هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش های یادگیری بیلیارد

آموزش بیلیارد با چند حرکت ساده

دسته بندی : هنر
1400/05/13

برای آموزش بیلیارد می بایست کمی دقت را چاشنی کار خود کنید تا بتوانید به راحتی این هنر را فرا گیرید. بازی بیلیارد به دو دسته: بیلیارد کارام و پاکت تقسیم می شود. در نوع اول برخورد کیو بال به دیگر توپ های موجود در روی میز است و در مورد دوم هدف آن ضربه زدن به توپ های رنگی می باشد. اگر می خواهید درباره این بازی بیشتر بدانید و بیلیارد را با چند حرکت ساده اما تکنیکی بیاموزید، این مقاله از سایت برتر آموز را تا پایان دنبال کنید.

در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با تجهیزات و قوانین لازم جهت آموزش بیلیارد آشنا کنبم پس تمام توجه خود را بر روی مطالعه این مقاله متمرکز کنید.

آیا می دانستید برای بازی بیلیارد به چه لوازمی نیاز دارید؟ نگران نباشید چرا که سایت برتر آموز تصمیم دارد تا تمامی لوازم مورد نیاز جهت بازی بیلیارد را با نوع کارایی آن برایتان شرح دهد.

چگونه بیلیارد بازی کنیم

هر آنچه از قوانین بیلیارد باید بدانید

قدم اول برای بازی بیلیارد انتخاب یک میز مناسب و یک همبازی می باشد که با تمامی اصول بازی بیلیارد آشنایی کامل داشته باشد. در بازی بیلیارد کاروم باید دو نفر برای بازی آماده باشند. ناگفته نماند که با نفر سوم هم می توان این بازی را انجام داد اما استاندارد بازی دو نفر می باشد. اگر طی این سال ها شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام را دیده باشید، بسیاری از افراد هستند که به صورت چند نفری یا تنهایی اقدام به بیلیارد بازی کردن می کنند و خیلی از این افراد نیز هستند که با استفاده از آموزش اینستاگرام ، روش جذب مشتری را یادگرفته اند و از این طریق برای آموزش بازی بیلیارد مشتری جذب می کنند. نکته ای که وجود دارد این است که این افراد صرفا با قراردادن چند فیلم نیست که شما را برای اموزش سریع بیلیارد جذب می کنند. این افراد آموزش تولید محتوا رو به خوبی گذرانده اند و می دانند برای اثرگذاری بر مخاطی و جذب بهتر کاربر چه کاری انجام دهند.

همانطور که اشاره کردیم می بایست برای شروع بازی یک میز بیلیارد تهیه کنید. برای بهتر بازی کردن در بیلیارد باید به تمامی موارد زیر توجه کنید:

  • اگر با تمامی قوانین بیلیارد آشنا باشید بخوبی می توانید برنده باشید.
  • به قسمت کنار میز که اولین بازیکن استارت را از آنجا می زند را نوک ریل می گویند. قسمتی که شخصی که در مقابل نوک ریل قرار گرفته را فوت ریل و یا پای ریل نام دارد همچنین ریل های طولانی تر را ریل های جانبی می نامند.
  • به قسمت عقب میز که از آنجا ضربه وارد می شود را کیتچن یا همان آشپزخانه می گویند.
  • جالب است بدانید در بیشتر اوقات بازی بیلیارد بر روی میز های گرم اجرا می شود چرا که گرما و حرارت موجب می شود تا توپ ها به راحتی به حرکت درآیند.
  • میز بیلیارد سبز رنگ  است که دلیل آن این است که چشم انسان با رنگ سبز بیشتر سازگار است و نسبت به رنگ های دیگر دیرتر خسته می شود.
  • اگر شما به توپ بازیکن حریف ضربه ای وارد کنید، درواقع شانس خود را برای شروع دوباره بازی از دست داده اید.

تجهیزات بازی را فراهم آورید

هر فرد برای بازی بیلیارد احتیاج به یک چوب دارد. درواقع داشتن چوب در این بازی یکی از قوانین مهم محسوب می شود. چوب های بازی بیلیارد دارای یک کلاهک سفید رنگ می باشند و یک تنه بسیار پهن برخوردار هستند.

در این بازی شما نیاز به سه عدد توپ دارید که هریک تز این توپ ها دارای وظایفی هستند. این توپ ها شامل: یک توپ به نام نشانه سفید، یک توپ به همراه خال سیاه که STOP نام دارد و یک توپ دیگر که در اکثر مواقع به رنگ قرمز می باشد.

نکته: گاهی اوقات توپ های زرد رنگ می توانند جایگزین توپ های STOP شوند.

کسی که در قرعه کشی برنده می شود می تواند خودش توپ سفید و یا همانSTOP را برگزیند. سپس توپ هدف یا همان توپ قرمز در پایین تز از توپ STOP  قرار خواهد گرفت. توپ نشانه همیشه در بالای توپ STOP  قرار دارد.

بازیکنی که شروع کننده بازی است می بایست در فاصله 15 سانتی متری از چوب طرف مقابل خود بر روی خط آغاز بایستد و باز را شروع کند. هنگامی که توپ شما و توپ رقیب در یک راستا از در روی میز قرار بگیرند، ضربه زدن به توپ بسیار دشوار می باشد.

نکته: اگر شما برنده بازی شوید، تصمیم گیرنده بازی خواهید بود.

اندازه میز بیلیارد

میزهای بیلیارد معمولا یا چهار پایه و یا شش پایه دارند که بر روی آن با یک پارچه مخمل سبز رنگ پوشیده شده است. این میز از 6 کیسه برخوردار می باشد که 4 تا از آن کیسه ها در کناره میز و 2 تای دیگری در طرفین قرار دارند.

میز بیلیارد از تنوع بسیاری برخوردار است مانند میز 7 فوت، 8 فوت و 9 فوت. یکی از بهترین میزها برای انتخاب میز بیلیارد میز 8 فوت است اما به طور کلی هیچ اجباری در آن و هریک می توانند متناسب با سلیقه خود میز مورد نظر را تهیه کنند.

توپ

یکی دیگر از اجزای مهم در بازی بیلیارد توپ است. توپ های بیلیارد از ماده ای به نان رزین های پلی استری تولید شده است که هنگام وارد شدن ضربه از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

چوب

کاربرد چوب در بازی بیلیارد برای ضربه زدن به توپ می باشد. در بیشتر مواقع چوب بیلیارد از جنس چوب ساخته می شود اما امروزه مدل هایی آلومینیومی و فایبر گلاسی هم در بازار موجود می باشد که از قیمت های نسبتا کمتری برخوردار هستند.

مثلث

نام دیگر مثلث در بازی بیلیارد راک است که ترجیحا برای مرتب سازی توپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از مثلث توپ ها در کنار یکدیگر به صورت منظم در روی میز قرار می گیرند.

گچ

با استفاده از گچ می توان راحت تر بازی کرد چرا که توپ به چوب می چسبد و از اصطکاک لازم برخوردار می باشد.

نام حفره های موجود در بیلیارد چیست؟

در این قسمت از آموزش بیلیارد می خواهیم شما را با نام حفره های موجود در بازی بیلیارد آشنا کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم میز بیلیارد دارای 6 حفره می باشد که اسامی این حفره ها در تصویر زیر مشخص شده است.

بیلیارد حرفه ای

چگونگی گرفتن چوب بیلیارد در دست

خیلی از افراد هستند که فکر می کنند گرفتن چوب بیلیارد کار بسیار آسانی می باشد البته کار آسانی است اما با رعایت چند تکنیک:

برای گرفتن چوب بیلیارد در دست می بایست قسمت ضخیم چوب را با  دست غالب خود بگیرید و پشت دستتان را به سمت بالا حرکت دهید. برای درک بیشتر به تصویر زیر به دقت نگاه کنید. سپس انگشت اشاره و همچنین شصت دست دیگری را در انتهای چوب قرار دهید و تلاش کنید یک در حلقه دور آن درست کنید و لبه دست خود را بر روی میز بگذارید.

نخوه در دست گرفتن چوب بیلیارد

طریقه ایستادن در بازی بیلیارد

برای ایستادن کافیست پای غیر غالب را از پای غالب خود جلوتر بگذارید، به این نکته توجه کنید که فاصله دو پا از هم می بایست حدودا 60 سانت باشد. در مرحله بعد باید قسمت بالاتنه خود را نزدیک میز ببرید و کمی خم شوید تا به راحتی بتوانید حرکات را کنترل کنید.

چگونگی هدف گیری در بیلیارد

برای اینکه در ابن بازی بتوانید نشانه گیری بهتری داشته باشد، این بخش از آموزش بیلیارد را به دقت مطالعه کنید:

  • فکر کنید یک توپ دیگر در کنار توپ شنا قرار دارد.
  • مرکز توپ فرضی را در کنار توپ خود مشخص کنید.
  • بین کیوبال و توپ نامرئی زاویه مشخصی را در نظر بگیرید به طوری که در یک راستا قرار بگیرند.
  • سپس چوب را به عقب به حرکت درآورید و به سمت توپ قرضی به کیو بال ضربه وارد کنید.

آموزش بیلیارد به صورت گام به گام

گام اول:

در گام اول تعداد توپ ها می بایست 15 تا باشند که از شماره 1 تا 7 همگی یک رنگ که ترتیب رنگ های آنان به شرح زیر می باشد:

  • زرد
  • آبی
  • قرمز
  • بنفش
  • نارنجی
  • سبز
  • زرشکی

سپس توپ شماره 8 باید مشکی باشد و دیگر توپ ها از شماره 9 الی 15 به ترتیب رنگ هایی که ذکر کردیم تقسیم شوند.

علت تفاوت این توپ ها این است بازیکن به راحتی متوجه شود که باید کدام توپ ها را در داخل حفره ها بیاندازد. احتمالا متوجه یک حفره کوچک سیاه رنگ بر روی میز بیلیارد شده اید، این حفره محلی برای قرار گرفتن توپ سفید یا همان کیو بال می باشد. توپ سفید را حتما در رو به روی این حفره قرار دهید.

گام دوم

حال نوبت آن رسیده که توپ های رنگی را در روی میز بچینید. این توپ ها به کمک راک یا مثلث در کنار یکدیگر چینده می شوند. مثلت باید در یک چهارم آخر میز قرار گیرد و همینطور توپ شماره 8 در وسط مثلث باشد. بعد از آنکه از مرتب بودن چوب ها اطمینان حاصل کردید، می توانید توپ راک را برای شروع بازی بردارید.

توپ های بیلیارد

گام سوم

در گام سوم از آموزش بیلیارد باید بک قرعه بیاندازید و نام هرکس که در قرعه کشی درآمد اولین ضربه را به توپ می زند یعنی درواقع آغاز کننده بازی می باشد.

سپس بازیکن باید در مقابل توپ سفید قرار بگیرد و ضربه ای به توپ وارد کند که این حرکت باعث می شود توپ ها از حالت منظم و چینده شده در بیایند و پراکنده شوند.

گام چهارم

هنگامی که اولین ضربه به توپ وارد شد، توپ وارد شده در پاکت توپ هدف می باشد. به طور مثال: اگر یک توپ تک رنگ وارد پاکت شود، می بایست بازیکن تلاش کند که باقی توپ های همان رنگی را به داخل حفره بیاندازد و با انداختن توپ شماره 8 به داخل پاکت برنده اعلام می شود.

گام پنجم

بعد از اینکه ضربه اول زده شده دو نتیجه حاصل می شود: یا یک مورد از توپ ها به داخل پاکت می افتد و یا 4 توپ به ریل های میز برخورد می کند. حال ممکن است هیچکدام از این اتفاقات در بازی رخ ندهد، در این شرایط بازیکن دچار خطا شده است.

در صورت خطا بازیکن حریف می تواند دو انتخاب داشته باشد:

  1. بازی را از اول آغاز کند
  2. بازی را مانند روال فعلی ادامه دهد.

گام ششم

بعد از اینکه اولین ضربه زده شد و توپ های هدف انتخاب شدند، شرایط بازی به این شکل خواهد بود: هر بازیکن می بایست توپ های گروه مربوط به خود را به داخل پاکت ها بیندازد و اگر بازیکن در انداختن توپ های هدف ناموفق شود، امتیاز زدن ضربه بعدی به بازیکن حریف می رسد. بنابراین بازی به همین روال ادامه می یابد و هرکس بتواند توپ شماره 8 را به داخل پاکت بیندازد برنده بازی است.

امیدواریم از این آموزش بیلیارد لذت کافی را برده باشید و توانسته باشیم نکات آموزنده ای را برایتان شرح دهیم. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بوده اید، از شما سپاسگزاریم.

 

بازی بیلیارد چگونه است؟

بیلیارد یکی از بازی‌های محبوب در سراسر دنیا است و اگر بتونید نحوه این بازی رو به خوبی یاد بگیرید ، می‌تونید با بازی کردن بیلیارد حس خوبی رو داشته باشید. این بازی نیاز به یک میز بیلیارد ، چوب بیلیارد و توپ‌های مخصوص دارد که تمامی این موارد رو در قسمت تجهیزات آموزش بازی بیلیارد براتون توضیح دادیم.

زمانی می‌تونید از بازی بیلیارد خود لذت ببرید که با تمام قوانین بازی آشنا باشید و آموزش خوبی رو در این زمینه مطالعه کرده باشید.

بررسی قوانین بیلیارد به زبان ساده

دانستن قوانین بیلیارد به زبان ساده به شما کمک میکنه تا بتونید بازی خوبی را تجربه کنید. از ساده‌ترین قوانین بازی بیلیارد می‌تونیم موارد زیر را بررسی کنیم:

در بازی بیلیارد باید تعداد دو نفر مسلط به بازی باشید.

از قبل میز بیلیارد و چوب ها رو آماده کرده باشید.

در مرحله اول چیدمان توپ‌ها رو باید بلد باشید برای این کار کافیه با یک مثلث توپ‌ها رو به صورت موازی با عرض میز قرار بدید. مثلث توپ باید دقیقا در وسط ردیف سوم قرار داشته باشه.

بعد از اینکه مثلث توپ‌ها رو چیدید ، در قسمت یک چهارم آخر میز توپ سفید رو قرار بدید تا با یک ضربه مثلث شکسته و توپ‌های رنگی پخش بشوند سپس با بریک بازی را شروع کنید. اگه در همین بین 4 توپ یا کمتر به باندها برخورد کنه عمل شکستن انجام میشه.

خوب اگر بعد  از شکستن ، شار پاکت بشه ، برای بار دوم نوبت کسی است که عمل شکستن را انجام بده و در صورتی که توپ پاکت نشه ، نوبت بازی به شخص دوم بازی میرسه.

اگر بعد از تکرار عمل شکستن ، توپ سفید پاکت بشه نفر دوم بازی توپ را باید بردارد و با حق انتخاب در هر نقطه از یک چهارم اول میتونه توپ سفید رو قرار بده و بازی را شروع کنه به این نکته حتما توجه داشته باشید که بعد از شکستن ایت بال پاکت شه، بازی از اول شروع خواهد شد.

بعد از این که نوع توپ‌ها رو تعیین کردید ، نوبت بازیکن است تا تمامی شارهای خودش رو پاکت کنه.

آموزش سریع بیلیارد امکان پذیره؟

اگر جزو اشخاصی هستید که به این بازی بسیار علاقه دارید و دوست دارید سریع روی بازی مسلط بشید ، بله آموزش بازی بیلیارد می‌تونه براتون به سرعت انجام بگیره. لزوم یادگیری سریع این بازی این است که باید در درجه اول روش بازی بیلیارد رو بلد باشید و آموزش خوبی را در این زمینه ببینید. دوم اینکه باید با تمرین و تکرار زیاد روی فرآیند این بازی به خوبی مسلط بشید. هرچه بیشتر تمرین کنید آموزش بازی بیلیارد برای شما به سرعت اتفاق خواهد افتاد.

آیا در آموزش بیلیارد برتر آموز نحوه بازی بیلیارد هم وجود دارد؟

بله ! ما سعی کرده‌ایم تا برای شما بهترین محتوای آموزش بازی بیلیارد رو قرار بدیم. با مطالعه این آموزش می‌تونید تا حد زیادی به قوانین بازی و نحوه بازی بیلیارد مسلط بشید. حتما توجه داشته باشید که بعد از مطالعه قوانین و آموزش بازی بیلیارد نوبت به تمرین و تکرار می‌رسد تا مهارت خود را بسیار قوی کنید.

 

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *