هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش افزایش خلاقیت

آموزش افزایش خلاقیت + بررسی 14 تکنیک مهم

دسته بندی : کسب و کار
1401/03/25

امروز در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم تا راجب به نکته مهم و کاربردی ای که این روز ها بسیار ترند شده است صحبت کنیم. این واژه چیزی نیست جز خلاقیت! بارها و بارها در شبکه های اجتماعی و زندگی روزمره داریم با جمله خلاقیت داشته باش سر و کله می زنیم. سوالی که پیش می آید این است خلاقیت آیا وراثتی است یا اکتسابی ؟ اصلا معنا و مفهوم خلاقیت یعنی چه و به درد چه کاری در زندگی می خورد؟ می دانیم که در زندگی روزمره دیگر نمی توان طبق قوانی و قاعده ای که همه پیش می روند پیش رفت و بای اینکه پیشرفت چشمگیری داشته باشید و متمایز از سایر افراد جتمعه واقع شوید در واقع به خلاقیت نیاز دارید. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیح کاربردی و مفصل درباره ی آموزش افزایش خلاقیت بپردازیم. میتوانید برای حمایت از برتر آموز ، پست های ما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • خلاقیت چیست؟
  • آموزش افزایش خلاقیت

خلاقیت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ توضیحات اضافه تری برویم قصد دارم تا معنا و مفهوم خلاقیت را بیان کنم تا تمامی افراد به خوبی متوجه بشوند که در ادامه قرار است روی پرورش چه موضوعی کار کنیم.

Creativity یا خلاقیت یک مهارت است که به شما در ابداع و ایجاد یک راه حل نو آورانه کمک می کند. در واقع اگر یک موضوعی از یک روش حل بشود شما می توانید با خلاقیت و ابداع درباره ی آن یک راحل دیگری که بهتر و آسان تر است برای این موضوع در نظر بگیرید. خلاقیت در برخی از افراد وراثتی و در برخی دیگر از افراد اکتسابی است که با برخی از روش ها و گذارندن یک سری از دوره های می توانند خلاقیت خود را پرورش بدهند. راه های افزایش خلاقیت عموما روش هایی هستند که تفکر خلاق و ایده پردازی را به شما آموزش می دهند که با آموزش این موارد توانایی حل مسئله را فرا می گیرید و می توانید به خوبی در مسائل عمل نمایید. معمولا روش های داشتن خلاقیت ار ابتدای ورود به دبستان ها به کودکان به روش های مختلف آموزش داده می شود.

پیشنهاد می شود مقاله اصول و فنون مذاکره را مطالعه نمایید.

آموزش افزایش خلاقیت

در ادامه این بخش می خواهیم بررسی نماییم که چگونه می توانیم خلاقیت را در خود پرورش بدهیم تا از آن در مسیر زندگی و کار خود استفاده نماییم.

1. اعتماد به نفس را در خود تقویت نمایید!

یکی از موارد مهمی که قبل از پرورش خلاقیت باید روی خودتان تمرین کنید ، افزایش اعتماد به نفس است. در واقع اگر به خود اعتماد نداشته باشید و نتوانید از حق خود در جمع دفاع کنید قطعا نمی توانید در زمینه پرورش خلاقیت به خوبی عمل کنید. شما زمانی که روی خلاقیت خود کار می کنید باید بتوانید همواره روی موضوعات کاربردی خود ایده های خلاق بدهید و حتی ممکن است این ایده های شما خام باشد و افراد به شما واکنش نشان دهند که اگر کمبود اعتماد به نفس داشته باشید قطعا نمی توانید در ادامه مسیر پرورش خلاقیت قدم بردارید. باید به این باور برسید که می توانید ایده های نابی را ارائه بدهید و اگر ایده های شما خوب نباشد ایرادی ندارد زیرا زمینه ساز پرورش ایده های بهتری خواهد شد.

2. افزایش خلاقیت نیازمند زمان است.

این که شما بنشینید و در برخی از تایم ها به صورت نا منظم به خلاقیت فکر کنید قطعا نمی توانید این را در درون خود پرورش بدهید زیرا لازمه به دست آوردن هر استعدادی گذاشتن وقت و زمان برای آن است. شما می بایست برای پرورش خلاقیت خود زمان بگذارید و به صورت مستمر بر این فعالیت زمان بگذارید. مانند زمانی که میخواهید رانندگی را بیاموزید ، در تایم های مختلفی زمان گذاشته و تمرین می کنید که خلاقیت هم نیازمند همین امر است.

افزایش خلاقیت

3. برای پرورش خلاقیت به دنبال الهام باشید!

برای اینکه بتوانید خلاقیت را در خود خود پرورش بدهید باید بتوانید برای خود به دنبال یک فضا و ایده الهام بخش باشید تا بتوانید از آن ایده به پرورش خلاقیت برسید. در واقع خلاقیت به یکباره به وجود نمی آید و شما باید زمینه های به وجود آمدن خلاقیت را در خود فراهم نمایید. هر شخصی با توجه به موضوع فعالیت خود از مورد خاصی الهام می گیرد ، برای مثال می توانید موسیقی گوش بدهید ، از موزه ها بازدید کنید ، به تاتر بروید ، به طبیعت سفر کنید و…… انواع و اقسام روش های مختلف.

4. ریسک پذیر باشید!

یکی از مواردی که باید حتما در خودتان تقویت نمایید این است که ریسک پذیر باشید. حالا ریسک پذیری چه ربطی به افزایش خلاقیت دارد؟ شما وقتی در مسیر اقزایش خلاقیت قرار می گیرید ممکن است یک سری ایده های نو به ذهن شما برسد که انجام دادن ها ریسکی باشد ، یعنی ممکن است خوب از آب در نیاید و یا حتی موجب یک  مشکل شود برای همین حتما باید در خود روحیه ریسک پذیر داشته باشد تا بتواند از این شرایط به خوبی عبور کنید و از ادامه مسیر خود منصرف نشوید.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش مدیریت وظایف روزانه را مطالعه نمایید.

5.برای خود چالش ایجاد کنید!

بله درست شنیده اید ، برای خود چالش ایجاد کنید. فکر نکنید که حتما همیشه در مسیر صاف و بدون مشکلی حرکت خواهید کرد. گاهی جاده زندگی شما را به سمت مسیر های پر پیچ و خم هدایت می کند که اگر چالش پذیر نباشید نمی توانید از این مسیر به خوبی عبور کنید. پس در مسیر افزایش خلاقیت برای خود چالش ایجاد کنید. سعی کنید که چیز های جدیدی را تجربه کرده و کارهایی که تا به حال انجام نداده اید انجام بدهید. در این مسیر جدید از ایده های جدید کمک بگیرید و در صورت لزوم درباره ی آن مطالعه داشته باشید تا بتوانید ایده های خوبی را داشته باشید. شاید چالش اول و یا دومی برای شما سخت باشد اما با تجربه هایی که به دست آورده اید می توانید از پس تمامی چالش ها به خوبی عبور نمایید. این نکته را به خاطر داشته باشید که با انجام کارهای تکراری نمی توانید جایگاه واقعی خود را پیدا نمایید و افرادی موفق هستند که مداوم خود را به چالش می کشند.

6.تمرینات ورزشی از جمله یوگا داشته باشید!

شما با پرورش ذهن خود نیاز دارید که گاهی اوقات به استراحت بپردازید و در عین استراحت تمرکز خود را بالا ببرید. ورزش ابزاری است که این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد. از جمله بهترین این ورزش ها می توان به یوگا اشاره کرد. یوگا با تمرکزی که برای ذهن انسان ایجاد می کند یک راه عالی برای تقویت مهارت انجام کارهای خلاقانه به‌وسیله‌ ی پاک کردن تضادها از ذهن است. تضاد های فکری و ناهماهنگی‌ ها به‌وسیله‌ ی این ورزش تبدیل به تمرکز و هماهنگی می‌ شوند. حال اگر یوگا بلد نیستید می توانید سایر ورزش ها را انجام بدهید. هدف از این کار ایجاد تمرکز و آماده سازی ذهن شما برای پذیرش چالش های جدید می باشد.

7. آموزش افزایش خلاقیت با راهکار گلوله برفی  (Snowball Technique)

Snowball Technique یا گلوله برفی یکی از راه های افزایش خلاقیت است که ممکن است درباره ی آن شنیده باشید. ممکن است هنگام تمرکز بر روی پروژه ای یک ایده عالی به ذهن شما برسد که برای آن پروژه مناسب نباشد. در این صورت تنها کافیست ایده خود را یادداشت کرده و در پروژه های کاری بعدی آن را استفاده نمایید ، در این حالت شما از تکنیک گلوله برفی بهره گرفته اید.

8.آموزش افزایش خلاقیت با ترفند شش کلاه

یکی از روش های خوب برای افزایش خلاقیت تکنیک شش کلاه می باشد. شش کلاه یعنی بررسی یک مشکل از شش جانب. با استفاده از این تکنیک می توانید ایده های خلاقانه بیشتری را تولید نمایید. این شش کلاه به صورت زیر بیان می شوند:

کلاه سیاه: از زاویه‌ای منفی استفاده کنید. کدام‌ یک از موارد در راه‌‌ حل ارائه‌ شده جواب نخواهند داد؟
کلاه آبی: با دید باز فکر کنید. بهترین راه‌ حل کلی و همه‌ جانبه چیست؟
کلاه سبز: خلاقانه فکر کنید. برخی ایده‌ های جایگزین کدامند؟
کلاه قرمز: به وضعیت ، احساسی نگاه کنید. احساساتتان به شما چه می‌گویند؟
کلاه سفید: واقع‌ بینانه به شرایط نگاه کنید. حقایق کدامند؟
کلاه زرد: از زاویه‌ای مثبت استفاده کنید. کدام‌ یک از موارد در راه‌‌ حل ارائه‌ شده جواب خواهند داد؟

در پاسخ به هر کدام از موارد بالا می توانید به خوبی عمل نمایید و ایده های خلاقانه زیادی را به دست آورید.

پیشنهاد می شود مقاله راهنمای انتخاب اسم برند را مطالعه نمایید.

9.ار فلو چارت ها استفاده نمایید! (Flow Charts)

یکی از روش هایی که برنامه نویس ها در کد های خود استفاده می کنند فلوچارت ها هستند. شما از Flow Charts ها هم می توانید در مسیر خلاقیت خود استفاده نمایید. به این صورت که یک مسیر کلی از ابتدای مسیر و تا انتهای مسیر پروژه ای خود رسم نمایید تا با دانستن چالش های کل مسیر بتوانید ایده های خلاقانه داشته باشید.

10.راه حل های متفاوت را در نظر بگیرید!

گاهی اوقات ممکن است یک پروژه با یک راه حل به نتیجه برسد اما برای آن راه حل های مختلف در نظر بگیرید و تمامی راه حل ها را بسنجید سپس از بهترین راه ممکن به حل مسئله اقدام نمایید. این مورد باعث می شود که در ایده پردازی خلاقانه تر عمل کنید و تمامی جوانب یک مسیر را بسنجید سپس بهترین آن را انتخاب نمایید.

11.از شکست نترسید!

متاسفانه در طول زندگی افراد زیادی را مشاهده می کنیک که متاسفانه به خاطر ترس از شکست و استرسی که می گیرند اصلا کاری را شروع نمی کنند. این گونه افراد همان در ابتدای مسیر انصراف می دهند. در آموزش افزایش خلاقیت متاسفانه ما شاهد چنین موضوعی هستیم بنابراین توصیه می شود که ترس از شکست را کنار بگذارید. درست ایت که پیروزی برای افراد شیرین است و ذات انسان میل به برنده شدن وموفقیت دارد اما این نکته را در نظر بگیرید که شما می توانید از هر شکست خود یک تجربه کسب کنید که در نهایت بتوانید در پروژه های بعدی با قدرت عمل نمایید. پس نه تنها در آموزش افزایش خلاقیت بلکه در طول زندگی در ابتدای شروع هر کاری هیچگاه از شکست خوردن نترسید.

12.در پرورش خلاقیت افکار منفی را از خود دور کنید!

متاسفانه برخی از افراد هستند که در طول مسیر همش راجب به ویژگی های منفی و اتفاقات منفی فکر می کنند و همین طرز فکر مانند یک سرعت گیر برای آنها عمل می کند و تنها انرژی آنها را می گیرد. سعی کنید در طول پروژه ی خود با نام و یاد خدا به ویژگی های مثبت فکر نمایید و از تمام افراد و برنامه هایی که به شما انرژی منفی می دهند دور نمایید. این انرژی و افکار منفی نه تنها روی پروژه بلکه روی زندگی شخصی شما هم تاثیر می گذارد و متاسفانه آرامش را از شما سلب می کند، برای همین سعی کنید که از افکار منفی دوری نمایید.

13.خواب کافی داشته باشد!

بله درست خوانده اید ، خواب کافی یکی از عوامل آموزش افزایش خلاقیت است. زیرا اگر شما ذهن خسته ای را داشته باشید نمی توانید به ایده پردازی برسید. برای این که از چالش های این معضل عبور کنید باید خواب کافی داشته باشید تا ذهن آمادگی لازم برای پردازش و ایده دادن را داشته باشد.

پیشنهاد می شود مقاله لیست مهارت های شغلی را مطالعه نمایید.

خلاقیت

خلاقیت

14.نقشه ی ذهنی ترسیم نمایید!

نقشه‌ ی ذهنی یک روش عالی برای ارتباط دادن ایده ها و پاسخ دهی به سوالات احتمالی در آینده است. نحوه‌ی کار کردن با نقشه ذهنی به ‌این ‌صورت است که موضوع پروژه اصلی را به‌ عنوان موضوع مرکزی در نقشه‌ ی ذهنی ترسیم می کنیم. سپس ، اصطلاحات ، ویيگی ها و ایده‌های مربوط ‌به آن را در اطرافش نوشته و با خطوط به آن متصل می کنیم. هر یک از ایده‌ های ثبت‌ شده به‌عنوان کلمه‌ های مرکزی بعدی قابلیت اتصال به یک مجموعه ایده و اصطلاح را دارند که ادامه این روند موجب یک طوفان مغزی کتبی می‌ شود. نقشه حاصل به علت شباهت به شاخه‌ های درخت، با نام درخت ایده نیز شناخته ‌می‌ شود.

سخن آخر:

سعی کرده ایم که به طور کامل درباره ی آموزش افزایش خلاقیت صحبت نماییم و راهکار های کاربردی را به شما ایده بدهیم. اما مهم ترین نکته ای که می خواهیم به شما گوشزد نماییم این است که ترس را از خود دور نمایید و تنها به هدف نهایی خود فکر نمایید. شما با در نظر گرفتن هدف خود میتوانید ایده های نابی را ارائه بدهید و آن را عملی نمایید. اگر در زمینه آموزش افزایش خلاقیت تجربه ای و یا راهکاری آزمایش شده دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *