هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش محتوا نویسی

آموزش محصول نویسی (آموزش صفر تا صد)

1400/11/21

محصول نویسی یکی از شیوه ها و روش های مهم مارکتینگ و فروش محصولات است. تولید محتوای محصولات از اهمیت بالایی برخورددار است پس از این موضوع اصلا نباید سایده بگذرید. بسیاری از کارفرما ها و کسب و کار ها هستند که پس از اینکه سایت را تحویل میگیرند شروع به محصول گذاری می کنند و در نهایت توقع این را دارند که در کسری از ثانیه به فروش میلیونی برسند. پس از اینکه این اتفاق نمی افتد، از طراحی سایت و فرآیند دیجیتال مارکتینگ ناراضی هستند. پس از صحبت با ابن کارفرمایان تازه متوجه میشوند که درج محصول در سایت هم نیاز به آمورش دارد و باید فرد متخصص و آموزش دیده برای این کار قرار دهند تا به فرآیند محصول گذاری آشنا باشد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، برتر آموز اینجاست تا به شما آموزش محصول نویسی را به صورت کلی ارائه دهد. تنها نیاز است تا انتهای این مقاله همراه برتر آموز باشید تا به توضیح برای شما بپردازیم.

در ابتدا بگذارید با مثال کاربردی در دنیای واقعی به اهمیت محصول نویسی و لازمه تخصص در این زمینه بپردازیم. شما برای اینکه وارد یک فروشگاه شوید و خرید کنید قطعا در مرحله اول حس نیاز به کالای X را پیدا کرده اید. حالا اینکه از بین تمام فروشگاه هایی که کالای X را میفروشند کدام فروشگاه را انتخاب نمایید، بستگی به این دارد که مدام فروشگاه روی فرآیند فروش خود کار کرده اید. اینکه محصول را درست و در زاویه مناسب داخل ویترین گذاشته باشد، تخفیف گذاری، برخورد فروشنده و اطلاعاتی که راجب به کالا به شما می دهد همگی برآیند کارهایی است که درنهایت در دنیای واقعی شما را به سمت خرید از یک فروشگاه خاص سوق می دهد. در دنیای مجازی و فروشگاه های اینترنتی همین امر صادق است و کسب و کار ها باید تمامی این موارد را در فروش اینترنتی خود رعایت نمایند و محصول خود را به بهترین نحو ممکن به کاربران ارائه دهند.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • اصلا توضیح محصول یعنی چی؟
  • آموزش محصول نویسی (چگونه برای محصولات محتوا تولید کنیم؟)

اصلا توضیح محصول یعنی چی؟

توضیح محصول به مجموعه اطلاعاتی گقته میشود که شما در اختیار کاربر و جامعه هدف میگذارید تا از شما خرید انجام دهند. حالا این توضیح محصول می تواند شامل محتوایی که شما برای محصول می نویسید، نقد و بررسی ها، خلاصه توضیح محصول و…. باشد. در حالت کلی نمیتوان گفت آموزش محصول نویسی فقط شامل محتوا گذاری میشود بلکه مانند ویترین فروشگاهی که نحوه دیزاین محصول در آن برای فروش تاثیر گذار است، عکاسی از محصولات و درج آن در سایت نیز از اهیمت بالایی برخورد دار است و تهیه عکس و ویدیو هم شامل توضیح محصول و محصول نویسی میشود. محتوای نوشته شده محصول شما باید آنچنان جامع و کامل باشد که در مرحله اول به پرسش های احتمالی کاربران پاسخ دهد و در مرحله بعدی مشتری را به خرید قانع سازد. در واقع مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدبل کند.

توضیح محصول

پیشنهاد می شود مقاله یک سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟ را مطالعه نمایید.

آموزش محصول نویسی (چگونه برای محصولات محتوا تولید کنیم؟)

در این مرحله می خواهیم به اصل آموزش محتوا نویسی بپردازیم و روش ها و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. پس در ادامه با برتر آموز همراه باشید.

جامعه هدف خود را مشخص نمایید.

مهم ترین نکته در دنیای دیجیتال مارکتینگ این است که شما جامعه هدف خود را بشناسید و مطابق با آنها محتوای مناسب تولید نمایید. این که شما با مشتری خود ارتباط داشته باشید و بتوانید کالا به آن بفروشید نیازمند این است که شما کاربران را بشناسید و نیاز آنها را درک کنید. در مرحله اول باید بتوانید با محتوا مناسب حس نیاز را در مخاطب ایجاد کنید تا مخاطب از شما خرید انجام دهد.

حالا پرا باید مخاطب را بشناسیم؟ فرض کنید شما فروشنده اسباب بازی برای کودکان هستید، پس مخاطبین سایت و محصول شما معمولا پدر و مادر هایی هستند که میخواهند بهترین محصول اسباب بازی را برای فرزند خودشان تهیه کنند. در مرحله اول محتوا نویسی این مورد باید بدانید که کاربران شما بسیار زیاد به کودکان خود حساس هستند پس کالای شما باید مناسب باشد و برای کودک خطری نداشته باشد. در توضیح محصول شما هم باید خود را جای والدین گذاشته و از دید آنها به ویژگی های اسباب بازی ها نگاه کنید. اکثر والدین ترجیح میدهند اسباب بازی آموزنده، زیبا ، کاربردی و… باشد. در توضیح محصول خود باید این موارد را در نظر بگیرید. باید بیان کنید که این کالا برای چه سنین از کودکان مناسب است. این پرسونای مخاطب برای هر جامعه هدفی می توانید متفاوت باشد. شما باید در مرحله اول قبل از تولید محتوا با تحقیق و ریسرچ لازم بتوانید به اطلاعات کافی از کاربران خود دست یابید، سپس به تولید محتوا اصولی در این زمینه بپردازید. شناخت جامعه هدف و داشتن پرسونای کاربران مهمترین قدم برای نوشتن یک محتوای اصولی است، پس از این مرحله مهم ساده نگذرید. اگر در ابتدای مسیر شما تمامی مراحل را اصولی انجام دهید تا انتهای مسیر موفق خواهید بود.

چگونه پرسونای مخاطبین تشکیل دهیم؟

پس ار اینکه متوجه شدید جامعه هدف شما چه افرادی هستند باید اطلاعاتی نظیر سن ، جنسیت، محل سکونت، تحصیلات، علاقه مندی ها، نیاز ها و… را داشته باشید و افرادی با اطلاعات مشابه را در یک دسته قرار دهید.

در محصول نویسی با مخاطب دوست باشید.

شما وقتی می خواهید کالایی را به مشتری بفروشید، کاربر نباید احساس کند که شما تنها در تقش فروشنده هستید، بلکه باید این حی را به کاربر القا کنید که همانند یک دوست در کنار او هستید تا بهترین کالا را به وی معرفی کنید. با زبان ساده و صمیمی به دنبال نیاز کاربر باشید و با صداقت تمام کاربر را جهت خرید یک کالای اساسی و مناسب نیاز وی راهنمایی نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله چگونه از اینترنت درآمد کسب کنیم؟ را مطالعه نمایید.

حس نیاز را در مخاطب ایجاد کنید.

وقتی بتوانید با محتوای کاربردی حس نیاز را در مخاطب ایجاد کنید تقریبا توانسته اید نصف بیشتر راه را بروید. وقتی حس نیاز در کاربر ایجاد شود حالا نوبت این است که با توضیح کاربردی محصول به کاربر بگویید که برای رفع نیاز می توانند از این محصول استفاده کنند و شما علاج کاربران را تشخیص داده اید. پس ایجاد حس نیاز در تولید محتوای خود را فراموش نکنید و این کار را کاربردی انجام دهید.

با احساس مخاطب درگیر باشید.

همانطور که می دانید خرید یک امر احساسی است نه عقلانی. کمتر کسی را در حوزه خرید پیدا می کنید که با عقل خود به خرید بپردازد. بیشتر افراد با قوه احساس خود به خربد کالا میپردازند. شما باید بتوانید در محتوای خود احساس کاربران را برانگیخته کنید و از طریق فضای احساسی به فروش محصول خود بپردازید.

حس ضرورت ایجاد کنید.

ایجاد حس ضرورت و حس دلشوره در کاربران بسیار موثر است و کاربران را به خرید هدایت می کند. با ذکر مثال ساده ای به توضیح این قسمت میپردازیم. شما میتوانید برای محصول خود تخفیف بگذارید و برای اینکه تخفیف خود را موثر تر جلوه کنید به تولید محتوای کاربردی باید بپردازید و ضرورت را در محتوای خود نشان دهید. برای مثال میتوانید اعلام کنید که این تخفیف زماندار است. با اعلام زماندار بودن تخفیف و تولید محتوا دراین زمینه حس ضرورت در مشتری ایجاد می کند تا هرچه سریع تر از تخفیف شما استفاده کنند و این حس ضرورت را کاهش دهند.

تولید محتوا با عکس و ویدیو

همانطور که در ابتدای مقاله راجب به آن صحبت شد، تولید محتوا و آموزش محصول نویسی فقط مختص تولید محتوای متنی نیست و تولید محتوای ویدیویی هم شامل این مرحله میشود. داشتن عکس درست و واضح از محصول در زاویه مناسب در خرید مشتری بسیار موثر است. طراحی تولید محتوای عکس و ویدیویی اگر اصولی انجام شود از تولید محتوای متنی هم موثر تر واقع خواهد بود. گاهی اوقات یک عکس مناسب از هزار کلمه متن هم موثر تر واقع خواهد بود. عکس محصول باید واضح باشد. سعی کنید عکس های تکراری از اینترنت را کپی نکنید و عکاسی اختصاصی بپردازید. پیشنهاد میشود برای پیشرفت در این زمینه آموزش عکاسی برتر آموز را مشاهده نمایید.

ساده نویسی کنید.

از اهمیت تولید محتوا برای محصول یه طور کامل صحبت کردیم ولی این موضوع را در نظر بگیرید که اگر تولید محتوای طولانی داشته باشید ممکن است کاربر را خسته کنید و کاربر از ادامه خواندن محتوای شما صرف نظر کند. با رعایت تمامی نکات بالا باید بتوانید ساده نویسی را رعایت کنید. تکامی نکات کاربردی را به صورت موردی و نکته ای به کاربر ارائه دهید و از تولید محتوای طولانی پرهیز کنید، زیرا نتیجه عکس را برای شما به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش عنوان نویسی را مطالعه نمایید.

ساده نویسی محتوا

سئو سایت

تواید محتوا برای محصول دو جنبه دارد. یکی از جنبه ها برای این است که مخاطب را بتوانید در قیف فروش حرکت دهید و جنبه دیگر این است محتوای خود را برای گوگل سئو کنید. جنبه اول که برای قیف فروش است را بر ای کاربران قرار می دهید که در ادامه به توضیح خلاصه قیف فروش می پردازیم:

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

در جنبه بعدی شما این کار را برای گوگل و سئو سایت خود انجام می دهید. گوگل محتوای سایت شما را بررسی می کند و اگر مجموعه قوانین گوگل را به درستی انجام داده باشید، این موتور جست و جو شما را رتبه بندی خواهد کرد. اگر از طرف گوگل در رتبه های برتر قرار گیرید (جزو 10 نتیجه برتر) شما از طریق ورودی موتور های جست و جو هم کاربر وارد سایتتان می شود و اگر تمامی نکات درست و اصولی انجام شود ، شما میتوانید مشتریان بالفعل زیادی را جذب نمایید و این موضوع روی فروش شما تاثیر خواهد داشت. پس حتما قوانین گوگل را در محصول نویسی رعایت نمایید. از کلمات کلیدی مرتبط، لینک سازی های خارجی و داخلی درست، هدینگ ها ، چگالی کلمات کلیدی و… استفاده نمایید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی آموزش محصول نویسی بپردازیم و تمامی نکات کاربردی در زمینه آموزش محصول نویسی را بیان کنیم. اگر تا به الان محصولات خود را بدون توجه به این نکات داخل سایت قرار می دادید الان نوبت آن رسیده است که تمامی محصولات خود را ویرایش کنید و محتوای درستی را برای آنها درج کنید. اگر در زمینه محتوا نویسی برای محصول تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. پیشنهاد میکنم حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *