هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی چابک چیست؟؟

بازاریابی چابک چیست؟ |چگونه از آن استفاده کنیم؟

1400/09/12

بازاریابی چابک که از مدیریت چابک الهام گرفته است که در ادامه میخواهیم به توضیح مفصل بازاریابی چابک چیست؟ (Agile Marketing) بپردازیم، در واقع یک شیوه و روش بازاریابی ای است که شاید کمتر کسی در کسب و کار خود به آن توجه کند.

معمولا در شروع هر پروژه ای مقدار بودجه مورد نظر را از زوایای مختلف بررسی میکند و در نهایت سعی میکنند با بررسی های انجام شده مقرون به صرفه ترین بودجه را اعلام کنند.

این موضوع را بیان کردیم تا متوجه شویم که چه قدر مدیریت بودجه اهمیت دارد در مقابل آن زمان پروژه یکی از عامل ها و ویژگی های مهمی است که اکثرا به آن توجهی ندارند.

در واقع کمتر کسی در هنگام شروع یک پروژه سعی می کند ابعاد زمانی را در نظر بگیرد برای همین یکی از عوامل مهم شکست یک پروژه که کمتر کسی به آن فکر میکند، طولانی شدن مدت زمان آن است.

برای همین کسب و کارها تصمیم گرفتند تا یک بازاریابی چریکی را برای بهینه سازی زمان خود در نظر بگیرند. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیحات و بیان نکات بازاریابی چابک چیست؟ بپردازیم:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • تاریخچه بازاریابی چابک چیست؟
  • رابطه میان مدیریت چابک با بازاریابی چابک چیست؟
  • مزایای بازاریابی چابک چیست؟
  • اصول بازاریابی چابک چیست؟
  • چگونه بازاریابی چابک طراحی کنیم؟(بررسی بخش های بازاریابی چابک )
بازاریابی چابک

بازاریابی چابک

تاریخچه بازاریابی چابک چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که اصلا نظریه اصلی بازاریابی چابک از کجا آمده است. در حقیقت در ماه فوریه سال 2001 تعدادی برنامه نویس دور هم گردآمدند تا مشکلات خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند و خیلی عجیب بود که همگی دغدغه مشترک کمبود زمان و گذاشتن انرژی زیاد در مقابل پیش نرفتن پروژه را داشتند.

پس از بررسی جوانب کار برنامه نویس ها به این موضوع رسیدند تا مدیریت چابک را برای خود پیاده سازی کنند. در واقع این مدیریت چابک یعنی به جای اینکه یک برنامه نویس یک پروژه سنگین را تقبل کند و نمام کار های این پروژه را از اول تا آخر انجام دهد تا در انتها به کمبود زمان و نتیجه ناکافی برسند، بیآیند یک پروژه را بین اعضای تیم تقسیم کنند، هر کس یک وظیفه مخصوص را به عهده بگیرد.

این کار باعث میشود تا هم دز زمان بهینه تری پروژه پیش برود هم به نتیجه نهایی نزدیک شود.

با ذکر یک مثال ساده به توضیح مدیریت چابک میپردازیم:

فرض کنید شما میخواهید یک برنامه شبیه اسنپ را برنامه نویسی کنید و تنها یک بازه N روزه زمان دارید. شما میدانید که با پروژه سنگینی طرف هستید، به جای اینکه صفر تا صد یک پروژه را خودتون انجام دهید از مدیریت چابک استفاده کرده و با تقسیم بندی کارها بین اعضای تیم ،پروژه را با کیفیت بیشتری پیش ببرید.

حالا میخواهیم بررسی کنیم که مدیریت چابک چرا به بازاریابی چابک رسید؟

رابطه میان مدیریت چابک با بازاریابی چابک چیست؟

پس از اینکه مدیریت چابک در تیم برنامه نویسان مطرح شد. دیحیتال مارکتر ها بر صدد این درآمدند که مدیربت چابک را به بازاریابی چابک تبدیل کرده و در کسب و کار ها از آن استفاده کنند. در بازایابی چابک نیست رفتاری مشابه وجود دارد بدین صورت که یک پروژه بزرگ و زمانبر را به چند پروژه کوچک و کارآمد تر تقسیم میکنند تا راندمان کار بالاتر رفته و در زمان کمتری پروژه به اتمام رسد.

در این نوع روش بازاریابی نیاز است شما همواره اطلاعات خود و هم تیمی های خود را آپدیت کنید. زیرا در نهایت مجموعه فعالیت های شما قرار است به یک نتیجه برسد.

شاید هنوز هم برنامه نویسانی وجود دارند که اصول مدیریت چابک را برای برنامه نویسی میدانند و آن را با بازاریابی چابک همراه نمیدانند ولی در ادامه متوجه این خواهیم شد کسب و کار هایی وجود دارند که با بازاریابی چابک رشد پیدا کرده اند.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی B2B چیست؟ را مطالعه نمایید.

مزایای بازاریابی چابک چیست؟

قبل از اینکه شما بخواهید یک روش بازاریابی را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید بهتر است با مزایای آن آشنا باشید.

تمرکز روی مشتریان

با بازاریابی چابک نیاز است شما روی مشتریان خود تمرکز بیشتری را داشته باشید در واقع برآیند مجموعه فعالیت های بازاریابی چابک قرار است کار مشتری را راحت تر کند و در سریعترین زمان در اختیار مشتری قرار گیرد. این تمرکز روی مشتری تعامل شما را افزایش میدهد و در نهایت رضایت مشتری را به همراه می آورد.

آپدیت نگه داشتن اطلاعات

امروزه تمامی روش های بازاریابی نیاز به این است که شما خودتان را آپدیت نگه دارید. با توجه به اینکه نیاز های کاربران به سرعت رو به افزایش است دیگر نمیتوان با روش های بازارایابی کهنه این نیاز ها را پاسخ داد پس نیاز است ما خودمان را آپدیت نگه داریم و در فراخور نیاز مشتری اطلاعاتی کافی داشته باشیم.

صرفه جویی در زمان

به جای اینکه زمان زیادی را صرف یک پروژه کنید و انرژی زیادی را صرف کنید با اجرای بازاریابی چابک میتوانید در کوتاه ترین زمان به مطلوب ترین نتیجه ها برسید.

همزمان روی تمامی ابعاد پروژه کار کنید.

در بازاریابی چابک چون شما، پروژه اصلی را به زیر پروژه های کوچکتر تقسیم میکنید، به همین منظور این امکان برای شما فراهم است قبل از تمام شده پروژه روی تمام ابعاد پروژه کار کنید.

در ارتباط بودن تمامی اعضا با یک دیگر

یکی از مزایا بازاریابی چابک این است که تمامی اعضای تیم با یک دیگر در ارتباط هستند و برخلاف دیگر روش های بازاریابی این ارتباط یک طرفه نیست. افراد همواره میتوانند به انتقال نظرات و داده ها بپردازند و اطلاعات خود را افزایش دهند.

سریع نتیجه گیری کنید.

در بازاریابی چابک نیازی به برگزاری جلسات متعددی برای نتیجه گیری نیست. خیلی راحت میتوانید در جلسات خود نتیجه گیری کنید و در ادامه مسیر اگر نیاز بود نتیجه خود را تغییر دهید.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟ را مطالعه نمایید.

استراتژی بازاریابی چابک

اصول بازاریابی چابک چیست؟

پس از متوجه شدن معنای بازاریابی چابک حال نیاز است با اصول بازاریابی چابک همراه باشیم:

1.در بازاریابی چابک جلب رضایت مشتری اهمیت دارد!

همانطور که در قسمت فوق ذکر کردیم مشتریان در بازاریابی چابک اهمیت دارد. اگر شما رقبای زیادی برای کسب و کار خود دارید و جامعه هدف شما با رقبا یکسان است، یکی از زوش هایی که میتوانید از رقبا پیشی بگیرید و مشتریان جامعه هدف را به سمت خود بکشانید این است که استراتژی های بازاریابی چابک را در کسب و کار خود پیاده کنید.

برای مثال اگر شرکتی پروژه ای را در بازه زمانی 4 هفته ای به مشتری تحویل میدهد شما با رعایت بازاریابی چابک این زمان را به حداقل برسانید و با سریع‌ترین و موثرترین روش ها باید بتوانید رضایت مشتری ها را جذب کنید.

2.در هر زمان انتظار تغییرات را داشته باشید.

در بازاریابی چابک چون قرار است همه چی در سریع ترین روش ممکن حل شود و در ابتدای راه شما برنامه ریزی جامع ای نداشته اید، بنابراین خیلی راحت میتوانید در برابر تغیرات انعطاف پذیر باشید و خود را وقف دهید.

3.مشتری، کسب و کار و تیم توسعه با هم در ارتباط هستند.

همانطور که در بازاریابی چابک جلب رضایت مشاری اهمیت داشت همین امر زمینه ساز این خواهد بود که مشتری با کسب و کار در تعامل باشد.

4.برگزاری جلسات کوتاه برای ارتباط با یکدیگر

یکی از مزایا خوب بازاریابی چابک به نسبت دیگر بازاریابی ها این است که نیاز تیست شما تیم های توسعه دهنده را از هم جدا کنید و برای ایجاد جلسات از قبل برنامه ریزی کنید بلکه تمام تیم های توسعه دهنده باید با هم در ارتباط باشند و به انتقال داده بپردازند و شما باید بتوانید این تیم ها و این افراد را در جلسات کوتاه در کنار هم قرار دهید تا به بررسی پروژه بپردازید و نقاط مثیت و منفی را ذکر کنید.

چگونه بازاریابی چابک طراحی کنیم؟(بررسی بخش های بازاریابی چابک )

تمامی موارد بازاریابی چابک بررسی شد و الان کافیست با بخش های مختلف آن برای ورود به بازارکار و کسب و کارمان بپردازیم

داستان مشتری (User stories)

همانطور که متوجه شدیم در بازاریابی چابک مهم ترین نکته این بود که مشتری را محوریت ماجرا قرار دهیم. شما باید خود را جای مشتری بگذارید تا تمامی خواسته ها و نیاز مشتری را متوجه شوید و در جهت تحقق بخشیدن به نیاز مشتری حرکت نمایید.

وقتی که شما جای مشاری قرار میگیرید باید سوال هایی همچون از سرویس یا محصولات چه انتظاری دارید؟ چرا میخواهید این محصول را خریداری کنید؟ این محصول چه ویژگی برتری نسبت به سایر محصولات دارد؟ و…… را از خود بپرسید.

دانستن این موضوعات شفافیت مسیر را برایتان مشخص میکند تا درجهت درستی حرکت نمایید.

داستان مشتری خود را میتوانید تنها با یک جمله زیر طراحی کرده و به آنها کمک کنید.

«به عنوان … به … نیاز دارم تا بتوانم …»

مشتری با تکمیل این جملات خیلی راحت برای شما داستان طراحی کرده است.نیازی نیست داستان مشتری خیلی شلوغ و پر شاخ و برگ باشد و با رعایت همین نکات به داستان مشتری اهمیت دهید.

صاحب محصول (Product Owner)

صاحب محصول در واقع شخصیتی است که ایده اصلی پروژه را داده است و تیم توسعه دهنده با ایشان در ارتباط است. پس از اینکه داستان مشتری را بررسی کردید باید با صاحب محصول هماهنگ کنید و به تایید ایشان برسانید.

بک لاگ محصول (Product Backlog)

بک لاگ محصول در واقع لیستی جامع  است که همه آنچه که از محصول نهایی انتظار می رود داشته باشد، در آن قرار میگیرد. صاحب محصول این لیست را طراحی میکند و در اختیار شما قرار میدهد. شما این لیست را با داستان مشتری تلفیق میکنید و آن را در اختیار تیم توسعه دهنده قرار میدهید تا به طراحی و ایده پردازی بپردازند.

اسکرام مستر

اسکرام مستر (Scrum Master)

هدف اصلی بازاریابی چابک این بود که در کمترین زمان و سریعترین روش به یک کسب و کار بپردازید. با تقسیم کردن پروژه اصلی به پروژه های کوچکتر در واقع شما این کار را انجام می دهید. اسکرام مستر اصلی ترین مرحله بازاریابی چابک است که به این میپردازد شما پروژه اصلی را تقسیم کرده و آن را به پروژه های کوچک دسته بندی کنید و در اختیار تیم های مربوط قرار دهید.

اسپرینت (Sprint)

در بازاریابی چابک شما باید در هر بخش پروژه تقسیم شده را در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. هیچ قاعده خاصی برای تعیین این بازه زمانی وجود ندارد و وابسته به نوع پروژه و اهداف داستان مشتری و بک لاگ محصول توسط اسکرام مستر مشخص میشود.

پس اسپرینت یعنی زمان تعیین شده ای برای انجام هر مرحله از پروژه.

اسکرام روزانه (Daily Scrum)

اسکرام مستر برای اعضای تیم در فاصله زمان های کمی مثلا هر روزه یا هر دو روز اسکرام روزانه با جلسات سرپایی تدارک می بیند. علت تشکیل این جلسات این است که اعضای تیم های مختلف با هم در ارتباط باشند و به انقال داده ها میپردازند. چون در بازاریابی چابک بحث زمان مطرح است این جلسات به صورت سرپایی و بدن تشریفات و در زمان های یک ربع برگزار میشود.

روش کانبان (Kanban method)

یکی از بخش های جذاب بازاریابی جابک روش کانبان است . در این روش با نظارت اسکرام مستر روشی را برای به تصویر کشیدن روند کار، توسط تیم های مختلف در حال انجام پروژه است. به این صورت که در شرکت یا محیط کار یک بورد و طراحی گرافیکی قرار میگیرد. اجزای بازاریابی چابک روی آن قرار میگیرند، موارد هر دسته زیر آن دسته نوشته میشود تا همه اعضای گروه از فعالیت ها متوجه شوند.

در واقع مهمترین هدف بکارگیری روش کانبان حذف بی نظمی درون پروژه و تمرکز بر اولویت های کار است.

کانبان با شفاف سازی می تواند راه حل های جالبی برای حل مشکلات مرتبط با پروژه نمایان سازد.

همچنین این روش مزایایی همچون مشخص شدن مسئولیت ها،ارائه گزارش ک امل ،صرفه جویی در وقت، حذف موارد اضافه، ایجاد سیستم قابل درک و اجرا و….. را داراست.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر :

به بررسی کامل بازاریابی چابک چیست؟ پرداختیم و مزایای آن را بررسی کرده این بازایابی را برای کسب و کارتان شرح دادیم. اگر تا به حال از بازاریابی چابک استفاده نکرده اید پبشنهاد میشود حتما حداقل یک بار از این روش بازاریابی در کسب و کار خود بهره بگیرید. اگر به دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ و آموزش دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید حتما مقاله جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *