هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی B2C چیست؟ چگونه آن را اجرا کنیم؟

بازاریابی B2C چیست؟ چگونه آن را اجرا کنیم؟

1400/11/04

با پیشرفت علم دیجیتال مارکتینگ و گسترش انواع روش های بازاریابی دیگر خرید کردن نوع امروزی به خود گرفت و فضایی به وجود آمد که شما در آن به جای آنکه بخواهید خرید های خود را فقط منحصرا به صورت حضوری انجام دهید میتوانید به صورت آنلاین و از پشت گوشی تلفن همراه این کار راه انجام دهید. شاید با خواندن این جملات این بستر خرید آنلاین برای شما ساده به نظر برسد اما به این نکته توجه کنید که این گسترش فضای مارکتینگ بود که باعث شد خرید شکل جدید آنلاین به خود بگیرد. همین نوع بازاریابی و فروش به مشتری ها به دو بخش بازاریابی B2B و B2C تقسیم میشود که در ادامه منحصرا به این موارد می پردازیم پس در ادامه با بازاریابی B2C چیست؟ همراه برتر آموز باشید.

شما ممکن است فروشنده کالای X باشید و فقط قصد داشته باشید این محصول را به صورت عمده و به شرکت ها و ارگان های بزرگ بفروشید. کسب و کار شما هم وارد فضای مارکتینگ میشود منتهی شما بازاریابی B2B یا Business to Business را انتخاب کرده اید. یعنی میخواهید به جای اینکه با 100 تا مشتری ارتباط داشته باشید تنها با 10 مشتری با حجم خرید بالا در ارتباط باشید. در ادامه ما به خلاصه بازاریابی B2B می پردازیم اما اگر می خواهید در این زمینه فعالیت کنید و یا زمینه فعالیت شما B2B است، پیشنهاد میشود حتما مقاله بازاریابی B2B چیست؟ را مطالعه نمایید.

و در طرفی دیگر اگر شما کسب و کاری را راه اندازی کرده اید و با افراد زیادی در تماس هستید و هرروز مشتری های جدید به شما اضافه میشود، شما شیوه بازاریابی B2C را انتخاب کرده اید. امروز روی صحبت و بحث ما با بازاریابی B2C است و ما میخواهیم این شیوه از بازاریابی را به طور کلی شرح دهیم. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که با مشتری های زیادی در ارتباط هستید پس این نوع بازاریابی را انتخاب کرده اید، بنابراین اگر میخواهید در این زمینه موفق شوید و پیشرفت کنید خواندن این مقالع به شما توصیه میشود.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی B2C چیست؟
  • چرا از بازاریابی B2C به جای روش های سنتی استفاده نماییم؟
  • چگونه برای کسب و کار خود بازاریابی B2C را طراحی کنیم؟

بازاریابی B2C چیست؟

در اول ماجرا می خواهبم به توضیح بازاریابی B2C چیست؟ بپردازیم. بازاریابی مصرفی، بازاریابی B2C یا Business to Customer Marketing به شیوه ای از بازاریابی گفته میشود که یک طرف از معامله کسب و کار شما (حال میتوانید شرکت، فروشگاه اینترنتی، مغازه و…. باشد.) و طرف دیگر آن خریدار با مشتری یک شخص مصرف کننده عادی است. بازاریابی B2C را شما به وفور در اطراف خود مشاهده می کنید و روزانه با آن سر و کار دارید زیرا اکثر کسب و کار هایی که دور ما شکل گرفته از این قاعده پیروی میکند.

شاید الان فکر کنید که در بازاریابی مصرفی همانطور که گفته شد در دور و اطراف ما وجود دارد و شاید پیچیدگی خاصی نداشته باشد و افراد به سادگی به فروش محصول بپردازند. اما باید خدمت شما گفته شود که تا همین قسمت که افراد و مشتری ها از یک کسب و کار حمایت کنند و از آنها خرید انجام دهند کلی شیوه های فروش محصول و پیدا کردن جامعه هدف و تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل نهفته است. اگر شما در کسب و کار خود از شیوه های حرفه ای بازاریابی B2C استفاده نمایید اینجاست که تفاوت شما با سایر فروشگاه های هم صنف مشخص میشود و میتوانید در زمینه پیشرفت بزرگ قدم بردارید. فکر نکنید که کسب و کار شما باید گسترده باشد تا از شیوه های بازاریابی استفاده کنید بلکه انجام اصولی روش های بازاریابی حتی در کسب و کار های کوچک هم موجب پیشرفت میشود. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چرا اصلا بازاریابی B2C را جایگزین روش های سنتی و قدیمی خود کنیم؟

بازاریابی B2C چیست؟

چرا از بازاریابی B2C به جای روش های سنتی استفاده نماییم؟

در قسمت بالا توضیح دادیم که اگر در کسب و کار خود به جای روش های قدیمی از روش های بازاریابی B2C استفاده نمایید، پیشرفت چشمگیری در کسب و کار خود خواهید داشت و می توانید حتی به درآمد بالاتری هم برسید. در ادامه علت این جمله را توضیح خواهیم داد:

با بازاریابی B2C برند سازی کنید و جامعه هدف خود را افزایش دهید.

شما در کسب و کار خود با با پیاده سازی بازاریابی B2C می توانید به رشد برند و نام تجاری خود کمک کنید و حتی جامعه هدف خود را افزایش دهید. با گسترده شدن جامعه هدف شما میتوانید مشتری های زیادی را اول به مشتری بالقوه و در انتها به مشتری بالفعل تبدیل کنید که این یعنی افزایش فروش و در انتها افزایش در آمد از بازاریابی B2C که برای هر کسب و کاری این پیشرفت ایده آل است.

با بازاریابی B2C کمپین طراحی کنید.

شما در حالت عادی شاید نتوانید با به روش های سنتی با قدیمی کمپین طراحی کنید اما اگر از بازاریابی B2C استفاده نمایید به آسانی می توانید برای کسب و کار خود کمپین طراحی کنید و از ویژگی ها و مزایای آن استفاده نمایید. اگر به طور کلی با شیوه های طراحی کمپین آشنایی ندارید و دوست دارید در این زمینه هم پیشرفت کنید لطفا مقاله چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ را مطالعه نمایید.

با بازاریابی B2C وبسایت طراحی کنید و فروش خود را افزایش دهید.

اولین قدم برای شروع یک تجارت آنلاین داشتن سایت و یا شبکه اجتماعی قدرتمند است. شما با داشتن وبسایت شخصی به ویژگی هایی دسترسی دارید که صاحبین فروشگاه ها سنتی اصلا از آن خبر ندارند. شما با داشتن وبسایت و داشتن دانش سئو می توانید هم در موتور های جست و جو مانند گوگل حضور داشته باشید و هم جامعه هدف خود را افزایش دهید. برای مثال شما فروشنده کالای مبل هستید وقتی فروش آنلاین فراهم می کنید این بار تمام افراد حاضر در دنیا که یک گوشی همراه داشته باشند می توانند به سایت شما سر بزنند و حتی از شما هم خرید کنند ولی وقتی شما در پاساژ و مغازه حضور دارید تنها یک سری از افراد هستند که با کار شما آشنایی دارند. برای اینکه در این زمینه پیشرفت کنید به دو دانش طراحی سایت و سئو نیاز دارید که با مطالعه آموزش طراحی سایت و آموزش سئو می توانید به این موارد دسترسی داشته باشید.

چگونه برای کسب و کار خود بازاریابی B2C را طراحی کنیم؟

تا به اینجا با مفهوم بازاریابی B2C به طور کامل آشنا شدیم حال میخواهیم بررسی کنیم که کسب و کار هایی که قصد دارند از B2C استفاده کنند باید روش ها و تکته های زیر را رعایت کنند:

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یکی از روش های موثر در هر روش بازاریابی که به هر کسب و کاری استفاده از آن توصیه میشود، بازاریابی محتوا است. شما در B2C هم باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید. شما باید در کسب و کار خود با هر موضوعی اطلاعات کاربردی ای را در اختیار مشتری های خود قرار دهید. مشتری شما باید قبل از خرید اطلاعات کاملی از محصولات شما داشته باشد، برای اینکه این محصولات را بتوانید کامل معرفی کنید بازاربابی محتوا پر رنگ می شود. برای اینکه بهتر بتوانید با مشتری های خود ارتباط بگیرید می توانید از بازاریابی محتوای ویدیویی بهره بگیرید. با بازاریابی محتوا و داشتن بلاگ عالی در زمینه کاریتان از رقبا پیشی بگیرید و جامعه هدف را به سمت پیشرفت سوق دهید.

اگر می خواهید در بازاریابی محتوا قوی و کاربردی عمل کنید لطفا مقاله نکات طلایی محتوا نویسی را مطالعه نمایید.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing(

بازاریابی ایمیلی یکی از روش ها و شیوه های موثر دیجیتال مارکتینگ است که استفاده از آن در کسب و کار ها توصیه میشود. شاید فکر کنید که بازاریابی ایمیلی قدیمی شده است اما به جرات می توان گفت که اگر بازاریابی ایمیلی اصولی انجام شود در جذب جامعه هدف بسیار موثر است و حتی باعث فروش بسیتر شما هم خواهد شد. حتی اگر از ابزار های رایگان در این زمینه استفاده کنید بازاریابی ایمیلی برای شما هزینه زیادی را نخواهد داشت. پس حتما در کسب و کار خود در صورت امکان به ارسال ایمیل بپردازید. برای اینکه در ارسال پیام های ایمیل خود دچار اشتباه نشوید مقاله جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها را مطالعه نمایید.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

با پیشرفت شدن تکنولوژی بازاریابی موبایلی مفهوم جدیدی را به خود گرفته است. امروزه بیشتر تایم مردم با تلفن های همراه میگذرد. بیش از 85 درصد سرچ های موتور های جست و جو از طریق تلفن های همراه است و مردم با شبکه های اجتماعی بسیار سر و کار دارند پس استفاده از بازاریابی موبایلی در B2C بسیار اهمیت دارد. شما با داشتن استراتژی بازاریابی موبایلی می توانید در دسترس کاربران و جامعه هدف خود قرار گیرید. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات زیادی را کسب کنید، بازاریابی موبایلی چیست؟ را مطالعه نمایید.

تفاوت B2C با B2B

تفاوت B2C با B2B

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

امروزه شبکه های اجتماعی بسیار پر قدرت در زمینه جذب کاربر و افزایش فروش هستند. به طوریکه که اگر استراتژی های کسب و کار های موفق را مشاهده کنیم متوجه می شویم که شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام قوی ای دارند و از طریق این پلتفرم ترافیک موثری را برای سایت خود ارسال می کنند. پس اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی در کسب و کار خود استفاده کنید سعی کنید در یک یا دو تا از این پلتفرم ها حساب کاربری داشته باشید و در آن به تولید محتوا بپردازید. داشتن شبکه اجتماعی قوی در دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار موثر است. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید مقاله بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ را مطالعه نمایید.

بازاریابی با استفاده از پوش نوتیفیکیشن (Web Push Marketing)

پوش نوتیفیکیشن یک سیستم اطلاع رسانی سریع است که شما می توانید با مشتری های بالقوه خود ارتباط برقرار کنید و آنها را به خرید تشوبق نمایید. یکی از نکات مثبت پوش نوتیفیکیشن این است که چون کاربران برای ارسال این اعلان به شما دسترسی می دهند شما می توانید با آنها بیشتر ارتباط برقرار کنید، البته در نظر داشته باشید که بازاریابی اجازه ای را رعایت کنید و بیش از حد به ارسال اعلان نپردازید زیرا قطعا نتیجه برعکسی برای شما دارد. جالب است بدانید ارسال پوش نوتیفیکیشن تا 30 درصد امکان بازدید و تا 10 درصد امکان خرید را بالا می برد که این آمار برای ارسال یک اعلان کاربردی و مناسب است.

از تبلیغات کلیکی استفاده نمایید.

شما می توانید با استفاده از تبلیغات کلیکی مشتری ها و جامعه هدف زیادی را وارد وبسایت خود کنید. تبلیغات کلیکی این گونه انجام میشود که شما یک هزینه ای را می پردازید تا سایت شما در برابر کلمه کلیدی مرتبط در صفحه اول قرار گیرد و کنار آدرس سایت شما عبارت Ad درج شود. کاربران به ازای کلیک روی تبلیغات شما وارد وبسایت شما میشوند و شما برای هر کلیک هزینه ای را به گوگل می پردازید. اگر می خواهید در کسب و کار خود شناخته تر شوید و سایت شما ترافیک خوبی را جذب کند، می توانید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. بهترین استراتژی این است که تواما هنگام استفاده از تبلیغات کلیکی به بازاریابی ریمارکتینگ بپردازید و این گونه افرادی که با شما تعامل نداشته اند را دوباره به وبسایت خود بازگردانید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل و کاربردی یه توضیح بازاریابی B2C چیست؟ بپردازیم و مزایای استفاده از آن را توضیح دهیم. اگر کسب و کار شما مشابه با این نوع بازاریابی است و هنوز به شیوه سنتی عمل می کنید پیشنهاد میکنم حتما در این زمینه فعالیت داشته باشید تا نتیجه خوبی را هم از لحاظ جذب مشتری و هم از لحاظ فروش تجربه کنید. اگر در زمینه بازاریابی B2C تجربه ای دارید لطفا در قسما کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. اگر به فضای مارکتینگ علاقه مندید ولی اطلاعات کاربردی در این زمینه ندارید آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *