هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ | کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

1401/02/01

رسانه‌های اجتماعی به بخش مهمی از زندگی نسل‌های اخیر تبدیل شده‌اند که از این پلت‌فرم‌ها برای دنبال کردن آخرین روندها و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با دوستان و غریبه‌ها استفاده می‌کنند. محبوبیت روزافزون رسانه‌های اجتماعی منجر به شکل‌های جایگزین تبلیغات مانند بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ شده است. در این مقاله مروری بر این شکل موثر و مدرن بازاریابی ارائه می کنیم و نحوه استفاده از استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ را توضیح می دهیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی است که از اینفلوئنسرها برای ذکر و تایید برندها و محصولات استفاده می کند. اینفلوئنسرها تولیدکنندگان محتوا هستند که در حوزه های مربوطه خود متخصص هستند و توانسته اند دنبال کنندگان آنلاین زیادی ایجاد کنند. این واقعیت که اینفلوئنسرها برندهای خود را حول محورهای خاص مانند مد، سلامت، سفر یا آخرین فناوری می‌سازند، به این معنی است که پیروانی را جذب می‌کنند که علایق مشترکی دارند. به این ترتیب، اینفلوئنسرها با مخاطبان هدف آماده ای می آیند که برندها می توانند از آنها به نفع خود استفاده کنند.

در این شکل از بازاریابی، شرکت‌ها به اینفلوئنسرهایی نزدیک می‌شوند که بر حوزه‌های تخصصی مرتبط تمرکز می‌کنند تا برندهای خود را در کانال‌های مختلف تأیید کنند. به عنوان مثال، یک برند ممکن است از یک اینفلوئنسر مد بخواهد که لباس هایش را بپوشد و عکس ها یا ویدیوها را در فید رسانه های اجتماعی خود پست کند. از آنجایی که مخاطبان هدف به اینفلوئنسر اعتماد دارند، ممکن است تمایل بیشتری به خرید لباس داشته باشند. بنابراین، اینفلوئنسر مارکتینگ به دلیل ارتباط اینفلوئنسرها با پیروان خود مؤثر است.

اینفلوئنسر مارکتینگ فقط به این معنا نیست که فردی را با مخاطب پیدا کنید و به او پول بدهید یا در معرض دید قرار دهید تا بتواند چیزهای خوبی در مورد شما بگوید. این چیزی است که افراد مشهور ویروسی برای آن هستند. اینفلوئنسرها افرادی هستند که زمانی را صرف ساختن برند خود و پرورش مخاطبان خود کرده اند. آنها به طور طبیعی از اعتبار خود و افرادی که به آنها اعتماد دارند محافظت خواهند کرد. آنها افرادی هستند که حوصله و تمرکز لازم برای موفقیت در رسانه های اجتماعی را دارند، یک دنبال کننده ارگانیک در یک زمان – افرادی مانند این علاقه ای به انجام اینفلوئنسر مارکتینگ صرفا برای پول ندارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ نیز در مورد نتایج سریع نیست. این همان رویکرد آهسته و پیوسته مانند رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا است، که در آن کمپین شما فروش مستقیم کالاهای شما نیست. در عوض، این در مورد نشان دادن اقتدار، اعتبار و رهبری فکری شما در صنعت شما است. این به معنای مترادف شدن با هر چیزی است که ارائه می‌دهید، مانند زمانی که مردم می‌گویند به جای اینکه یک سند را کپی کنند، به زیراکس می‌روند، یا به جای جاروبرقی، آن را روی زمین هوور می‌کنند.

با بازاریابی رسانه های اجتماعی، این یک بازی کند برای به دست آوردن آن دسته از دنبال کنندگانی است که قرار است وفادار و درگیر باشند. بنابراین وسوسه انگیز است که فکر کنیم پیوستن به نیروها با یک اینفلوئنسر راهی آسان برای ورود به قلب و ذهن پیروان او خواهد بود – هرچند به این سادگی هم نیست. زیرا برای متحد شدن با اینفلوئنسرها، باید اعتماد و احترام آنها را جلب کنید. اما چگونه؟

تعریفمنبع
اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی شخصی است که از طریق تولید محتوای آنلاین خود، دنبال کنندگان وفاداری ایجاد کرده است.بیگ کامرس
اینفلوئنسر یک کاربر رسانه اجتماعی است که می تواند از چند صد تا چند میلیون دنبال کننده داشته باشد. آنها مکالمه و تعامل را حول یک موضوع خاص، بحث، یا زمینه خاص هدایت می کنند. اینفلوئنسرها انگشتان خود را روی نبض دیجیتال یا مخاطبان بسیار درگیر و وفادار دارند.CPC Strategy
اینفلوئنسر فردی است که تأثیری بالاتر از حد متوسط ​​روی یک فرآیند خاص دارد. اینفلوئنسرها افراد عادی هستند که با نقش‌های کلیدی رسانه‌ها، گروه‌های مصرف‌کننده، انجمن‌های صنعتی یا قبایل جامعه مرتبط هستند. اینفلوئنسرها ممکن است از شرکت شما آگاه باشند یا ندانند، اما نشان دهنده کنترل بخشی از مخاطبان هستند که برای تجارت شما مهم استاینفلوئنسر آنالیز
اینفلوئنسر فردی است که به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطه با مخاطبانش، قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دیگران را دارد. همچنین، فردی که در یک جایگاه خاص طرفدارانی دارد که فعالانه با آن درگیر هستند. اندازه موارد زیر به اندازه طاقچه بستگی دارد.اینفلوئنسر مارکتینگ هاب
اینفلوئنسرها افرادی هستند که به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطه (واقعی یا درک شده) دیگران، قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دیگران را دارند. در هزینه های مصرف کننده، اعضای یک گروه همتا یا گروه مرجع به عنوان تأثیرگذار عمل می کنند. در خرید تجاری (سازمانی)، کارمندان داخلی (مهندسان، مدیران، خریداران) یا مشاوران خارجی به عنوان تأثیرگذار عمل می کنند.BusinessDictionary.com

انواع اینفلوئنسرها

قبل از انتخاب یک اینفلوئنسر برای شرکت خود، باید انواع مختلف اینفلوئنسرها را بشناسید. اندازه و نوع مخاطبی که می‌خواهید هدف قرار دهید، نوع رابطه‌ای که می‌خواهید با مخاطبان خود داشته باشید، کانال‌هایی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید و بودجه شما چند مورد از ملاحظات مربوط به انتخاب اینفلوئنسر مناسب هستند. در اینجا انواع اینفلوئنسرهایی وجود دارد که می توانید با آنها همکاری کنید:

  • میکرو اینفلوئنسر: میکرو اینفلوئنسرها دنبال کننده های کمتری (از هزاران تا ده ها هزار نفر) دارند، به این معنی که آنها با فالوورهای خود بسیار بیشتر از اینفلوئنسرهای با مخاطبان بزرگتر در ارتباط هستند. اگر می‌خواهید ارتباط نزدیکی با مخاطبان هدف خود ایجاد کنید، یک میکرو اینفلوئنسر انتخاب خوبی است، زیرا وقتی نوبت به بازخورد یا سؤال در مورد محصول شما می‌رسد، مستقیماً با دنبال‌کنندگان درگیر می‌شود. این اینفلوئنسرها تمایل دارند در کانال‌های مختلف از جمله رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها حضور داشته باشند که گزینه‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • اینفلوئنسر سلبریتی: همانطور که از نامش پیداست، این اینفلوئنسرها افراد مشهوری هستند، به این معنی که تعداد فالوورهای زیادی دارند که ممکن است به میلیون ها نفر برسد. به دلیل حجم زیاد مخاطبان افراد مشهور، این احتمال وجود دارد که همه آنها با توصیف مخاطب هدف شما مطابقت نداشته باشند. با این حال، یک سلبریتی دارای اقتدار زیادی است و مطمئناً با فالوورهای زیاد خود از برند شما آگاهی ایجاد می کند. اینفلوئنسرهای مشهور همچنین تمایل دارند در رسانه های مختلف از جمله تلویزیون، تبلیغات، رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها حضور داشته باشند.

  • اینفلوئنسر وبلاگ: اینفلوئنسر وبلاگ، وبلاگ نویسی است که تعداد فالوورهای زیادی دارد که گاهی به میلیون ها نفر می رسد. با این حال، اینفلوئنسرهای وبلاگ تمایل دارند بر روی جایگاه های خاص تمرکز کنند، بنابراین شما در اینجا این فرصت را دارید که به مخاطبان هدف زیادی دست پیدا کنید. به عنوان مثال، یک وبلاگ نویس خانگی ممکن است برای یک شرکت رنگ مناسب باشد، زیرا آنها احتمالاً مخاطبان زیادی دارند که همچنین علاقه مند به خرید محصولات برای بازسازی خانه خود هستند.

  • اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی: مانند اینفلوئنسرهای وبلاگ، اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی با مخاطبانی از هزاران تا میلیون ها نفر می آیند. همانطور که از نام آن پیداست، این تأثیرگذاران به طور انحصاری در پلتفرم های رسانه های اجتماعی پست می گذارند.

  • رهبر عقیده کلیدی: رهبران نظرات کلیدی در یک موضوع تخصصی در یک زمینه تخصصی متخصص هستند. به این معنی که به جای نوشتن فقط در مورد سلامتی، یک رهبر نظر کلیدی ممکن است روی یک بیماری نادر یا یک رژیم غذایی جدید تمرکز کند. این متخصصان تمایل دارند در چندین کانال حضور داشته باشند و تعداد دنبال کنندگان آنها نیز می تواند به میلیون ها نفر برسد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار ایجاد کنیم

توسعه یک استراتژی بازاریابی تاثیرگذار نیازمند برنامه ریزی و تحقیق دقیق است. در اینجا چند نکته در مورد نحوه شروع یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار وجود دارد:

  1. اهداف خود را تعیین کنید.

  2. مخاطب هدف خود را مشخص کنید.

  3. در مورد بودجه تصمیم بگیرید.

  4. یک تأثیرگذار انتخاب کنید.

1. اهداف خود را تعیین کنید

اولین گام برای ایجاد یک استراتژی موفق شامل تعریف آنچه می خواهید با کمپین به دست آورید است. این نوع تأثیرگذار انتخابی شما را تعیین می‌کند و معیارهایی را که برای شکل‌دهی به کمپین و اندازه‌گیری موفقیت نهایی آن نیاز دارید، ارائه می‌کند. به عنوان مثال، کمپینی که بر افزایش آگاهی از برند یا فروش متمرکز است، با کمپینی که در آن وفاداری مشتری را هدف قرار می دهید یا می خواهید برای ایجاد سرنخ های بیشتر در آن فعالیت کنید، متفاوت است.

2. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

درک مخاطبان هدف شما یک نکته کلیدی در هر استراتژی بازاریابی است که مانند اهداف شما، تمام جنبه های دیگر کمپین شما را تعیین می کند. قبل از اینکه به برنامه ریزی خود ادامه دهید، مدتی را صرف تعریف واضح مخاطبان خود کنید.

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای تعریف بازار هدف خود بردارید. به عنوان مثال، می توانید به پایگاه مشتری فعلی خود نگاه کنید تا متوجه شوید که چه نوع فردی به سمت محصول شما جذب می شود، و همچنین می توانید بررسی کنید که مشتریان رقیب شما چه کسانی هستند. همچنین، در نظر بگیرید که کدام جمعیت ممکن است بیشترین نیاز را برای سرمایه گذاری روی محصول شما داشته باشد. این شامل در نظر گرفتن عواملی مانند سن، مکان، درآمد، تحصیلات، وضعیت رابطه و جنسیت است. علاوه بر این، به این فکر کنید که فردی که ممکن است به سمت محصول شما کشیده شود، چه نوع شخصیت، سبک زندگی و ارزش هایی خواهد داشت.

3. در مورد بودجه تصمیم بگیرید

بودجه شما یکی دیگر از عوامل تعیین کننده برای تصمیم گیری در مورد استراتژی بازاریابی تأثیرگذار شما است. به عنوان مثال، استفاده از اینفلوئنسر مشهور احتمالاً بسیار بیشتر از اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی با تنها چند هزار دنبال کننده هزینه خواهد داشت. به همین دلیل مهم است که ابتدا اهداف خود را تعریف کنید. اگر هدف شما ایجاد وفاداری و ایجاد رابطه نزدیک با گروه خاصی از افراد است، احتمالاً نیازی به تعامل با یک تأثیرگذار مشهور ندارید.

عامل دیگری که بر بودجه شما تأثیر می گذارد این است که چگونه قصد دارید برند خود را تبلیغ کنید. در اینجا چند نمونه هستند:

  • هدایا: این استراتژی شامل ارائه محصولات به صورت رایگان به اینفلوئنسرها است تا بتوانند آنها را برای شما بررسی و تبلیغ کنند.

  • پست مهمان: پست مهمان زمانی است که یک اینفلوئنسر به شما اجازه می دهد محتوای خود را در پلتفرم خود مشارکت دهید.

  • اشاره‌های رسانه‌های اجتماعی: این یک استراتژی است که در آن به یک اینفلوئنسر پول می‌دهید تا برند شما را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کند و نام آن را ذکر کند.

  • کدهای تخفیف: شما همچنین می توانید اینفلوئنسرها را با کدهای تخفیف برای محصولات خود ارائه دهید که آنها می توانند برای تبلیغ برند شما در بین مخاطبان خود توزیع کنند.

  • وابسته ها: با این استراتژی، اینفلوئنسرها از هر فروش که انجام می دهند، درصد مشخصی کسب می کنند.

  • مسابقات و هدایا: شما می توانید با ارائه مسابقات و هدایایی که اینفلوئنسرها با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند، نسبت به برند خود آگاهی ایجاد کنید.

  • تصاحب اینفلوئنسر: با استفاده از این استراتژی، دسترسی اینفلوئنسر به حساب های رسانه های اجتماعی خود را برای مدت زمان مشخصی فراهم می کنید.

همانطور که می بینید، این استراتژی های مختلف به بودجه های متفاوتی نیاز دارند. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها سعی می‌کنند صرفاً الهام‌بخش اینفلوئنسرها باشند تا بتوانند به‌جای پرداخت هزینه برای خدمات خود، برند خود را تبلیغ کنند.

4. یک اینفلوئنسر انتخاب کنید

هنگامی که بدانید می خواهید با کمپین خود به چه چیزی برسید، مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و بودجه شما چقدر است، می توانید اینفلوئنسر خود را انتخاب کنید. ملاحظات اصلی شما باید جایگاه اینفلوئنسر، اندازه فالوورها، میزان هزینه آنها و کانال هایی باشد که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید.

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید اینفلوئنسر ایده آل خود را پیدا کنید. می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به دنبال اینفلوئنسرهایی بگردید که قبلاً درباره محصولات یا محصولات مشابه شما صحبت می‌کنند. برای آسان‌تر کردن این فرآیند، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای فهرست‌بندی استفاده کنید یا می‌توانید در پلتفرم‌های اجتماعی جستجوی هشتگ انجام دهید.

بهترین نحوه تماس با اینفلوئنسر به نوع اینفلوئنسر بستگی دارد. وقتی صحبت از میکرو اینفلوئنسرها می شود، احتمالاً اگر مستقیماً در صفحات اجتماعی آنها پیام دهید، پاسخی دریافت خواهید کرد. از سوی دیگر، اینفلوئنسرهایی که دنبال کنندگان زیادی دارند و تجربه همکاری با برند دارند، ممکن است برای این منظور اطلاعات تماس را در پروفایل خود فهرست کنند.

قالب تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ چه چیزی می تواند باشد؟

  • بررسی محصول در شبکه های اجتماعی
  • ویدئوی آنباکسینگ
  • قرار دادن محصول در محتوای خلاقانه (با یا بدون ذکر مستقیم از اینفلوئنسر)
  • به اشتراک گذاری کمپین های برند و معرفی محصولات جدید
  • به اشتراک گذاری یک کد کوپن منحصر به فرد به طوری که مخاطبان اینفلوئنسر بتوانند سود زیادی به دست آورند
  • مشارکت با اینفلوئنسر برای ایجاد یک محصول یا کمپین با برند مشترک
  • هدایا در پلتفرم های اینفلوئنسر
  • تبلیغ رویدادهایی که اینفلوئنسر یا برند شما در آن شرکت خواهند کرد
  • حمایت از اهداف تأثیرگذاران با اهدای محصولات به جمع آوری کنندگان کمک مالی و رویدادهای آنها
  • استفاده از اینفلوئنسرها برای ایجاد محتوایی مانند ویدیوها، پست های وبلاگ و تبلیغات رسانه های اجتماعی برای برند خود.

مشتریان شما در چه پلتفرمی هستند؟

در ارزیابی اینکه با کدام اینفلوئنسرها کار کنید، حتماً محل قرارگیری مخاطبانتان را نیز در نظر بگیرید. اگر مخاطبان شما عمدتاً در اینستاگرام یافت می شوند، پس این تأثیرگذاران نفوذ بیشتری نسبت به اینفلوئنسرهای موجود در سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی خواهند داشت. علاوه بر این، استفاده از داده‌های مشتری موجود می‌تواند به شما کمک کند تا جستجوی اینفلوئنسرها را به پلتفرم‌های اجتماعی که مخاطبان شما قبلاً استفاده می‌کنند محدود کنید.

اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام) و وبلاگ‌ها و همچنین سایر فضاهای دیجیتال قرار دارند. با این حال، قبل از شراکت با اینفلوئنسرها در یک پلتفرم خاص، مهم است که بدانید مخاطب ایده آل شما کجاست.

کلید یافتن اینفلوئنسرهایی که می توانند با موفقیت از برند شما حمایت کنند، یافتن اینفلوئنسرهایی است که در حال حاضر با برند شما درگیر هستند. با استفاده از برنامه‌ای مانند Carro، می‌توانید فهرست‌های مشتریان فعلی خود را برای یافتن تأثیرگذارانی که قبلاً با برند شما تماس داشته‌اند، بررسی کنید. این آشنایی به اینفلوئنسر اجازه می‌دهد تا به طور معتبر درباره برند شما پست بگذارد، زیرا از قبل محصول شما را دوست دارد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *