هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ناوبری سایت چیست؟

ناوبری سایت چیست؟ بررسی Navigation

دسته بندی : سئو
1401/02/20

یکی از توضیحاتی که امروز در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم ناوبری سایت یا همان Navigation یکی از موارد مهم و ضروری در طراحی سایت و سئو است که معمولا اگر کارفرما به این مسائل اشراف داشته باشد از طراح سایت میخواهد که ناوبری را به شیوه ی درستی پیاده سازی نماید. فرش کنید که وارد یک فروشگاه مواد غذایی شده اید و میخواهید کالا های مورد نیاز خود را خریداری نمایید. در حالت اول فرض کنید تمامی اجناس به صورت درهم جلوی شما قرار گیردف شما برای اینکه کالاهای مورد نیاز خود را پیدا کنید نیاز است تایم زیادی را زمان بگذارید و اجناس مورد نیاز خود را تهیه نمایید تازه این مورد در صورتی است که هنگام خرید کردن از این فروشگاه خسته نشوید. حالت بعدی این است که تمامی کالا ها به صورت درست و صحیح در قفسه های مخصوصو به خودش قرار گیرد. در این حالت شما میتوانید بر اساس کالاهیی که نیا زدارید به سراغ قفسه مخصوص بروید. ناوبری در سایت هم تقریبا از همین مفهوم پیروی میکند و به دنبال راحتی و آسودگی کاربران است. در ادامه به صورت کلی درباره Navigation صحبت خواهیم کرد و به پرسش ناوبری سایت چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • ناوبری سایت چیست؟
  • چرا باید از ناوبری سایت استفاده کنیم؟(ویژگی های مثبت ناوبری سایت چیست؟)
  • هنگام طراحی ناوبری سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟

ناوبری سایت چیست؟

ناوبری سایت یا همان Navigation به مسیری گفته میشود که در سایت شما مشخص شده و طبق آن مسیر کاربران و خزندگان گوگل بین صفحات سایت حرکت میکنند. در واقع با طراحی ناوبری سایت ، لینک صفحاتی که به یک دیگر متصل هستند در کنار یک دیگر قرار میگیرند و کاربر با مشاهده ناوبری سایت متوجه خواهد شد که از کدام دسته به این صفحه آمده است.

حالا شاید فکر کنید که اصلا این ناوبری سایت به چه دردی میخورد؟ روزانه ترافیک زیادی از کاربران از طریق موتور جست و جو و یا شبکه های اجتماعی وارد سایت شما میشوند. این کاربران همگی از طریق صفحه نخست وارد سایت شما نشده اند، اگر سایت شما فروشگاهی است بعضی ها از طریق صفحه یک محصول، برخی از صفحه درباره ما و… وارد سایت شما میشوند و برای اینکه بتوانند متوجه شوند که در کدام قسمت سایت قرار دارند و قرار است به کدام بروند.

پیشنهاد میشود مقاله ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید.

انواع ناوبری سایت چیست؟

ما در وبسایت ها میتوانیم سه نوع ناوبری را دسته بندی نماییم.

ناوبری داخلی : به لینک های عادی داخل محتوای صفحات وب گفته می شو که از صفحه ای به صفحه ی دیگر لینک داده میشود.
ناوبری سایت : به بخش اصلی ناوبری یک سایت گفته میشود که اصطلاحا به آن Navigation bar نیز گفته میشود.
ناوبری جستجو : یک کادر جستجو که به وسیله ی آن می توانید یک سایت را با استفاده از کلماتی که درون آن قرار می دهید جستجو کنید.

چرا باید از ناوبری سایت استفاده کنیم؟ (ویژگی های مثبت ناوبری سایت چیست؟)

خوب در این مرحله میخواهیم بررسی کنیم که ویژگی های مثبت ناوبری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم.

ناوبری سایت روی سئو تاثیرگذار است.

یکی از مواردی که تاثیر مثبتی روی سئو دارد و همواره سئوکاران از طراحان سایت میخواهند که به این نکته توجه کنند، طراحی یک Navigation مناسب برای سایت است. در واقع شما با استفاده از نویگیشن سایت به طبقه بندی و دسته بندی محصولات سایت میپردازید و با طراحی یک راهنما به کاربر نشان میدهید که در کدام از قسمت سایت قرار دارند و برای اینکه به صفحه های قبل تر مراجعه کنند باید از کدام مسیر حرکت نمایند. خزنده ها و ربات های گوگل دقیقا مانند کاربران رفتار میکنند و این سردرگمی در صورت نبودن ناوبری سایت هم ممکن است برای این خزنده ها به وجود بیاید و اگر ربات های گوگل نتوانند دسترسی کامل به تمامی صفحات وبسایت شما داشته باشند نمیتوانند همه مطالب را ایندکس کنند و در نهایت شما نمیتوانید رتبه خوبی را از این موتور جست و جوی حرفه ای دریافت کنید. پس ناوبری سایت روی سئو به سدت تاثیر گذار است.

پبشنهاد میوشد مقاله آموزش جست و جوی حرفه ای در گوگل را مطالعه نمایید.

تجربه کاربری را افزایش میدهد.

یکی از مواردی که همواره گوگل به دنبال آن است که تمامی وبسایت ها آن را رعایت نمایند، افزایش تجربه کاربری کاربران است. کاربران زمانی که در سایت شما قرار میگیرند . قرار است خریدی داشته باشند و یا مطلبی را مطالعه کنند باید در بهترین حالت خود باشند و سایت شما تمامی المان های مورد نیاز کاربران را در جای درستی قرار داده باشد که یکی از این موارد Navigation است. زمانی که نویگیشن سایت درستی برای کاربر طراحی شود، کاربران بدون آن که سردرگم شوند که در کدام قسمت سایت قرار دارند میتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند و در نهایت فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

نرخ تبدیل شما را افزایش میدهد.

وقتی تمام دسته بندی ها در سایت شما به درستی انجام شود و Navigation درستی را طراحی کرده باشید، در این صورت کاربران به راحتی میتوانند کالاهایی که نیاز دارند را پیدا کنند و همین مورد آسودگی کاربر موجب میشود که نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کند و در نهایت فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

هنگام طراحی ناوبری سایت به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مواردی که طراحان ناوبری سایت باید به آن توجه کنند این است که هنگام طراحی ناوبری چه نکاتی را رعایت کنند؟

ناوبری سایت خود را ساده طراحی کنید!

همانطور که از توضیح ناوبری سایت مشخص است ما میخواهیم با نویگیشن یک فرمت آسودگی را برای کاربر ایجاد کنیم و تجربه کاربری را افزایش دهیم اما متاسفانه در برخی از وبسایت ها با طراحی نادرست مواجه میشویم که ناوبری سایت بیشتر کاربران را گمراه کرده است. نکته بعدی این است که باید کلمات استفاده شده در ناوبری سایت واضخ و اصلا مبهم نباشد. کاربران باید به خوبی متوجه کلمات در زیر منو ها شوند. سعی کنید با توجه به سرویس هایی که ارائه میدهید چند دسته اصلی ایجاد کنید و سپس مابقی محصولات را زیر دسته این موارد قرار دهید تا ناوبری سایت منظمی را داشته باشید.

استفاده از منو های کشویی ممنوع!

 موتورهای جستجو به طراحان سایت اعلام کرده اند که حرکت خزنده ها در منوهای کشویی دشوار است و در پی هکین مورد ممکن است برخی از صفحات سایت شما ایندکس نشود، پس بنابراین سعی کنید که از منو های کشویی استفاده نکنید تا این اتفاق برای سایت شما نیفتد.

از طرفی کاربران هنگام حرکت در منوهای کشویی ممکن است از موارد اصلی غافل شوند و وارد جزئیات دیگری در سایت شوند. چشمان کاربران روی صفحه سایت زودتر از موسشان حرکت می‌کند. بنابراین بهتر است اجازه بدهید با کلیک کردن فرصت داشته باشند انتخاب‌هایی بکنند که هدف شما در آن ها قرار دارد. با آالیز ساده متوجه خواهید که اکثر وب سایت هایی موفق هستند که این قانون را رعایت میکنند.

نویگیشن ها طولانی طراحی نکنید!

سعی کنید تا حد امکان دسته بندی های خود را به صورت خلاصه تهیه کنید و از درست کردن ناوبری های طولانی پرهیز کنید زیرا به همان اندازه که این دسته بندی ها اهمیت دارد به همان اندازه هم طولانی شدن و بیش از حد تفکیک شدن هم کاربران را سردرگم میکند. اصولا توصیه میشود که ناوبری سایت خود را بیش از 7 مورد طولانی نکنید.

پیشنهاد میشود مقاله نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی را مطالعه نمایید.

ریسپانسیو بودن منو

میدانیم که امروزه بیش از 2/3 سرچ های موتور های جست و جو با گوشی موبایل انجام میشود و سایت شما باید داخل تلفن های همراه واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد. اگر سایت شما واکنش گرا نباشد مخاطبین زیادی را از دست می دهید و همین از دست دادن مخاطب و ناراضی بودن آنها باعث میشود تا موتور جست و جوی گوگل سایت شما را جزو SERP قرار ندهد. واکنش گرا نبودن سایت به عبارتی ساده تر یعنی سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد (محتوا ها نا خوانا باشد، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشند، منو به راحتی باز نشود، منو و نویگیشن به درستی در تلفن های همراه نمایش داده نشود و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و این مشتری بالقوه را از دست می دهید. شما شاید حتی به آن فکر نکنید زیرا شما فقط سایت خود را از طریق دسکتاپ نظاره گر بودید. پس اصل واکنش گرایی مهم ترین نکته ای است که به آن باید توجه داشته باشید و حتما این موضوع را رعایت کنید. همچنین پیشنهاد میشود حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید. با رعایت کردن موضوع ریسپانسیوی میتوانید، رضایت کاربر را افزایش دهید و تجربه کاربری خوبی را رقم بزنید.

ناوبری سایت

لوگو سایت شما باید به صفحه اصلی لینک باشد.

این مورد شاید ربط زیادی به طراحی ناوبری سایت نداشته باشد اما میدانیم که  لوگو در هدر سایت قرار گیرد و به صفحه اصلی لینک می باشد. این امر باعث می شود بازدیدکنندگان هر زمان خواستند به راحتی روی لوگو کلیک نمایند و به صفحه اصلی بازگردند. خیلی اوقات بازدیدکنندگان از طریق جستجو در گوگل یا لینک هایی که در شبکه های اجتماعی قرار داده اید، وارد یکی از صفحات و مطالب شما می شوند و  تمایل دارند صفحه اصلی سایتتان را هم ببینند. با این کار شما دسترسی آن ها را آسان خواهید کرد و تجربه کاربری را افزایش خواهید داد.

ایجاد یک ناوبری سایت در فوتر سایت

شاید به نظر شما جالب نباشد اما ما وبسایت های معروف و موفقی را داریم که در قسمت فوتر سایت خود هم دسته بندی کالا های خود را قرار داده و حتی این موارد را لینک دار کرده اند که کاربر از این طریق هم بتواند به محصولات دسترسی داشته باشد.شاید فکر کنید که وجود  نوشته های زیاد در فوتر ممکن است از زیبایی سایت شما کاسته شود  ولی اگر در طراحی فوتر نکات طراحی رعایت شود و هر المان چیدمان خاص خودش را داشته باشد هرگز نمای زشتی در سایت شما به وجود نمیاد و دسته بندی زیبایی در فوتر شکل خواهد گرفت. برخی در فوتر سایتهمان لینک هایی که در منو هدر سایت داشتند را قرار می دهند تا دسترسی بهتری را برای کاربری که تا انتهای صفحه می آید ایجاد کنند و کاربر برای دیدن منو نیاز نداشته باشد که دوباره به ابتدای سایت برود. لینک بخش عضویت و ورود به کاربری سایت ، فرم ثبت نام یا تماس با ما می تواند در فوتر قرار داشته باشد.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش فروش صحیح را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم در این قسمت از سری مقالات برتر آموز به توضیح ناوبری سایت چیست؟ بپردازیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. وظیفه اصلی طراحی ناوبری سایت بر عهده طراح سایت است و شما حتما باید از طراح خود بخواهید تا این مورد را برای شما قرار دهد. ناوبری سایت یکی از مسائل مهم و ضروری است که امروزه در بیشتر سایت ها رعایت میشود پس نباید از طراحی آن در سایت خودتان غافل باشید. بر اساس استدلان و نتیجه هایی که توسط ابزار هات جار از رفتار کاربران در وب سایت های مختلف به دست آوردیم متوجه شدیم که بیشتر کاربران برای اینکه به صفحه قبلی خود بازگردند از نویگیشن سایت استفاده مکینند. اگر تجربه ای در زمینه طراحی ناوبری سایت دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما استفاده نماییم.همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *