هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

ویتامین f چیست و چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟

دسته بندی : سلامت
1400/09/18

Vitamin F2

در واقع ویتامین f یکی مهم ترین ویتامین هایی است بدن انسان به آن نیاز دارد. به طور خلاصه همه ویتامین ها نقش حیاتی در زندگی فرد دارند و می بایست به مقدار آن در بدن توجه شود. برخی از ویتامین ها در بدن ساخته می شوند اما برخی دیگر به واسطه مواد غذایی مختلف باید وارد بدن شوند.

این ویتامین جزو ویتامین هایی است که انسان باید به بدن خود وارد کند و به خودی خود در بدن ساخته نمی شود. حال اگر می خواهید بدانید که چگونه باید ویتامین F را به بدن وارد کنید، تا پایان مقاله همراه برتر آموز باشید.

ویتامین f چیست؟

قبل از این که در مورد مواد غذایی دارای ویتامین f صحبت کنیم بهتر است بدانید این ویتامین چیست. ویتامین f  از ویتامین هایی می باشد که در بدن انسان وجود دارد و نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کنند. برخی از مشکلات و بیماری های بدن انسان به علت فقدان این ویتامین می باشد که حتما می باست به آن توجه شود.

به طور کلی ویتامین ها ساختار آنزیمی دارند و آنزیم ها می توانند بر سلامت بدن تاثیر زیادی داشته باشند. همچنین ویتامین f در گروه ویتامین هایی قرار دارد که بدن انسان برای ادامه بقا و واکنش های مغزی به آن نیاز دارد.

بیشتر ویتامین ها که بدن انسان به آن ها نیاز دارد از طریق مواد غذایی در بدن تولید می شوند و برخی دیگر در خود بدن ساخته می شوند اما همانطور که کمی بالاتر به آن اشاره کردیم، ویتامین f جزو ویتامنی هایی است که از راه تغذیه به دست می آید.

حتما شما هم با بیشتر ویتامین ها و خواص آن آشنایی دارید اما مطمئنا تا به حال از خواص ویتامین f آگاهی نداشته اید. نگران نباشید چرا که در ادامه بیشتر در مورد این نوع ویتامین بحث خواهیم کرد.

به طور کلی ویتامین f به دو گروه چربی نسبت داده شده که عدم وجود آن می تواند تاثیر بدی بر بدن داشته باشد. اسید لینولینک نوعی چربی است که به عنوان ویتامین f شناخته شده است. اسید آلفا نام دیگر چربی ها است که آن هم به عنوان ویتامین f از آن یاد شده است.

ویتامین f چه خاصیت هایی دارد؟

به طور خلاصه ویتامین ها نقش بسیار مهمی در سلامتی انسان دارند و عدم وجود آن ها می تواند حتی برای فرد کشنده باشد پس توصیه می کنیم این موضوع را جدی بگیرید. در ادامه مقاله تمامی خواص این ویتامین را به طور کامل توضیح داده ایم.

تقسیم سلولی

سلول های بدن انسان برای ان که بتوانند به طور اصولی تقسیم شوند، احتیاج به مواد خاصی دارند و اگر این مواد برای بدن فراهم نشود ممکن است تقسیم سلولی به طور کامل انجام نشود و اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن به وجود آورند. حال ویتامین f از جمله این مواد خاص می باشد که برای تقسیم سلولی ضروری است.

منبع تامین انرژی

لازم به ذکر است که بدن انسان برای تامین انرژی به کربوهیدرات ها و گلوکز نیاز دارد. اما اگر فرد دچار کمبود کربوهیدرات باشد، سلول ها به سمت چربی های بدن می روند. ویتامین f شامل اسید لینولئیک و آلفا لینولئیک است. حال این اسیدهای چرب هنگامی که فرد دچار کمبود گلوکز شود به عنوان منبعی برای تامین انرژی نیز استفاده شوند.

به این نکته توجه کنید که بدن انسان نمی تواند تا حد زیادی از پروتئین و چربی ها برای تامین انرژی خود بهره مند شود، چرا که استفاده بیش از حد از پروتئین جهت تامین انرژی می تواند می تواند سطح ایمنی بدن را کم کند و محصولات اسیدی را در بدن افزایش دهد. همچنین هنگامی که چربی در بدن زیاد شود ممکن است حتی مرگ به سراغ فرد بیاید.

بهبود عملکرد دستگاه عصبی

Vitamin F23365

ویتامین f از جمله ویتامین هایی است که برای بهبود عملکرد دستگاه عصبی لازم است. دستگاه عصبی شامل دو بخش مرکزی و محیطی می باشد. وجود این ویتامین کافی در بدن می تواند ارتباط اصولی بین سلول های مغز، نخاع . سلول های عصبی ایجاد کند که در پایان منجر به بهبود عملکرد دستگاه عصبی می شود.

به طور کلی عدم ویتامین f موجب اختلال در فرایندهای مغزی و عصبی می گردد.

ساختن چربی های مورد نیاز بدن

همانطور که کمی قبل به آن اشاره کردیم ویتامین f  از دو نوع اسید چرب تشکیل شده است که این اسیدها اسید لینولئیک و آلفا لینولئیک هستند. این اسید ها در ساخته شدن چربی مود نیاز بدن بسیار ضروری هستند. بعضی از این چربی ها برای بدن لازم هستند و نبود آن ها موجب مشکلات و بیماری های مختلف می شود. به طور خلاصه ویتامین f در ساخته شدن چربی های مفید بدم نفش بسزایی دارد و نبود آن فرد را بیمار می کند.

کمک به رشد و نمو

اگر از افرادی هستید که از بنیه ضعیفی برخوردار هستید و رشد کمی دارید احتمالا ویتامین f بدن شما کاهش یافته است در این شرایط توصیه می کنیم از موادغذایی که حاوی این ویتامبن هستند استفاده کنید. همانطور که کمی بالاتر به این نکته اشاره کردیم، نبود ویتامین f می تواند تقسیم سلولی را کاهش داد از همین منظور در رشد و نمو هم نیز تاثیر گذار است. یکی از دلایلی که باعث می شود کودکان رشد کمی داشته باشند، کمبود همین ویتامین است.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

اگر می خواهید از بیماری دیابت پیشگیری کنید، بهتر است مقدار ویتامین f را افزایش دهید. همانطور که می دانید بیماری دیابت بیماری است که امروزه همه افراد چه زن و چه مرد به آن گرفتار شده اند که متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن وجود نداد اما می توان با مصرف دارو و انواع ویتامین آن را کنترل کرد. با استفاده از ویتامین f  می تواند تا حد زیادی قند خون نیز کنترل کند.

هرگاه قند خون کاهش یابد فرد دیابتی از شرایط بهتری برخوردار می شود.

تنظیم ترشخ ناقل های عصبی

در واقع ناقل هاث عصبی مولکول هایی می باشند که در سلول های عصبی نیز تشکیل می شوند. این ناقل های عصبی از وظایف گوناگونی برخوردار می باشند. مثلا بعضی از این مولکول ها در بدن باعث هیجان می شوند و یا برخی دیگر باعث ایجاد آرامش هستند.

همچنین ویتامین F بر روی تولید و ترشح ناقل های عصبی تاثیر گذار هستند. همه این ها را گفتیم که بدانید وجود این ویتامین می تواند از بیماری های عصبی و افسردگی جلوگیری کند.

چه مواد غذایی حاوی ویتامین F  هستند؟

Vitamin F2336

خبر خوب این که ویتامین F در بیشتر مواد غذایی نیز وجود دارد اما در ادامه به شرح مهم ترین این مواد غذایی پرداخته ایم:

بادام

بادام یکی از انواع مواد غذایی می باشد که در بین همه مردم جهان از محبوبیت زیادی برخوردار است. براساس تحقیقات انجام شده در هر 30 گرم تقریبا 4 گرم ویتامین F یافت می شود. اگر جزو افرادی هستید که نبود این ویتامین رنج می برید، توصیه می کنیم هروز مقداری بادام بخورید.

گردو

دومین ماده غذایی که می تواند در نبود این ویتامین تاثیر گذار باشد گردو است. مصرف 30 گرم گردو در طول روز می تواند 5/2 گرم ویتامین F  بدن شما را تامین کند.

روغن زیتون

یکی از محبوب ترین انواع روغن ها، روغن زیتون می باشد چرا که این روغن دارای چربی های مفید برای بدن است. با مصرف روزانه روغن زیتون همراه غذا می توان به کمبود ویتامین F  کمک کرد.

در پایان به یاد داشته باشید که وبتامبن F بسیار برای بدن ضروری می باشد اگر با کمبود این ویتامین مواجه شده اید، حتما با پزشک مشورت کرده و مواد غذایی دارای  ویتامین را مصرف کنید. از این تا انتها همراه برتر آموز بوده اید از شما سپاسگزاریم.

 

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *