هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
راهنمای انتخاب اسم برند

راهنمای انتخاب اسم برند

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/30

یکی از مواردی که به یک چالش بزرگ در بین کسب و کار ها تبدیل شده است این است که باید نام یک برند خوب و کاربردی ای را برای کسب و کار خود انتخاب نمایند. اگر از من بپرسید که مهم ترین کار هنگام شروع یک استارتاپ چیست با قاطعیت میگویم انتخاب اسم برند. اسم برد هویت کار شما حساب میشود همانطور که یک نوازدی که تازه به دنیا آمده است بدون اسم هنوز هویتی ندارد کسب و کار تازه ای که راه اندازی کرده اید هم بدون نام هویتی نخواهد داست. اگر شما هم هنوز در این مرحله هستید به مقاله کاربردی ای مراجعه کرده اید زیرا در ادامه به موضوع راهنمای انتخاب اسم برند میپردازیم. پس همراه من و برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • اسم برند مناسب چه ویژگی هایی باشد داشته باشد؟
  • مراحل راهنمای انتخاب اسم برند چیست؟
  • انواع مختلف نام برند

اسم برند مناسب چه ویژگی هایی باشد داشته باشد؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اسم برند شما باید شامل چه ویژگی هایی باشد. در واقع نامی را که میخواهید برای برند خود در نظر بگیرید باید شامل ویژگی های مثبتی باشد که در ادامه این ویژگی ها را بررسی می نماییم.

اسم با معنا انتخاب کنید!

یکی از مواردی که در انتخاب اسم برند با آن روبرو می شویم این است که افراد اسم های عجیب و من درآوردی زیادی را پیشنهاد می دهند. اولین نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که اسم با معنایی را برای برند خود استفاده نمایید. نام برند نشان دهنده هویت شماست و اگر یک معنای زیبا و زیبنده هم داشته باشد به راحتی در ذهن افراد جای میگیرد و همین مورد حائز اهمیت می باشد.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش تحقیقات بازار را مطالعه نمایید.

کوتاه باشد!

وقتی کسب و کارها برای مشاوره به ما مراجعه می کنند و  اسم برند خودشان را بیان می کنند در کمال تعجب نام برند هایی را مشاهده میکنیم که خود شامل یک جمله است. اسم برند شما باید کاملا کوتاه باشد و از انتخب اسم های طولانی جدا دوری نمایید. کوچک ترین مورد  این است که شما قرار است نام برند را در اختیار یک کارشناس تبلیغات و دیجیتال مارکتر قرار دهید تا این بندگان خدا برای شما به طراحی تبلیغ و جذب مشتری بپردازند. حالا با نام برندی که خودش به اندازه یک جمله است چطور میتوان بنر های تبلیغاتی و شعار های تبلیغاتی تهیه کرد؟ بر اساس تجربه متخصصان در این زمینه نام برند شما باید حداکثر 3 کلمه و 10 حرف را شامل شود.

تلفظ ساده داشته باشد‍.

وقتی شما نام برندی را برای محصولات خود انتخاب می کنید به این نکته فکر کنید که اگر کسب و کار شما گرفت و محصولاتتان در سراسر کشور پخش شد، تنها شما نیستید که باید نام برند خود  را صدا کنید این بار تعداد زیادی از افزاد هستند که نام برند شما را باید تلفظ کنند و اگر اسم انتخابی شما ساده نباشد، تلفظ خاصی داشته باشد کاربران ممکن است در هنگام صدا زدن اسم برند دچار اشتباه شوند اگر این تلفظ سخت باشد برای اینکه در جمع دچار خطا شوند اصلا برند شما را خریاری نکنند. برای همین باید نامی را انتخاب نمایید که تلفظ ساده ای داشته باشد.

نامی متمایز انتخاب نمایید.

یکی از ویژگی هایی که باید حتما رعایت نمایید این است که اسم متمایز انتخاب کنید. با ذکر یک مثال ساده به این موضوع میپردازیم. برای مثال شما نام برند دیجی کالا را میشناسد که بسیار مشهور هم است و خود این شرکت سرویس هایی را ارائه می دهند که به عبارت دیجی کالا مربوط است مانند دیجی پی، دیجی جت و…. حال اگر شما نام برند خود را دیجی پلاس بگذارید همه مردم احساس می کنند که از دیجی کالا کپی کرده اید و یک کسب و کار فیک تلقی میشوید. پس سعی کنید نام برند شما کاملا متمایز با رقبا و  سایر نام های موجود در بازار باشید علاوه بر این برند های برتر و مشهور میلیون ها تومان هزینه های حقوقی کرده اند تا شخصی از نام آنها سو استفاده نکند که اگر این کار را انجام دهید  ممکن است سر و کارتان به مراجع های قانونی بخورد و جریمه پرداخت نمایید.

نام برند باید راحت باشد!

در اولین مرحله خود را جای کاربران بگذارید که قرار است نام برند شما را در گوگل سرچ کنند. این نام باید راحت باشد تا به سادگی در ذهن سپرده شود و کاربر بتوانید در گوگل سرچ کند. سعی کنید اسامی که چند حالت نوشتاری را دارند انتخاب نکنید زیر این کار باعث میشود کاربر هنگام نوشتن نام دچار سردرگمی شود. اگر قرار است از نام های مخفف استفاه کنید سعی کنید مخفف های عجیب و غریب و سختی را قرار ندهید.

در صورت امکان ریتم تکرار شونده داشته باشد!

برای مثال به نام برند هایی همچون مزمز، چین چین، جوجو، کیت کت و… توجه داشته باشید. این اسامی همگی از ریتم تکرار شونده استفاده کرده اند که به آسانی در ذهن کاربر نقش می بندد. اگر ایده های این مدلی دارید میتوانید برای برند خود قرار دهید.

پیشنهاد میشود مقاله فرآیند استخدام های موفق را مطالعه نمایید.

قابل ثبت به عنوان دامنه باشد.

اولین نکته ای که ما همیشه به کسب و کار ها هنگام انتخاب برند ذکر می کنیم این است که لطفا نامی را انتخاب کنید که بتوانید به عنوان دامنه اینترنتی آن را خریداری نمایید تا در زمینه طراحی سایت را داشته باشید. اگر این موضوع را در ابتدای کار بررسی نکنید، زمانی که می‌ خواهید وب سایت خود را راه اندازی کنید، متوجه می‌ شوید دقیقا با همان نام یک دامنه و یک سایت وجود دارد. در این شرایط یا باید نام برند خود را تغییر دهید و یا نام وب سایت را متفاوت از نام برند انتخاب کنید که قطعا تاثیر منفی بر موفقیت شما خواهد گذاشت. بنابراین قبل از انتخاب نام حتما به دامنه‌های ثبت شده نیز توجه داشته باشید.

محدود به یک منطقه جغرافیایی خاصی نباشد!

اگر میخواخید محصول خود را به صورت محلی به فروش برسانید و تنها برند خود را در یک منطقه خاص به نمایش بگذارید که ایرادی ندارد اما اگر قصد دارید محصول خود  را بین المللی کنید سعی کنید که محدود به یک منطقه جغرافیایی خاصی نباید. حتی در ادامه کار ممکن است کار صادرات هم داشته باشید و محصول خود را به اکثر نقاط بفرستید که اگر نام برند شما محلی باشد ممکن است این مراحل به سختی طی شود. برای مثال نام برند شما نباید در زبان های مختلف دنیا مانند ترکی، عربی، انگلیسی، آلمانی و…. معنی بدی داشته باشد.

قابل ثبت قانونی باشد!

اگر کسب و کار شما رشد کرد و ارتقا پیدا کرد شما برای حق کپی رایت باید برند ثبت شده داشته باشید، پس باید نامی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی در سیستم ثبت برند کشور ثبت نمایید. متاسفانه هر نامی را نمیتوان در این سیستم ثبت کرد و برای اینکه به این موضوع آگاه باشید میتوانید با شرکت ها و وکلای ثبت برند جلسه ای داشته باشید.

یادآوری بصری داشته باشد.

یعنی بتوان آن را از طریق المان‌های گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کرد و کاربر تا نام آن را میشوند یک تصویر در ذهنش نقش ببندد. برندهایی مثل اپل و جگوار مثال‌های خوبی برای یک اسم بصری هستند. چون هم‌ زمان یک تصویر واضح از آن‌ها در ذهن شکل می‌گیرد.

متناسب با لوگو باشد.

شما باید برندی را انتخاب نمایید که بیشترین شباهت به لوگو شما داشته باشد. برای مثال اسم برند خود را پروانه نگذارید و در لوگو تصویر درخت را نقاشی نمایید. به همین منظور سعی کنید برند متناسب با طرح لوگو انتخاب نمایید.

انتخاب اسم برند

انتخاب اسم برند

مراحل راهنمای انتخاب اسم برند چیست؟

در قسمت بالاتر راجب به ویژگی های اسم برند صحبت کردیم و سعی کردیم موارد را به خوبی شرح دهیم، در ادامه بررسی خواهیم کرد که مراحل راهنمای انتخاب اسم برند چیست؟

هدف خود را مشخص کنید.

به طور کلی در هر استراتژی ای مهم ترین نکته این است که بتوانید هدف خود را در همان ابتدای امر مشخص نمایید. بهتر است قبل از شروع انتخاب نام برند پرسش های مشابه پرسش های زیر را از خود بپرسید تا اهدافتان بیشتر مشخص بشود.

  1. قرار است چه محصولی را به مشتری ارائه بدهید؟
  2. محصول شما چه ویژگی ای دارد؟
  3. شما چه نوع شرکتی هستید؟
  4. آینده شرکت خود را چگونه می بینید؟
  5. ارزش های شرکت خود را مشخص نمایید.
  6. و…..

تمامی اسم های پیشنهاد شده را یادداشت نمایید.

درست زمانی که قرار است نام یک نوزاد انتخاب شود و تمامی افراد نام های پیشنهادی خود را انتخاب می کنند و در آخر به این نام میرسند هنگام بررسی برای اسم برند هم شما باید همچنین رفتاری داشته باشید. تمامی اسم های پیشنهادی را در یک برگه یادداشت نمایید تا مجموعه اسامی گفته شده شما بدست بیاید تا در نهایت تمام این اسم ها را از زوایای مختلف بررسی کرده و آنهایی که به نتیجه نمی رسد را از لیست حذف نمایید تا در نهایت یک نام باقی بماند. برای این کار میتوانید از تمامی افراد مورد اعتماد خود نظر خواهی نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش مارکتینگ اتومیشن را مطالعه نمایید.

با ادامه بخش آخر مقاله راهنمای انتخاب اسم برند همراه ما باشید.

اسم انتخابی خود را ثبت رسمی نمایید.

اگر در همان ابتدای کار بودجه کافی برای این موضوع را دارید حتما اسم انتخابی را ثبت رسمی نمایید. این کار برای جلوگیری از بروز مشکل، تقلید و کلاهبرداری‌ های احتمالی انجام میشود. طبق قوانین نام برند شما به مدت 10 سال به شما تعلق داشته و پس از آن مجددا برای تمدید باید اقداماتی انجام دهید.

انواع مختلف نام برند

به طور کلی دسته بندی نام برند ها به 6 دسته تقسیم میشود.

  1. اسم های توصیفی
  2. اسم های معنادار و مرتبط
  3. اسم های مخفف
  4. نام و نام خانوادگی افراد
  5. اسم های ابداعی 
  6. اسم های خارجی

اسم های توصیفی

در انتخاب اسم های توصیفی شما به کاربران اطلاع رسانی می کنید که چه کاری را انجام میدهید. برای مثال نام برند جاباما رو در نظر بگیرید که هر شخصی با دیدن نام ببرند کاملا متوجه میشود که رسالت این کسب و کار مربوط به سامانه آنلاین رزرو هتل، سوئیت و مکان‌های اقامتی میباشد.

اسم های معنادار و مرتبط

اسم برند معنادار و مرتبط به فعالیت کاری در دسته بندی دیگری از انتخاب اسم های برند قرار می‌گیرد که در این دسته نکته مهم  این است که این نام دقیقا توصیف کننده نام شرکت و یا خدمات آن نیست، بلکه نامی معنا دار و مرتبط با فعالیت است. برای مثال آب معدنی شرکت سبلان را در نظر بگیرید که آب این شرکت از طریق رشته کوه های سبلان تامین میشود که کاملا نامی معنادار و مرتبط میباشد.

اسم های مخفف

این دسته بسیار پر طرفدار و معروف میباشد. در این اسم افراد معمولا حروف اول یک شعار تبلیغاتی، خدمات، ویژگی‌ها و یا نام‌ ها را کنار یکدیگر قرار می‌ دهند. برای مثال شرکت آپ که مخفف آسان پرداخت میباشد و بسیار در این زمینه موفق عمل کرده است.

نام و نام خانوادگی افراد

یکی دیگر از دست بندی ها برای اسم برند ترکیب نام و نام خانوادگی افراد است. انتخاب این نام برند شاید یکی از پر ریسکترین روش‌های انتخاب نام برند کسب و کارتان در دنیای امروز باشد. عطر نوید محمدزاده، مهران مدیری و… جزو این دسته بندی جای می گیرد.

اسم های ابداعی

اسم های ابداعی معمولا از ترکیب چند اسم در کنار یک دیگر به وجود می آید و بسیار زیاد هم روی نام برند ها میتوانید آن را بیابید.

اسم های خارجی

اسم های خارجی هم یکی از منابع خود برای انتخاب نام برند هستند که در ایران معمولا از زبان انگلیسی استفاده میشود و شما میتوانید نامی را که معنای زیبا و مرتبط با کار شما را دارد برای برند خود انتخاب نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل راجب به راهنمای انتخاب اسم برند صحبت کنیم و نکات کاربردی را بیان نماییم. اگر قرار است یک نام زیبا را انتخاب نمایید حتما به موارد ذکر شده دقت کرده تا بتوانید در انتها نتیجه خوبی را بگیرید. اگر در زمینه نام گذاری برای برند تجربه ای دارید یا مشاور در این زمینه هستید لطفا در قسمت کامنت تجربیات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *