اطلاعات مفید موتورهای جست و جو + شیوه ساز و کار و درآمد

دسته بندی : سئو
1400/08/11

موتورهای جست و جو یا Search engines نرم افزارهایی تحت وب هستند که دیتاهای بزرگی از اطلاعات دارند و با هر بار جست و جوی ما، در دیتابیس عظیم خود می گردند و بهترین نتایج را به ما ارائه می کنند. تاریخچه موتورهای جست و جو به همان سال هایی می گردد که اینترنت و سایت های اینترنتی فراگیر شده بودند. در حال حاضر موتور جستجوی بی رقیب در دنیا گوگل است.

اوج پیشرفت موتورهای جست و جو در دهه 90 میلادی بود و گوگل هم در سال 1998 توسط لری پیج و سرگئی برین ساخته شد. تا به حال این سوال در ذهنتان به وجود آمده است که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ امروز در برترآموز می خواهیم بیشتر به موتورهای جست و جو بپردازیم که ساز و کار آن ها چگونه است.

موتورهای جستجو چه هستند؟

موتورهای جستجو چه هستند؟

موتور جستجو یک سیستم کامپیوتری است که برای انجام جستجوی فایل های ذخیره شده در پایگاه داده از طریق عنکبوت های خزنده یا ربات ها طراحی شده است. هنگامی که موتور جستجو یک پرس و جو دریافت می کند یا یک پرس و جو در پایگاه داده انجام می دهد که نتیجه را در صفحه نتایج ارائه می دهد. اگر چندین نتیجه وجود داشته باشد، بر اساس اهمیت آنها سلسله مراتبی هستند. با توجه به حجم عظیم اطلاعات موجود در اینترنت، امروزه موتورهای جستجو یک فناوری ضروری برای عملکرد این شبکه هستند.

مراحل رتبه بندی صفحات

یک موتور جستجو برای انجام کار خود چندین مرحله را انجام می دهد. ابتدا یک خزنده، وب را برای محتوایی که به فهرست موتور جستجو اضافه می شود، ترال می کند. این ربات‌های کوچک می‌توانند تمام بخش‌ها و صفحات فرعی یک وب‌سایت، از جمله محتوایی مانند ویدیو و تصاویر را اسکن کنند.

هایپرلینک ها برای یافتن صفحات داخلی یا منابع جدید برای خزیدن هنگامی که به وب سایت های خارجی اشاره می کنند تجزیه می شوند. برای کمک به ربات‌ها در انجام کار خزنده‌شان به روشی کارآمدتر، وب‌سایت‌های بزرگتر معمولاً نقشه سایت XML خاصی را به موتور جستجو ارسال می‌کنند که به عنوان نقشه راه خود سایت عمل می‌کند. هنگامی که تمام داده ها توسط ربات ها واکشی شدند، خزنده آن را به یک کتابخانه آنلاین عظیم از همه URL های کشف شده اضافه می کند. این فرآیند ثابت و بازگشتی به عنوان نمایه سازی شناخته می شود و برای نمایش وب سایت در SERP ضروری است.

هر چه یک وب سایت در SERP رتبه بالاتری داشته باشد، باید با جستار جستجوگر مرتبط تر باشد. از آنجایی که اکثر کاربران فقط نتایج برتر را مرور می کنند، برای اطمینان از موفقیت وب سایت از نظر ترافیک، اهمیت زیادی دارد که به اندازه کافی برای جستجوهای خاص رتبه بالایی داشته باشد.

الگوریتم های اختصاصی و متفاوت هر موتور جستجو

هر موتور جستجو در حال حاضر از الگوریتم اختصاصی خود استفاده می کند که بسیاری از عوامل پیچیده مانند ارتباط، دسترسی، قابلیت استفاده، سرعت صفحه، کیفیت محتوا و قصد کاربر را به منظور مرتب کردن صفحات به ترتیب خاصی می سنجد.

قبلاً تعدادی موتور جستجو با سهم بازار قابل توجهی وجود داشت. از سال 2020، گوگل اکثریت قریب به اتفاق بازار غرب را کنترل می کند. مایکروسافت بینگ حضور کمی در رتبه دوم دارد. در حالی که یاهو درخواست های زیادی ایجاد می کند، فناوری جستجوی پشتیبان آنها به مایکروسافت واگذار می شود.

در سایر مناطق جهان، موتورهای جستجوی دیگر اکثریت بازار را در اختیار دارند. به عنوان مثال، در چین، پرکاربردترین موتور جستجو Baidu است که در ابتدا در سال 2000 راه اندازی شد، در حالی که در روسیه بیش از 50٪ از کاربران از Yandex استفاده می کنند .

مزیت موتورهای جست و جو

موتورهای جستجو به کاربران این امکان را می دهند که با استفاده از کلمات کلیدی، محتوا را در اینترنت جستجو کنند. اگرچه بازار تحت سلطه تعداد کمی است، موتورهای جستجوی زیادی وجود دارد که مردم می توانند از آنها استفاده کنند. هنگامی که یک کاربر درخواستی را در موتور جستجو وارد می کند، صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برگردانده می شود و صفحات یافت شده را به ترتیب مرتبط بودن آنها رتبه بندی می کند. نحوه انجام این رتبه بندی در موتورهای جستجو متفاوت است.

موتورهای جستجو اغلب الگوریتم های خود را (برنامه هایی که نتایج را رتبه بندی می کنند) تغییر می دهند تا تجربه کاربر را بهبود بخشند. این به معنای اولویت دادن به بالاترین کیفیت و مرتبط ترین صفحات است.

انواع موتورهای جستجو

موتورهای جست و جو

موتورهای جستجو را می توان بر اساس نوع اطلاعاتی که جمع آوری می کنند طبقه بندی کرد:

  • موتور جستجوی صفحه وب: هنگام انجام جستجو، مرتبط ترین صفحه وب را برمی گرداند.
  • Image Finder: تصاویر را خزیده و موزاییکی از نتایج مرتبط را نمایش می دهد.
  • Video Finder: فیلم ها را تجزیه و تحلیل می کند و آنهایی را که مطابق با جستجو تفسیر شده اند را نشان می دهد.
  • File Finder: نتایج را بر اساس نام یا نوع فایل برمی گرداند.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

صرف نظر از نوع موتور جستجو، عملکرد آن در همه موارد مشابه است.

  1. ثبت در پایگاه داده: تمام اطلاعات موجود از طریق ربات ها ردیابی می شود.
  2. دسته بندی داده ها: تمامی داده های خزیده شده بر اساس الگوریتم های دسته بندی دسته بندی می شوند.
  3. پرس و جو در پایگاه داده: یک پرس و جو دریافت می شود و جستجو در میان تمام اطلاعات ذخیره شده انجام می شود.
  4. نمونه ای از نتایج: نتایج سلسله مراتبی با قرار دادن مرتبط ترین نتایج در جایگاه اول ارائه می شود.

ساز و کار موتورهای جست و جو

سه مرحله کلیدی برای نحوه کار اکثر موتورهای جستجو وجود دارد:

  • خزیدن – موتورهای جستجو از برنامه هایی به نام عنکبوت، ربات یا خزنده برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند. آنها ممکن است این کار را هر چند روز یکبار انجام دهند، بنابراین ممکن است تا زمانی که دوباره وب سایت شما را بررسی کنند، محتوا قدیمی باشد.
  • ایندکس سازی – موتور جستجو سعی می کند محتوای یک صفحه وب را از طریق “کلمات کلیدی” درک و طبقه بندی کند. پیروی از بهترین روش سئو به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای شما را درک کند تا بتوانید برای جستجوهای جستجوی مناسب رتبه بندی کنید. 
  • رتبه بندی – نتایج جستجو بر اساس تعدادی از عوامل رتبه بندی می شوند. اینها ممکن است شامل چگالی کلمات کلیدی، سرعت و پیوندها باشد. هدف موتور جستجو ارائه مرتبط ترین نتیجه به کاربر است.

سئو برای نمایش در موتورهای جستجو

اگرچه اکثر موتورهای جستجو نکاتی را در مورد چگونگی بهبود رتبه صفحه ارائه می دهند، الگوریتم های دقیق مورد استفاده به خوبی محافظت می شوند و اغلب تغییر می کنند تا از سوء استفاده جلوگیری شود. اما با پیروی از بهترین روش بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می توانید اطمینان حاصل کنید که:

  • موتورهای جستجو به راحتی می توانند وب سایت شما را بخزند. همچنین می توانید از آنها بخواهید که محتوای جدید را بخزند.
  • محتوای شما برای کلمات کلیدی مناسب ایندکس می شود تا بتواند برای جستجوهای مرتبط ظاهر شود.
  • محتوای شما می تواند در SERP رتبه بالایی داشته باشد.

اولین موردی که باید به آن بپردازیم این است که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

ممکن است بسیاری از مردم بدانند که موتورهای جستجو چیست اما ساز و کار موتورهای جست و جو به چه شکل است؟

اما قبل از پرداختن به ساز و کار موتورهای جستجو لازم است این مورد خاص را نیز توضیح دهم تا ابهاماتی را رفع کنم. سایت و صفحه اینترنتی دو چیز مجزا هستند و گاهی اوقات مشاهده می‌کنم که این دو مورد باهم اشتباه گرفته می‌شوند. البته خیلی موضوع مهمی نیست.

چون موضوعی تقریباً تخصصی است و یک موضوع تخصصی برای عامه افراد مهم نیست اما چون در ادامه این مقاله از واژه صفحات اینترنتی زیاد استفاده می‌کنم و احتمال می‌دهم که ممکن است دوستی سایت و صفحه اینترنتی را با هم اشتباه بگیرد یا تفاوتشان را نداند یا هر موضوع دیگر، تفاوت سایت و صفحه اینترنتی را برایتان توضیح می‌دهم.

سایت مجموعه‌ ای از صفحات وب است و صفحه اینترنتی یا صفحه وب، جز کوچکی از سایت است. برای مثال ممکن است سایتی با آدرس example.com وجود داشته باشد که 300 صفحه اینترنتی داشته باشد.

فعالیت موتورهای جست و جو به سه بخش اصلی تقسیم می شود.

1- Crawling یا خزیدن

اولین کاری که باید موتورهای جست و جو انجام بدهند این است که صفحات وب تازه متولد شده را بخزند. به این نرم افزارها خزنده می گویند و شامل دو گروه Carwlers – خزنده ها و Spiders – عنکبوت ها هستند.

وظیفه این برنامه ها این است که هر چیزی که به وب اضافه می شود را بخزند. حدودا 60 تریلیون صفحه مجزا در وب وجود دارد که خزنده ها آن را می خزند و به سراغ مرحله بعد می روند.

خزیدن چگونه صورت می گیرد؟

ملاک خزیدن محتواهای جدید URL است. URL مخفف Uniform Resource Locator به معنای تعیین محل منابع است. URL در واقع همان آدرس صفحات است که وقتی یک صفحه اینترنتی را باز می‌کنیم در بالای نوار مرورگر نمایش داده می‌شود. ایده URL و طریقه استفاده از آن را برای اولین بار “تیم برنرز لی” ارائه کرد و گسترش استفاده از آن موفقیت‌آمیز بود.

URL همان متنی است که به هنگام جستجو، بالای نوار مرورگرتان ظاهر می‌شود. البته به‌ احتمال‌ زیاد خیلی از شما دوستان می‌دانید که URL چیست، اما لازم دانستم که در مورد آن توضیحات بیشتری ارائه کنم. موتورهای جستجوگر پس از خزیدن URLها و ذخیره آن‌ ها، آن‌ ها را فهرست می‌کنند و وقتی‌ که کاربران جستجویی را انجام می‌دهند، در کسری از ثانیه در URLهای ذخیره‌ شده جستجو می‌کنند و مرتبط‌ ترین محتواهای مربوط به جستجوی کاربر را به او نمایش می‌دهند که البته در مورد فرایند نمایش بهترین نتایج به کاربران، در ادامه صحبت می‌کنم؟ می‌نویسم 🙂

البته صاحبان سایت ها می‌توانند با اعمال تنظیماتی به خزنده‌ها دستور بدهند که محتوای سایت آن‌ها را نخزند. به‌ جز این، خزنده‌ها یک کار مهم دیگر هم دارند. اینکه مدام صفحات خزیده شده را دوباره بخزند تا اگر محتوای جدیدی به آن اضافه‌شده باشد آن را کشف کنند یا اگر محتوایی حذف شده، آن را حذف کنند.

اگر این اتفاق (یعنی خزش آپدیت های جدید) رخ ندهد چه اتفاقی می افتد؟

اگر خزش آپدیت های جدید رخ ندهد چه اتفاق بدی رخ می دهد؟

  • محتواهای جدید در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود و کاربران نمی توانند به صفحات جدید دسترسی پیدا کنند و در نتیجه هم صاحبان سایت ها ضرر می کنند و هم کاربران. به اینصورت که کاربران نمی توانند محصولات جدید فروشگاه های اینترنتی را ببینند یا به جای دیدن محصولات جدید، محصولات قدیمی را می بینند. برای اینکه موضوع برایتان ملموس شود یک مثال می‌زنم. یک فروشگاه اینترنتی را فرض کنید. این فروشگاه اینترنتی مدام محصولات جدیدی را موجود می‌کند و در نتیجه لازم است تا خزنده‌ ها آن را دوباره بخزند تا از محتوای صفحات محصولات جدید مطلع شوند.
  • کاربران نمی‌توانند به محتواهای جدید، محصولات و خدمات جدید و بیشتر، مطالب علمی بیشتر و هر نوع محتوای مفید جدیدتر و بیشتر از قبل دسترسی پیدا کنند و درنتیجه دچار ضررهای فراوانی می‌شوند که اگر بخواهیم در مورد همه اش توضیح دهیم هم مقاله بیش از حد طولانی می شود و هم حوصله مان سر می رود. پس‌ از آنکه Crawlers محتواهای وب را خزیدند، مجموعه‌ای عظیم از URLها را ذخیره کرده و در اختیار خود دارند. سپس به سراغ مرحله بعدی یعنی Indexing می‌روند.

2- Indexing یا فهرست کردن

ایندکسینگ به سیستمی می گویند که urlهای دریافتی را فهرست می کند. مرحله بعدی پروسه، Indexing است. Indexing به معنای فهرست کردن است و در این مرحله، موتورهای جستجو محتواهایی را قبلاً با توسط خزنده‌ ها، اصطلاحاً خزیده یا کشف کرده‌اند، فهرست و دسته‌ بندی می‌کنند.

یعنی مواردی چون زبان محتوا، فرمت محتوا، تاریخ محتوا، حجم محتوا، سرعت محتوا و از همه مهم‌ تر حوزه محتوا و صدها فاکتور دیگر را بررسی می‌کنند. حوزه محتوا یعنی اینکه محتوای منتشرشده در چه حوزه‌ای است؟ پزشکی، موسیقی، بازاریابی یا هر چیز دیگر.

نتایج یا (Results)

پس از آنکه موتورهای جستجو با استفاده از خزنده‌ها مجموعه عظیمی از محتواهای مختلف را کشف کرده و با استفاده از فرایند فهرست کردن آن‌ها را دسته‌ بندی کردند، همه‌ چیز آماده نمایش بهترین و مطلوب‌ ترین نتایج به جستجوی کاربران است. در ادامه قصد دارم در مورد فرایند نمایش بهترین نتایج به کاربران توضیح دهم.

طریق نمایش بهترین نتایج به کاربران

فرایند نمایش نتایج به این شکل است:

جستجوی کاربر: کاربر از طریق باکس جستجو، چیزی را که می‌خواهد، جستجو می‌کند.

موتورهای جست و جو

موتورهای جستجو در مدت‌ زمانی بسیار کوتاه (کمتر از 1 ثانیه) سعی می‌کنند تا با بررسی صفحات خزیده شده و ذخیره‌ شده، مرتبط‌ ترین محتواهای مربوط به جستجوی کاربر را بازیابی کرده و به وی نمایش دهند. این محتواها در چند بخش همه (که شامل وب‌سایت‌ها، ویدئوها، فایل های مختلف و…)، ویدئوها، عکس‌ها، اخبار، نقشه و موارد دیگر تقسیم می‌شود.

سرعت در موتورهای جست و جو خیلی مهم است

سرعت در موتورهای جستجو خیلی مهم است به این دلیل که کاربران وب و اینترنت بسیار تنبل و بی‌ حوصله هستند. برای مثال به خودمان برمی گردیم 🙂 ما اگر بخواهیم که یک کفش را به صورت سنتی از بازار تهیه کنیم باید حداقل 4،5 مغازه را بگردیم، کفش‌ ها را بررسی کنیم و در نهایت بهترین مورد را خریداری کنیم. اما اگر بخواهیم یک کفش را از طریق اینترنت بخریم چقدر صبر می‌ کنیم؟ 5 ثانیه هم سایت دیر باز شود کلافه می‌ شویم.

فرض کنید برای 5 ثانیه عکس‌ ها خوب باز نشوند از این دیر باز شدن عکس ها عصبانی می شویم. اگر به رفتارهایمان در هنگام استفاده از اینترنت فکر کنیم، می‌بینیم که ما در زمان استفاده از اینترنت و وبگردی بسیار کم‌ حوصله هستیم و به‌ قول‌ معروف می‌خواهیم که سریع کارمان راه بیافتد. پس‌ سرعت در اینترنت خیلی مهم است و موتورهای جستجو نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

از این‌ رو سرعت برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار بالایی دارد که اگر نتایج چند ثانیه دیرتر بارگیری شوند، ما حوصله‌ مان سر می‌رود و از موتور جستجو خارج می‌شویم و این کاملا به ضرر آن هاست. چرا؟ در پاراگراف بعدی توضیح می‌دهم.

درآمد موتورهای جست و جو

عمده درآمد موتورهای جستجو از تبلیغاتی است که نمایش می‌ دهند. هر چقدر تعداد کاربران موتورهای جستجو بیشتر باشد، درآمد آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌ کند و اگر به هر دلیلی (مانند کندی سرعت در بارگیری نتایج) کاربران از یک موتور جستجو، خارج شوند درآمد آن کاهش پیدا می‌ کند. پس آن‌ها تا جایی که می‌ توانند سعی می‌ کنند که کاربران را راضی نگهدارند تا در نتیجه درآمد خودشان افزایش پیدا کند.

البته ممکن است که سایر موتورهای جستجو مانند یاهو، آمازون یا هر موتور جستجوی دیگر، در ساز و کار جمع‌ آوری اطلاعات و نمایش نتایج به کاربران مقداری تفاوت داشته باشند، اما شمای کلی همه موتورهای جستجو، همانی است که توضیح دادیم.

نمونه هایی از موتورهای جستجو

0 تا 100 موتورهای جست و جو

در میان موتورهای جستجوی اصلی می توان موارد زیر را یافت:

  • گوگل : توسط لری پیج و سرگئی برین در سال 1996 ایجاد شد و بزرگترین موتور جستجوی جهان محسوب می شود.
  • Bing : متعلق به مایکروسافت است که قبلاً به عنوان جستجوی زنده، جستجوی Windows Live و جستجوی MSN شناخته می شد.
  • یاهو: در حال حاضر از موتور بینگ در جستجوهای خود استفاده می کند.
  • بایدو: موتور جستجوی اصلی چینی است که بیش از 600 میلیون کاربر دارد.
  • Yandex: موتور جستجو برای کشور روسیه.
  • DuckDuckGo: جایگزینی برای موتورهای جستجو است که بر تضمین حریم خصوصی کاربران خود متمرکز است.

بزرگ ترین موتورهای جست و جو

بزرگ ترین موتورهای جست و جو چه هستند؟ در این بخش می خواهیم اطلاعاتی جالب از موتورهای جست و جو به دست آوریم.

خیلی از ما وقتی که می خواهیم کاری انجام دهیم به گوگل سر می زنیم یا تمامی مباحث آموزش سئو در مورد بهینه سازی سایت برای گوگل است. هر چند در ایران تعداد بسیار کمتری از سطح جهانی از سایر موتورهای جست و جو به غیر از گوگل صحبت می کنند یعنی اگر محبوبیت گوگل در سطح جهان 70% باشد (70% از بازار جست و جو دست گوگل باشد) در ایران این میزان به راحتی 90% یا حتی بیشتر است.

اما موتورهای جست و جوی دیگر دو ویژگی مهم دارند.

  • می توانید در سئو بر روی آن ها حساب باز کنید. افراد و کسب و کارهای خیلی زیادی می خواهند در گوگل رتبه بگیرند اما تعداد خیلی کمتری به دنبال این هستند که سایت خود را مثلا برای بینگ بهینه کنند و این یک بازار خوب و خلوت برای شما محسوب می شود که نباید از خیرش گذشت. همانطور که گفتیم تعداد بسیار بالایی از مردم ایران از گوگل استفاده می کنند اما بهینه سازی برای سایر موتورهای جست و جو هم یک فرصت و یک کانال بازاریابی است و به قول یکی از بازاریاب های معروف جهان، ممکن است یک مشتری باشد که به اندازه همه مشتری هایی که تا الآن داشته اید به شما سود برساند و ممکن است آن مشتری در یک موتور جست و جوی دیگر باشد. البته احتمالش بالا نیست اما مهم به نظر می رسد و درست است که محبوبیت سایر موتورهای جستجو در ایران کمرنگ است اما اگر می خواهید بر روی سئو انگلیسی کار کنید جامعه نسبتا بزرگی در سایر جستجوگرها سیر می کنند که بهتر است روی آن ها حساب کنید.
  • به این علت که موتورهای جست و جو با هم تفاوت هایی دارند بهتر است که اگر به دنبال تحقیق موضوعی خاص هستید از آن ها نیز استفاده کنید، چون نوع نمایش سایت ها با هم متفاوت است و ممکن است که به منابع تحقیقاتی دیگری نیز دست پیدا کنید که در گوگل ندیده اید.

بزرگ ترین موتورهای جست و جو در دنیا

 

موتورهای جست و جو

1- گوگل: گوگل بیش از 70% جست و جوی جهانی را به خود اختصاص داده و به علاوه بیش از 80% سرچ موبایل را نیز در دست دارد. همه اینها باعث می شود که گوگل محبوب ترین گزینه این لیست باشد اما همانگونه که گفتیم رقابت در گوگل بسیار سخت است و آنقدر هم انتخاب وجود دارد که اگر سایت شما را نپسندند به سراغ یک سایت دیگر بروند. البته این جستجوگر آنقدر ترافیک دارد که می ارزد تا برایش تلاش کنیم.

2- بینگ: بینگ موتور جست و جوی شرکت مایکروسافت است و با اختصاص 33% سرچ فقط در ایالات متحده، بزرگ ترین رقیب گوگل به شمار می رود. شمای کلی بینگ بسیار شبیه به گوگل است و نتایج هم گاها به گوگل نزدیک هستند.

3. یاهو: یاهو جزء اولین موتورهای جست و جو بود. اما با اشتباهاتی که انجام داد موجب شد که افول کند. هرچند اکنون هم فعالیت هایی انجام می دهد اما می توانست بسیار بزرگ تر از این باشد. داستان از این قرار است که یاهو بارها می خواست گوگل را بخرد اما قیمت پیشنهادی صاحبان آن را قبول نمی کرد و از خرید سر باز می رد و در نهایت هم آن را نخرید. سپس قرار شد که شرکت یاهو به فروش برسد و رقم بالایی پیشنهاد شد اما مدیران آن قبول نکردند اما چند سال بعد آن را به قیمتی خیلی ارزان تر فروختند.

اطلاعات بیشتری در مورد یاهو

یاهو توسط بینگ پشتیبانی می شود و بنابراین نتایج بینگ و یاهو خیلی به هم نزدیک هستند. این موتور جست و جوی مهم بیش از 600 میلیون کاربر ماهانه گوشی هوشمنند و بیش از یک میلیارد کاربر کلی دارد.

 

4- بایدو: بایدو یک موتور جست و جوی چینی است که با اختصاص بیش از 75% جستجوها بزرگترین موتور جست و جوی چین هم به شمار می رود. این موتور جست و جو مثل سایر جستجوگرها عمل می کند و زبان چینی ماندارین را در خود گنجاندوه است. همچنین این موتور جست و جو اعلام کرده که قصد دارد قوی تر شود و امکانات بیشتری را اضافه نماید. بهینه سازی سایت برای موتور جست و جوی بایدو یک مزیت مهم دارد و مزیت این است که اگر کسب و کار شما به بازار چین مرتبط است می توانید کاربران زیادی را جذب کنید. وقتی می گوییم کاربران زیاد، منظور بازار چندصد میلیونی چین است. البته سانسور در این سرچ اینجین بالاست و اگر به دنبال خبرها و مطالب آزاد هستید، این موتور جست و جو مورد مناسبی نیست.

درآمد موتورهای جستجو

موتورهای جست و جو درآمد بسیار زیادی از روش های مختلف کسب می کنند که میزان آن به میلیاردها دلار در چندماه می رسد. گوگل در سه ماهه گذشته بیش از 30 میلیارد دلار درآمد داشته و درآمد بینگ نیز با رشد همراه بوده و به بیش از 2.5 میلیارد دلار در سه ماهه گدشته رسیده است. درآمد یاهو نیز حدود 1 میلیارد و 330 میلیون البته از تمامی سرویس هایش بوده است. درباره جستجوگر بایدو هم باید بگوییم که این شرکت درآمدی بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون دلار کسب کرده است.

موتور جستجوی بدون سانسور

ممکن است که استفاده از موتورهای جستجو برای شما تبدیل به یک امر تخصصی شده باشد. ممکن است که شما نیاز داشته باشید که به اطلاعات بدون سانسور دسترسی داشته باشید. شاید دو وهله اول فکر کنید که موتورهای جستجو توانایی سانسور کردن نداشته باشند. اما این موضوع کاملا اشتباه است و موتورهای جستجو می‌توانند به صورت کامل یک موضوع را فیلتر کنند. به این نکته توجه داشته باشید که سانسور کردن موتورهای جستجو بیشتر از آنکه  موضوعات جنسی باشد. موضوعات سیاسی اجتماعی است.

چرا که به صورت کلی سایت‌های بزرگسالان معمولا توسط موتورهای جستجو نه تنها فیلتر نمی‌شود، بلکه گاها تبلیغ نیز می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که برای آن‌ها  مصرف یک ترافیک قابل توجه دارد. از طرفی موتورهای جستجو نیز با هدف جانبی افزایش ترافیک ارزشمند فعالیت می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که اصل کار سانسور بیشتر روی موضوعات سیاسی اجتماعی است. به عنوان مثال زمانی که جنگ روسیه و اوکراین رخ داد. موتورهای جستجو به شدت شروع به سانسور کردن، کردند و این موضوع نیز به جهت دستکاری‌هایی بود که به واسطه آیپی شما رخ می‌داد.

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که شما با استفاده از سانسور موتورهای جستجو نیز می‌توانید ترافیک ورودی خود را افزایش دهید. شما اگر به عنوان یک صاحب سایت بخواهید از این موضوع استفاده کنید. اولین کاری که انجام می‌‌دهید باید این باشد که  زمانی که کلمات کلیدی سانسور شده را متوجه شدید با استفاده از کلمات کلیدی مترادف و مشابه آن به جذب ترافیک بپردازید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که پیشنهادات موتورهای جستجوی مختلف در زمان سرچ می‌تواند یک کمک خوب برای شما باشد. البته به این نیز توجه داشته باشید که ترافیک جذب شده شما نباید نرخ خروج شما را افزایش دهد.

اطلاعات مفید در مورد موتورهای جستجوی تخصصی

شما به صورت کلی اطلاعات مناسبی در مورد موتورهای جستجو و شیوه کار موتور جستجو دارید. اما نکته بسیار مهم و اساسی در این است که چگونه شما می‌توانید از این موارد به صورت تخصصی استفاده کنید

. ما در این بخش به شما موتورهای جستجو را معرفی می‌کنیم که برای بررسی‌های تخصصی می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. به این نکته توجه داشته باشید که موتورهای جستجو زمانی برای شما استفاده مناسبی دارند که شما بتوانید ساز و کار آن را به خوبی درک کنید. به توجه به موارد گفته شده تا این قسمت با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

برنامه ریزی برای سفرهایی هوایی

اگر شما به دنبال موتورهای جستجو برای انجام سفرهایی هوایی می‌باشید، می توانید از سایت  SkyScanner.netو Momondo.com و  Hipmunkاستفاده کنید. اگر شما به سفر علاقه دارید و به دنبال یک برنامه ریزی مناسب برای رفت و آمد خود می‌‌باشید، این گزینه می‌تواند برای شما جذاب باشد. از طرفی ممکن است که شما سفرهای کاری زیاد انجام می‌دهید، استفاده از این سایت‌ها برای شما بسیار مفید است.

استفاده و برنامه ریزی برای محتوای وبلاگ

زمانی که قرار است شما برای سایت خود یک برنامه ریزی مناسب به جهت سئو و فروش داشته باشید. قطعا اولین موردی که باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشید، این است که یک جدول تولید محتوای عالی داشته باشید. از این رو ما در این بخش به شما موتور جستجوهایی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند برای شما یک انتخاب بسیار عالی و مناسب باشد.

IceRocket.com  – eBuzzing Labs شما با استفاده مناسب از این دو سایت می‌توانید بهتر و ساده‌تر به محتوای دست اول دسترسی داشته باشید. به این نکته توجه کنید که شما موتور جستجویی مانند گوگل نیز می‌توانید به این نتایج دسترسی داشته باشید، اما سوال اصلی این است که شما با چه سازوکار و فرمانی می‌توانید به این گزینه دست پیدا کنید.

موتور جستجوی تخصصی برای موزیک

تقریبا امروز شما کمتر کسی را پیدا می‌کنید، که به موزیک علاقه نداشته باشد و به آن گوش نداده باشد. ممکن است که شما به دنبال یک موزیک خاص باشید، جستجو در گوگل ممکن است که برای شما اندکی زمان‌بر باشد. از این رو شما باید به دنبال موتورهای تخصصی مانند http://mixturtle.com باشید. در این صورت شما در زمان خود به صورت قابل ملاحظه‌ای صرفه جویی می‌کنید.

 

 

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.