجربیات مجازی کمک می‌کنند و استفاده از بازاریابی مبتنی بر مکان، یافتن نام تجاری را در دستگاه‌های تلفن همراه آسان‌تر می‌کند. هنگامی که مصرف کنندگان واقعاً در فروشگاه ها خرید می کنند، از دستگاه های تلفن همراه خود استفاده می کنند و ایجاد یک تجربه تلفن همراه آنها را به سمت برند شما سوق می دهد.

فعال سازی برند

فعال‌سازی برند برای معرفی محصولات جدید یا برندهایی که با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و تأثیر ارزش را دوچندان می‌کنند، عالی هستند. با یک رویداد حضوری که توجه افراد جدید را به خود جلب می کند و برند را برای مشتریان فعلی بازتعریف می کند، تأثیر ماندگاری ایجاد کنید. این کمپین ها با برقراری ارتباط با مصرف کنندگان در سطح شخصی آگاهی ایجاد می کنند. این با استراتژی‌های برندسازی معمولی متفاوت است، زیرا یک رویداد یکباره است که بر افزایش آگاهی تمرکز می‌کند، به‌ویژه با محصولات جدیدی که می‌خواهید به مردم معرفی کنید.

نمونه های محصول

کمپین‌های نمونه‌گیری به مردم اجازه می‌دهد محصولاتی را امتحان کنند که از آنها انتظار خرید دارند، مانند مزه کردن رایگان غذا یا نوشیدنی. نمونه‌هایی را در فروشگاه‌ها به‌عنوان بخشی از رویدادها راه‌اندازی کنید تا زمانی که مشتریان برای خرید صرف می‌کنند و شانس فروش بیشتر را افزایش دهید. برای موفقیت با این کمپین ها، مناسب ترین محیط را انتخاب کنید، مانند رویدادهایی که مخاطبان هدف شما قبلاً در آن شرکت می کنند. آزمایش‌های رایگان برای محصولات غیر ملموس مانند نرم‌افزار راهی عالی برای افزایش شانس خرید محصول است.

تاسیسات هنری تعاملی

با تأسیسات هنری تعاملی و اتاق‌هایی که تجربیات منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند تا مردم را به صحبت بفرستید، هیجان ایجاد کنید. با هنرمندان، نوازندگان و سایر سازندگانی که مخاطبان هدف شما طرفداران آنها هستند شریک شوید تا در رویدادها یک تجربه منحصر به فرد ایجاد کنید. هنگام ایجاد این نوع رویدادها باید روی برند متمرکز شود و روی محصولات یا تصویر شما اعمال شود. ارزشی را بر اساس پیام کمپین و تصویر برند ایجاد کنید تا طرح‌های تعاملی ایجاد کنید. این به شما امکان می دهد مستقیماً با افراد تعامل داشته باشید و فرصتی را برای یادگیری و درک دیدگاه های آنها در مورد مارک ها و محصولات فراهم می کند.

مزایای بازاریابی تجربی چیست؟

چندین مورد وجود دارد، اما در اینجا فقط چند مزیت بازاریابی تجربی وجود دارد:

  1. تعامل شخصی
  2. ارتباط قوی تر بین محصول و احساس
  3. ایجاد نقطه تماس مثبت
  4. اشتراک پذیری اجتماعی

1. تعامل شخصی

مشتریان می خواهند با برند شما ارتباط انسانی واقعی را احساس کنند. در واقع 84 درصد از مشتریان می‌گویند که برای برنده شدن در کسب‌وکارشان، مانند یک فرد و نه یک عدد رفتار می‌شود. شاید هیچ راهی بهتر از غوطه ور کردن آنها در یک تجربه انسانی مهیج برای رفتار با مشتریان خود مانند مردم وجود نداشته باشد. به آنها اجازه دهید از نزدیک ببینند برند شما چگونه آنها را ارتقا می دهد.

2. ارتباط قوی تر بین محصول و احساس

مردم می خواهند بدانند محصول شما چه کاری انجام می دهد. مهم‌تر از آن، نیروی محرکه این است که چرا آنها شما را بر رقیبتان انتخاب می‌کنند، ممکن است به احساس محصول شما برگردد. بازاریابی تجربی شما باید احساسات ناشی از استفاده از محصول شما را تقویت کند. این برای آنها مهم است، زیرا مشتریان 3.7 برابر بیشتر احتمال دارد که انتقال یکپارچه بین کانال ها را مهم در مقابل غیر مهم ببینند. احساسات مثبت قوی مشتریان را برای برندها محبوب می کند. اطمینان حاصل کنید که تجربه ای که ارائه می کنید پاسخ های احساسی مثبت قوی ایجاد می کند.

3. ایجاد نقطه تماس مثبت

هرچه نقاط تماس مثبت بیشتری با مشتریان خود داشته باشید، بهتر است. و هرچه این نقاط تماس بیشتر به هم متصل شوند، قدرتمندتر و قانع کننده تر می شوند. یک تجربه منسجم برای جلب وفاداری مشتری کلیدی است. در واقع، 70٪ از مشتریان می گویند فرآیندهای متصل برای برنده شدن در تجارت آنها بسیار مهم است.

4. اشتراک پذیری اجتماعی

تجربیات قانع‌کننده و قدرتمند هستند و به نظر می‌رسد که مردم دوست دارند تجربیات جالبی را از طریق ویدیو ثبت کنند و سپس آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در واقع، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2022، ترافیک ویدیویی 82 درصد از ترافیک IP را تشکیل می‌دهد. ممکن است متوجه شوید که رسانه‌های اجتماعی برای انتشار این خبر برای شما وجود دارند، تا زمانی که تجربه‌ای داشته باشید که ارزش اشتراک‌گذاری را داشته باشد. قرار دادن نام تجاری خود به عنوان خالق یک تجربه مثبت، زمانی که نوبت به گسترش چشم انداز برند شما و به رسمیت شناخته شدن می رسد، یک پیروزی است.

چگونه کمپین بازاریابی تجربی خود را شروع می کنید؟

درست کردن آن در مورد بازاریابی تجربی ساده تر از انجام آن است. باید مراقب باشید تا اطمینان حاصل شود که تجربیات معتبر و مرتبط با برند شما هستند. برای برگزاری رویداد یا کمپین بازاریابی تجربی خود باید چند قدم بردارید. در اینجا برخی از ملاحظات وجود دارد.

  1. مشاهده کنید و الهام بگیرید
  2. مشتریان خود را بشناسید
  3. هدف خود را بدانید
  4. ارزشی را که ارائه می دهید تعیین کنید
  5. تا جایی که ممکن است حواس خود را درگیر کنید
  6. به سراغ مخاطبان خود بروید
  7. یک تجربه منحصر به فرد ایجاد کنید که در آن روح برند شما بدرخشد
  8. اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود

1. مشاهده کنید و الهام بگیرید

برندهای دیگر برای ایجاد تجربیات باورنکردنی چه می کنند؟ به منظور ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی در مورد بازاریابی تجربی، به دقت و درک اینکه کدام تجارب برند فعلی در بین مصرف کنندگان طنین انداز می شود کمک می کند. آیا می توانید کمپین های تجربی روشنگری خاصی را به خاطر بیاورید؟ وقتی بیرون از دنیا هستید چشمانتان را باز نگه دارید. سعی کنید زمانی را به خاطر بیاورید که توسط کاری که یک برند انجام داده بود غافلگیر شدید. به رسانه های اجتماعی بروید یا رول دوربین خود را بررسی کنید.

آموزش بیزینس کوچینگ

2. مشتریان خود را بشناسید

مشتریان شما چه چیزی را در مورد برند شما بیشتر دوست دارند؟ چه احساساتی را با شما مرتبط می کنند؟ از چه محصولات یا ویژگی هایی بیشتر لذت می برند؟ همه اینها بینش هایی هستند که به شما کمک می کنند جوهر برند خود و احساسات پشت آن را به اشتراک بگذارید. از طریق بررسی، رسانه های اجتماعی و نظرسنجی های کوتاه بیاموزید. شناخت مشتریان و آنچه که آنها در مورد شما دوست دارند به شما کمک می کند تا تعیین کنید چگونه افراد همفکر جدید را از طریق احساسات و تجربیات جذب کنید.

3. هدف خود را بشناسید

چرا یک رویداد بازاریابی تجربی برگزار می کنید؟ چه نتایج ملموسی را امیدوارید به دست آورید؟ چگونه متوجه خواهید شد که موفق هستید؟ احتمالاً به دنبال ایجاد احساسات مثبت برای برند هستید که منجر به جذب مشتری و وفاداری جدید می شود.

می‌خواهید مردم در نتیجه تجربه‌ای که با برند شما دارند، چه اقدام فوری انجام دهند؟ آیا می خواهید آنها ویدیویی از تجربه خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند؟ آیا دوست دارید نرم افزار شما را به صورت آزمایشی رایگان دریافت کنند یا محصول شما را خریداری کنند؟ یا می خواهید آنها برای ایمیل ها ثبت نام کنند تا بتوانید آنها را پرورش دهید و آنها را با برند خود در ارتباط نگه دارید؟

مطمئن شوید که می دانید چه چیزی را می خواهید از این رویداد به دست آورید و آن را برای شرکت کنندگان روشن کنید. اگر تجربه استثنایی و منحصربه‌فردی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورید، این احتمال وجود دارد که آن‌ها مایل به تعامل با برند شما یا تبلیغ برند شما باشند.

4. ارزشی که ارائه می دهید را تعیین کنید

به کسانی که در بازاریابی تجربی شما دست دارند چه نوع ارزشی می دهید؟ آیا این یک عکس یا ویدیوی فراموش نشدنی خواهد بود؟ یا تجربه شگفت انگیزی خواهد بود؟ آیا مقداری از محصول خود را هدیه می دهید؟ دوست دارید مردم چه احساساتی را تجربه کنند؟ برای ایجاد تجربیات به یاد ماندنی که ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشند، تا حد امکان به ارائه ارزش بپردازید.

5. تا جایی که ممکن است حواس خود را درگیر کنید

وقتی نوبت به تجربه برند شما می رسد، می خواهید مردم چه چیزی را ببینند، لمس کنند و بشنوند؟ از چه رنگ هایی استفاده خواهید کرد؟ آیا موسیقی را وارد خواهید کرد؟ چگونه به مردم تجربه عملی با نام تجاری خود می دهید؟ آنها را در یک تجربه حسی غوطه ور کنید که بیش از یک حواس آنها را درگیر می کند و احتمالاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

6. به سراغ مخاطبان خود بروید

رویداد شما باید در مکانی برگزار شود که مخاطبان شما به طور منظم در آن حضور داشته باشند. در صورت امکان، مکانی در دنیای طبیعی آنها. نمایشگاه‌های تجاری عالی هستند و فرصتی آسان برای برقراری ارتباط و تعامل فراهم می‌کنند، اما تجربه‌های غیرمنتظره در دنیای واقعی ممکن است تأثیرگذارتر باشند.

7. یک تجربه منحصر به فرد ایجاد کنید که در آن روح برند شما بدرخشد

برای ایجاد یک تجربه خوب، باید زمان قابل توجهی صرف کنید تا واقعاً مشخص کنید که چه چیزی برند شما را متمایز می کند و چگونه می خواهید احساس و رفتار را در مردم ایجاد کنید. یک رویداد بازاریابی تجربی واقعاً تأثیرگذار به دیگران کمک می کند تا نام تجاری شما را به خاطر بسپارند و بخشی از مأموریت قدرتمند شما شوند.

8. اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود

به منظور تعیین میزان موفقیت تلاش های بازاریابی تجربی شما، باید راهی برای اندازه گیری اثربخشی داشته باشید. اغلب، رسانه های اجتماعی مکان بسیار خوبی برای کشف میزان تأثیرگذاری و تأثیرگذاری تجربه شما هستند. نوعی پلتفرم ایجاد کنید که افراد بتوانند به راحتی با تجربه تعامل داشته باشند. شاید یک هشتگ، یک صفحه وب یا یک کانال آنلاین دیگر باشد که می توانید به راحتی تأثیر را اندازه گیری کنید. وقتی به داده‌ها نگاه می‌کنید، چیزهای زیادی در مورد آنچه مصرف‌کنندگان با آن طنین‌انداز می‌کنند، یاد می‌گیرید و می‌توانید در آینده آنها را بیشتر خوشحال کنید و دائماً تجربیات باورنکردنی ارائه دهید.

آموزش تندخوانی

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *