هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
فرآیند استخدام های موفق

فرآیند استخدام های موفق برای انواع سازمان ها

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/28

یکی از مواردی که امروزه سازمان ها خیلی از آن شکایت دارند این است که متاسفانه فرآیند استخدام موفقی را تجربه نمی کنند و اکثرا نمی توانند یک کارمند خوب را برای کسب و کار خود انتخاب نمایند. اگر بخواهیم به صورت مو شکافانه این موضوع را بررسی نماییم علت های زیادی را میتوان بررسی کرد. امروز در برتر آموز قصد داریم به بررسی موضوع مهم فرآیند استخدام های موفق بپردازیم و بیان کنیم که چگونه میتوانیم در کسب و کار خود یک فرآیندی خوبی را از استخدام پشت سر بگذاریم. همراه برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • فرآیند استخدام های موفق
  • مزایای فرآیند استخدام های موفق چیست؟

فرآیند استخدام های موفق

خوب در این قسمت میخواهیم بررسی کنیم که فرآیند استخدام های موفق چگونه است و با  رعایت چه اصولی می توانیم یک استخدام موفق در کسب و کار خود داشته باشیم؟

سازمان خود را آپدیت کنید!

یکی از مواردی که امروزه بسیار زیاد روی فرآیند استخدام های موفق تاثیر گذار است این می باشد که سازمان شما متاسفانه از تکنولوژی عقب است و کارمندان معمولا جذب این سازمان ها نمیشوند. برای مثال در شرکت شما هنوز از سیستم های کند و قدیمی استفاده میشود، بیشتر فرآیند های کار شما به صورت سنتی انجام میشود. با ذکر یک مثال ساده به توضیح این موضوع میپردازیم.

برای مثال شما در سازمان خود به یک حسابدار نیاز دارید اما نمیتوانید حسابدار مورد نظر خود را پیدا کنید، وقتی کسب و کار خود را مورد بررسی قرار میدهید تا موضوع را پیدا کنید متوجه میشوید که در دنیای امروزه شما هیچ سیستم حسابداری ای ندارید و تمام حساب های سیستم خود را به صورت دستی نگهداری و بررسی میکنید، همین عامل باعث میشود تا نتوانید یک حسابداری خوبی را استخدام کنید زیرا امروزه بیشتر حسابدار ها ترجیح می دهند با یک سیستم پویا و کارآمد به جای سیستم های سنتی کار نمایند. اگر شما هم جزو این دسته هستید پس تبریک میگم که مشکل خود را در ابتدای راه پیدا کردید برای همین منظور می توانید مقاله معرفی نرم افزار حسابداری را مطالعه نمایید.

آپدیت بودن کسب و کار و سازمان تنها به این موضوعات محدود نمی شود و موضوعات دیگری شامل داشتن سایت، داشتن شبکه اجتماعی و…. بر این موضوع مرتبط است. سعی کنید یک سایت رسمی برای کسب و کار خود طراحی نمایید تا بتوانید بازخورد خوبی را در این زمینه بدست آورید. بسیاری از کارجویان قبل از اینکه بخواهند برای مصاحبه به سازمانی اقدام کنند سایت و شبکه اجتماعی آن را بررسی می کنند و روی تصمیم گیزی آنها برای استخدام تاثیر دارد.

پیشنهاد میشود مقاله لیست مهارت های شغلی را مطالعه نمایید.

تبلیغات و بازاریابی خوبی داشته باشید!

سازمان های زیاد و نام آشنایی وجود دارد که آنقدر فرآیند تبلیغات و بازاریابی آنها قوی است که قبل از آنکه برای عنوان شغلی ای دنبال نیروی جدید باشند صد ها رزومه آماده دارند که میتوانند از آنها نیروی مورد نظر خود را پیدا کنند. این شرکت ها با تبلیغات و بازاریابی قوی ای به این درجه رسیده اند.امروزه دیگر روش های تبلیغات قدیمی جواب نمی دهد و باید از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات خود استفاده نمایید. این که از چه روشی برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده نمایید کاملا به بودجه سازمانتان مربوط میشود. اگر سازمانی هستید که بودجه خوبی برای تبلیغات در اختیار دارید میتوانید از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ برای کار خود استفاده نمایید. برای مثال یک وبسایت خوب طراحی نمایید و از بهترین روش های تبلیغات کلیکی استفاده نمایید. اگر شبکه اجتماعی دارید میتوانید با همکاری موثر با اینفلوئنسر ها شبکه اجتماعی خود را گسترده نمایید و دنبال کننده های زیادی را جذب نمایید.

تغییر در شیوه فرآیند استخدام

شیوه درست در فرآیند اتخدام یکی از مواردی است که بسیار در استخدام های موفق تاثیر گذار است. گاهی اوقات شما تمامی موارد را به خوبی انجام می دهید ولی چون فرآیند استخدام موفقی ندارید نمی توانید در جذب کارمندان به خوبی عمل نمایید. این تغییر در فرآیند شیوه استخدام  شامل موارد زیر میباشد:

  • شناخت نیاز های استخدامی
  • طراحی برنامه برای استخدام
  • نوشتن شرح شغل
  • آگهی تبلیغاتی برای استخدام
  • شناسایی افراد مناسب برای استخدام
  • بررسی روزمه های ارسالی توسط کارجویان
  • مصاحبه تلفنی و وقت دادن برای مصاحبه حضوری
  • محاصبه حضوری
  • ارزیابی صحبت های کارجو پس از مصاحبه حضوری
  • بررسی سوابق کارجو
  • تصمیم گیری برای استخدام شخص

با بررسی هر کدام از موارد گفته شده شما باید بتوانید بهترین فرآیند را برای کارجو های خود ایجاد کنید و اگر هر کدام از موارد بالا به نادرستی انجام شود میتواند برای استخدام کسب و کار شما امتیاز منفی ای داشته باشد.

استخدام های موفق

مشخصات شغل را کامل توضیح دهید!

خیلی از کارجو ها هنگام مطالعه مشخصات شغلی متوجه نمی شوند که سازمان چه انتظاراتی را دارد و به همین منظور سریعا شغل مورد نظر را رد کرده و حتی روزمه هم ارسال نمی کنند. اگر به مشخصات شغلی که دنبال فردی برای آن هستید توجه نکنید و توضیحات خوبی را ارائه ندهید، ممکن است مانع از این شود که کاندید های خوب برای آن شغل درخواست بدهند و بخواهند در سازمان شما فعالیت انجام دهند.. بیشتر شرکت ها شرح شغلی که دنبال کارمند هستند را با جزئیات کامل به همراه لیستی از مسئولیت ها و وظایف هنگام آگهی درج می کنند. اما دقت کنید که درج کردن تمامی موارد هم همیشه نتیجه خوبی را به شمت نمی دهد.

طبق تحقیقاتی که در کشور های مختلفی انجام شده این کار باعث می شود که واجدین شرایط خیلی با این روش ارتباط برقرار نکنند. در این تحقیق، محققان برای ۵۶ عنوان شغل به دو روش مختلف آگهی درج کردند: روش تامین نیازها که تمرکز آن بر روی کارهایی بود که شرکت می توانست برای کاندیدها انجام دهد و دومی روش توانایی های مورد نیاز بود که تمرکز آن بر روی انتظارات شرکت از کاندیدا بود. از بین ۹۹۱ درخواست، تعداد متقاضیانی که به آگهی تامین نیازها پاسخ دادند بیشتر از کسانی بود که برای آگهی دوم درخواست داده بودند. آگهی های موفق بیشتر شامل چنین توضیحاتی هستند: ” ما به دنبال تامین و تقویت رشد کاری کارمندان با بازخوردهای سازنده هستیم ” و یا ” شما فرصت همکاری با افراد با استعداد و باهوش را خواهید داشت”. بیشتر توجه خود را به کارهایی بدهید که شرکت می تواند برای کارکنان بالقوه انجام دهد در نتیجه شما متقاضیانی را جذب خواهید کرد که متناسب با نیازها و خواسته های شما باشند.

پیشنهاد میشود مقاله تیکت چیست؟ را مطالعه نمایید.

بر روی مهارت افراد تمرکز داشته باشید!

درست است که برای استخدام افراد شما نیاز به مهارت های فنی دارید و شخص باید به درستی ابزار های عنوان شغلی را خود را بشناسد ولی تنها به این موارد اکتفا نکنید و سعی کنید که روی مهارت های فردی افراد هم سرمایه گذاری کنید. به این فکر کنید به جای اینکه یک نیروی صد در صدی استخدام کنید می توانید یک نیروی شصت درصدی استخدام کرده و طبق نیاز های کسب و کار و سازمان او را پرورش دهید. به افرادی که مهارت های فنی کمتری دارند با بررسی مهارت های شخصی فرصت داشتن یک شغل خوب را بدهید و این نیرو ها را مطابق نیاز خود پرورش دهید. معمولا سازمان هایی که نیرو های خود را خودشان پرورش می دهند و از صفر در کنارشان قرار دارند در ادامه مسیر کاری شرکت موفق تر عمل خواهند کرد.

رزومه های افراد را به درستی بررسی نمایید!

در بسیاری از کسب و کار ها تمامی موارد به درستی انجام میشود اما متاسفانه اصلا به رزومه های ارسال کارجو ها توجه ویژه ای ندارند و بسیار سطحی به این موضوع نگاه می کنند. به این نکته توجه کنید که رزومه می تواند برگ برنده ی شما باشد. همچنین افرادی هستند که اصلا اصول رزومه نویسی را بلد نیستند و نمی توانند توانایی های خود را ذکر کنند و در ادامه هم افرادی هستند که در رزومه های خود بسیار بزرگ نمایی میکنند و توانایی های خود را بیش از چیزی که هست معرفی می کنند بنابراین در صورت امکان با تعداد بیشتری از کارجویان حداقل مصاحبه تلفنی داشته باشید و اگر با شرایط شما سازگار بود مصاحبه حضوری و یا مصاحبه آنلاین داشته باشید. اگر مصاحبه آنلاین دارید برای بهبود فرآیند مصاحبه پیشنهاد میشود حتما مقاله راهنمای مصاحبه آنلاین را مطالعه نمایید.

تایم مصاحبه ها را جدی بگیرید!

متاسفانه در برخی از سازمان ها مشاهده شده است که اصلا برنامه ریزی درستی برای مصاحبه های حضوری ندارند و به تایم هایی که به کارجو میدهند اصلا توجهی ندارد. بر اساس تجربه شخصی که برای کاری در سازمان به نامی هم حضور داشتم متاسفانه پس از ورود کارجو برای مصاحبه متوجه شدم که اصلا منشی این مورد را به خاطر نداشت و متاسفانه فرد مصاحبه کننده هم در شرکت حضور نداشت و همین اتفاق باعث شد تا کارجو با یک شخص بی ربط مصاحبه کند و در نهایت هیچ موقع فرآیند استخدام به سرانجام نرسد. حتی اگر این شخص در سازمان هم پذیرفته میشد با توجه به بی نظمی که شاهد بود احتمال اینکه بخواهد این شغل را قبول کند بسیار کم بود. پس حتما جدول برنامه ریزی برای مصاحبه کننده ها داشته باشید، بهترین اتاق را برای مصاحبه قرار دهید تا بتوانید نتیجه خوبی را کسب نمایید.

تمامی قوانین خود را در مصاحبه بیان کنید!

یکی دیگر از مواردی که در شرکت ها میان کارفرما ها و کارمند ها شاهد هستیم این است که ، کارفرما ها تمام قوانین شرکت خود را د ر همان ابتدای کار به کارجو اطلاع نمیدهند و پس از استخدام تازه به بازگو کردن قوانین میپردازد که همین نکته موجب نارضایتی کارمند ها شده و بعضا دیده شده است که برخی از کارمند ها کار خود را ترک میکنند.

اگر برای حقوق تصمیم گرفته اید به کارجو اعلام نمایید!

خیلی از کارجو ها هستند که حقوق برایشان از اهمیت بالایی برخورددار است و مبلغ حقوق برایشان تعیین می کند که در سازمانی کار کنند  یا نه، برای همین در ابتدای امر اگر حقوق ها برای شما مشخص شده است به کارجو ها اعلام کنید تا افرادی که حاضر نیستند با این حقوق فعالیت داشته باشند در مصاحبه ها شرکت نکنند و روند مصاحبه های شغلی سازمان سریعتر اتفاق بیفتد.

مزایای فرآیند استخدام های موفق چیست؟

خوب در ادامه به مزایای فرآیند استخدام های موفق چیست؟ میپردازیم تا متوجه شوید که چرا ما به این موضوع اصرار داریم:

صرفه جویی در زمان و بودجه

یکی از موارد مهم در مزیت فرآیند استخدام موفق این است که شما در زمان و بودجه خود صرفه می کنید بدین صورت که اگر فرآیند استخدام شما طولانی شود، شما مجبور هستید روزانه تعدای کارجو را ملاقات کنید و همین موضوع زمان زیادی را از شما میگیرد از لحاظ هزینه ای هم مجبور هستید تا پایان فرآیند استخدام بازاریابی و تبلیغات خود را ادامه دهید که در این مورد هم باید هزینه ی کافی را برای این کار کنار بگذارید.

پیشنهاد  میشود مقاله آموزش پیشرفت شغلی را مطالعه نمایید.

راه افتادن چرخه ی کسب و کار

اگر زمان زیادی ببرد تا شما نیروی خود را برای عنوان های شغلی مختلف انتخاب نمایید، باعث میشود که چرخه ی کسب و کار شما راه نیفتند و از سایر رقبا عقب بمانید که برای کسب و کار شما امتیاز منفی را به همراه دارد و باید با صرف هزینه زمانی و مالی زیاد تری به همپای رقببای خود برسید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایک به طور کامل درباره ی فرآیند استخدام های موفق صحبت کنیم و نکات کاربردی و ضروری را در این باره بیان کنیم. حتما این مقاله را به اشخاص مصاحبه کننده و استخدام کننده کسب و کار خود بفرستید تا اگر در روند استخدام اشتباهی داشتند این موضوع را جبران کنند.سعی کنید با رعایت نکات بالا فرآیند استخدام های موفق را برای خود و تمامی اعضای شرکت شیرین کنید. اگر تجربه ای در زمینه فرآیند استخدام ها دارید و از روش های بهتر استفاده کرده اید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *