سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند

چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند

دسته بندی : سئو
1403/05/23

در این پست آموزشی قصد داریم یکی از مهمترین چالش‌های وبمستران در سال 2024 را بررسی کنیم.

تغییر عنوان سئو می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و گاها در ورودی سایت نیز اختلال ایجاد کند با ما همراه باشید تا با تغییر برخی از کدهای سایت مشکل تغییر عنوان سئو را حل کنیم.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو. به تازگی افراد زیادی سوال که “چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند” پاسخ به این سوال به موارد بسیار زیادی بستگی دارد که مهمترین آن عدم فعال سازی تگ تایتل می‌‌باشد. برخی مواقع قالب شما دارای تگ عنوان نیست و نیاز به تعریف تگ عنوان دارد. البته که در دوره آموزش سئو به صورت کامل در این رابطه صحبت کردیم، اما به دلیل درخواست شما عزیزان این چالش را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد تا پایان با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را پیدا کنید.

علت تغییر عنوان صفحات مختلف در نمایش گوگل

به یاد داشته باشید که برخی مواقع علت تغییر عنوان صفحات گوگل آپدیت هسته اصلی گوگل می‌‌باشد. زمانی که الگوریتم‌های گوگل به روز می‌شوند و درک گوگل از صفحات تغییر پیدا می‌کند، عنوان را اندکی تغییر خواهد داد تا بر اساس جستجوی مخاطب شخصی سازی شود. معمولا این چالش یک تا دو روز بعد از آپدیت الگوریتم‌های گوگل از بین خواهد رفت. با این حال چندین پاسخ برای سوال “چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند” در نظر گرفتیم که در ادامه با یک دیگر بررسی خواهیم کرد.

بررسی کدهای اصلی صفحه

همانطور که می‌دانید گوگل صفحات شما را بر اساس کدهای صفحه بررسی می‌کند. عموما این کدها از طریق CMS سایت قابل تغییر است. در صورتی که عنوان یکی از صفحات شما تغییر کرده است با گوگل کروم صفحه مورد نظر خود را باز کنید. سپس دکمه F12 را فشار دهید سپس در سربرگ‌های جدیدی که به شما نمایش میدهد به دنبال کدهای صفحه اصلی بگردید. پس از نمایش کدهای صفحه به واسطه دکمه‌های ترکیبی « Ctrl + F » عبارت “title” را جستجو کنید. اگر چنین تگی را پیدا کردید، به عبارت نوشته شده مقابل آن توجه کنید.

 در صورتی که عبارت موجود با عنوان اصلی سایت یکسان است که از طریق پیشخوان باید این بخش را ویرایش کنید. اما اگر عبارت مقابل تایتل با عنوان صفحه همخوانی ندارد به احتمال زیاد قالب سایت به لحاظ ساختاری مشکل دارد. نکته ای که باید مدنظر قرار دهید ارتباط با پشتیبانی قالب سایت می‌‌باشد.  برخی مواقع نیز تگ تایتل فعال نیست و نیاز به یک برنامه نویس دارید تا مشکل صفحه را حل کند. در صورتی که دوره آموزش وردپرس برترآموز را مشاهده نمایید، تمامی این موارد بررسی می‌شود و حتی نحوه انتخاب قالب نیز به صورت دقیق آموزش داده می‌شود.

بررسی کدهای اصلی صفحه

بررسی URL صفحه

اگر در مورد طراحی سایت و سئو تکنیکال تحقیق انجام دهید، به انگلیسی بودن URL بسیار اشاره می‌شود. برخی مواقع URL فارسی عملکرد مناسبی ندارد و گوگل را به خطا وادار می‌کند. به همین دلیل است که عنوان صفحه به درستی ثبت نمی‌شود و در نمایش آن اختلال به وجود می‌آید. دقت کنید که این چالش مربوط به درک گوگل از صفحه است و ارتباطی به ساختار قالب و سایت ندارد. لازم نیست که ساختار صفحات خود را تغییر دهید، بلکه می‌توانید با تغییر آدرس صفحه و چک کردن تگ تایتل این چالش را پست سر بگذارید.

زمانی که از URL فارسی استفاده می‌کنید گوگل برخی از صفحات سایت را با یکدیگر اشتباه می‌گیرد و به همین دلیل است که عنوان آن را اشتباه نمایش میدهد. در سایت وبمستران گوگل اولین متنی که برای پاسخ به سوال “چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند” نمایش میدهد، بررسی URL صفحات می‌‌باشد. حتی برخی مواقع که آدرس صفحات به صورت انگلیسی تعریف شده است، کوتاه بودن آن مطرح می‌شود. بهترین حالت URL زمانی است که کلمه کلیدی به صورت کوتاه و به زبان انگلیسی ثبت شود. در نهایت نیز تمامی این موارد در نقشه سایت مورد بررسی قرار گیرد تا آدرس مشابه و تکراری ثبت نشود و چالشی به وجود نیاید.

استفاده از علائم خاص در عنوان صفحه !

برخی مواقع عنوان صفحات به لحاظ فنی مشکلی ندارد، اما چالش اصلی و اساسی استفاده از علائم خاص در تگ عنوان می‌‌باشد. گاها سئوکاران کم تجربه برای منحصر به فرد کردن عنوان خود از یک سری علائم اختصاری خاص استفاده می‌کنند که برای گوگل به درستی تعریف نمی‌شود. به همین دلیل نیز خود گوگل بر اساس درکی از متن شما دارد به آن عنوان اختصاصی میدهد. البته دقت کنید که استفاده از ایموجی در تگ عنوان ایرادی ندارد و حتی می‌تواند به ورودی بیشتر سایت نیز کمک کند. اما ثبت ایموجی باید به صورت محدود و با استفاده از ابزار خود قالب انجام شود. برخی مواقع افراد با کیبورد خاص خودشان یک ایموجی ثبت می‌کنند که در قالب نمایش و ثبت مناسبی ندارد.

افراد بسیار زیادی برای اینکه عنوان صفحه آن ها خاص به نظر برسد از عبارت و علائم طولانی استفاده می‌کنند. استفاده از جدا کننده و یا ایموجی ایرادی ندارد، اما به محدودیت کاراکتر و همچنین نحوه نمایش آن نیز باید توجه شود. در غیر این صورت باید به دنبال پاسخ سوال “چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند” بگردید. مفهوم و ساده بودن عنوان یک صفحه برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل است که تگ تایتل را به صورت دقیق مورد بررسی قرار میدهد.

عدم ارتباط متن با عنوان

اگر مقاله « سئو معنایی چیست؟ ( سئو سمنتیک چیست ) » مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که گوگل درک بسیار بالایی از محتوا دارد. به همین دلیل محتوایی ضعیفی که اطلاعات ناقص بیان می‌کند و یا ارزش بالایی ندارد را با عنوان متناقض تشخیص میدهد. در این صورت عنوان صفحه را بر اساس درک گوگل مشخص خواهد کرد و نه چیزی که شما به عنوان اپراتور سایت آن را ثبت می‌کنید. اغلب کسانی که از محتوای هوش مصنوعی برای سایت خود استفاده می‌کنند با چالش تغییر عنوان مواجه می‌شوند. برخی مواقع عنوان سایت آن ها بهم ریخته و یا به صورت کد نمایش داده می‌شود که این موضوع به دلیل محتوای آن ها است.

در حال حاضر استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و یا برچسب گذاری اشتباه گوگل را دچار اشتباه می‌کند. همین موضوع نیز آسیب بسیار جدی به سایت وارد خواهد کرد. به همین دلیل است که سئوکاران حرفه‌ای تاکید دارند که محتوای یونیک به نحوی نگارش شود که با عنوان همخوانی کامل داشته باشد. دقت کنید که لینک سازی صفحات نیز از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. برخی مواقع شما عنوان یک صفحه را تغییر میدهد اما لینک سازی که انجام میدهید اصلاح نمی‌شود. زمانی که گوگل دسترسی مناسبی به صفحه هدف شما ندارد در تصمیم گیری دچار اشتباه می‌شود و عنوان صفحه را به دسترسی نمایش نمیدهد.

نرخ خزش پایین صفحه

برخی مواقع سئو کار مشکل اصلی صفحه خود را پیدا می‌کنید و آن را نیز اصلاح می‌نمایید، اما گوگل هنوز عنوان صفحه را به درستی نمایش نمیدهد. معمولا سایت‌هایی که نرخ خزش پایینی دارند حتی بعد از تغییر نیز باید مدت زمانی منتظر بمانند تا گوگل صفحه آن ها را بررسی کنید و عنوان صفحه را اصلاح نماید. چرا که اطلاعات cache google هنوز تغییر نکرده است و عنوان قبلی ثبت شده است. برخی مواقع شما با یک دستگاه جدید که صفحه مورد نظر خود را جستجو می‌کنید و مشاهده می‌کنید که مشکل حل شده است. برای افزایش نرخ خزش پیشنهاد می‌کنیم که از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده کنید. چرا که چندین پست آموزشی در مورد بهینه سازی نرخ خزش وجود دارد که می‌تواند برای شما جذاب و کاربردی باشد.

نرخ خزش پایین صفحه

تکرار کلمات کلیدی

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که از URL انگلیسی به صورت کوتاه استفاده کنید. گاها افراد برای کلمات کلیدی لانگ تیل نیز از همین تکنیک استفاده می‌کنند و کلمات تکراری را ثبت می‌کنند. فارغ از اینکه صفحه ممکن است دچار خطای کنیبال شود، بهتر است که کلمات کلیدی و آدرس صفحات خود را از طریق سایت مپ بررسی کنید. البته تکرار کلمات کلیدی همیشه در آدرس صفحات چالش ایجاد نمی‌کند، برخی مواقع کیبورد استاف بیش از اندازه باعث می‌شود که گوگل نسبت به کلمات کلیدی شما حساس شود و عنوان آن را اشتباه تشخیص دهد. برخی مواقع در سرچ کنسول سایت خود به دلیل کیبورد استاف کردن عنوان تکراری مشاهده خواهید کرد که بسیار مهم و قابل بررسی خواهد بود. بی توجهی به همین نکات به ظاهر ساده موجب خواهد شد که نرخ ایندکس نیز به صورت قابل توجه کاهش پیدا کند.

متمایز نکردن هدینگ 1

زمانی که در مورد پاسخ سوال “چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند” تحقیق میکردیم به یک نکته بسیار جالب دست پیدا کردیم و آن هم یکسان بودن انواع هدینگ در یک صفحه می‌‌باشد. برخی از سایت‌های فروشگاهی که از جدول قیمت استفاده می‌کردند در نمایش عنوان صفحه خود به مشکل خورده بودند. وبمستران پیشنهادات متفاوتی برای آن ها ثبت کرده بودند که یکی از مهمترین آن ها تغییر فونت، رنگ و اندازه H1 بود. شاید از نظر شما عجیب به نظر برسد، اما بعد از اعمال چنین تغییراتی مشکل آن ها حل شده بود و گوگل درک بسیار بهتری نسبت به متن آن ها پیدا کرده بود.

زمانی که در متن خود تعداد بسیار زیادی هدینگ دارید و از طرفی تعداد کلمات مقاله شما نیز بسیار زیاد است، باید عنوان اصلی خود را متمایز نمایید. دقت کنید که این موضوع ارتباطی به تگ تایتل ندارد. به همین دلیل است که فرمت محتوایی که در عنوان یک صفحه قرار می‌گیرد معمولا متفاوت از دیگ بخش‌ها می‌‌باشد. برای گوگل بسیار مهم است که قسمت عنوان به صورت مجزا نمایش داده شود.

لینک سازی خارجی اشتباه و استفاده از انکر تکست نامناسب

همانطور که می‌دانید افراد بسیار زیادی برای کسب رتبه از رپورتاژ استفاده می‌کنند. اگر صفحاتی که در رپورتاژ خود لینک می‌کنید به درستی نامگذاری نشود گوگل را گیج می‌کند. این موضوع می‌تواند در نمایش عنوان و همچنین کسب رتبه صفحه هدف تاثیر قابل توجهی داشته باشد. اگر در انکر تکستی که در یک سایت ثبت می‌کنید با محتوای صفحه نیز ارتباطی نداشته باشد، عنوان آن برای گوگل نامفهوم خواهد بود. در این صورت نمایش عنوان با چالش مواجه خواهد شد. برای اینکه بتوانید رپورتاژ آگهی خود را به درستی ثبت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از پست آموزشی  « آموزش رپورتاژ آگهی صفر تا صد » دیدن کنید.

دقت کنید کسانی که از محتوای UGC نیز برای صفحات خود استفاده می‌کنند باید به عنوان صفحه خود دقت کنند. برخی مواقع افراد نظرات مناسبی ثبت نمی‌کنند و همین موضوع باعث اشتباه گوگل می‌شود. گروهی دیگر از افراد برای اینکه آگاهی از برند سایت خود را افزایش دهند در سایت‌های گفتگو محور اقدام به معرفی صفحات سایتشان می‌کنند. ارتباط بین صفحه سایت شما و همچنین پرسش سایت تاپیک محور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال اگر در یک سایت گفتگوی مادران به تبلیغ کسب و کار خود بپردازید و ارتباطی بین تاپیک گفتگو و همچین محتوای صفحه شما وجود نداشته باشد، گوگل امتیازی منفی برای شما در نظر خواهد گرفت.

سخن پایانی

در این پست آموزشی چندین چند پاسخ برای سوال “چرا عنوان سئو در نتایج تغییر می‌کند” مطرح کردیم. اگر تمامی این موارد را انجام دادید و هنوز عنوان صفحات شما اشتباه نمایش داده می‌شود، باید سایت به لحاظ فنی مورد بررسی قرار گیرد. برخی مواقع قالب سایت به لحاظ فنی ایراد دارد و نیاز است که یک متخصص سئو با تجربه آن را به لحاظ ساختاری تحلیل کند. در صورتی که در انتخاب کلمات کلیدی دقت کنید و همچنین آدرس URL صفحات خود را نیز به درستی انتخاب کنید، احتمال اشتباه گوگل بسیار کم می‌‌باشد.

البته که متخصصین حوزه کانتنت و سئو اعتقاد دارند که کیفیت محتوا در نمایش عنوان صفحات بسیار حائز اهمیت است. اگر بخواهید از محتوای ضعیف در سایت خود استفاده کنید و عنوان جذاب برای آن ثبت کنید، گوگل با شما برخورد خواهد کرد. چرا که گوگل نسبت به محتوای با ارزش بسیار حساس است و به دقت آن را بررسی می‌کند و در صورت استفاده از محتوای هوش مصنوعی بی ارزش ورودی صفحه را به صفر میرساند. اگر در یک حوزه به صورت تخصصی و نیچ کار می‌کنید حتما به شباهت کلمات کلیدی و همچنین کنیبال شدن صفحات دقت کنید. برخی مواقع محتوای صفحات شما نزدیک به هم است و گوگل برای اینکه بتواند تمایز ایجاد کند، عنوان آن را تغییر میدهد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *