هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش تحقیقات بازار

آموزش تحقیقات بازار ( راهنمای جامع)

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/30

خیلی از کسب و کارها که به تازگی قصد دارند فعالیت خود را شروع کنند متاسفانه هیچ اطلاعات دقیقی راجب به بازار فروش، رقبا، جامعه هدف و… ندارند و بدون هیچ تحقیقی به خرید کالا میپردازند و میخواهند در همین ابتدای کار به فروش میلیونی هم دست پیدا کنند. درست همین لحظه است که خیلی از کسب و کارها در ابتدای شروع کارشون متاسفانه ضرر های زیادی می بینند و کار خود را رها می کنند. اگر شما هم میخواهید کسب و کار جدیدی را برای خود راه اندازی کنید باید مفهومی به نام تحقیقات بازار را بشناسید. امروز در برتر آموز قصد داریم به توضیح مفصل آموزش تحقیقات بازار بپردازیم و نکات کاربردی را در این زمنیه بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • تحقیقات بازار چیست؟ (آموزش تحقیقات بازار)
  • آموزش استراتژی تحقیقات بازار
  • ویژگی های مثبت تحقیقات بازار چیست؟
  • تفاوت تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار چیست؟
  • چگونه اطلاعات تحقیقات بازار خود را بدست بیاوریم؟

تحقیقات بازار چیست؟ (آموزش تحقیقات بازار)

عبارت تحقیقات بازار به یک فرآیند اشاره می کند که در آن ابتدا شما بازار کار هدف خود را پیدا می کنید و سپس به شناخت جامعه هدف، مشتری های بالقوه و مشتری های بالفعل میپردازید. شما باید بتوانید مشتری ها و جامعه هدف خود را به خوبی بشناسید با توجه به محصول و یا خدمتی که قرار است به آنها ارائه دهید باید با شناختی که ایجاد کردید بتوانید رفتار این افراد را پیش بینی نمایید. شناخت این رفتار ها بسیار زیاد روی روند کاری شما موثر است. در واقع شما با جمع آوری این داده ها می خواهید مشتری را درک نمایید تا بتوانید محصول و یا خدمات کاربردی تر را در اختیار آنها قرار دهید. با یک مثال ساده به توضیح این موضوع میپردازیم:

فرض کنید امشب قرار است یک مهمانی شام با افرادی که تا به حال آن ها را ندیده اید ولی دورادور آنها را میشناسید داشته باشید. در درجه اول این موضوع به ذهن شما می رسد که تدارک شام و خوراکی هایی را ببینید که این افراد دوست دارند یعنی قبل از پخت و پخز به تحقیقات بازار می پردازید. این مثال به وضوح نشان می دهد که قبل از شروع هر کسب و کاری که به فروش کالا و خدمات مربوط میشود باید کاری را انتخاب نمایید که مطابق علاقه جامعه هدف باشد.

پیشنهاد میشود مقاله فرآیند استخدام های موفق را مطالعه نمایید.

آموزش استراتژی تحقیقات بازار

در این مرحله که شناخت کافی با موضوع تحقیقات بازار پیدا کرده اید حال قصد داریم که به بررسی استراتژی تحقیقات بازار بپردازیم و به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید برای خود و کسب و کارتان یک استراتژی خوب تحقیقات بازار داشته باشید!

مرحله اول : هدف خود را تعیین کنید.

یکی از مهم ترین مسائل در هر استراتژی این است که باید هدف خود را از تحقیقات بازار مشخص نمایید. بخش تعیین هدف یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید. باید بدانید که هدف از کسب و کارتان فروش کالا یا خدمات است؟ سپس نوع کالا و خدمات را انتخاب نمایید. پس از آن باید مشخص کنید که برای چه افرادی میخواهید فروش داشته باشید. میتوانید هدف های خود را پله به پله و یا مرحله به مرحله مشخص نمایید تا بتوانید تصمیم گیری های دقیق تری را داشته باشید. بدون در نظر  گرفتن هدف هیچ موقع استراتژی خود را در هر زمینه ای شروع نکنید زیرا این کار قطعا به ضرر شما تمام خواهد شد.

پیدا کردن جامعه هدف

در این مرحله از آموزش تحقیقات بازار شما باید به پیدا کرن جامعه هدف خود باشید. در یافتن جامعه هدف بیشترین دقت را داشته باشید زیرا قرار است با تمرکز و صرفه بودجه زمانی و مالی روی این افراد به فروش بیشتر دسترسی پیدا کنید. سعی کنید اطلاعات زیادی از جامعه هدف را در اختیار داشته باشید. یکی از مراحل سخت استراتژی آموزش تحقیقات بازار قطعا همین قسمت یافتن جامعه هدف است. میتوانید با انواع روش های بازاریابی با این افراد ارتباط برقرار کنید. برای مثال شما فروشنده لباس سیسمونی نوازادان دختر هستید پس جامعه هدف شما پدر و مادر هایی میشود که به تازگی صاحب فرزند دختر شده اند و قصد دارند سیسمونی خریداری کنند، شما بدین صورت می توانید جامعه هدف خود را غربال و شناسایی نمایید. روش های که میتوانید دیتا های با ارزش بدست آورید میتوانید از طریق بازاریابی تلفنی، اسمس مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، پر کردن فرم ها و… باشد.

بررسی داده های بدست آمده

پس از اینکه دیتا های مورد نظر بدست آمد باید نتایج مورد نظر را به تیم بررسی داده تحویل بدهید تا این تیم به بررسی دقیق اطلاعات جمع آوری شده بپردازد تا در نهایت یک گزارش جامع و مکتوب شده از جانب این تیم به دست مدیریت برسد تا بتواند بهترین تصمیم گیری برای فروش کالا و یا خدمات خود داشته باشد.

ویژگی های مثبت تحقیقات بازار چیست؟

پس از بررسی آموزش تحقیقات بازار و نحوه چیدت استراتژی آن الان میخواهیم به این نکته بپردازیم که اصلا ویژگی تحقیقات بازار چیست که به اجام دادن آن تاکید داریم.

فروش بیشتر!

با خواندن تیتر شاید فکر کنید که تحقیق بازار با فروش بیشتر چه ربطی دارد؟ واقعیت امر این است شما با تحقیق راجب به مشتری و نحوه سلایق و ویژگی های فردی آن بیشتر میتوانید روی موضوع فروش تمرکز کنید و این برگ برنده دست شماست که با توجه به ویژگی های که هر شخصی دارد به این جنس بفروشید و این شناخت باعث افزایش فروش شما میشود ینابراین هدف نهایی در تحقیقات بازار این است که کسب و کار ها زودتر به فروش بیشتر دسترسی داشته باشند.

کاهش هزینه های جانبی کسب و کار

تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند میزان اشتباه در تصمیم گیری را کاهش دهید، هزینه‌های کم‌ تری را پرداخت کرده و در نهایت در زمان کوتاه تری به بازدهی مورد نظرتان برسید. شما وقتی که درباره مشتری ها و جامعه هدف خود اطلاعات کافی دارید دیگر نیازی نیست به آزمون و خطا بپردازید و همین موضوع باعث میشود که هزینه های جانبی بازاریابی و تبلیغ را کاهش بدهید و روی موضوعات اصلی تری تمرکز داشته باشید.

پیشنهاد میشود مقاله لیست مهارت های شغلی را مطالعه نمایید.

شناختن رقبا

یکی از مهم ترین وظایف این است که زمان بگذارید تا رقبای خود را بشناسید. این نکته را در نظر بگیرید که جامعه هدف شما و رقبا یکسان است و با شناسایی رقبا میتوانید تا حد زیادی به داده های جامعه هدف دسترسی داشته باشید. اگر رقبای شما عملکرد موفقی دارند با بررسی عملکرد این اشخاص میتوانید راه موفقیت را پیدا کنید و شما هم در این مسیر قرار بگیرید.

تحقیقات بازار

ارائه محصولات با کیفیت مورد علاقه مشتری ها

تحقیقات بازار به شما نشان می دهد که محصول و خدمات مورد علاقه مشتری ها کدام بوده است و از این رو با داشتن این علایق می توانید تنها محصولاتی را بیاورید که مشتری ها به آن علاقه داشته و خرید بیشتری را از این محصول انجام میدهند. این کار باعث میشود تا سرمایه خود را صرف خرید محصولاتی که مشتری ها به آن علاقه ندارند نکنید.

تفاوت تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار چیست؟

دو واژه ای که ممکن است شما در طول دنیای مارکتینگ با آن مواجه شوید تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار نام دارد. اگر با نگاهی ساده بخواهیم به این موضو ع بپردازیم گفلته میشود که این دو با یک دیگر تفاوتی ندارند ولی اگر در مفهوم آن ها ریز شویم تفاوت هایی را شامل میشوند.

شباهت های تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازارتفاوت های تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار
بین این دو روش بازاریابی نمی توان حد و مرزی را مشخص کرد زیرا کاملا به هم وابسته هستند. وجه شباهت

در این بازاریابی این است که شما در هر دو روش به دنبال تبلیغات و بازاریابی برای فروش هستید. اطلاعاتی از نیاز ها و علایق مشتری میخواهید. روی خود کالا و محصول و خدمات مورد عرضه تمرکز دارید.

از جمله تفاوت های این دو مفهوم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :تمرکز اصلی تحقیقات بازار بر شناخت جامعه هدف و بررسی نیازهای آن‌ ها است که در مقابل در مفهوم بازاریابی شما به دنبال اهداف بیشتری هستید این اهداف می تواند شامل روش‌های معرفی محصول و….. باشد. در واقع در بازاریابی تمرکز شما بیشتر بر روی محصول و نیازهای مشتری است اما در تحقیقات بازاریابی شما به دنبال اطلاعات بیشتری برای مشتری ها هستید.

 

چگونه اطلاعات تحقیقات بازار خود را بدست بیاوریم؟

خوب همانطور که میدانید ما نیاز داریم تا راجب جامعه هدف خود تحقیق کنیم تا اطلاعات قوی ای راجب به تحقیق بازار داشته باشیم و در نهایت بتوانیم به فروش مجموعه و کسب و کارمان توسعه ببخشیم. روش های خیلی زیادی وجود دارد که با اجرای صحیح میتوان از جامعه هدف اطلاعات دقیقی را گرفت که در ادامه مهم ترین روش ها را بررسی خواهیم کرد:

تهیه پرسشنامه

طراحی پرسشنامه یکی از روش های خوب و کاربردی است که شما را هرچه سریعتر به هدف مورد نظرتان می رساند. میتوانید پرسشنامه خود را طراحی نمایید و در اختیار جامعه هدف بگذارید تا این افراد در صورت تمایل پرسش نامه را تکمیل کنند. میتوانید این پرسش نامه را به صورت آنلاین هم طراحی کنید و برای افراد ارسال نمایید. دقت کنید که ممکن است همه افراد به پرسشنامه شما پاسخ ندهند بنابرای برای اینکه مشارکت را به حداکثر برسانید تا کاربران تشویق شوند میتوانید از روش های باشگاه مشتریان استفاده کنید تا کاربران پس از تکمیل پرسشنامه یک کد تخفیف n درصدی دریافت کنند. سوالات پرسشنامه را کوتاه ولی هدفمند طراحی کنید، کاربران حوصله کافی برای اینکه 20 تا سوال شما را پاسخ بدهند ندارند. مفهوم سوالات خود را به ساده ترین شیوه بیان نمایید. نکته مهم دیگر در طراحی پرسشنامه آن است که شما یک سوال هدف را به شکل‎ه ای مختلف از افراد بپرسید. با این روش شما با بررسی پاسخ به سوال‎ه ای مشابه می ‎توانید نتیجه قطعی و صحیح را برای یک سوال پیدا کنید. برای تهیه پرسشنامه بهتر و با کیفیت تر میتوانید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  1. ترکیبی از سوالات منفی و مثبت بپرسید.
  2. پرسش های مبهم از کاربرن نپرسید.
  3. چند سوال تکراری به شکل‌های مختلف بپرسید.
  4. پاسخ دهی مشتری را ساده کنید.
  5. از کلمات کنایه و مثل ها استفاده نکنید.

مصاحبه

اگر به جامعه هدف خود دسترسی دارید می توانید به صورت مصاحبه حضوری هم از آنها اطلاعات کسب کنید. شما از طریق مصاحبه میتوانید اطلاعات بیشتری را بدست آورید و با ارتباط چشمی تاثیر بیشتری را روی مشتری های خود بگذارید. حتما از قبل روی سوالاتی که قرار است از مشتری خود بپرسید تمرکز کنید تا بتوانید بیشترین نتیجه را داشته باشید.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش مارکتینگ اتومیشن را مطالعه نمایید.

انتخاب یک گروه برای بدست آوردن اطلاعات

یکی دیگر از روش‌های کسب اطلاعات مورد نیاز برای تحقیقات بازار، بررسی گرو ه‌های متمرکز انتخاب شده است. در این روش تنها کافیست شما یک گروه کوچک را به عنوان نمونه انتخاب نمایید و تنها باید رفتار و افکارشان را راجع به کسب و کار خود مورد بررسی قرار  دهید. نکته قابل توجه این است که گروه نمونه باید کاملا مطابق با بازار هدف شما باشد و پرسونای مشتریان شما را به طور کامل داشته باشند.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به مفهوم آموزش تحقیقات بازار بپردازیم و مفهوم های کاربردی را در این زمینه بیان نماییم. حتما به توجه به مفهوم آموزش تحقیقات بازار قبل از شروع کسب و کارتان به تحقیق بپردازید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. حتما از کارشناس دیجیتال مارکتینگ خود اطلاعات تکمیل تری را در این مورد بخواهید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *