هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
وب مستر کیست؟

وب مستر کیست؟ چه وظایفی به عهده دارد؟+( آموزش وب مستر شدن)

دسته بندی : کسب و کار
1400/09/02

ممکن است بار ها با کلمه وب مستر مواجه شده باشید و  دیده باشید که در آگهی های استخدام فردی به نام وب مستر را بخواهند، اگر با وب مستر و شرح وظایف شغلی وی آشنایی ندارید و آبا خودتان وب مستر هستید و میخواهید درباره شغلتان، بازارکار، آینده شغلی و… دانش تکمیلی داشته باشید حتما مقاله وب مستر کیست؟ چه وظایفی به عهده دارد؟ را از برتر آموز از دست ندهید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • معنی لغوی وب مستر (وب مستر کیست ؟)
  • وظایف وب مستر چیست؟
  • آیا وب مستری را برای شغل انتخاب کنیم؟
  • مزایا و معایب شغل وب مستر
  • چگونه دانش وب مستری خود را به آپدیت نگه داریم؟
  • بازار کار وب مستر
  • وب مستر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

معنی لغوی وب مستر (وب مستر کیست ؟)

وب مستر Web Master از دو کلمه Web و Master تشکیل شده است که Web به معنای وب سایت و Master به معنای استاد است. یعنی کسی که استادانه سایت را در جهت پیشرفت هدایت می کند.

وب مستر مدیر کل و مدیر ارشد یک وبسایت است که در واقع هدایت یک سایت را بر عهده دارد. وب مستر باید وبسایت را در جهت رشد آن کسب و کار همیشه سوق بدهد. پس می توان گفت مسئولیت تمام اجزای یک سایت از بزرگ به کوچک به عهده وب مستر است.

یک سایت بسته به موضوع و حجم کاری که دارد میتواند چندتا وب مستر داشته باشد. پس نمی توان قاعده و قانون کلی را برای تعداد وب مستر ها تعیین کرد.

وظایف وب مستر

وظایف وب مستر چیست؟

وب مستر باید به موارد زیر توانایی داشته باشد : ( توجه داشته باشید در مورد هر کدام باید دانش کافی را داشته باشد.)

  1. برنامه نویسی برای سایت
  2. آشنایی با سیستم مدیریت وردپرس
  3. سئو و بهینه سازی موتور های جست و جو
  4. تولید محتوا برای سایت
  5. مدیریت سرور سایت
  6. امنیت سایت
  7. بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ)
  8. آنالیز ترافیک سایت ( گوگل آنالیتیکس)
  9. بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری
  10. پیدا کردن عیوب سایت

برنامه نویسی برای سایت

یک وب مستر باید تجربه کافی کار کردن با کد های HTML,CSS,JS,PJP و… را داشته باشد. او باید با شناحت این کد ها به بهبود سایت و طراحی المان های جدید در صورت نیاز بپردازد. اگر به برنامه نویسی علاقه مند هستید میتوانید آموزش برنامه نویسی برتر آموز را مشاهده نمایید.

آشنایی با سیستم مدیریت وردپرس

امروزه اکثر کسب و کار ها از وردپرس برای بک اند سایت خود استفاده می کنند. راحتی و تجربه کاربری مناسب و خوشایتد وردپرس به محبوبیت آن اضافه کرده است  و باعث شده اکثر کسب و کار ها با وردپرس کار کنند،برای همین شما باید کاملا به وردپرس آشنا باشید . ( توانایی کار با افزونه ها، درج محصولات، نوشتن بلاگ، طراحی لندیگ های پیج، آشنایی با صفحه ساز ها مانند المنتور و ویژال کامپوزر) اگر با وردپرس آشنا هستید ولی داشن فنی کاملی را ندارید حتما آموزش وردپرس را مطالعه کنید.

سئو و بهینه سازی موتور های جست و جو

وب مستر باید به خوبی به مسائل سئو، لینک سازی های داخلی و لینک سازی های خارجی (بک لینک) آشنایی داشته باشد. همچنین باید بتواند رقبا را شناسایی کند و همچنین به تحلیل رقبا بپردازد. باید بر رپورتاژ نویسی مسلط باشد. اگر در این زمینه دانش کافی ندارید حتما آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید. همچنین ابزار های مناسب برای سئو را بشناسد و از آنها برای افزایش رتبه سایت و پیشی گرفتن از رقبا استفاده کند.

تولید محتوا برای سایت

وظیفه یک وب مستر این است که بتواند یک محتوای خوب و حرفه ای تولید کند. تولید محتوا از اهیمیت بسیار زیادی برخورددار است. شما با تولید محتوای مناسب و بلاگ نویسی می توانید ترافیک خیلی خوبی را به سایت هدایت کنید. علاوه بر تولید محتوای متنی میتواید تولید محتوای ویدیویی با بازاریابی ویدیویی انجام دهید. هیچ موقع از اهمیت محتوا غافل نشوید.

مدیریت سرور سایت

وب مستر باید بتواند مدیریت سرور سایت را به عهده داشته باشد. در زمینه هاست و سرور دانش فنی کافی داشته باشد. بتواند نیاز های سرور و هاستینگ، به روز رسانی، مانیتورینگ را برطرف نماید.

امنیت سایت

امنیت سایت یکی از مهم ترین قسمت هایی است که هر وب مستر باید بر آن تسلط داشته باشد. شما باید با افزونه های مرتبط یا درج کد های مرتبط باید امنیت سایت را برقرار نمایید و از حملات سایبری و DDOS جلوگیری نمایید.

IP های مشکوک را شناسایی کرده و آن ها را مسدود نمایید. سعی کنید برای صفخات ورود خود ( من ربات نیستم) قرار دهید.

بازارایابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ)

دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه هایی است که با دانش فنی در این زمینه میتوانید به کسب و کار کمک کنید و آن را به درآمد مناسب برسانید. شما میتوانید انواع و اقسام روش های تبلیغاتی مانند بازاریابی ریتارگتینگ ، ریتنشن مارکتینگ، گیمیفیکیشن، تبلیغات کلیکی و… را برای سایت استراتژی بچینید تا کاربر جذب کرده و سایت را به درآمد برسانید

آنالیز ترافیک سایت ( آنالیز گوگل آنالیتیکس)

گوگل آنالیتیکس یکی از مهم ترین ابزار هایی است که برای هر وبسایت باید ست شود و درنهایت باید بررسی گردد. با بررسی گوگل آنالیتیکس شما میتوانید داده های بسیار مفید و کاربردی را در جهات رشد کسب و کارتان بدست آورید. حتما سعی کنید گزارش کاملی از آنالیتیکس داشته باشید و هفته به هفته داده ها را مقایسه نمایید. بعد از هر تبلیفاتی شما می توانید کیفیت تبلیفات و بازاریابی خود را از آنالیتیکس بدست آورید.

در مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ ، ابزار های با کیفیت دیگری را میتوانید مشاهده نمایید.

بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری

تجربه کاربری و رابط کاربری موضوع مهمی است که امروزه در هر کسب و کاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاربر باید با سایت شما تعامل بگیرد و احساس رضایت داشته باشد، این حس رضایت تجربه کاربری مفیدی را رقم میزند . اگر نکات UI/UX برای سایت رعایت نشود ( فونت ها نامناسب باشد، رنگ سازمانی نداشته باشد، جایگیری آیکون ها در دسترس نباشد و…..) کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد و بانس ریت با همان نرخ پرش برای شما رقم خواهد خورد.

اگر با بانس ریت آشنایی ندارید حتما مقاله نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟ را مطالعه نمایید.

پیدا کردن عیوب سایت

قطعا هر وبسایتی در بازه زمانی های مختلف با عیب هایی سر و کار دارد. یک وب مستر باید بتواند در ابتدا عیوب را شناسایی و بعد به رفع آن بپردازد. این رفع عیوب باید در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد چون ممکن است اگر این عیوب جدی باشد به حملات هکری برسد.

اگر شما پشتیبانی یک وبسایت کوچکی را بر عهده دارید نیاز است به اکثر موارد بالا تسلط داشته باشید ولی اگر کسب و کار شما گسترده است برای هر عنوان باید متخصصی استخدام گردد.

با مقاله وب مستر کیست؟ چه وظایفی به عهده دارد؟ همراه باشید.

موقعیت شغلی وب مستر

آیا وب مستری را برای شغل انتخاب کنیم؟

پس از توضیحات بالا اولین نکته ای که پیش می آید این است که آیا وب مستری را به عتوان شغل انتخاب کنیم؟

امروزه هر کسب و کاری نیاز به یک وبسایت دارد، و هر وبسایت احتیاج به پشتیبانی دارد. اکثر کسب و کار ها آنقدر گسترده نیستند که بخواهند برای هر کدام از موارد بالا یک شخص متخصص انتخاب کنند پس اهمیت وب مستر بالا می رود. در این قسمت شما میتوانید با دانش های فنی که دارید به عنوان وب مستر استخدام شوید پس شما می‌ توانید به عنوان یک کارمند در مراکز مختلف استخدام شده و هدایت وبسایت سازمان را بر عهده بگیرید.

امروزه جایگاه این عنوان شغلی بسیار پیشرفت کرده است و جای یک وب مستر متخصص در هر کسب و کاری خالی است.

مزایا و معایب شغل وب مستر

در این مرحله به مزایا و معایب این شغل میپردازیم:

مزایا : اگر شما به شغل وب مستری و دانش های فنی آن آشنا باشید می توانید به راحتی در شرکت های معتبر استخدام شوید و درآمد خوبی را کسب کنید. این عتوان شغلی بسیار جای پیشرفت دارد و شما میتوایتد هر روزه چالش های جدیدی را تجربه کنید و دانش خود را افزایش دهید.

این شغل بسیار جذاب و و مناسب با نیاز های روز است. می توانید به هر کدام از موضوعات که علاقه مند تر هستید بیشتر مطالعه کنید و علاوه بر وب مستر بودن تخصصی در زمینه دیگری فعالیت کنید.

معایب : از آنجایی که این شغل با چالش های زیادی سر و کار دارد ممکن است شما تایم زیادی را در جهت بهبود سایت سپری کنید. ممکن است حتی روز های تعطیل نیاز باشد مراقب وبسایت باشید. این شغل برای افرادی است که با عشق به مراقبت از سایت میپردازند.

چگونه دانش وب مستری خود را به آپدیت نگه داریم؟

شما برای اینکه بتوانید یک وب مستر موفقی باشید و حقوق بالایی را دریافت کنید نیاز است همیشه دانش فنی خود را آپدیت نگه دارید.

سعی کنید با مطالعه سایت های آموزشی ، ثبت تام در کلاس های آموزشی ، دیدن ویدیو و آزمون و خطا در پروژه ها دانش خود را به روز نگه دارید. مهم ترین نکته ای که باعث پیشرف شما در کار شده و شما را از سایرین متمایز می سازد دانش فنی کامل و آپدیت است. باید بتوانید همواره ایده ها و داشن جدید را در اختیار کسب و کار قرار دهید تا از رقبا عقب نیفتید.

حتما در کنار داشن برنامه نویسی به داشن دیجیتال مارکتینگ هم بپردازید. نیاز است که برای سایت ترافیک جذب کنید و کاربران را در قیف فروش سوق دهید تا در نهایت به فروش برسید. یکی از مواردی که دانش فنی شما را ارتقا می دهد کسب تجربه در پروژه های واقعی است.

از آزمون و خطا نترسید و همیشه روش های جدید را برای بهبود سایتتان پیاده سازی کنید. آهسته ولی پیوسته حرکت کنید تا به دانش فنی و تجربه کافی برسید.

بازار کار وب مستر

اگر به داشن وب مستری مسلط هستید هیچ موقع نگران بازار کار نباشید. شما با دانش های فنی که دارید هم میتوانید به صورت جدا در هر رشته فعالیت کنید و هم وب مستری را برگزینید.

شغل هایی که شما میتوانید در کنار وب مستر بودن داشته باشید به شرح زیر است :

  1. تولیدکنندگان محتوا (Content Manager)
  2. مسئول سئوی وبسایت (SEO Manager)
  3. مدیریت هاست و سرور (Server Admin)
  4. برنامه‌نویس وب (Web Programmer)
  5. توسعه‌دهنده‌ی وب (Web Developer)
  6. مدیر وبسایت یا وبمستر (Webmaster)
  7. طراح وبسایت (Web Designer)

می توانید در یکی از این زمینه ها داشن فنی خود را ارتقا داده و در کنار وبمستری به دیگر شغل ها بپردازید و درآمد خوبی داشته باشید.

بازارکاری وب مستر

بازارکاری وب مستر

وب مستر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

این شغا هم همانند شغل های دیگر نیازمند افرادی است که که با روحیاتشان سازگار باشد. در ادامه به ویژگی های شخصی این افراد میپردازیم:

شما علاوه بر تلاش و کوشش و حس اعتماد در هر کسب و کاری باید روحیات اخلاقی زیر را دارا باشید.

  • عاشق چالش های جدید باشید و این چالش ها شما را نباید خسته کند.
  • سازگار و انعطاف پذیر باشید زیرا قرار است داشن های جدیدی را تجربه و سپس کسب نمایید.
  • توانایی رهبری سایت و مدیریت بالا زیرا نیاز است شما یک سایت را به طور کامل هدایت کنید.
  • خلاقیت و نوآوری
  • صبور بودن و داشتن توانایی تحمل شکست زیرا ممکن است شما در ابتدای کسب و کار و انجام چالش های جدید با شکست مواجه شوید.
  • کوشا بودن و پیگیری زیاد
  • توانایی کار تیمی
  • انعطاف پذیر برای یادگیری دانش های جدید

سخن آخر : 

به بررسی کامل و معتی لغوی وب مستر پرداختیم. عنوان شغلی ، مزایا و معایب وب مستر را شرح دادیم و به پرسش وب مستر کیست؟ چه وظایفی به عهده دارد؟ پاسخ دادیم. اگر به این شغل علاقه دارید حتما دانش فنی خود را افزایش دهید تا بتوانید در شرکت های بزرگ فعالیت کنید. این شغل را دست کم نگیرید زیرا امروزه در هر کسب و کاری به یک فرد دارای دانش وب مستری نیاز است. ممنون از اینکه همراه برتر آموز بودید و اگر در این زمینه تجربه ای دارید و خودتان وب مستر هستید حتما با ما در قسمت کامنت به اشتراک گذاشته و در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *