هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش رزومه نویسی

آموزش رزومه نویسی (فوت و فن رزومه نویسی در سال 2022)

دسته بندی : کسب و کار
1400/11/29

یک از مواردی که هنگام کار باید به آن توجه شود رزومه نویسی درست و مناسب است که اکثر کارجو ها با آن آشنایی ندارند. افرادی زیادی و با تخصص های خوبی در سطح کشور وجود دارند که در نهایت موفق به پیدا کردن شغل مناسب برای خود نمیشوند، وقتی که با این افراد صحبت میکنیم در نهایت متوجه میشویم که توانایی های خود را به خوبی در روزمه ی خود بیان نکرده اند و همین امر موجب شده است تا نتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند. اگر شما هم با رزومه نویسی آشنایی ندارید و تا به الان نتوانسته اید رزومه ی خوبی را بنویسید این مقاله برای شماست. امروز من به همراه برتر آموز فوت و فن های حرفه ای رزومه نویسی را به شما آموزش می دهیم. پس با آموزش رزومه نویسی همراه ما باشید و این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • رزومه CV چیست؟
  • انواع رزومه چیست؟
  • آموزش رزومه نویسی (چگونه رزومه بنویسیم؟)
  • چند صفحه رزومه بنویسیم؟
  • فرمت ذخیره رزومه چیست؟

رزومه CV چیست؟

در مرحله ابتدایی می خواهیم با شما بررسی کنیم که اصلا رزومه چیست؟ رزومه یک سند از شرح اطلاعات فردی، اطلاعات کاری ، سوابق تحصیلی، مهارت ها، دستاورد ها و…. هر شخص میباشد که باید قبل از استخدام در هر شرکتی آن را به مدیرعامل ارائه دهد. این که شما بدانید چه مواردی را در رزومه ذکر کنید یا اینکه کدام موارد با الویت بالایی نوشته شود هنر رزومه نویسی است که امروز به آن میپردازیم. بسیاری از شرکت ها هستند که هنگام ورود برای مصاحبه به شما برگه فرم استخدام می دهند و از شما میخواهند رزومه خود را در آن بنویسید. این نوع رزومه نویسی معمولا راحت است زیرا شما تنها باید به سوالات داخل فرم پاسخ دهید. ولی زمانی که یک برگه سفید جلوی شما بگذارند و از شما بخواهند تا رزومه خود را بنویسید اینجاست که باید با شیوه های رزومه نویسی آشنا باشید تا بتوانید الویت بندی ها رعایت نمایید.

رزومه CV چیست؟

انواع رزومه چیست؟

در این مرحله میخواهیم انواع رزومه ها را توضیح دهیم تا شما بر اساس آنها رزومه خود را بنویسید.

  • رزومه کاری هدفمند
  • رزومه کاری ترکیبی
  • رزومه کاری عملکردی
  • رزومه کاری بر اساس زمان

رزومه کاری بر اساس زمان

شما در این رزومه بیشتر به زمان و تجربه شغلی خود اهمیت می دهید. شما آخرین تجربه کاری خود را در رزومه به همراه دستاورد هایی که در این شغل داشتید می نویسید. معمولا علت ترک کار را در این شغل ها مشخص میشود و در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید علت ترک شغل خود را بیان کنید. اگر میخواهید بر طبق تجربه برتر آموز عمل کنید معمولا در رزومه کاری بر اساس زمان علت ترک شغل قبلی را باید بیان کنید. این نوع رزومه کاری را معمولا داتشجویان که به صورت پاره وقت کار می کنند می نویسند و به درد این افراد می خورد.

پیشنهاد میشود مقاله کمپین سئو چیست؟ را مطالعه نمایید.

رزومه کاری عملکردی

در رزومه کاری عملکردی شما بر اساس مهارت ها و سوابق کاری شروع به رزومه نویسی می کنید. رزومه کاری عملکردی معمولا به مدیران و اشخاصی که سمت مدیریتی دارند توصیه میشود. شما باید مهارت های خود را به بهترین شیوه برای کارفرما توضیح دهید تا کارفرما متوجه شود شما بهترین شخص برای این شغل خواهید بود.

رزومه کاری ترکیبی

اگر رزومه شما ترکیبی از دو رزومه فوق یعنی رزومه کاری بر اساس زمان یا رزومه کاری بر اساس عملکرد باشد شما در دسته رزومه کاری ترکیبی قرار می گیرد. در این نوع رزومه شما هم بر اساس تجربه شغلی گذشته خود و هم بر اساس مهارت ها و سوابق کاری خود توضیح می دهید. بیشتر رزومه های شغلی که میان کارجویان و کارفرما ها در گردش است. از این نوع رزومه میباشد.

رزومه کاری هدفمند

این نوع رزومه ترکیبی از سه رزومه بالا یعنی رزومه کاری بر اساس زمان، رزومه کاری عملکردی و رزومه کاری ترکیبی میباشد. که شما در این رزومه بر اساس تجربیات شغلی گذشته، بر اساس مهارت ها و سوابق کاری و تحصیلی بر اساس موقعیت شغلی تنظیم می کنید.

آموزش رزومه نویسی (چگونه رزومه بنویسیم؟)

در این مرحله میخواهیم به آموزش رزومه نویسی بپردازیم و بیان کنیم که چه اطلاعاتی را در رزومه خود باید درج کنید.

اطلاعات فردی

شما باید در ابتدای رزومه کاری خود اطلاعات فردی و شخصی خود را درج کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد، شهر محل سکونت، آدرس منزل، تلفن تماس، آدرس ایمیل، آی دی لینکدین در صورتی که در شبکه اجتماعی لینکدین فعالیت دارید را در ابتدای رزومه درج کنید. دقت کنید این اطلاعات هنگی درست باشد و اشتباهی درج نکرده باشید. اینکه عکس خود را در رزومه قرار دهید یا خیر وابسته به کشور و کسب و کاری است که شما برای آن رزومه مینویسید در برخی از کشور ها گذاشتن عکس در رزومه روتین است اما در برخی کشور های دیگر این کار را انجام نمی دهند. بنابراین درج عکس در رزومه وابسته به فعالیتی است که شما میخواهید انجام دهید.

پیشنهاد میشود مقاله بهبود فرآیند عضویت در سایت را مطالعه نمایید.

تحصیلات

شما باید تحصیلات دانشگاهی خود را در رزومه به طور کامل شرح دهید. دانشگاه، رشته، مقطعی که درس خوندید باید به طور کامل در رزومه نوشته شود. ( اگر شما در آموزشگاه ها مدرک مرتبط با شغلتان دارید می توانید در قسمت تحصیلات به آن اشاره کنید) البته که تحصلات دانشگاهی را در ابتدا ذکر کنید.

سوابق کاری

سوابق کاری هم جزو فاکتور های مهم است که در رزومه نویسی حتما به آن توجه شود. بسیاری از شرکت ها وجود دارند که بر اساس سوابق کاری کارجویان را برای مصاحبه دعوت می کنند. در رزومه سوابق کاری خود را بنویسید و سمت خود را در آن شغل بیان کنید. اگر با کارگروهی مشکلی ندارید در رزومه حتما به آن تاکید کنید زیرا کارگروهی برای بسیاری از کسب و کار ها اهمیت دارد. علت اتمام پروژه و ترک کار را در قسمت سوابق کاری نیز بیان نمایید.

مهارت ها

در این قسمت شما باید مهارت ها و توانمندی های خود را در رزومه بیان کنید. زیاده گویی نکنید و مهارت هایی که به آن مسلط هستید را بیان کنید. این مهرات ها میتواند شامل مهارت هایی مانند زبان ،نرم افزاری ، کامپیوتری و… باشد. اگر برای مهارت های خود مدرک دارید می توانید در قسمت تحصیلات به آن اشاره کنید.

علایق ها

شما در رزومه خود می توانید به مواردی که به آن علاقه دارید را بیان کنید. گفتن این علایق باعث میشود تا کارفرما با شما بیشتر آشنا شود و بهتر بتواند جایگاه شما را مشخص کند.

معرف ها

اگر شما معرف خاصی دارید که می دانید نام ذکر این فرد یا کسب و کار در استخدام شما موثر است حتما در قسمت معرف ها بیان کنید.

چند صفحه رزومه بنویسیم؟

با گفتن تمامی مواردی که در نوشتن رزومه الزامی است حالا به این نوبت میرسد که اصلا طول رزومه باید چه قدر باشد؟ رزومه باید یک میزان مشخصی باشد زیرا یک رزومه کوتاه یا یک رزومه خیلی بلند هر دو می توانند تاثیر منفی ای را در نظر کارفرما بگذارد. حالت استاندارد رزومه معمولا دو صفحه A4 است که مارفرما به آن توجه میکند و آن را مطالعه می نماید.

فرق Resume و CV چیست؟

فایل Resume یک فایل یک یا دو صفحه است که شما در آن اطلاعات خود را به صورت مختصر، بدون توجه به جزئیات و معمولا بدون در نظر گرفتن زمان می نویسید.
فایل CV یک فایل با جزئیات بیشتر است. در این روزمه اطلاعات شما می‌تواند از 2 تا چند صفحه باشد. در این روزمه شما باید اطلاعات شخصی، تحصیلی و کاری خود را با ذکر جزئیات و با تاکید بر توالی زمانی بنویسید. در این روزمه شما باید از دستاوردهای خود از چاپ مقاله و کتاب تا اختراعات را نیز بنویسید.

پیشنهاد میشود بازاریابی تلفنی چیست؟ را مطالعه نمایید.

فرمت ذخیره رزومه چیست؟

فرمت رزومه هم جزو موارد مهمی است که به آن باید توجه شود. بهترین فرمت ارسال رزومه برای کارفرما فرمت ورد یا PDF است که البته پیشنهاد میشود حتما فایل PDF ارسال نمایید زیرا فرمت ورد در برخی از سیستم ها که باز میشود دچار بهم ریختگی شده و درست نمایش داده نمیشود. از تایپ کردن رزومه در چت واتساپ و یا ایمیل به شدت بپرهیزید.

چگونه رزومه بنویسیم؟

نکات تکمیلی در رزومه نویسی

حتما ایمیل با نام شخصی خودتان داشته باشید: به ایمیل خود در رزومه اهمیت دهید و حتما ایمیل شخصی درج نمایید. خیلی از کسب و کار ها هستند که ایمیل برای آنها اهمیتی بالایی دارد و حتی تاریخ دعوت به مصاحبه را در ایمیل کارجو درج میکنند. بنابراین حتما به آدرس ایمیل خود اهمیت دهید و آدرس معتبری را درج نمایید.

در نوشتن رزومه دروغ نگویید!:  شما در نوشتن رزومه صداقت داشته باشید و از گفتن دروغ بپرهیزید. سابقه شغلی ، مهارت ها و… همگی موارد هستند که باید آن صداقت داشته باشید زیرا ممکن است با دروغ گفتن در این موارد استخدام شوید ولی حین کار و شرکت در پروژه ها قطعا توانایی اصلی شما نشان داده میشود و این قطعا به نفع شما نخواهد بود. پس سعی کنید از اینکار دوری کنید.

رزومه را بخش یندی شده بنویسید: سعی کنید رزومه بخش بندی شده باشد و از قاطی نوشتن اطلاعات جدا خودداری نمایید. این کار باعث میشود کارفرما در هنگام بررسی شما گیج شود.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به آموزش رزومه نویسی بپردازیم و تمامی نکات و قوانین را در این زمینه به شما بیان کنیم. حتما پس از خواندن این مقاله حتما به رزومه خود سر بزنید و آن را اصلاح نمایید. به امید اینکه بتوانید با مطالعه این مقاله رزومه خوبی را بنویسید و بتوانید در شرکت های خوبی استخدام شوید. اگر در زمینه رزومه نویسی تجربه ای دارید در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *