هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چرا باید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم

چرا باید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم؟ آموزش نکات حضور در شبکه های اجتماعی

اگر فقط کمی به اطراف خود بنگریم درمیابیم که امروزه شبکه های اجتماعی به دلایل مختلفی در میان همه افراد سراسر جهان به پدیده ای محبوب تبدیل شده اند. اما در ابتدا بیایید ببینیم تعریف شبکه های اجتماعی چیست؟ “شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن هایی هستند که برای ارتباط جمعی عموم مردم و یا قشر خاصی از آنها تولید شده است و محوریت آن ارتباط بیشتر افراد به هنگام دوری از همدیگر است.”

از دلایلی که باعث شده تا مردم به سمت شبکه های اجتماعی روی بیاورند و ما نیز به علت استقبال فوق العاده همه مردم جهان از شبکه های اجتماعی باید بازاریابی با شبکه های اجتماعی را آغاز کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نکات شبکه های اجتماعی: حرکت به سمت موبایل

در حال حاضر شاهد کاهش بسیار زیادی در تعداد کاربران اینترنت خانگی هستیم همچنین در مقابل آن تعداد کاربران موبایل و شبکه اینترنت همراه به صورت روزانه در حال افزایش است و منطق این صعود این ا ست که مردم نسبت به گذشته بسیار تنبل تر شده اند و یه دنبال راهی ساده تر برای برطرف کردن خواسته های خود هستند. طبق آخرین آمار بیش از 70 میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند که در این میان بیش 50 میلیون کاربر از اینترنت همراه (موبایل) استفاده می کنند همچنین بیش از 92% از کاربران کل اینترنت حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی فعال هستند.

  1. نکات شبکه های اجتماعی: استفاده در اوقات فراغت و روزمرگی:

مسلما همه افراد دوست دارند پس از یک روز کاری سخت و طاقت فرسا از اوقات فراغت خود لذت ببرند بنابراین آنها به دنبال یک سرگرمی لذت بخش می گردند تا اوقات فراغتشان را با آن سپری کنند و احتمالا چیزی بهتر از شبکه های اجتماعی را نمی یابند زیرا با استفاده از آن می توانند با دیگر کاربران تعامل داشته باشند، به جدیدترین اخبار روز دسترسی پیدا کنند و چیزهای مورد علاقه خود را پیدا کنند بنابراین آنها از این گزینه نخواهند گذشت.

  1. تنبل شدن مردم در استفاده:

نکته دیگری که وجود دارد این است که مردم روز به روز در استفاده از اینترنت و اپلیکشن ها تنبل تر می شوند، البته این تنبلی به این معنی نیست که کمتر از اینترنت استفاده می کنند و یا علاقه به استفاده از آن ندارند، بلکه ترجیح می دهند به راحت ترین روش ممکن این کار -یعنی استفاده از بستر اینترنت- را انجام بدهند، به همین دلیل است که یواش، یواش برای بسیاری از مردم حتی تایپ آدرس سایت مت نیز  کاری سخت تلقی می شود و آن ها انجام ندادن این کار را ترجیح می دهند و سراغ رقیبانمان می روند که در اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی فعال هستند، تا با یک کلیک به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند.

چرا باید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم

  1. نکات شبکه های اجتماعی: کاهش مراحل فرایند

یک نکته دیگر وجود دارد که به مورد قبلی که شرح داده شد مرتبط است. در چند سال اخیر به همین علت تنیلی مردم در استفاده از وب، کاهش مراحل یک فرایند، توسط مشتری به جزیی از مباحث بسیار داغ و پرطرفدار در حیطه طراحی وب و توسعه اپلیکیشن تبدیل شده است. یعنی شما اگر بتوانید که کاری انجام دهید تا دسترسی به سایت، فروشگاه، مقالات و هر فرایند دیگری مانند نظر دادن راجع به عملکرد، محصولات و یا هر چه چیزی که به کسب و کار آنلاینتان مرتبط است را ساده تر نماید و حتی یک قدم ساده از فرایند حذف شود، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر خواهد شد.

برای روشن تر شدن این مسئله برایتان یک مثال می زنیم: فرض کنید مکه شما همراه با دوستانتان برای تفریح به یک جای خوش آب و هوا سفر کرده اید، و در طی سفر با دوستانتان یک عکس یادگاری گیرید، حال اگر آن را در وبسایت خود و یا وب منتشر کنید بازخوردهای بیشتر و بهتری خواهید گرفت یا در صفحه اینستاگرامتان؟ حتما جواب این است: مسلما اینستاگرام مکانی بهتر است.

حتی ایده طراحی اینستاگرام نیز توسط دو پسر جوان به نام های “کوین” و “مایک” اینگونه شکل گرفت که آنها از اینکه فضایی نیست تا فرایندهای عکاسی و گردش در وب ادغام شده و کاهش یابند ناراضی بودند و به همین دلیل پروژه طراحی اینستاگرام را کلید زدند.

و حتی یکی از رازهای موفقیت اینستاگرام نیز همین است که مواره بر روی سادگی کار کرده است و این بهبود و کاهش فرایند هنوز نیز ادامه دارد. به گونه ای که در آخرین اخبار اعلام شده توسط فیسبوک – شرکت مادر اینستاگرام- نیز قرار است تا در جهت راحتی هر چه بیشتر کاربران، بخش پیام رسانی سه اپلیکیشن شبکه اجتماعی تولید شده و یا تحت مالکیت شرکت فیسبوک، یعنی “اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک مسنجر” با همدیگر ادغام شود، تا هر کاربری که به فرض مثال از واتس اپ استفاده می کند و اینستاگرام ندارد به کاربری که اینستاگرام را در گوشی خود نصب کرده واتس اپ ندارد پیام فرستاد آن پیام در سه اپلیکیشن ادغام شده قابل دسترسی و دریافت باشد.

در ادامه اما چهار نکته دیگر که نشان می دهد استفاده از شبکه های اجتماعی ضروری است را ذکر می کنیم.

  1. تعامل بیشتر با کاربران:

این را باید بدانیم که کاربران فقط با حضور و گشت زدن در سایت ما جز کاربرانمان محسوب می شوند، اما در بسیاری از مکان ها و زمان ها دیگر کاربر ما محسوب نمی شوند چرا که دیگر با ما در تعامل نیستند و نام و نشانی از ما و کسب و کارمان برای آن ها پیدا نیست و چه بسا که آنها پس از مدت بسیار کوتاهی تمام شمایل و راه های ارتباطی کسب و کار اینترنتی ما را از یاد ببرند.

ما می توانیم با استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کار خود، در تمامی پلتفرم ها، چه وب و چه اپلیکیشن ها کاربران را بیشتر درگیر خود کرده و با انها تعامل داشته باشیم، این کار سه مزیت دارد: اول اینکه آنها ما را از یا نخواهند برد، دوم آنکه آنها بیشتر درگیر ما می شوند و این به خودی خود باعث برندسازی کسب و کار ما می شود و مزیت سوم نیز این است که آن ها وفادارتر می شوند که این مهمترین مزیت حضور فعال در شبکه های اجتماعی است. در پکیج آموزش اینستاگرام به صورت کامل به نحوه تعامل با کاربر و ارتباطی که برندها می توانند با مخاطبان خود داشته باشند صحبت شده است.

ممکن است که هر شبکه ی اجتماعی به منظوری خاص و برای قشری خاص طراحی شده است، اما شما می توانید با کاربران در تمامی بسترها ارتباطی دوسویه داشته باشید، بدین صورت شما می توانید از شبکه های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید.

  1. نکات شبکه های اجتماعی: ارتقای محتوا:

هنگامی که شما درگیر کار در شبکه های اجتماعی شدید، مطمئنا محتوای بیشتری تولید خواهید کرد و “استراتژی محتوای بیشتر” یعنی پیروزی بی قید و شرط شما، چون محتوای بیشتر باعث جذب کاربران بیشتر و درگیرکردن هرچه بیشتر آنها با کسب و کار شماست، اینگونه آنها دیگر سایت شما و ویژگی هایش را از یاد نمی برند و هر دفغه که به شبکه های اجتماعیتان سر می زنند و مطالب و محتوای جدیدتان را مشاهده می کنند به شما وفاداتر تر از گذشته می شوند.

همچنین شما می تانید با حضور در شبکه های اجتماعی، مطالب سایت و وبلاگتان را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و با ابن کار تمامی شبکه های اجتماعی را در جهت بهینه سازی بهتر وبسایت خود به کار بگیرید؛ با این حال در تهیه محتوای وبلاگ باید بسیار دقت کنید چرا که باید محتوایی بنویسید که دقیقا مورد نیاز کاربر است و همین باعث می شود تا مخاطب با سایت شما بیشتر درگیر شده و مخاطب وفادار شما شود. در آموزش تولید محتوای متنی به صورت کامل به تمامی ریزه کاری های مربوط به این مورد پرداخته ایم و سعی کردیم یک راه درست و رو به جلو را به شما ارائه کنیم.

این را به خاطر بسپارید که تولید محتوای بیشتر باعث وفادارای هرچه بیشتر کاربران می شود چون آنان به خوبی درک می کنند که شما دارید برای موفقیت و بهبود شرایط آنان به صورت رایگان تلاش میکنید. همچنین این روش علاوه بر مزایای بسیاری که دارد باعث هم سویی دو استراتژی بازاریابی یعنی بازاریابی و بازاریابی شبکه های اجتماعی می شود و ترکیب این دو ترکیببی شگفت تانگیز و بسیار تاثیرگذار است.

نکات حضور در شبکه های اجتماعی

  1. لینکدهی به صفحات سایت

با استفاده از بازاریابی با شبکه های اجتماعی می توانید کاربران را به صفحات مورد نظر خودتان در سایت سوق دهید. در مورد این مطلب در بخش سئو خارجی و سوشیال سیگنال صحبت کرده ایم. اگر شما تنها بخشی از کاربران جدیدتان را با لینک دهی درست و اصولی به بهترین صفحات سایتتان ارجاع دهید، می توانید از کارتان نتیجه ای شگفت انگیز بگیرید.

بهترین صفحات سایت، برای لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی، مقالات، محصولات و خدمات، صفحه فرود و صفحه درباره ما هستند. این کار علاوه بر اینکه باعث جذب کاربران و به دنبال آن مشتریان بیشتر می شود، تاثیر بسزایی در اعتماد و اطمینان هرچه بشتر کاربران قدیمی و جدید به کسب و کار آنلاینتان می شود.

  1. نکات شبکه های اجتماعی: جاسوسی رقبا

شاید این عنوان کمی زننده به نظر بیاید اما  شما برای بقای کسب و کارتان باید بارقبای خود مبارزه کنید. اهمیت ردیابی کایران تحت تاثیر رقبا، فعالی های آنان، محصولات و خدمات آنها و ساییر مبحث های مربوط به رقبا غیر قابل انکار است. شما می توانید از شبکه های اجتماعی در جهت ردیابی اعمال رقبایتان استفاده کرده و میزان فعالیت و محبویت آنان را در شبکه های اجتماعی ارزیابی کنید. اگر رقبایتان در جذب کاربر و مشتری از یک کانال بازرایابی خاص استفاده می کنند، شما نیز باید در آن حوزه فعالیت نمایید و مطمئن باشید حوزه شبکه های اجتماعی جز مهم ترین، تاثر گذار ترین و پر سود ترین انواع بازاریابی است

نکات شبکه های اجتماعی: آموزش فعالیت در شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های مجازی در راستای رونق کسب و کار، امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است ما باید به خودمان اطمینان دهیم که بازاریابی با شبکه های اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین انواع بازاریابی است چون هم ارزان بوده و هم نرخ تبدیل بسیار بالا و قابل توجهی دارد.

در این بخش می خواهیم درباره شبکه های اجتماعی صحبت کنیم و می خواهم به شما مواردی را توصیه کنم که با به کارگیری آن ها در بحث سوشیال مارکتینگ، می توانید نتایج بهتری بگیرید. همانطور که همه ما کم و بیش می دانیم، قدرت تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر کسب و کار های اینترنتی خیلی بالاست و ما میتوانیم با استفاده از این شبکه ها به طور برنامه ریزی شده و حرفه ای مخاطبین زیادی رو جذب و نگهداری کنیم.

محبوبیت و کارایی شبکه های اجتماعی آنقدر زیاد شده که حتی گوگل هم مبحثی رو به نام سوشیال سیگنال، یا دریافت سیگنال شبکه های اجتماعی به عنوان یک فاکتور برتر در نظر گرفته. اگر شما هم فکر می کنید شبکه های اجتماعی یک ابزار قدرتمند برای پیش برد اهداف کسب و کاره، در ادامه با من همراه باشید.

انتخاب نام اکانت

گزینه اولی که برای استفاده از شبکه های اجتماعی باید رعایت کنیم انتخاب نام اکانت هست. بهترین راه برای بهینه سازی حداکثری سوشال اینه که نام هایی که به عنوان یوزر برای تمام شبکه های اجتماعی انتخاب می کنید همسان باشن. کسب و کارهای زیادی وجود دارن که علارغم حرفه ای بودن، این مورد رو رعایت نمی کنن. در حالیکه رعایت این نکته می تونه شبکه های اجتماعی شما رو حرفه ای تر نشون بده و از زاویه دیگه، جستجو و پیدا کردن اکانت شما رو در سایر شبکه های اجتماعی تا حد قابل توجهی آسون کنه.

یک مورد دیگه ای که می تونه باعث بشه تا کارها بهتر جلو بره اینه که یوزرنیم هایی که انتخاب می کنید، مطابق با نام کسب و کار و یا سایتتون باشه. اینطور به خاطر سپردن یوزنیم اکانت شما کار آسونتری می شه و کاربران می تونن با راحتی بیشتر، به سوشال شما دسترسی داشته باشن. اگه نمی دونید یوزرنیمی که قصد انتخابش رو دارید، در سایر شبکه های اجتماعی آزاد هست یا نه می تونید از ابزار نیم چک به نشانی اینترنتی NAMECHK.COM استفاده کنید.

برنامه ریزی

نکته دومی که وجود داره، برنامه ریزیه! مشکلی که برای بیشتر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بوجود میاد، نداشتن یک برنامه درست و حسابی برای فعالیت در بستر شبکه های اجتماعی هست. اگه بخواید بدون برنامه ریزی جلو برید، مطمئناً وقت خودتون رو تلف می کنید و سود زیادی از فعالیت در این شبکه ها عایدتون نمی شه. برای حضور در سوشال ها باید یک برنامه مدون داشته باشید و بر اساس اون در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. اینطوری هم می تونید به فعالیت در کلیه شبکه های اجتماعی تون برسید و هم اینکه فعالیتتون رو سازماندهی کنید. چراکه وقتی یک برنامه مناسب برای حضور در شبکه های اجتماعی دارید، سوشال مارکتینگتون طبق برنامه جلو میره و میتونید فعالیت های بیشتر و هدفمند تری انجام بدید.

رفتار با کاربران

مورد سوم برای بازاریابی حرفه ای با شبکه های اجتماعی، رفتار با کاربر هست. در شبکه های اجتماعی لازم نیست زیاد خشک و رسمی باشید پس سعی داشته باشید بصورت لحن محاوره ای با کاربران ارتباط برقرار کنید. با اونها شوخی کنید و از جو و فضای شبکه های اجتماعی بیشترین بهره رو ببرید برای مثال کاری که میتونین مطابق با جو حاکم بر فضای شبکه اجتماعی توئیتر انجام یدید، اینه که با لحنی طنز آمیز انتقاد کنید یا با مخاطبینتون ارتباط داشته باشید، یه مثال دیگه اینه که در تلگرام می تونید با مخاطبینتون راحت باشید و از هر دغدغه ای که در کسب و کارتون وجود داره برای کاربران مطلب بزارید یا در اینستاگرام با مخاطبینتون راحت تر از همه جا باشید.

مواردی که عرض کردم، چند نمونه از استفاده از جو حاکم بر شبکه های مختلف بود. یکی دیگه از شاخصه های رفتار مناسب با کاربران اینه که سریع پاسخ سوالات یا مشکلاتشون رو در دایرکت و پی وی و یا در کامنت ها بدید و کامنت اونها رو لایک کنید. اگه رفتاری دوستانه با کاربرانتون داشته باشید، اونها این رفتار شما رو به فال نیک می گیرن و بیشتر از قبل بهتون اعتماد می کنن و مطمئناً اعتماد بیشتر، درصد فروش خدمات یا محصولاتتون رو افزایش میده.

طرح بصری زیبا و زیبایی شناسی

نکته چهارم و پایانی که بهتره در سوشال مدیا ها انجام بدید داشتن طرح های بصری زیبا برای عکس ها، ویدئو ها و پست هاییه که در شبکه های مجازی اشتراک گذاری می کنید. در حال حاضر گرافیک نقش بسیار زیادی رو در جلب اعتماد کاربران ایفا می کنه و اگه بتونید قالب ها و طرح های زیبا و منحصر به فردی رو برای استفاده در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید مطمئنا کارها ایده آل تر پیش میره. برای طراحی طرح های گرافیکی زیبا و جذاب بهتره از نرم افزارهای حرفه ای مثل فتوشاپ یا پریمیر استفاده کنین اما اگه زیاد کاره با چنین ابزارهایی رو بلد نیستید، ابزارهای اندرویدی و آی او اس رایگان و زیادی وجود داره که کار باهاشون راحته و با استفاده از اونها می تونید عکس و ویدئو های حرفه ای ایجاد کنید.

ما سعی می کنیم در آینده ای نزدیک، یک مقاله مفصل در مورد تولید محتوای آسان با موبایل بنویسیم و اون رو در اختیار علاقمندان قرار بدیم. یک نکته ریزی که در این بخش قابل ذکره، منحصر به فرد بودن شبکه های اجتماعی شماست. سعی داشته باشید از طرح هایی استفاده کنید که مختص خودتون هستن و به دنبال کپی از سوشال سایر کسب و کارها نباشید، چون باعث سلب اعتماد می شه. یک راه حل مناسب برای منحصر به فرد کردن، شبکه های اجتماعی شما استفاده از فونت های گرافیکی مناسب هست که باعث زیبا تر شده پست های شما میشه. برای استفاده از فونت ها می تونید به سایت های فونت سر بزنید و یک فونت رو برای استفاده در طرح های گرافیکی تون خریداری کرده یا به صورت رایگان کنید.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتیم در مورد نکات شبکه های اجتماعی و آموزش شبکه های اجتماعی صحبت کنیم و لزوم فعالیت به همراه نکات و آموزش های حضور در این شبکه ها را با هم بررسی کنیم. اگر در مورد شبکه های اجتماعی نظر یا تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین از شما می خواهیم که به مطالب زیر که به شبکه های اجتماعی مربوط هستند نیز نیم نگاهی بیاندازید 🙂

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *