هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه باشگاه مشتریان طراحی کنیم؟

باشگاه مشتریان چیست؟ چرا باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟

1400/09/22
  1. ما در برتر آموز تمامی راه و روش های بازاریابی های مختلف را بررسی کردیم و به چالش های هرکدام پرداختیم. مهم ترین نکته ای که میتوان به آن اشاره کرد این است که تمامی این روش های بازاریابی هدف مشترکی را به نام جذب مخاطب و تبدیل مشتری بالفعل به مشتری بالقوه را دنبال میکنند.

یعنی ما به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ همواره در تلاش هستیم تا مخاطب جدید جذب کنیم و برای این راه بودجه مالی، زمان ، استراتژی های متنوعی را هزینه میکنیم و ما می دانیم که در هر روش بازاریابی چه مقدار به تلاش و بودجه برای جذب مشتری لازم دارد. وقتی به این مسیر طی شده نگاه میکنیم متوجه میشویم که جذب این مشتری ها چه قدر پر زحمت و با اهمیت بوده است.

برای جذب هر مشتری زمان صرف کردیم، به آموزش پرداختیم، انرژی گذاشتیم تا توانستیم مشتری بالفعل بدست آوریم، پس اهمیت نگه داری این مشتری ها چند برابر با ارزشتر است.

اینکه شما به جای اینکه بخواهید دوباره این مسیر را برای جذب مشتری جدید طی کنید و روش های مختلف بازاریابی را امتحان کنید و بودجه جدا اختصاص دهید کافیست بستری را فراهم کنید تا مشتریانی که از شما خرید کرده و با شما تعامل داشته اند را در آن بستر جمع آوری کنید.

به جای اینکه هزینه و انرژی خود را صرق مشتری جدید کنید و بخواهید به آموزش آن ها برای خرید از کسب و کارتان بپردازید، کافیست یک سوم همین انرژی و بودجه را صرف کنید و مشتری های قدیمی خود را به خود وفادار کنید.

این بستری که قرار است مشتری های گذشته را در آن گردآوری کنید و به آنها بپردازید باشگاه مشتریان نام دارد. در ادامه به توضیخ و بررسی مفصل باشگاه مشتریان میپردازیم، بیان میکنیم که چه ویژگی هایی دارد و چگونه برای خود باشگاه مشتری طراحی کنیم پس در ادامه با برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • باشگاه مشتریان چیست؟
  • چگونه باشگاه مشتریان طراحی کنیم؟
  • چگونه باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟
  • چرا راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کار ها اهمیت دارد؟
  • مزایا باشگاه مشتریان چیست؟
  • معایب باشگاه مشتریان چیست؟
  • انواع باشگاه مشتریان چیست؟
  • نمونه هایی از یاشگاه مشتریان ایرانی و خارجی

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان یا (Loyalty Club) فضایی است که در آن مشتری های قدیمی و کسانی که حداقل یک بار از شما خرید کرده و با شما تعامل داشته است در آن قرار میگیرند و با روش های مختلف دوباره ترغیب میشوند از شما خرید انجام دهند.

پس در واقع باشگاه مشتریان بستری است که شما در آن مشتریان قدیمی خود را تشویق به خرید میکنید تا در واقع به ریتنشن مارکتینگ برسند و تا آخرین مرحله قیف فروش حرکت کنند. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در ادامه به توضیح مختصری از آن می پردازیم:

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

پس در واقع شما با طراحی باشگاه مشتریان قصد دارید این افراد را تا انتهای مسیر قیف فروش یعنی مرحله وفاداری همراهی کنید.

چگونه باشگاه مشتریان طراحی کنیم؟

برای اینکه بخواهید باشگاه مشتریان طراحی کنید نیاز است که اول اطلاعات مشتری های خود را به طور کامل داشته باشید. اگر وبسایت دارید در وبسایت هنگام خرید این اطلاعات را کسب کنید و با اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید هنگام خرید این اطلاعات را جمع آوری کنید.

اطلاعات می تواند شامل نام و نام خانوادگی و یا نام شرکت، سن(تاریخ تولد)، استان محل سکونت، شماره تماس، ایمیل، لیست خرید و علاقه مندی های مشتری باشد.

اگر بتوانید برای هر مشتری پرسونای مشخصی را در نظر بگیرید کار مفیدی انجام داده اید.

بعد از مرتب سازی اطلاعات برای هر مشاری یک کد مشخصه در نظر بگیرید، این شناسه عضویت را میتوانید از طریق اسمس و یا ایمیل در اختیار مشتری قرار دهید.

اگر بودجه ی کافی دارید میتوانید برای هر مشتری پس از خرید یک کارت طراحی کنید که شامل شناسه عضویت و اطلاعات فرد باشد و برای افراد ارسال کنید. از مشتری های خود بخواهید در حفظ و نگه داری کارت های باشگاه مشتریان خود کوشا باشند و حتما در خرید های بعدی کارت را به شما نشان دهند.

این روش گفته شده یک روش کلی است و شما میتوانید متناسب با کسب و کارتان آن را شخصی سازی شده طراحی کنید و خلاقیت به خرج دهید.

چگونه باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟

در قسمت بالا متوجه شدیم که چگونه باشگاه مشتریان طراحی کنیم و حالا میخواهیم بررسی کنیم که چگونه ایده خود را به واقعیت تبدیل کنیم و این باشگاه مشتریان را راه اندازی کنیم؟

هدف خود را مشخص کنید.

برای شروع هر کار و هر فرآیندی لازم است ابتدا هدف خود را از باشگاه مشتریان مشخص کنید، شما باید بدانید که قرار است با باشگاه مشتریان به چه هدفی برسید، آیا میخواهید فروش خود را افزایش دهید؟ آیا میخواهید اعتماد مشتریان را جلب کنید؟ آیا میخواهید با این کار نرخ کلیک را افزایش دهید؟

با طرح سوالاتی مشابه سوالات بالا می توانید اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید و در مسیر آن قدم بردارید.

اعضای باشگاه را مشخص کنید.

پس از اینکه هدف خود را مشخص کردید حال باید اعضای باشگاه مشتریان را طراحی کنید، اعضای باشگاه مشتریان همان مشتری های قدیمی شما هستند که در این باشگاه قرار میگیرند.

برنامه ی خود برای باشگاه مشتریان را مشخص کنید.

در راستای هدفی که تعیین کردید باید برای آن برنامه ریزی داشته باشید. برنامه ریزی شما باید طوری باشد که باشگاه مشتریان کار کند و جواب دهد. سعی کنید برای خود برنامه ریزی پله ای در نظر بگیرید و قدم به قدم به اهداف خود نزدیک شوید.

تاسیس باشگاه مشتریان را به مشتری خود اعلام نمایید.

حال نوبت آن رسیده است که مشتری های خود را از وجود باشگاه مشتریان آگاه کنید، از طریق ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی ، پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز می توانید این کار را انجام دهید . اگر برای باشگاه مشتریان کارت تهیه کردید، کارت ها را برای مشتریان ارسال نمایید تا از شناسه عضویت خود مطلع باشند.

سپس از مزایای باشگاه مشتریان برای افراد صحبت کنید در ابتدای مسیر کد تخفیف برای آنها قرار دهید که با فقط با شماره عضویت خود میتوانند از کد تخفیف استفاده نمایند.

اینجوری مشتریان به استفاده از باشگاه مشتریان راغب می شوند و به تدریج اهمیت باشگاه مشتریان در کسب و کارتان نمایش داده میشود.

هر روز باشگاه مشتریان خود را توسعه دهید.

سعی کنید تعداد اعضای باشگاه مشتریان را هر روز افزایش دهید و استراتژی های مختلفی را برای کسب و کار خود پیاده سازی کنید.

میتوانید برنامه امتیازدهی را برای باشگاه خود تعیین کنید، بر اساس خرید های مشتریان و معرفی مشتری جدید سعی کنید امتیاز بیشتری به کاربران بدهید. یک جدول امتیاز دهی مشخص کنید که مشتری ها متوجه شوند با کسب این امتیاز ها به چه چیزی می رسند و تشویق شوند امتیاز خود را افزایش دهند.

چرا راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کار ها اهمیت دارد؟

راه اندازی باشگاه مشتریان به قدری اهمیت دارد که شرکت های بزرگ برای راه اندازی آن تیم می چینند و از استراتژی های مختلفی بهره می برند. این شرکت ها به خوبی میدانند که هزینه جذب مشتری های جدید به قدری بالاست که ترجیح می دهند مشتری های قدیمی خود را حفط کنند و در تلاش باشند تا بتوانند مشتریان خود را در قیف فروش هدایت کنند.

مشتریان از برند ها و کسب و کارهای مورد علاقه خود بیشتر خرید میکنند و به آنها اعتماد دارند، قطعا افرادی را مشاهده کرده اید سالها به یک برند وفادار بودند و از آن خرید میکردند که این مورد یکی از مزایای باشگاه مشتریان است.

مشتریان وفادار شما حاضرند محصولات جدید شما را خریداری کنند، چون آنها قبلا از شما خریداری کرده اند و به شما اعتماد دارند و حاصرند محصولات جدید شما را امتحان کنند.

مشتریان وفادار به تبلیغ شما میپردازند و شما را دوستان و آشنایان معرفی می کنند، این روش خیلی در تبلیغات و فروش شما موثر است زیرا این افراد به پاس تجربه دوستان و آشنایان از شما خرید میکنند در واقع شما بدون پرداخت هزینه اضافی برای تبلیغات مشتری جدید جذب میکنید. بازاریابی دهان به دهان مهم ترین و موثر ترین روش بازاریابی است.

اینکه بتوانید مشتریان خود را قانع کنید که خرید مجدد از شما انجام دهند در واقع کار ارزشمندی را برای کسب و کار خود انجام میدهید.

مزایا باشگاه مشتریان چیست؟

مزایا باشگاه مشتریان چیست؟

مزایا باشگاه مشتریان چیست؟

اکنون میخواهیم به بررسی دقیق مزایای باشگاه مشتریان بپردازیم:

افزایش درآمد و بالا رفتن حاشیه سود

با طراحی باشگاه مشتریان و برنامه ریزی مناسب مشتریان قدیمی خود خرید های خودشان را بارها و بارها از شما تکرار می کنند و با استفاده از بازاریابی دهان به دهان به تبلیغ برای شما میپردازند. به خصوص اگر محصولات کسب و کار شما مصرفی باشد میتوانید یک چرخه بین خودتان و مشتری ایجاد کنید که به محض اینکه محصول مورد نظر مشتری تمام میشود شما آن را تامین کنید.

کاهش هزینه های تبلیغات

با خرید مجدد مشتریان قدیمی از شما ، شما کمتر به مشتری های جدید نیاز پیدا میکنید و این باعث میشود که در هزینه های تبلیغات و جذب مشتری جدید صرفه جویی داشته باشید و به چای اینکه هر روز در تبلیغات باشید، ماهی یک بار این کار را انجام دهید.

ارتباط با مشتری افزایش می باید

اینکه شما مشتری های خود را بشناسید و به سلیقه و علایق آنها آشنا باشید در واقع یک حس خوب و معتمد را در مشتری ایجاد میکنید و این اعتماد باعث میشود تا مشتری محصولات جدیدی را از شما خریداری کند.

معایب باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان ممکن است در برخی موارد نیز دارای معایب باشد که معایب آن به سهل انگاری خود کسب و کار برمی گردد و به اصلیت باشگاه مشتریان کاری ندارد. اگر تمامیی فاکتور های مهم باشگاه مشتریان را رعایت کنید به معایب باشگاه نمی رسید.

درج اطلاعات ناقص و اشتباه

شما باید در گرفتن اطلاعات و وارد کردن آن در باشگاه مشتریان دقت لازم را بعمل آورید، سعی کنید یک شخص با دقت بالا را برای این کار استخدام نمایید. زیرا اگر اطلاعات شما ناقص و یا اشتباه باشد عملا باشگاه مشتریان شما با شکست مواجه خواهد شد.

رقابت زیاد

با توجه به ویژگی های بالا اهمیت راه اندازی باشگاه مشتریان برای هر کسب و کاری واضح است، پس بنابراین تمامی کسب و کار ها به رقابت میپردازند تا باشگاه مشتری منحصر بفرد و خاصی را داشته باشند، بنابراین در چیدن این استراتژی نهایت تلاش خود را بکنید.

انواع باشگاه مشتریان چیست؟

انواع باشگاه مشتریان چیست؟

انواع باشگاه مشتریان چیست؟

در ادامه بررسی خواهیم کرد که باشگاه مشتریان چند نوع دارد و میتوانید بر اساس هر نوعی که دوست دارید باشگاه خود را راه اندازی کنید.

باشگاه مشتریان بر اساس امتیاز:

بیشتر باشگاه های مشتریان بر اساس امتیاز دهی پایه گزاری شده است، بدین صورت که هرچه شما محصولات بیشتری را خریداری کنید بر اساس آن امتیاز میگیرید، مسلم است کاربران برای آنکه امتیاز بیشتری کسب کنند، به خرید بیشتر میپردازند تا به حدنصاب امتیاز برسند. شما میتوانید به عنوان جایزه، کد تخفیف و یا هدیه در نظر بگیرید که تمامی این موارد به کسب و کار شما باز میگردد.

باشگاه مشتریان بر اساس طراحی گیمیفیکیشن:

شما میتوانید با توجه به موضوع کسب و کارتان به طراحی یک بازی و یا گیم سرگرم کننده بپردازید که با توجه به آن هم کاربران از انجام آن لذت ببرند هم در نهایت امتیاز کسب کنند و بتوانند از این امتیاز در باشگاه مشتریان استفاده کنند. فقط سعی کنید در طراحی یک گیم خلاق باشد و ایده های جدید را پیاده سازی کنید. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید حتما مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.

باشگاه مشتریان بر اساس وفاداری:

هرچه وفاداری مشتری نسبت به کسب و کار شما بیشتر باشد، خرید های بیشتری را از شما انجام دهد، شما امتیاز وفاداری در نظر میگیرید و مشتری را به انجام این کار تشویق میکنید. مشتریان میدانند که هرچه به شما وفادارتر باشند، از مزایای بیشتری برخورددار هستند.

نمونه هایی از یاشگاه مشتریان ایرانی و خارجی

اکنون که با مفهوم و طرز راه اندازش باشگاه مشتریان آشنا هستید میخواهیم چند باشگاه مشتریان موفق داخل و خارج از کشور را معرفی و بررسی کنیم تا بتوانیم از آن ایده بگیرید و به سمت کسب و کاری مدرن حرکت کنید، فقط سعی کنید در طراحی باشگاه مشتریان خلاق باشید.

نمونه های باشگاه مشتریان داخلی

باشگاه مشتریان دیحی کالا به نام دیجی کلاب

شرکت دیجی کالا یکی از شرکت های موفق در زمینه باشگاه مشتریان است که همواره سعی کرده است، با استفاده از روش های جدید مشتریان قدیمی خود را نگاه دارد.

دیجی کلاب حتی از شما میخواهد که پروفایل صفحه کاربری خود را تکمیل کنید تا به شما امتیاز دهد، همچنین برای هر خرید و معرفی به دوستان نیز امتیاز در نظر میگیرد. در آخر این امتیاز ها جمع شده و کاربر را به دریافت جوایز نزدیک می کند.

باشگاه مشتریان اسنپ به نام اسنپ کلاب

اسنپ نیز یکی از نمونه های موفق در زمینه باشگاه مشتریان است. بدین صورت که شما با نصب اپلیکیشن و انجام اولین سفر عضو این باشگاه میشوید و هرچه قدر سفر های شما بیشتر باشد امتیاز بیشتری را کسب میکنید.

گاهی اوقات برای شرکت در نظرسنجی نیز برای شما امتیاز باشگاه مشتریان در نظر میگیرد و  در انتها با جمع زدن امتیاز ها برای هر مشتری جوایز در نظر میگیرد، این جوایز میتوانند شامل کد تخفیف در سفر ، ارسال رایگان و ….. باشد.

باشگاه مشتریان بانک آینده

بانک آینده نیز توانسته است یک نمونه جذاب باشگاه مشتریان طراحی کند، بدین صورت که افراد با میزان سپرده ای که در بانک خود میگذارند علاوه بر سود دهی متعارف بانک امتیاز دریافت میکنند. هرچه میران سپرده بالاتر باشد، امتیاز شما بالاتر میرود و در نهایت با امتیاز های خود میتوانید جوایز دریافت کنید.

بدین صورت افراد تشویق میشوند برای اینکه امتیاز بالاتری را داشته باشند، سپرده های بیشتری را در بانک آینده ذخیره کنند.

باشگاه مشتریان شرکت علی بابا

این شرکت هم با توجه به خرید های مشتریان برایشان امتیاز در نظر میگیرد. امتیاز مشتری ها را سطح بندی کرده اند و هر کس که به سطح طلایی برسد ار جوایز باشگاه مشتریان بهره خواهد برد.

باشگاه مشتریان سرویس الوپیک

الوپیک نیز یکی از شرکت های موفق در زمینه باشگاه مشتریان است. بدین ص.رت که سه سطح برنز، نقره، طلایی طراحی کرده است و مشتریان را با توجه به امتیاز ها داخل این سطح بندی ها قرار میدهند. شما هر سفری که با الوپیک داشته باشید برایتان امتیاز در نظر میگیرد و در نهایت با امتیاز های جمع آوری شده میتوانید جوایز مختلفی را داشته باشید.

طراحی کارت باشگاه مشتریان

نمونه های باشگاه مشتریان خارجی و بین المللی

باشگاه مشتریان استارباکس

این شرکت در زمینه تهیه و توزیع قهوه کار میکند و برای باشگاه مشتریان خود یک اپلیکیشن طراحی کرده است که کاربران برای اینکه بتوانند در باشگاه مشتریان عضو شوند باید از طریق این اپلیکیشن قهوه سفارش دهند تا امتیاز باشگاه مشتریان کسب کنند.

باشگاه مشتریان سفورا

این فروشگاه هم سیستم امتیاز دهی برای خود فراهم کرده است منتهی به کاربران اجازه میدهد با امتیاز های خود هرچه را که دوست دارند انتخاب و خریداری کنند و در این زمینه آزادی عمل دارند.

سخن آخر:

به طور کامل به توضیح باشگاه مشتریان چیست؟ پرداختیم و تمامی مزایا و معایب آن را ذکر کردیم. اگر برای کسب و کار خود تا به حال همچین پلتفرمی را طراحی نکرده اید سعی کنید به کمک متخصص دیجیتال مارکتر خود یک استراتژی باشگاه مشتریان برنامه ریزی کنید، حتی اگر باشگاه مشتریان شما کوچک است ایرادی نداره شما میتوانید با هدف گذاری های پله ای آن را افزایش دهید.

در تمام مسیر به این فکر کنید که اگر با مشتریان قدیمی خود چرخه فروش ایجاد کنید به سود دهی چند برابر میرسید و اگر مشتری های قدیمی از شما راضی باشند، کسب و کار شما به برند معروفی تبدیل میشود.

اگر به بازاریابی های مختلف دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید پیشنهاد میشود آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید.

فرقی ندارد که کسب و کار شما نیچ مارکتینگ با مس مارکتینگ است، با استراتژی کاربردی میتوانید باشگاه مشتریان جذابی داشته باشید. اگر در زمینه طراحی باشگاه مشتریان تجربه و با ایده ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *