هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش مارکتینگ اتومیشن

آموزش مارکتینگ اتومیشن

1401/02/22

با گسترش فعالیت های بازاریابی دیجیتالی دیگر نمیتوان مانند سابق به این موضوع نگاه کرد و باید شیوه خود را در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ تغییر دارد. گسب و کار های بزرگ که جامعه هدف و مشتری های زیادی دارند، شاید نتوانند مانند سابق به جامعه هدف خود رسیدگی کنند و مطابق رفتار آنها فعالیت کنند، درست در این موقع مفهوم مارکتینگ اتومیشن بیان شد. بر اساس آمار بدست آمده کمپین ها و فعالیت های مارکتینگ اتومیشن توانسته است نظر کاربران زیادی را جلب نماید و در نهایت موفق عمل کنید. اگر با مفهوم مارکتینگ اتومیشن آشنایی ندارید پیشنهاد میشود تا انتهای مقاله آموزش مارکتینگ اتومیشن همراه من و برتر آموز باشید تا به بررسی ابعاد مختلف و گوناگونی در این زمینه بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید.

  • آموزش مارکتینگ اتومیشن (مارکتینگ اتومیشن چیست؟)
  • چرا از اتوماسیون بازاریابی استفاده نماییم؟
  • چیدن استراتژی مارکتینگ اتومیشن
  • معرفی ابزار های مارکتینگ اتومیشن

آموزش مارکتینگ اتومیشن (مارکتینگ اتومیشن چیست؟)

مارکتینگ اتومیشن یا به عبارتی اتوماسیون بازاریابی به فرآیندی گفته میشود که در آن شما کمپین های بازاریابی خود را به وسیله یک نرم افزار و کاملا بر اساس سیستم و اتوماتیک انجام دهید. برای همین در ابتدای مقاله بیان کردیم که این مفهوم بیشتر برای کسب و کار هایی با رشته فعالیت های بزرگ معنا پیدا میکند. زیرا این کسب و کارهای روزانه استراتژی های زیادی برای تولید محتوا و پست گذاری در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و اسمس مارکتینگ و… دارند و اگر بخواهند تمامی این موارد را در تایم مشخصی از روز و برای حجم زیادی کاربر انجام دهند قطعا به تعداد بسیار زیادی نیرو نیاز دارند که از لحاظ هزینه و بودجه برای کارفرما ها مقدور نیست پس بحث اتوماتیک شدن و سیستمی شدن کمپین های بازاریابی شدتی بیش از گذشته میگیرد.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پاندا چیست؟ را مطالعه نمایید.

چرا از اتوماسیون بازاریابی استفاده نماییم؟

سوال بعدی که قطعا برای کاربران به وجود می آید این است که چرا از اتوماسیون بازاریابی استفاده نماییم؟ اگر در تیم های مارکتینگ کسب و کار های بزرگ دقیق شویم متوجه خواهیم شد که امروزه این تیم ها برای بهبود  عملکرد و داشتن نتیجه های بهتر از مارکتینگ اتومیشن استفاده میکنند.

مارکتینگ اتومیشن به کار شما سرعت میبخشد : تیم های بازاریابی معمولا یک بودجه خاصی را برای پیش برد اهداف کسب و کار خود در نظر میگیرند و تا زمانی که کمپین ها نتیجه بخش باشد و نرخ تبدیل بالایی داشته باشند میتوانند بودجه خود را شارژ کنند، پس بنابراین برای اینکه این کمپین ها نتیجه بخش باشد و عملکر خوبی را به وجود آورد، به جای اینکه زمان زیادی را بگذارند و نیروی های زیادی را در گیر این کار کنند با مارکتینگ اتومیشن میتوانند خیلی سریع به نتیجه دلخواه خود برسند.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه: به بخش‌های مختلف تیم مارکتینگ کمک می‌کند که نرخ بازگشت سرمایه خود را تا حد زیادی افزایش دهند. اینکه بتوانند اثربخشی کمپین‌‍‌های مختلف را مشخص کنند، به بخش‌های بازاریابی کمک می‌کند که از مرکز هزینه‌ها به سمت افزایش درآمد حرکت کنند.

شناسایی بیشتر لید ها : لید ها یا سرنخ ها افرادی هستند که با سرمایه گذاری روی آنها میتوانید از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل نمایید. ینابر این با کمپین های مارکتینگ اتومیشن میتوانید تاثیر گذاری بیشتری روی شناخت لید ها داشته باشید.

چیدن استراتژی مارکتینگ اتومیشن

حالا که با مارکتینگ اتومیشن آشتا شدیم میخواهیم بررسی کنیم که چگونه میتوانیم یک استراتژی قوی برای مارکتینگ اتومیشن داشته باشیم.

هدف خود را از مارکتینگ اتومیشن مشخص کنید.

مهم ترین نکته در طراحی هر کمپین و استراتژی این است که با هدف گذاری دقیقی درباره ی کار خود داشته باشید. بارها دیده شده است که کسب و کارها بدون تعیین هدف به طراحی استراتژی پرداختند ولی در نهایت با شکست مواجه شده اند چون فکر میکنند تعیین هدف مسئله مهمی نخواهد بود و میتوان به سادگی از آن گذشت. کاربران در طول استراتژی بازاریابی ها هدف شما را دنبال خواهند کرد و اگر شما بی هدفی را دنبال کنید در نتیجه کمپین و استراتژی مارکتینگ اتومیشن هم به بی هدفی کشیده شده و منحل میشود.

اگر با طراحی استراتژی مارکتینگ اتومیشن میخواهید باشگاه مشتریان کسب و کار خود را گسترش دهید، حتما باید نکات باشگاه مشتریان را به خوبی رعایت کنید. اگر میخواهید این کار را انجام دهید ولی با اصول باشگاه مشتریان آشنا نیستید، برتر آموز آموزش ویژه باشگاه مشتریان چیست؟ را برای شما تهیه کرده است. حتما مطالعه نمایید.

ابزار مناسب را انتخاب نمایید!

در ادامه ی مسیر حتما به بررسی و معرفی ابزار های مارکتینگ اتومیشن میپردازیم ولی مهم ترین نکته این است که شما با دانش و توانایی خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید ابزار های مناسب مارکتینگ اتومیشن را مشخص کنید. انتخاب ابزار های درست و کارآمد برنامه ریزی شما  را سرعت میبخشد و باعث میشود استراتژی لذت بخشی را داشته باشید. بر عکس این موضوع اگر ابزار مناسب را انتخاب ننماید باعث میشود از ادامه دادن مسیر باز بمانید و عملکرد خوبی را نداشته باشید.

پیشنهاد میشود مقاله ناوبری سایت چیست؟ را مطالعه نمایید.

لیست مشتریان خود را داشته باشید.

کسب و کارهایی که در ابتدای فعالیت خود هستند به دلیل اینکه لیست مشتری های زیادی ندارند مجبور هستند از بانک اطلاعاتی آماده استفاده نمایند که این کار اصلا توصیه نمیشود. سعی کنید که زمان اختصاص دهید و با روش های گوناگون آمار و اطلاعات مشتری های هدف خود را بدست آورید. این کار باعث میشود در ارتباط با مشتری ها قوی تر عمل کنید. برای مثال در نظر بگیرید که میخواهید بانک اطلاعاتی آماده برای سیستم ایمیل مارکتینگ خود تهیه نمایید. در ابتدا بررسی میکنیم که چرا نباید این کار را انجام دهید:

نکته اول اینکه در این بانک های ایمیل آماده ، ایمیل های نادرست به شدت یافت میشود، زیرا هدف اصلی فروشنده های بانک های ایمیلی جمع آوری آنهاست و به درست و یا غلط بودن آن نمی پردازند. دوم اینکه این بانک های ایمیل ممکن است اصلا جامعه هدف مورد نظر شما نباشند. برای مثال شما فروشنده لباس کودک هستید ولی به افرادی ایمیل ارسال می کنید که اصلا بچه ندارند. همین موضوع باعث میشود که تنوانید با بانک ایمیل ها ارتباط بگیرید و احساس کنید که ایمیل مارکتینگ کارکرد ندارد.

تیم پشتیبانی ماهری را داشته باشید!

یکی از مواردی که بسیار روی استراتژی های مارکتینگ اتومیشن تاثیر گذار است، داشتن تیم پشتیبانی ماهر و  کاربر بلدی است که بتواند نتایج خوبی برای شما داشته باشد.به مجموعه فعالیت ها و کارهایی که افراد در کسب و کار انجام میدهند تا مشکل مشتری را حل کنند و آنها را به سمت بهترین خرید و بهترین انتخاب ترغیب کنند، تیم پشتیبانی گفته میشود. تیم پشتیبانی تمامی این فرآیند ها را باید در کمترین زمان و صد البته موثر از طریق تماس های تلفنی، پاسخ به تیکت، پاسخ به ایمیل، چت آنلاین و در صورت نیاز حضوری انجام دهند. بریا اینکه تیم پشتیبانی ماهری را داشته باشید لازم است نکات زیر را رعایت نمایید.

  • هنگام استخدام برای تیم پشتیبانی دقت لازم را داشته باشید.
    به تیم خود آموزش های لازم را بدهید.
    تیم پشتیبانی را با تیم فروش محصول در تعامل بگذارید.
    تمامی ابزار های لازم برای پشتیبانی مشتری را در اختیار تیم قرار دهید.
    نتایج تیم پشتیبانی را بررسی نمایید.
    تیم پشتیبانی خود را به خوبی حفظ کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میشود مقاله کاربردی چگونه تیم پشتیبانی مشتری را راه اندازی کنیم؟ مطالعه نمایید.

آموزش مارکتینگ اتومیشن

آموزش مارکتینگ اتومیشن

همیشه در حال آزمون و خطا باشید!

یکی از مواردی که همیشه کسب و کار ها از آن غافل میشوند این است که به کار خود همیشه مطمئن هستند و هیچ موقع جای خطا را برای خود در نظر نمی گیرند و به محض اینکه برای کسب و کار مشکلی پیش بیاید سریع شکست خورده و تا حد منحل شدن هم پیش میرود که اکثر استارتاپ ها از این دسته هستند. بنابراین برای کار خود جای آزمون و خطا بگذارید تا در صورت بروز مشکل تمام سرمایه و انرژی شما هدر نرود. این مورد را در نظر بگیرید که شما همواره در حال تست و آزمایش هستید و ممکن است در برخی از موارد برای شما مشکل هم پیش بیاید که با استراتژی های زیبا میتوانید آنرا به ثمر برسانید.

برای تولید محتوای خود زمان بگذارید!

اگر بخواهید در هر کدام از بخش های مارکتینگ اتومیشن فعالیت نمایید میدانید که به تولید محتوای حرفه ای نیاز دارید و باید بتوانید یک تولید محتوای کاربردی برای جامعه هدف خود داشته باشید پس نیاز است که برای تولید محتوای خود زمان گذاشته و به صورت اصولی عمل نمایید. برای این منظور پیشنهاد میشود که حتما یک تیم تولید محتوای حرفه ای را در کنار خود  داشته باشید تا بتوانید همواره با تولید محتو های درجه یک جامعه هدف بیشتری را تحت تاثیر کار خود قرار دهید. به همین منظور پیشنهاد میشود حتما مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید تا بتوانید تیم خوبی را در کنار خود داشته باشید.

سعی کنید تا حد امکان محتوای شخصی سازی شده ارسال نمایید!

این که یک متن از پیش تعیین شده را آماده کنید و سپس برای تعداد زیادی از مخاطبین خود بدون اطلاع از وضعیت آنها ارسال نمایید، قطعا دستاورد خوبی را برای شما به همراه نخواهد داشت. شما باید تا حد امکان پیام هاش شخصی سازی شده را برای کاربران خود ارسال نمایید. اگر تعداد کاربران شما کم است پس میتوانید با برنامه ریزی مناسب نسبت به شخصی سازی ایمیل ها اقدام نمایید. اگر مخاطبین شما زیاد است میتوانید با دسته بندی افراد و گروه بندی آنها نسبت به ارسال پیام های شخصی سازی شده اقدام نمایید. برای مثال افرادی که رنج سنی آنها بین 20 تا 25 سال، جنسیت آنها آقا، دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و…. است را در یک گروه و مابقی را به همین صورت در گروه های مختلف طبقه بندی نمایید و برای هر گروه یک پیام شخصی سازی شده که میتوانید بیشترین تاثیر را در فروش داشته باشد.

معرفی ابزار های مارکتینگ اتومیشن

خوب در این مرحله میخواهیم به ابزار های مارکتینگ اتومیشن بپردازیم و به شما این ابزار ها را معرفی نماییم. شما میتوانید با توجه به بودجه مورد نظر و توانا هاغیی که نیاز دارید هر کدام از این ابزار ها را در نظر بگیرید و با آنها فعالیت انجام دهید. پس همراه آموزش مارکتینگ اتومیشن بخش ابزار های کاربردی باشید.

ایمیل اتومیشن

بعضی وقت ها شما نیاز دارید که یک ایمیلی ر ا به صورت ثابت برای کاربران خود در هر تایمی از شبانه روز ارسال نماییn. بنابراین در این مرحله نیار به داشتن یک سرویس ایمیل اتومیشن به شدت حس میشود. برای مثال در برخی از وبسایت ها به محض ثبت سفارش یک ایمیل برای کاربر ارسال میشود تا کاربر متوجه وضعیت سفارش خود بشود. مشتری میتوانید در هر تایمی از روز سفارش خود را ثبت کند و زمانی که شما برای ایمیل های خود نرم افزار دارید  و به صورت اتوماتیک عمل میکند دیگر نگران این قضیه نمی باشید.

اسمس اتومیشن

اسمس اتومیشن هم همانند ایمیل ها هستند و شما باید در هر تایمی از شبانه روز بتوانید به مشتری اطلاعات ارسال نمایید. بنابراین نیاز به یک نرم افزار داغرید تا به سرعت این کار را برای شما انجام دهد.

پیشنهاد میشود مقاله ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید.

پست گذاری در شبکه های اجتماعی

کسب و کار هایی که به صورت گسترده فعالیت میکنند نمیتواند تولید محتوای زمان بندی شده دقیقی داشته باشند برای همین نیاز دارند تا از یک نرم افزار استفاده کنند. محتوای خود را در اختیار نرم افزار بدهند و با مشخص کردن برنامه زمانی ئر نرم افزار ها عملیات پست گذاری در شبکه های اجتماعی را به صورت اتوماتیک انجام دهند.

ریتارگتینگ

عملیات ریتارگتینگ روشی ساده برای یادآوری به مشتریان است که به آن ها یادآور شوید که مسیر خریدشان را تکمیل کنند. این را فراموش نکنید که افراد معمولا همان بار اول محصول شما را خریداری نمی‌کنند و شما باید مدام به آن‌ها یادآوری کنید که مسیر خرید را ادامه دهند. به کمک سرویس ریتارگت مارکتینگ یکتانت یا میلچیمپ می‌توانید از خدمات ریتارگتینگ بهره‌مند شوید. اگر اطلاعات زیادی راجب به ریتارگتینگ ندارید پیشنهاد میشود مقاله ریتارگتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر: 

سعس کرده ایم به طور کامل درباره ی آموزش مارکتینگ اتومیشن صحبت کنیم و نکات کاربدی ای را در این زمینه بیان نماییم. اگر در کسب و کار خود از مارکتینگ اتومیشن استفاده میکنید لطفا در قسمت کامنت تجربیات خود را در اختیار کاربران برتر آموز بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *