هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش رياضی

آموزش رياضی به صورت ابتدایی تا پيشرفته و نكات اصولی آن

دسته بندی : تحصیلی
1400/05/18

علم رياضی چيست ؟ چه كاربردی دارد ؟

آموزش رياضی مقدماتی

علم آموزش رياضی يكی از شيرين ترين علم های موجود در كره زمين است كه تمام اتفاقات زندگی روزمره ما را ميتوان با آن محاسبه كرد ، در رشته های علوم تجربی و رياضی فيزيك و علوم انسانی دروس آموزش رياضی موجود است نه بلكه در اين سه رشته بلكه در تمام رشته ها وجود دارد ولی تخصصی خواندن آن به خود فرد بستگی دارد .

دوستان امروز قرار است در اين مقاله از سايت برتر آموز در مورد آموزش رياضی تمام نكات آموزش آن بعلاوه تمام تصورات دانشجويان و دانش آموزان را بررسی بكنيم ؛ افرادی كه وارد رشته رياضی و فيزيك ميشوند دو درس رياضی 1 و فيزيك و هندسه رو به رو هستند و انها را به صورت تخصصی مطالعه بكنند.

اولين قدم برای آموزش رياضی تسلط كامل بر تمام مطالب و حفظ و تمرين تمام فرمول های ان است كه تمام اين ها به تلاش و اراده شما بستگی دارد علاوه بر تمام اين موردات شما ميتوانيد با رجوع پيدا كردن به كتاب های كمك درسی و درسنامه های مخصوص به خود يك برگ برنده ایی‌بدهيد و خود را در اين درس پيشتاز بكنيد.

 

يادگیری نكته به نكته رياضی چگونه امكان پذير است ؟

در اين مقاله با آموزش رياضی قرار است كه تمام موردات را برای شما گسترده و به اصطلاح باز كنيم :

  • اگر پايه دهم هستيد و تازه به رشته رياضی و فيزيك روی آورديد كافی است كه به كتاب های كمك درسی روی بياوريد به آن دليل كه اين پايه برای شما كمی سنگين است وشما به ارصه جديدی از دوران تحصيلی خود پا گذاشته ايد .

 

  • اگر پايه يازدهم هستيد پس بايد كم كم تست زنی را شروع كنيد كه در پايه دوازدهم به مشكل بزرگی از جمله كم آوردن وقت سر در نياوريد و هميشه تلاش بر آن داشه باشيد . ( علاوه بر تمام موردات ذكر شده بايد حواس شما به تمام تدريس شده باشد و اينكه در علم رياضی برای يادگيری مفهومی به جزييات مطالب كمی بيشتر توجه بكنيد )

 

  • اگر پايه دواردهم هستيد شما حساس ترين مرحله زندگی تان را تجربه خواهيد كرد شما در امسال بايد روزانه به مدت 2و نيم ساعت رياضی تمرين و 1 ساعت به تست زنی بپردازيد و در غير اين صورت به مشكلات بزرگی برخورد خواهيد كرد .

 

آموزش رياضی در پايه دوازدهم چگونه است ؟

 

آموزش رياضی دوازدهم از جمله مطالبی همچون تابع ( بخشی از اين مورد در پايه دهم آموزش داده خواهد شد و اين مطلب تاكيید بسيار زيادی بر نمودارمختصات و دايره مختصاتی دارد و اينكه تمام موردات بر پايه علم پايه دهم و يازدهم پيشی خواهد گرفت ) مثلثات ( بخشی كه در كتاب هندسه تدريس خواهد شد و در پايه های دهم و يازدهم بخشی از آن به صورت ابتدایی تدريس شده است ؛ پيشنهاد ميشو در رابطه با اين عنوان دايره مختصاتی را فرا بگيريد ) حد و بی نهايت ( در رابطه با الگو های و اعدا است و شمارش آن ها به صورت كاملا حرفه ایی و حدس زدن آنها ) مشتق (‌ اين مورد ويژگی های تابع را پيروی و از آن الگو ميگيرد ) .

 

و اما اينكه شما در پايه دوازدهم بايد برای كنكور آماده شويد ؛ شما برای آمادگی در اين آزمون سراسری بايد در سه ماه اول به صورت كامل كتاب رياضی را به اتمام برسانيد ( البته اين مورد برای افرادی است كه توانایی اين كار را دارند ) علاوه بر اين مورد بايد بر كتاب های آموزشگاه خصوصی و ارگان های آموزشی روی بياوريد و از درسنامه ها و تست زنی آنها الگو برداری كنيد ؛ پيشنهاد ميشود كه كنكور های سال های پيش را مطالعه و خود و سطح توانایی و درس تان را با آن مطابقت دهيد.

برای دانش آموزان سوال پيش می آيد كه ( برای مواجه با تبليغات غلط آموزشگاه های كنكور كه مار را ترويج به استفاده بيجا از پك ها آموزشی ميكنند راهكار چيست ؟ ) بايد در پاسخ برای آن دسته از انش آموزان عنوان كرد كه با خريدن پك های های آموزشی وقت خود را تلف كرده ايد و البته بعضی از اين پك ها هم بي تاثيير نخواهند بود ولی بايد تمام تلاش خود را بر حضور يافتن در تعداد جلسات حضوری آماده بكنيد ؛ و در انتخاب آموزشگاه بسيار دقت بكنيد به آن دليل كه بسيار آموزشگاه ها روزمه تقلبی دارند ، پس اولين راه بايد به رزومه بسيار دقت كنيد .

نكته خيلی مهم در رابطه با آموزش رياضی نظام جديدی ها :

دانش آموزان بايد برای درس رياضی حتی يك لحظه هم نبايد به فكر به سر انجام نرساندن آن باشند به آن دليل كه ضربه وحشتناكی در كنكور خود خواهند خورد به ويژه رشته های تجربی و رياضی ،بايد ذكر كرد كه بدانید که یکی از بیشترین و مداوم ترین سوالاتی که در طی چند سال اخیر برای بیشتر داوطلبان و دانش آموزان رشته علوم تجربی پیش آمده است اینکه از خود می پرسند که راه درست فراگیری و آموزش رياضی کنکور را چگونه فرا بگیرند تا  در حافظه بلند مدتشان باقی بماند.

 

 آموزش رياضی و اصولی خواندن و تمرين كردن آن :

 

در اين مقاله تمام نبايد ها وبايد ها در رابطه با درس رياضی و آموزش رياضی را برای شما توضيح داده ايم و حال وقتش رسيده است كه چند نكته طلایی در رابطه با آن را برای شما بازگو كنيم :

 

  1. در ابتدا فراگيری درس رياضی تجه داشته باشيد كه در مكانی كه سكوت مطلق است كار اموزش را شروع و تمرين بكنيد در غير اين صورت حواس پرتی شما باعث افت در يادگيری شما خواهد شد .

 

  1. عنوان سر فصل ها را بخوانيد و درس های مربوطه به سر فصل ها ، حال وقتش رسيده است كه يك روخوانی از درس داشته باشيد و نكاتی كه در كتاب عرض شده است ( برخی از نكات داخل كادر های آبی و يا زرد گفته ميشود ) را ياداشت كرده و در حين تمرين كردن از آنها استفاده بكنيد .

 

  1. در مرحله سوم از آموزش رياضی كه يكی از مهم ترين مرحله ها است ، شما بايد علاوه بر كتاب ، ويديو های آموزشی را به همراه كتاب نگاه كنيد و در ويديو هر جایی‌كه دچار سردرگمی كرده ايد بايد به كتاب و نكات داخل آن رجوع كنيد و مشكل خود را آزاد سازی كنيد .

 

  1. علاوه بر كتاب رياضی درسنامه های مربوط به آن ها و معتبر ( بر اساس ميزان رضايت دانش آموزان از آنها ) را خريداری كرده و پس از آموزش به آنها رجوع كرده و نكات اضافی را استخراج و تمرين كنيد .

 

  1. حال بايد برای تست زنی آماده شويد و خود را با سوالات تستی مطابقا دهيد ولي چگونه ؟ شما در ابتدا بايد مفهوم كلی از سرفصل و يا عنوان درس داشته باشيد . ابتدا كه وارد تست زنی شديد سعی كنيد كه اولويت شما در ابتدا بر سوالات مبتدی باشد و پله پله به سوالات سخت و در آخرين نقطه سوالات كنكور را تحليل كنيد و پاسخ بدهيد.

 

  1. موضوع بعدی بعد از آموزش تست اين است كه همراه آن بايد كم كردن زمان پاسخ هم در نظر گرفت در غير اين صورت كار برای شما د كنكور خيلی سخت خواهد شد به اين دليل كه در كنكور برای هر يك سوال بايد 1 دقيقه وقت بگزاريد.

 

  1. در مرحله هفتم بايد خود را بسنجيد و تراز خودتان در همكلاسيتان و هم سن هايتان مقايسه كنيد ولی به چه صورت ؟ با رفتن به آموزشگاه های معتبر و اينكه خودتان را در آزمون های سراسری آنها ( برای مثال : آموزشگاه های گاج و قلمچی و گزينه دو و … ) شركت كنيد و در كارنامه ایی كه منشر ميشود ميزان تراز خود و درصد های درستان را ببينيد .

 

 

سر فصل های رياضی :

 

بعد از آموزش نكات طلایی در رابطه با يادگيری رياضی بايد نكاتی در رابطه با سرفصل های رياضی برای شما بگوييم و چگونگی خواندن آن ها :

ابتدا سرفصل را بخوانيد و بعد از آن به متن كتاب روی بياوريد ، نكات مهم را با ماژيك هايلات بكنيد كه در مواقع ضروری‌بتوانید به آنها رجوع بكنيد؛ بعد از خواندن سر فصل ها به سراغ تست زنی برويد و نكاتی كه در آن ها گزينه اشتباه را انتخاب كرده ايد ياد داشت و به خاطر بسپاريد.

رياضی دوازدهم :

 

  • فصل اول : تابع ( درس های : توابع چند جمله ايی ، توابع های نزولی ؛ تركيب توابع ، توابع وارون )
  • فصل دوم : مثلثات ( درس های : تناوب و تانژانت ، معادلات مثلثاتی )
  • فصل سوم : حد بينهايت و حد در بی نهايت ( درس های : حد بينهايت ، حد در بينهايت )
  • فصل پنجم : كاربرد مشتق ( درس های : اكسترمم های تابع ، بهينه سازی )
  • فصل چهارم : مشتق ( درس های : آشنایی با مفهوم مشتق ؛ مشتق پذيری و پيوستگی ، آهنگ تغيير )
  • فصل ششم : هندسه ( درس های : تفكر تجسمی و آشنايی با مقاطع مخروطی ، دايره )
  • فصل هفتم : احتمال ( درس های : قانون احتمال كل )

 

 

رياضی يازدهم :

 

  • فصل اول : هندسه تحليلی و جبر ( درس های : هندسه تحليلی ، معادله درجه دو و تابع تحليلی ، معادلات گويا و راديكالی )
  • فصل دوم : هندسه ( درس های : ترسيم های هندسی ، استدلال و قضيه تالس ، تشابه مثلث ها )
  • فصل سوم : تابع ( درس های : آشنایی با برخی از تابع ها ؛ وارون يك تابع و تابع يك به يك ، اعمال جبری بر روی تابع ها )
  • فصل چهارم : مثلثات ( درس های : واحد اندازه گيری مثلثات ، روابط تكميلی بين توابع مثلثاتی ، توابع مثثاتی )
  • فصل پنجم : توابع نمایی و لگاريتمی ( درس های : تابع نمایی‌و ويژگی آنها ، تابع لگاريتمی و ويچگی آنها ، نمودار تابع نمایی و لگاريتمی )
  • فصل ششم : حد و پيوستگی ( درس های : قرايند حدی ، محاسبه حد توابع ، پيوستگی )
  • فصل هفتم : آمار و احتمال ( درس های : احتمال شرطی و پيش آمد مستقل ، آمار توصيفی )

رياضی دهم :

 

  • فصل اول : مجوعه الگو و دنباله ( درس های : مجموعه متناهی و نامتناهی ، متمم يك مجموعه ، الگو دنباله ،‌دنباله حسابی و هندسی )
  • فصل دوم : مثلثات ( درس های : نسبت های مثلثاتی ، دايره مثلثاتی و روابط بين نسبت های مثلثاتی )
  • فصل سوم : توان گويا و عبارت های جبری ( درس های : ريشه و توان ، الگو نا پيدا ، توان های گويا ، عبارت های جبری )
  • فصل چهارم : معادله و نا معادله ( درس های : معادله های درجه دار ، سهمی ؛ تعيين علامت )
  • فصل پنجم : تابع ( درس های‌ : تابع و بازنمایی‌آن ، دامنه و برد توابع ، انواع تابع)
  • فصل ششم : شمارش، بدون شمردن ( درس های : سمارش ، جايگشت ، تركيب )
  • فصل هفتم : آمار احتمال ( درس های : احتمال با اندازه گيری ، مقدمه ایی بر علم آمار ، متغير و انواع آن )

 

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *