هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

طراحی سایت اختصاصی بهتر است یا وردپرسی؟

طراحی سایت وردپرس یا اختصاصی؟ یا طراحی سایت اختصاصی خوب است یا بد؟ طراحی سایت وردپرس چه؟ در این صفحه مفصلا به این موضوع می پردازیم و سپس به بررسی مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

با شدت گرفتن استفاده از cmsهایی همچون وردپرس و جوملا بحث طراحی سایت اختصاصی یا وردپرس بسیار گسترده تر شده و تقریبا سوال هر کارفرمایی این است که طراحی سایت اختصاصی خوب است یا نه؟ در این مقاله سعی داریم بدون هیچگونه تعصبی این مورد را بررسی کنیم؛ چراکه گاها مشاهده می کنیم طراحان بر سر این موضوع مجادله می کنند و هر کدام حرف خودش را می زند. اینجا اولین و آخرین جایی است که به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی به این مورد پرداخته شده است.

هیچکدام خوب نیستند، موضوع چیز دیگری است!

فراسوی هیاهوهای رسانه ای باید به این توجه کنید که هیچکدام نه خوب هستند و نه بد، بلکه موضوع چیز دیگری است.

حواستو به جیبت بده…

مورد اولی که باید در نظر داشته باشید این است که باید بدانید چه هزینه هایی دارید و چقدر می خواهید هزینه کنید. طراحی سایت اختصاصی گران تر از طراحی سایت وردپرس یا سایر CMSهاست. البته مواقع بسیار زیادی هم وجود دارد که نیازی به طراحی سایت اختصاصی نیست و کار با یک طراحی سایت وردپرس هم راه می افتد اما مشتریان این را نمی دانند و به علت گرانی طراحی سایت اختصاصی هزینه های بیشتری پرداخت می کنند که این هزینه ها تا چند ده میلیون تومان گران تر نیز ممکن است رخ دهد. وقتی که می خواهید طراحی سایت انجام بدهید لازم است تا دو مورد را مد نظر داشته باشید.

  • اینکه می شود با هزینه ارزان تر پروژه را به اتمام رساند؟
  • واقعا طراحی سایت اختصاصی لازم است یا کارم با وردپرس هم راه می افتد؟

ممکن است بتوانید با هزینه 3 میلیون تومان همان سایتی را طراحی کنید که با طراحی سایت اختصاصی 30 میلیون تومان هزینه می برد. پس به دنبال “این خوبه یا اون خوبه یا این خوبه اون بده و…” نباشید. به دنبال موردی باشید که بیشترین منفعت و کمترین ضرر را برای شما داشته باشد. ممکن است برخی از دوستان بگویند خب ما به اندازه کافی پول داریم یا شرکت بزرگی داریم و میخوایم که خرج کنیم. پاسخ این است: مگر قرار است از هر کسی که ثروتمند است، پول بیشتری طلب کرد یا سرش را کلاه گذاشت؟ مسلما نه. اگر اینطور باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود. راستی! این را هم بگوییم. نه نگوییم 🙂 در زیر تیتر “همه چیز به خرج کردن نیست” راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

وقتت مهمه

طراحی سایت اختصاصی، کاملا وقت گیر است و اگر یک طراح سایت حرفه ای بخواهد طراحی را انجام بدهد مطمئنا پروژه نباید زیر 15 روز طول بکشد و گاها به وجود می آید که پروژه تا 3، 4 ماه هم در دست انجام باشد. پس این وسط وقت زیادی از شما هدر می رود و باید این مورد را مد نظر داشته باشید که وقت شما مهم است و مدت زمانی که اعلام شد برای یک کسب و کار زمان کمی نیست.

خودت چی می خوای؟

چه امکاناتی لازم دارید؟ شکل و شمایل سایت چگونه باشد؟ پنل ادمین چگونه باشد و چه امکاناتی داشته باشد؟ همه این ها عوامل تاثیرگذار بر این هستند که سایت شما وردپرس باشد یا اختصاصی.

نبرد طراحی وب سایت سفارشی در مقابل وردپرس آغاز می شود! انتخاب ساختار صحیح برای ایجاد یک صفحه وب نیاز به درک انتخاب های بی پایان دارد. در واقع، رایج‌ترین جایگزین‌ها بین پلتفرم‌های منبع باز و خودتان انجام دهید مانند وردپرس و وب‌های سفارشی‌شده قرار دارند.

بدیهی است که مزایا و معایب بین این دو به عوامل زیادی از جمله سرعت، هزینه، نگهداری و عملکرد بستگی دارد. گزینه ایده آل به طور کلی گزینه ای است که دارای امکانات رفاهی باشد که بیشترین هماهنگی را با نیازهای شرکت و همچنین بودجه پروژه داشته باشد.

فرقی نمی‌کند که در فکر ساخت سایت توسط یک متخصص هستید یا به دنبال طراحی سایت با یک قالب وردپرس هستید، باید بدانید که چه چیزهایی دارید؟ (پول، منابع انسانی) و مهم‌تر از آن، به چه نتیجه‌ ای می‌خواهید برسید.

واضح است که ساخت یک وب سایت جدید چیزی است که نیاز به برنامه ریزی و تصمیم گیری دارد. بنابراین، تنها پس از ارزیابی دقیق تمام مزایا و معایب هر دو گزینه، تصمیم نهایی شما ممکن است به چارچوب زمانی، اندازه، بودجه و نیازهای خاص کسب و کار شما بستگی داشته باشد. اما کدامیک بهتر است؟ خوب، در این مقاله، همانطور که می توانید تصور کنید، ما به بررسی مزایا و معایب ایجاد یک طراحی سایت سفارشی در مقابل وردپرس خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب استفاده از وردپرس

حالا که تصمیم گرفتید از کدام شیوه طراحی سایت استفاده کنید، زمان آن رسیده است که با طراحی یک سایت جدید، کسب و کار اینترنتی خود را به سطحی بالاتر ببرید، اما سطح بالاتر چه چیزی است؟ اینکه شما یک ویترین داشته باشید و همه افراد آن ویترین را به صورت آنلاین ببینند. بسیاری از شرکت ها وردپرس را امتحان می کنند زیرا به آنها اجازه می دهد بدون استخدام طراح وب سایت یا کدنویسی، یک وب سایت جدید بسازند.

بدون شک وقتی صحبت از ساخت یک سایت می شود، طراحی سایت شما اهمیت دارد. در حالی که عملکرد واقعی و بازاریابی محتوا نقش بزرگی در تجربه کاربر بازی می‌کند، این واقعیت باقی می‌ماند که مردم انتظار طراحی‌ های جذابی را هنگام جستجو در اینترنت دارند.

خوشبختانه، اگر وردپرس را به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) انتخاب کنید، طراحی، سرعت وردپرس و عملکرد دست به دست هم می دهند. داده های زیر را به خاطر داشته باشید – از 172 میلیون وب سایت فعال آنلاین در امروز، 75 میلیون از آنها از وردپرس استفاده می کنند.

مزایای استفاده از وردپرس

  • به طور قابل توجهی ارزان تر: وقتی صحبت از هزینه به میان می آید، سایت های وردپرس به غایت ارزان تر از ساخت سایت به صورت اختصاصی هستند. چرا که هزینه یک قالب در نهایت 300 هزار تومان است در حالیکه برای ساخت یک سایت اختصاصی لازم است تا بودجه های بیشتری کنار بگذارید. ضمن آنکه طراحی سایت اختصاصی زمان بیشتری لازم دارد چرا که همه آیتم های سایت از پایه طراحی و کدنویسی می شوند.
  • قابلیت سفارشی سازی بالا: سایت های وردپرسی از این جهت که به طرز شگفت انگیزی قابلیت شخصی سازی و سفارشی دارند عالی است. شما احتمالاً این آزادی را خواهید داشت که چیزهایی مانند فونت، اندازه متن، طرح‌بندی، رنگ‌ها و موارد دیگر را برای برند سازی سایت خود نسبت به طراحی سایت اختصاصی تغییر دهید. برای این کار دیتاها و آموزش های زیادی است. آموزش وردپرس ضمن وجود متخصصان بسیار در زمینه برنامه نویسی و توسعه وردپرس موجب شده تا سفارشی سازی وردپرس در موارد زیادی رایگان یا ارزان باشد و به علت خوش ذوقی طراحان قالب و پلاگین های وردپرس این کار ساده و بدون نیاز بالا به دانش فنی بالا صورت می گیرید.
  • بدون نیاز به مهارت: قالب و پلاگین های وردپرس نیازی به مهارت های کدنویسی یا طراحی ندارند.
  • سریعتر: نصب قالب وردپرس به آسانی چند کلیک است. هنگامی که قالب خود را سفارشی سازی کردید، در عرض چند دقیقه آماده خواهید بود.
  • مقیاس پذیر: از آنجایی که قالب های وردپرس برای کار سریع و با انواع وب سایت ها طراحی شده اند، مقیاس بندی آنها آسان است. شما می توانید به راحتی صفحات و مطالب جدید را بدون نگرانی در مورد ایجاد طرح های جدید اضافه کنید. قالب های جدید وردپرس چندمنظوره هستند و مهم نیست که قصد دارید چه نوع سایتی طراحی کنید، این قالب ها در اکثر مواقع به شما کمک خواهند کرد تا یک سایت زیبا و شکیل داشته باشید. در مقاله بهترین صفحه سازهای وردپرس به شما پلاگین های صفحه ساز وردپرس را معرفی کرده ایم که با استفاده از آن ها می توانید در مدت زمان کوتاهی صفحات زیبا، پیشرفته و جذاب طراحی کنید.
  • پشتیبانی طولانی مدت: در نهایت، اکثر قالب ها (مخصوصاً قالب های پولی) با پشتیبانی طولانی مدت توسعه دهندگان و بدون دریافت هیچ هزینه اضافی ارائه می شوند. این بدان معناست که لازم نیست نگران به‌روزرسانی‌های وردپرس یا تغییراتی باشید که بر وسایت شما تأثیرات منفی می‌گذارد چون متخصصین و طراحان آن قالب به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی را به راحتی رفع کنید. همچنین توسعه دهندگانی که قالب های خارجی را در ایران بومی سازی می کنند نیز چنین خدماتی ارائه می دهند و شما می توانید به راحتی از پشتیبانی رایگان بر روی خرید قالب یا پلاگین های مختلف پشتیبانی رایگان بگیرید و در صورت اتمام زمان پشتیبانی، با هزینه نسبتا کمی، دوباره آن را تمدید نمایید.
  • سئو فرندلی: اکثر قالب های وردپرس به صورت سئو دوستانه ارائه می شوند. و حتی اگر قالبی که انتخاب می‌کنید به‌ طور کامل برای سئو بهینه‌ سازی نشده باشد، هزاران پلاگین SEO عالی برای وردپرس موجود است.

معایب استفاده از وردپرس

  • نمی توانید امکانات خیلی سفارشی به آن اضافه کنید: در حالی که گزینه های زیادی برای سفارشی سازی وجود دارد، شما در نهایت از بسیاری جهات به المنت ها و طراحی قالب متعهد هستید. اگر به ویژگی های پیچیده یا سفارشی سازی نیاز دارید، باید خودتان این کارها را انجام دهید و باید از یک متخصص وردپرس کمک بگیرید.
  • پشتیبانی کلی ندارد: از آنجایی که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز بوده و به صورت رایگان عرضه می شود نمی توانید یک پشتیبانی اختصاصی برای سایت خود داشته باشید. البته می توانید با خرید قالب و پلاگین از پشتیبانی آن ها بهره مند شوید یا با شرکت در انجمن و گروه های وردپرسی سوالات و چالش های خود را مطرح کنید اما در نهایت، باید خودتان با نصب و سفارشی کردن قالب راحت باشید، یا باید شخصی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

مزایا و معایب استفاده از طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت اختصاصی ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد، اما برای مشاغلی که به یک حضور قوی در وب احتیاج دارند، این یک سرمایه گذاری و بازاریابی مناسب است. طراحی اختصاصی یک وب سایت را تضمین می کند که حرفه ای به نظر برسد و عملکرد خوبی داشته باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برای این کار احتیاچ است که به دنبال یک طراح سایت حرفه ای باشید. چرا که برخی از طراحان سایت دارای تخصص و زمینه های لازم برای طراحی حرفه سایت نیستند و به همین دلیل در نهایت یک سایت حرفه ای تحویل نمی دهند.

اما اگر به یک طراح سایت مطرح پول بدهید و آن ها یک سایت خوب برای شما بسازند، این به برند شما اجازه می دهد تا واقعاً سایت شما اثرگذاری داشته باشد و کاربران با آنکه به صورت حضوری به سایت شما مراجعه نکرده اند خود را با برند شما وفق دهند.

مزایای استفاده از طراحی سایت اختصاصی

  • امنیت: سایت های سفارشی رویکرد سختگیرانه تری نسبت به سیستم عامل های منبع باز برای امنیت دارند. چون سیستم های مدیریت محتوای متن باز پروژه های همگانی هستند و به صورت کسب و کار به آن ها نگاه نمی شود. در حالیکه کار با یک طراح یا شرکت در طراحی یک سایت اختصاصی به این معنی است که شما با یک طراح سایت حرفه ای کار می کنید و بنابراین کمتر قربانی یک مشکل همگانی گسترده خواهید شد.
  • تعمیر و نگهداری: رویکرد سیستم های مدیریت محتوای متن باز همیشه بهترین و موثرترین کار نیست. نگهداری مداوم از یک سایت اختصاصی تضمین شده تر است. چون طراح سایت اختصاصی تضمین می کند که به روزرسانی ها به درستی برنامه ریزی شده اند و در اختیار شما قرار می گیرند، عملکرد با تغییرات به خطر نمی افتد و سایت شما حرفه ای به نظر می رسد.
  • خلاقیت: رقابت بسیار سخت شده و برای در موفقیت در عرصه رقابت تنها متمایز بودن کافی نیست. برای موفقیت ضروری است که ضمن متمایز بودن، سایت سفارشی سازی شده و شیک تری نسبت به سایر کسب و کارها داشته باشید. یک وب سایت سفارشی به شرکت ها این امکان را می دهد که از طرح های قالبی که در بسیاری از سایت های دیگر تکرار شده اند دوری کنند.
  • محتوا: محتوا دارای اهمیت بسیاری در فرایند سئو است و با این رویکرد اگر شما یک سایت اختصاصی داشته باشید که محتوای خوب در آن تولید شود و مهم تر آنکه محتوا به خوبی نمایش داده شود می توانید انتظار داشته باشید که در سئو محتوا موفق واقع شوید.

معایب استفاده از طراحی سایت اختصاصی

  • هزینه: طراحی سایت اختصاصی معمولاً از گزینه طراحی سایت وردپرس پرهزینه تر است و کسب و کارهای کوچک ممکن است برای پرداخت این هزینه آماده نباشند و بودجه مورد نظر را نداشته باشند.
  • زمان: زمان بیشتری برای فرآیند توسعه و همچنین هرگونه اصلاحات بعدی در سایت مورد نیاز است. چون برای طراحی سایت اختصاصی لازم است که تمامی موارد از پایه طراحی و کدنویسی شده و در ادامه توسعه یابند.
  • پیچیدگی های قرارداد: طراحی وب سایت اختصاصی به این معنی است که شما باید مذاکره کرده و یک قرارداد تنظیم کنید در حالیکه برای استفاده از وردپرس چنین چیزی مطرح نیست.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتیم در مورد تفاوت ها، مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس و طراحی سایت اختصاصی صحبت کنیم و ویژگی های هر کدام را بیان کنیم. در یک کلام در نکته نهایی به شما می گوییم که قبل از طراحی سایت وردپرس یا اختصاصی باید شرایط را بستگی کرده و همه چیز را بسنجید و سپس بر اساس موارد موجود بهترین شیوه طراحی سایت را انتخاب نمایید. در انتها از شما می خواهیم که مقالات مشابه را مطالعه نمایید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *