تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ 0 تا 100 Keyword research به صورت عملی

تحقیق کلمات کلیدی را می توان مهم ترین بخش آموزش سئو دانست. تحقیق کلمات کلیدی یا keyword research سنگ بنای سئو است و اگر به درستی انجام شود، پروسه سئو سودی بزرگ به کسب و کار ما یا مشتریمان می رساند و در نهایت به خوبی و خوشی به پایان می رسد 🙂 یک نکته را همین اول کار بگویم که من از دو واژه “کلمه و عبارت” در این مقاله زیاد استفاده می کنم و فرق این دو این است که کلمه یک بخش است و عبارت چند بخش. مثلا سئو یک کلمه است و آموزش سئو حرفه ای که چند بخش است یک عبارت است. در ادامه با من همراه باشید.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی به فرایندی می گویند که ما طی آن به جست و جوی کلمات و عباراتی می پردازیم که چند ویژگی مهم داشته باشند.

  • سرچ مناسبی داشته باشند. عبارت خرید پکیج آموزشی سایت پیکس وان چند بار جست و جو می شود؟ هیچ. پس بالا آمدن بر روی این عبارت درست نیست. وقت و هزینه ما را تلف می کند و در نهایت سودی هم عایدمان نمی شود. ممکن است این کلمه هیچ سرچی نداشته باشد، اما هدف خوبی برای سئوکاران است، چون هیچ رقابتی در آن نیست به راحتی و با چند کار کوچک می توانند در آن رتبه بگیرند. اما هیچ سودی به کسب و کار نمی رساند. بسیاری از سئوکاران این اصول را رعایت می کنند و قبل از شروع کار به مشتری خود می گویند که کسب رتبه در چه کلماتی بهتر است. مثلا به جای عبارتی که گفتیم هیچ سرچی ندارد، اگر آن کسب و کار پکیج آموزش ویرایش عکس می فروشد، بهتر است که بر روی عبارت آموزش فتوشاپ یا آموزش ویرایش عکس بالا بیاید.
  • پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید. این مخاطب به دنبال چیست که این کلمه را جست و جو کرده؟ مثلا کسی که جست و جو می کند عکس فوتبالی، به دنبال خرید لباس ورزشی یا لباس تیم فوتبال است؟ احتمالا نه. چون او می خواسته عکس ببیند. پس حتی اگر حوزه کاری یک کسب و کار فروش محصولات فوتبالی باشد هم بالا آمدن در این عبارت، ایده خوبی نیست، چون کاربر می خواهد عکس ببیند و شما می خواهید به او بفروشید. البته ممکن است برای اینکه سرچ بیشتری دریافت کنید بخواهید روی این عبارت کار کنید. اما برای اینکه بفروشید باید بر روی عباراتی که با خرید شروع می شوند بیشتر حساب کنید.
  • بتوانیم به آن ها بفروشیم. مثلا عبارت شرکت دکوراسیون داخلی در تهران، برای شرکتی که در شیراز است مناسب نیست. کسی که جست و جو می کند، تهران پس به دنبال شرکتی در تهران است و اگر شرکت شما به فرض در شیراز باشد، شما رتبه هم داشته باشید، مشتری جذب نمی شود. پس باید روی کلماتی کار کنیم که بتوانیم کاربرانی کاملا هدفمند جذب کنیم که تبدیل آن ها به مشتری ساده باشد.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به صورت عملی

در این بخش جذاب می خواهم در مورد بحث جذاب ابزارهای کیورد ریسرچ صحبت کنم. جستجوی کلمات کلیدی با ابزارهای زیادی صورت می گیرد که ممکن است هم رایگان باشند و هم غیر رایگان. البته عموم آن ها رایگان هستند یا اگر هم پولی باشند، بخشی رایگان با محدودیت های بیشتر در اختیار ما قرار می دهند.

تحقیق کلمات کلیدی

گوگل سرچ کنسول

اولین و جذاب ترین ابزاری که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، google search console است. گوگل سرچ کنسول که قبلا با نام وبمستر تولز فعالیت می کرد، یک ابزار ارائه شده از سمت گوگل است که برای وبمستران و سئوکار کارایی دارد. با این ابزار می توان فهمید که سایت ما در چه کلماتی رتبه دارد و جایگاه آن کجاست (یعنی در چه رتبه ای قرار دارد) و آمار جست و جوی هر کلمه و عبارت را هم می دهد.

اگر سایت تازه کاری دارید، گوگل سرچ کنسول فعلا به کارتان نمی آید. بعد از گذشت چند ماه از عمر سایت، گوگل سرچ کنسول، لیست عبارت هایی که در آن ها رتبه کسب کرده اید را در بخش performance نمایش می دهد و می توانید که ایده های سئو و تولید محتوای زیادی دریافت کنید. اگر به دنبال آموزش تولید محتوا هستید، ما در یک صفحه جداگانه حسابی در مورد آن صحبت کرده ایم.

یکی از ویژگی های برتر سرچ کنسول گوگل این است که میزان سرچ تقریبا دقیق عبارت های مختلف را به شما می دهد. چون سرچ کنسول از خود گوگل است و گوگل آمار تقریبا دقیقی (تقریبا دقیق از این رو که هیچ ابزاری آمار قطعی و دقیق نمی دهد) به شما ارائه می دهد.

ساجست های گوگل

ساجست های گوگل پیشنهاداتی است که به هنگام جست و جوی یک عبارت دریافت می کنید مثلا ما سرچ می کنیم آموزش تحقیق کلمات کلیدی و با ساجست های زیر مواجه می شویم:

نکته مهم این است که گوگل کلمات و عباراتی را به ما پیشنهاد می دهد که کاربران قبلا جست و جو کرده اند. پس کلمات پرسرچ و خوبی هستند.

یکی دیگر از شیوه های ساجست گوگل این است که در پایان صفحه به ما پیشنهاداتی ارائه می کند. کافی است که یک عبارت را جست و جو کنید و با کمی اسکرول به پایان صفحه بیایید. در آن جا ساجست ها را مشاهده می کنید. مثلا ما سرچ کردیم برترآموز و با ساجست های زیر در انتهای صفحه مواجه شدیم.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت این امکان خوب گوگل این است که کلمات لانگ تیل یا دم دراز را به ما پیشنهاد می دهد. کلمات لانگ تیل یا دم دراز عبارات طولانی تر از کلمه اصلی هستند. مثلا جست و جو می کنیم سئو. کلمات لانگ تیل می شود: آموزش سئو، آموزش سئو سایت، چگونه سئو یاد بگیریم و کلماتی از این دست.

Kwfinder

کی دابلیو فایندر یک ابزار خیلی شیک و حرفه ای است که میزان جست و جوی هر کلمه و عبارت را به ما می دهد. البته این ابزار عالی، پولی است ولی به ما 10 روز اکانت تریال می دهد که محدودیت آماردهی 5 کلمه در 48 ساعت را دارا است اما باز هم کارمان را راه می اندازد. نسخه پولی آن را نیز می توانید تهیه کنید، اما برای ما که در ایرانیم صرفه آنچنانی ندارد و به علاوه نسخه رایگانش آنقدر خوب هست که کارمان را راه بیاندازد.

برای مثال من در ادامه یک عکس از آمار جست و جوی عبارت تبلیغ نویسی را برای شما قرار می دهم.

وقتی که یک عبارت را در کادر kwfinder وارد می کنیم، به ما 4 بخش اصلی را نمایش می دهد.

  1. تعداد جست و جوی ماهیانه هر عبارت: البته چون این ابزارها برای زبان فارسی ساخته نشده اند، آمار دقیق ارائه نمی دهند و تعداد سرچ ماهیانه تقریبا 8 برابر چیزی است که نمایش می دهند. یعنی میزان سرچ هر عبارت را باید ضربدر 8 کرد.
  2. میزان سختی کلمات: با یک شاخص 0 تا 100 به ما می گوید که رتبه گرفتن در این عبارت چقدر سخت است. هر چقدر واژه آسان تر باشد، امتیاز آن از 100، کمتر و رنگ آن سبز پررنگ تر است و هر چه واژه سخت تر باشد، امتیاز آن از 100 بیشتر و رنگ آن به سمت سبز کم رنگ، نارنجی و در سخت ترین حالت قرمزی می رود.
  3. چه سایت هایی در آن عبارت رتبه دارند: می توانید در سمت راست مشاهده کنید که رقبای اصلی شما در هر عبارتی که جست و جو کرده اید چه سایت هایی هستند و باز با امتیازی 1 تا 100 و رنگ سبز پررنگ تا قرمز (مانند همان شاخص سختی کلمات کلیدی) رده بندی می شوند و برای این مفید هستند که این سایت که می خواهیم با آن رقابت کنیم چقدر قدرتمند است و رقابت با آن چقدر سخت است.
  4. ساجست ها: با جست و جوی هر کلمه به ما ساجست هایی ارائه می شود. برای مثال می بینیم که برای عبارت من ساجست هایی ماند درآمد تبلیغ نویسی، دوره تبلیغ نویسی، تبلیغ نویسی در وب و چند مورد دیگر ارائه شده اند. البته کاربرد اصلی این ابزار، ارائه میزان سرچ هر کلمه است و آن طور که باید، ساجست های زیادی به شما ارائه نمی دهد. اما در ادامه و در بخش Keywordtool، در مورد این ابزار عالی صحبت می کنیم که ساجست های خیلی زیادی به ما ارائه می دهد.

انجمن ها

یکی از راه های زیرکانه جست و جوی کلمات کلیدی، استفاده از انجمن های مختلف حوزه کاری خودتان است. معمولا در انجمن های مختلف، مردم مشکلات و دغدغه های خود را بیان می کنند و در گوگل نیز همین کار را می کنند. پس اگر واژه ای در انجمن ها پرسیده شود، احتمال سرچ آن کلمه در گوگل بالاست. من به یک فروم وردپرس سر زدم و می بینیم که مشکلاتی بیان شده اند که احتمالا در گوگل هم سرچ داشته باشند و کار کردن بر روی آن ها می تواند خوب باشد.

 

البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از فروم ها صرفا برای ایده یابی است و اگر می خواهید جدی بر روی یک کلمه یا عبارت کار کنید، پس از یافتن ایده با استفاده از kwfinder میزان جست و جوی آن را به دست آورید. همچنین با ابزار keywordtool که در بخش بعدی به آن می پردازم می توانید ساجست های کلمه مورد نظر را به دست بیاورید.

 

Keywordtool

کیوردتول یک ابزار بسیار کارآمد است که شما کلمه یا عبارت مورد نظر را در کارد وارد می کنید و ساجست های زیادی را به شما ارائه می دهد. مثلا من عبارت “طراحی سایت” را جست و جو کردم و ساجست های زیادی به من ارائه داد که موارد در عکس بخشی از آن ها هستند.

در نسخه پولی میزان سرچ کلمات را نیز به شما ارائه می دهد اما همین نسخه رایگانش هم کار راه بنداز است. یکی از ویژگی های خوب این ابزار که در تصویر هم مشاهده می کنید این است که علاوه بر گوگل، ساجست های یوتیوب و اینستاگرام و سایر موتورهای جست و جو و شبکه های اجتماعی را نیز ارائه می دهد و اگر می خواهید در یوتیوب یا اینستاگرام فعالیت کنید و به دنبال ایده هستید از آن استفاده کنید.

Moz

سایت ماز یکی از سایت های برتر در زمینه سئو است که می توانیم از آن در جهت کیورد ریسرچ استفاده کنیم. بخش اکسپلورر ماز، به ما دیتاهای خوبی از کلمات کلیدی مختلف می دهد. البته استفاده از ماز رایگان نیست ولی می توانید با پرداخت مبلغی کم یا با استفاده از راه های مختلف، اکانت یک ماهه آن را به دست آورید. اکانت 1 ماهه ماز، در بین سایت های ایرانی بین 29 تا 80 هزار تومان به فروش می رسد که رقم مناسبی است.

چگونه یک تحقیق در مورد کلمات کلیدی عالی داشته باشیم؟ روش تحقیق کلمات کلیدی

چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟

کلمات لانگ تیل

کلمات لانگ تیل یا بهتر است بگوییم عبارات لانگ تیل یا دم بلند شامل عبارت هایی هستند که از چند کلمه به وجود آمده اند.

مثلا “راهنمای خرید سشوار خانگی” یک عبارت است که سختی بسیار کمتری نسبت به کلمه سشوار دارد و بالا آمدن در آن راحت تر است. ممکن است که تعداد سرچ کمتری را به خود اختصاص دهد، اما اگر به جای وقت گذاشتن برای کلمه سختی مثل سشوار بر روی 10 عبارت لانگ تیل آسان وقت بگذارید، می توانید با تلاش کمتر، بر روی عبارت های بیشتری رتبه بگیرید و مجموع جست و جوی همه آن ها از کلمه سشوار نیز بیشتر است.

البته به این منظور نگفتم که اصلا بر روی کلمات سخت و اصلی کار نکنید. می توانید فعالیت بر روی آن ها را نیز ادامه دهید. و در کنارش از لانگ تیل ها هم استفاده کنید تا در زمان کوتاه تری بهبود رتبه داشته باشید. این طور هم به همه اهداف می رسید و هم در نهایت سایت شما به قدرت و میزان سرچ بیشتری دست پیدا می کند.

استفاده از ابزارهای مختلف

ابزارها و روش های مختلفی را برای جستجوی کلمات کلیدی معرفی کردم که می توانید از همه آن ها استفاده کنید. نکته اصلی این است که همه این ابزارها کامل نیستند و هر کدام نقص هایی دارند، اما استفاده همه آن ها در کنار هم نقص هایشان را جبران می کند و شما می توانید یک keyword research خوب و کامل داشته باشید.

آنالیز رقبا

یکی از مهم ترین کارها در کل سئو و پروسه کیورد ریسرچ این است که رقبای اصلی را آنالیز کنید و ببینید آن ها بر روی چه کلماتی کار کرده و رتبه گرفته اند. لازم نیست همه رقبا را بررسی کنید چون بعضی از آن ها فقط محتواهایی تولید می کنند که رفع تکلیف کنند.

بهتر است رقبای اصلی که بر روی بیشتر کلمات حوزه کاری شما رتبه دارند را آنالیز کنید. مطمئنا ایده های خوبی دریافت می کنید. در واقع آنالیز رقبا در تحقیق کلمات کلیدی یکی از روش های ساده و کم خرج است که می توانید لیستی جامع از کلمات و عبارات کلیدی که باید بر روی آن ها کار کنید را بسازید. یک رقیب کافی نیست و باید حداقل 3 تا 5 رقیب را بررسی کنید تا در نهایت لیستی کامل داشته باشید.

قیمت گذاری در تحقیق کلمات کلیدی

در واقع قیمت گذاری سئو با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می شود و باید در این مرحله دقت به خرج دهید. بعضی از سئوکاران، قیمت کم می دهند و در اواسط راه گیر می کنند. چون بودجه ای که دریافت می کنند کفاف هزینه های محتوا و سئو خارجی و سایر کارهای آن کلمه یا عبارت کلیدی را نمی دهد.

قیمت گذاری در کیورد ریسرچ با سختی کلمه کلیدی صورت می گیرد. باید این را بررسی کنید که هر کلمه چقدر سخت است. اگر کلمه ای آسان باشد، می توان کم تر قیمت داد و اگر کلمه ای سخت تر باشد باید قیمت بیشتری ارائه دهید. قیمتی که اعلام می کنید باید شامل هزینه های سئو و سود خود شما باشد.

سختی کلمه کلیدی بر اساس مواردی همچون اصلی بودن یا لانگ تیل بودن آن (مثلا سشوار اصلی است و خرید سشوار ارزان لانگ تیل است)، میزان سرچ آن در ماه، سرسختی رقبای اصلی (10 مورد اول در صفحه 1 گوگل)، و هزینه های اصلی مانند بک لینک و محتوا و رپورتاژ و این جور هزینه ها تعیین می شود. هر چه کلمه ای سخت تر و پرهزینه تر باشد، باید قیمت بیشتری بدهید.

جمع بندی و پایان

در این مطلب سعی کردم تا شما را با 0 تا 100 مبحث تحقیق کلمات کلیدی آشنا کنم. در نظر داشته باشید که موضوع کیورد ریسرچ بسیار مهم است و در واقع تمام زحماتی که می کشید، وقت و انرژی که می گذارید، پولی که برای سئو خرج می کنید، همه و همه به دلیل کلماتی است که انتخاب کرده اید و اگر انتخابتان به هر نحو درست نباشد، وقت و انرژی و سرمایه خود را هدر داده اید و برعکس اگر کلمه ای خوب باشد در نهایت سودی عالی برمی دارید پس به این مورد توجه داشته باشید. اگر سوالی دارید آن را از بخش کامنت ها بپرسید تا سریعا پاسخ دهیم.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .