هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
صدای برند چیست؟

صدای برند چیست؟ Brand Voice

1401/03/31

امروز در سری مقالات برتر آموز قصد داریم تا راجب به موضوع مهمی که شاید کمی نا آشنا با آ باشیم صحبت کنیم. در دنیای امروزه مردم بسیار به برند ها اهمیت می دهند و برای آنها مهم است که از برندی که خرید می کنند چه ویژگی های منحصر بفردی را دارد؟ البته گاهی اوقات برای خود ما هم پیش آمده است که بعضی وقت ها هزینه ی بیشتری را پرداخت می کنیم تا تنها یک کالای برند شناخته شده تهیه نماییم. این ویژگی های برند از نمای ظاهری ، نوع رنگ بندی گرفته تا کارایی برند اهمیت دارد اما یکی از مواردی قصد داریم الان راجب به آن صحبت کنیم ، صدای برند است. در واقع کسب و کار ها با موضوع صدای برند می توانند در بازاریابی دیجیتالی به خوبی عمل نمایند و جامعه هدف زیادی را جذب کنند و این موضوع برای همه ی متخصصین دیجیتال مارکتینگ پر واضح است که جامعه هدف به مشتری بالقوه و در نهایت به مشتری بالفعل تبدیل شده و باعث درآمدزایی کسب و کار می شوند. پس در ادامه همراه برتر آموز باشید تا به پرسش صدای برند چیست؟ پاسخ دهیم و به بررسی نکات کاربردی ای بپردازیم . شما می توانید در شبکه های اجتماعی ما را به اشتراک بگذارید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • صدای برند چیست؟ Brand Voice
  • دستورالعمل تهیه صدای برند چیست؟
  • صدای برند با لحن برند چه تفاوتی دارد؟
  • معرفی نمونه هایی از صدای برند

صدای برند چیست؟ Brand Voice

در واقع صدای برند به بیان مداوم پیام اصلی کسب و کار شما که به زبانی شیوا و جذاب در قالب های مختلف مانند داستان سرایی بیان می شود ، صدای برند گفته می شود. این صدای برند که گفته شد پیام اصلی یک کسب و کار است می تواند موارد مختلفی را شامل شود این موارد شامل شخصیت ، نوع نگرش ، هدف و…. کسب و کار شما است که در حال حاظر برای آن هزینه می کنید. در واقع صدای برند همان ویژگی مهمی است که شما به خاطر آن هزینه کرده و می خواهید مشتری جذب نمایید. صدای مشتری تاثیر خود را در بلند مدت نشان می دهد و پس از اینکه این تاثیر بین جامعه هدف پخش شد دیگر یک سیر صعودی ای خواهید داشت.

پبشنهاد می شود مقاله نکات مهم در ثبت برند را مطالعه نمایید.

دستورالعمل تهیه صدای برند چیست؟

خب پس از این که با مفهوم صدای برند آشنا شدید در ادامه می خواهیم راجب به این صحبت کنیم که یک برای کسب و کار خود یک صدای برند ایجاد کنیم؟ و اصلا در کل دستورالعمل صدای برند چیست؟ در ادامه همراه باشید. فرض اولیه به وجود آوردن صدای برند این است که شما حداقل راجب به نام بقرند و هدفی که قرار است در آینده برای آن داشته باشید فکر کرده باشید!

برند خود را تعریف کنید.

در درجه اول شما باید بتوانید برند خود را تعریف نمایید. برای تعریف برند باید موارد زیر را در نظر بگیرید. پیشنهاد می شود اگر قصد دارید این کار را لنجام دهید الان بهترین موقع برای آن است که در هر مرحله به برند خود فکر نمایید.

دیدگاه برند: در مرحله دیدگاه باید به این فکر کنید که شما چه آرزو هایی دارید و در آینده با برند خود می خواهید به چه اهدافی برسید. وقتی مسیری که برای آن تلاش می کنید را تشخیص دهید در واقع کمک بزرگی به خود و برندتان کرده اید.

ماموریت برند: پس از تعیین دیدگاه حالا نوبت به آن رسیده است که درباره ی ماموریت برند خود فکر کنید که در طول مسیر چه وظایفی را به عهده دارید تا هدف خود برسید.

ارزش برند: فرهنگ شرکت خود و اصول اصلی که تجارت شما را هدایت می‌کند را تعریف نمایید.

پس از این که این موارد را بررسی کردید حال به این موضوع می پردازید که چرا اصلا مشتری ها باید از شما خرید انجام دهند؟ شما چه ویژگی مثبتی را به مشتری ها ارائه می دهید که آن ها از رقبای شما خرید نکرده و به سمت شما رو بیاورند و در حالت کلی سود کسب و کار شما برای مشتری ها چیست؟

مخاطبین خود را شناسایی کنید!

به طور کلی یکی از مهم ترین وظیفه ها در ابتدای هر کسب و کاری و صد البته صدای برند این است که شما باید مخاطبین خود را شناسایی نمایید. شناخت دقیق از مخاطبین این بستر را فراهم می کند که شما بتوانید با دید بهتری به جذب بپردازید و بیشترین میزان تاثیر گذاری را داشته باشید. فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی فروش کتاب درسی برای مقاطع کارشناسی ارشد را دارید ولی وقتی جامعه هدف و مخاطبین خود را شناسایی نکرده اید ممکن است درگیر جامعه هدف اشتباهی بشوید و پیام های تبلیغاتی شما برای دانش آموزان و افرادی که قصد ادامه تحصیل ندارند ارسال بشود که در این حالت شما انرژی خود را بیهوده صرف کرده و نتیجه ای نخواهید گرفت و در هیمن ابتدای مسر منصرف می شوید. حالا چی کار کنیم که به این سرنوشت دچار نشویم؟

مخاطبین خود را شناسایی کنید. اگر تعداد مخاطبین شما کم است که به راحتی برای هر کدام می تواانید پرسونای مخصوص درست نمایید اما اگر در همین ابتدای مسیر تعداد مخاطبین شما زیاد است می توانید با دسته بندی کردن این افراد نتیجه بهتری را کسب نمایید. ابن دسته بندی را می توانید براساس سن ، تحصیلات ، شغل ، جنسیت ، میزان علاقه مندی ها ، سلیقه و …. انجام بدهید. از بانک های اطلاعاتی آماده اصلا استفاده نکنید و پیشنهاد می شود که در همان ابتدای مسیر سعی کنید بانک مشتری شخصی سازی شده تهیه نمایید. ای کار ممکن است طول بکشد اما در دراز مدت نتیجه خوبی را به شما می دهید.

پیشنهاد می شود مقاله صدای مشتری چیست؟ را مطالعه نمایید.

محتوا های خود را بررسی نمایید!

اگر می خواهید در زمینه صدای برند به خوبی عمل نمایید باید محتوای خوبی را به سمع و نظر مشتری برسانید و از این لحاظ به خوبی عمل نمایید. در این مرحله تنها کافیست محتوا های خود در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، توییتر و… و محتوا های بلاگ وبسایت را بررسی نمایید و متوجه شوید که صدای برند شما چگونه و با چه کیفیتی به دست جامعه هدف و مشتری می رسد. برای اینکه این کیفیت را بررسی نمایید باید مواردی مانند زیر را مطرح نمایید. آیا محتوای منتشر شده شما با صدای برند مطابقت دارد؟ آیا لحن محتوای شما به صدای مشتری هماهنگ است؟ البته برای اینکه تمامی این موارد به درستی انجام شود باید هدف از صدای برند خود را با تیم تولید محتوا در میان بگذارید تا در همان ابتدای مسیر این تیم با توجه به خواسته و اهداف شما شروع به تولید محتوا نمایند. اگر کسب و کار شما بزرگ است که طبیعتا باید از یک تیم برای کار خود استفاده نمایید. برای آشنایی با این موضوع پیشنهاد می شود حتما مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید.

محتوای بصری در صدای برند موثر است!

در واقع محتوای بصری رنگ و لعاب سایت ، تصاویر و ویدیو های منتشر شده، رنگ سازمانی و…. را شامل می شود. برای مثال باید بررسی نمایید که رنگ سازمانی ای که انتخاب کرده اید به اندازه کافی صدای برند شما را به مشتری منعکس می کند؟ البته برای کسب اطلاعات بیشتر و دانستن تاریخچه هر رنگ پیشنهاد می شود مقاله راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها را مطالعه نمایید. آیا طراحی لوگو شما به اندازی کافی نشان دهنده ی هدف و صدای برند شما است؟ آیا لوگو شما به خوبی روی تصاویر سایت جای گرفته است؟ آیا ویدیو های منتشر شده به خوبی مفهوم را به کاربران می رساند؟ تمامی این موارد پرسش هایی هستند که شما باید به صورت کامل آن ها را بررسی نمایید تا به این موارد پاسخ بدهید.

صدای برند

از واژه های استفاده کنید که هدف شما را شرح بدهد.

در مرحله آخر نوبت به این می رسد که باید از کلماتی در کسب و کار خود استفاده نمایید تا صدای برند را به خوبی شرح بدهد. در واقع این کلمات با نشستن در ذهن کاربران باعث می شود که صدای مشتری به خوبی نمایان شود و تاثیرات بیشتری را روی مخاطبیت بگذارد.

صدای برند با لحن برند چه تفاوتی دارد؟

یک مفهومی که شما در صدای برند با آن درگیر خواهید شد لحن برند نام دارد که باید تفاوت این مفهوم با صدای برند را متوجه باشید.

در حالی که صدا به شخصیت شرکت ، کسب و کار و برند شما اشاره دارد، لحن آن انعطاف و ظرافتی است که شما در موقعیت‌ های مختلف در کار خود استفاده می‌ کنید. این ابزاری است که شما برای تنظیم هدف خود در پیام و محتوای خود از این نظر که با چه مخاطبی و در مورد چه موضوعی صحبت می‌ کنید، استفاده می‌ کنید.

برخلاف صدای برند که همیشه ثابت است لحن برند بسته به شرایط تغییر پذیر است و همیشه حول یک موضوع ثابت پیش نمی رود.

برای موفقیت در این که لحن را چه زمانی باید تغییر بدهید و چه زمانی باید به یک شیوه رفتار نمایید ، باید پرسونای خریدار خود را درک کرده و موقعیت آن‌ ها را در قیف فروش کشف کنید. (مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کنار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید می توانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری می شود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته می شود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.)

این‌ها عوامل کلیدی در ارتباط با دنبال‌کنندگان شما و ایجاد یک رابطه عاطفی به طور موثر هستند. این دو اصطلاح بسیار نزدیک به هم هستند بنابراین شما اغلب در مقالات ، جلسات و مذاکرات “لحن صدا” را خواهید شنید.

معرفی نمونه هایی از صدای برند

در ادامه به معرفی برخی از معرفی نمونه هایی از صدای برند می پردازیم تا با مطالعه آن ها بتوانید برای صدای برند کسب و کار خود ایده بگیرید.

کوکاکولا

صدای برند خاص کوکاکولا ، گسترش لذت و شادی در بین مشتریان خود می باشد. این شرکت سعی کرده است تا با استفاده از صدایی منحصر به‌ فرد این پیام را به گوش مخاطبین خود برساند. شرکت کوکاکولا در این زمینه موفق عمل کرده است که ما می توانیم این نمونه ها را در پیام های تبلیغاتی آن مشاهده نماییم.

کوکاکولا با موفقیت صدا و لحن را در استراتژی برندینگ خود جا داده اند و هویت تجاری قوی ای را برای خود و برندشان ایجاد کرده‌ اند که باعث شده کوکاکولا از سایر رقبای خود متمایز و موفق تر باشد.

صدای برند کوکاکولا حس مثبت بودن و نشاط خاصی را در خود شامل می شود که با فکر کردن به آن می توانید این نشاط را درون خود پیدا نمایید. به همین دلیل است که وقتی مصرف‌ کنندگان با لحن این برند ارتباط برقرار می‌ کنند ، فردی واقعی را تصور می‌کنند که بدن و روح آن‌ها را شاداب می‌ کند. این شادابی حتی در تبلیغ ها و ویدیو های این شرکت نیز مشخص است.

پیشنهاد می شود مقاله راهنمای انتخاب اسم برند را مطالعه نمایید.

اپل

طبق آماری از یک شرکت آلمانی که متخصص در زمینه ی داده های بازار و مصارف جامعه هدف است ، در سال 2019 اپل با سهم بازار 961.3 میلیارد دلار با ارزش‌ترین برند در سراسر جهان بود. قطعا این مورد اتفاقی نبوده است و تعملی از جنش صدای برند در پشت پرده ی آن وجود دارد. به همین ترتیب یکی از شناخته شده‌ ترین شرکت‌ ها و یکی از بهترین نمونه‌ های صدای برند است که از دیگر رقبا متفاوت می‌ باشد. لحن آن برند با صدای برند سازگار، قابل اطمینان و ساده می‌ باشد به طوریکه وقتی اپل را مشاهده می‌ کنید ، لوکس بودن را حس می کنید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی صدای برند چیست؟ صحبت کنیم و لحن برند را هم به شما توضیح دهیم. حتما پیشنهاد می شود که به صدای برند اهمیت بدهید و برای خود یک استراتژی در این زمینه ایجاد نمایید. صدای برند یک فرآیند طولانی مدت است که برای موفقیت در آن باید صبر و حوصله داشته باشید. در نهایت اگر تجربه ای در زمینه موضوع صدای برند دارید لطفادر قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید تا همگی از تجربیات شما استفاده نماییم. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *