هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش پیشرفت شغلی

آموزش پیشرفت شغلی /چگونه به پیشرفت شغلی خود کمک کنیم؟

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/11

امروزه مسئله داشتن شغل مناسب به یکی از اصلی ترین موضوعات در کشور ما تبدیل شده و افراد در هر سنی که قرار دارند همگی به دنبال پیشرفت شغلی مناسب برای خود هستند. پیشرفت شغلی را میتوان از چند دیدگاه بررسی و تماشا کرد. شاید در نگاه ساده با شنیدن پیشرفت شغلی به یاد این موضوع بیفتیم که شخص تنها از جایگاه A به سمت جایگاه B حرکت کرده است، اما از ابعاد های دیگر پیشرفت شغلی را میتوان به بیشتر شدن درآمد، بالا رفتن جایگاه اجتماعی و… نگاه کرد. اگر شما هم به دنبال پیشرفت شغل خود هستید  و میخواهید محیط جدیدی را تجربه کنید اما راهکار ها و راه پیشرفت را نمیشناسید. من به همراه برتر آموز اینجا در خدمت شما هستیم تا به آموزش پیشرفت شغلی شما کمک کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • پیشرفت شغلی چیست؟
  • چرا باید پیشرفت شغلی را جدی بگیریم؟
  • آموزش پیشرفت شغلی
  • چگونه بر این چالش های شغلی غلبه کنید؟
  • مستند های الهام بخش که به شما کمک میکند!

پیشرفت شغلی چیست؟

به رشد و نمو در مسیر شغلی که جایگاه افراد در کار تغییر پیدا میکند و ارتقای شغلی پیدا میکنند، پیشرفت شغلی گفته میشود. این پیشرفت شغلی توسط خود افراد صورت میگیرد و در برخی از کسب و کار ها این مسیر پیشرفت شغلی برای کارکنان فراهم است تا هر کسی که به ارتقای شغلی نیاز داشت در ایت مسیر قرار بگیرد. کلمه نیاز به ارتقای شغلی را درست خوانده ایدا، لزوما همه ی افراد دوست ندارند پیشرفت شغلی داشته باشند و از جایگاه خود راضی هستند. زیرا پیشرفت شغلی با سعس تلاش و بالا بردن دانش فنی امکان پذیر است و شاید همه افراد دوست ند اشته باشند در این مسیر قرار بگیرند.

چرا باید پیشرفت شغلی را جدی بگیریم؟

محث پیشرفت شغلی آنقدر اهمیت دارد که در برخی از مسائل به شما پیشنهاد میشود برای اینکه از شرایط فعلی عبور کنید، ارتقای شغلی داشته باشید.

پیشنهاد میشود مقاله کسب درآمد از پادکست را مطالعه نمایید.

افزایش درآمد

یک سازمانی را در نظر بگیرید که از کارمندها و مدیر های مختلف تشکیل شده است. قطعا درآمد مدیران سازمان از کارمندان بیشتر است و همین یک انگیزه مهم برای پیشرفت شغلی است. کارمندان این سازمان تصمیم میگیرند با بالا بردن دانش فنی و شرایط لازم بتوانند به جایگاه مدیریت برسند تا درآمد بهتری را کسب نمایند. گاهی اوقات افراد تنها برای افزایش درآمد تصمیم به ارتقای شغلی میگیرند. معمولا در شرکت های بزرگ این ارتقای شغلی وجود دارد.

افزایش رضایت شغلی

بارها در انواع محیط کار ها مشاهده کرده ایم که افرادی وجود دارند و از شغل خود ناراضی هستند. این نارضایتی از شغل ها روی انجام دان کار و وظایف این افراد هم تاثیر گذار است. چون به اصطلاح دل خوشی از کار خود ندارند تمرکز و انرژی کافی روی کار خود ندارند که در پی این اخلاق ها نارضایتی مشتری ها و ارباب رجوع ها را به همراه دارد. افراد برای اینکه به رضایت شغلی مطلوب برسند میتوانند با پیشرفت شغلی مناسب این امکان را برای خود فراهم کنن. پس افزایش رضایت شغلی یکی از مواری است که در پی آن میتوان پیشرفت شغلی را جدی گرفت.

به وجود آوردن فرصت های جدید

در واقع پیشرفت شغلی ، فرصت های جدید را در زندگی افراد به وجود می آورد. دنبال کردن فرصت‌های جدید در مسیر شغلی می‌تواند فرصتی را برای افراد فراهم کند تا علایق خود را بهتر شناخته و رویاهای خود که همیشه به دنبال آن بودند را دنبال کنند.

آموزش پیشرفت شغلی

خوب رسیدیم به موضوع اصلی صحبت یعنی آموزش پیشرفت شغلی که میخواهیم در ادامه به آن بپردازیم.

هدف خود را مشخص کنید!

در هر مسیری که قرار دارید اگر بدون هدف شروع به حرکت کنید در نهایت جز بی برنامگی و به بی راهه رفتن برای شما چیزی نخواهند ماند. حرکت بدون هدف عواقب زیادی را در هر زمینه ای به همراه دارد. حتی اگر شما بدون مشخص کردن هدف خود به ارتقای شغلی بپردازید در نهایت ممکن است حتی ارتقا هم بیابید ولی برای شما لذت و ثمره ای به همراه نخواهد داشت زیرا بی هدف کار کردن موفقیت را به دنبال خود ندارد. اگر قرار است ریاست و مدیریت شغلی را بدست آورید باید مسیر منتهی به این شغل را برای خود ترسیم کنید و آگاه باشید که با دانش بر چه موضوعاتی میتوانید به انتهای این مسیر حرکت کنید.

برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی داشته باشید!

پس از اینکه هدف خود را مشخص میکنید باید با برنامه ریزی متناسب به سمت و سوی این هدف حرکت نمایید. نداشتن یک برنامه ریزی مناسب قطعا شما را از رسیدن به هدف وا میداد و یا اینکه خیلی بیشتر از چیزی که وجود دارد زمان سپری میشود تا شما به هدف خود برسید. برای مثال برای اینکه مدیریت یک کسب و کاری را بدست آورید در مرحله اول باید دانش فنی خود را ارتقا دهید، حالا این ارتقای دانش میتوانید ثبت نام در کلاس ها و وبینار های مختلف تا ثبت نام در دانشگاه برای کسب مدرک تحصیلی مرتبط باشد. دانستن همین موضوع و برنامه ریزی برای آن، شما را به سمت اهداف خود سوق میدهد.

روی مهارت های خود تمرین کنید.

یکی از موارد مهم و ضروری در پیشرفت شغلی این است که شما روی مهارت های خودتان کار کنید و نقاط قوت خود را بهبود و نقاط ضعف را کاهش دهید. با کار کردن روی مهارت های خود میتوانید به سرعت به پیشرفت شغلی دلخواه خود برسید. اگر شما به هدف خود برسید ولی مهارت کافی برای حفظ جایگاه شغلی خود نداشته باشید نمیتوانید شغل خود را حفظ کنید. بدست آوردن شغل یک مسیر و نگه داشتن شغل مسیر دیگری است که با داشتن مهارت کافی میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

برای پیشرفت شغلی منتظر ناجی نباشید!

یکی از مواردی که بارها با آن روبرو می شویم نارضایتی افراد از کارفرما ها است که میگویند سال هاست منتظر پیشرفت جایگاه شغلی هستند اما هنوز کسی به آنها رسیدگی نکرده است. برای پیشرفت شغلی منتظر ناجی نباشید تا استعداد های شما را کشف کند و جایگاهی ویژه برای شما تدارک ببیند بلکه باید تماما به خودتان و توانایی هایتان تکیه کنید و با توکل بر خدا قدم های کوچک ولی پیوسته به سمت ارتقا و پیشرفت شغلی داشته باشید.

پیشنهاد میشود مقاله معرفی نرم افزار های حسابداری را مطالعه نمایید.

خودتان را برای چالش ها آماده کنید!

شما وقتی که تصمیم میگیرید به ارتقای شغلی دست پیدا کنید، میدانید که در مسیر سخت و ناهمواری قرار دارید و قرار نیست راه آسانی را طی کنید. با دانش بر این موضوع باید خودتان را برای چالش های موجود در این مسیر آماده کنید و با قدرت با مشکلات مواجه شوید و در تمام مسیر به این فکر کنید که هدف بزرگی دارید و بدون تلاش نمیتوانید به هدف خود دست پیدا کنید.

با ادامه آموزش پیشرفت شغلی همراه ما باشید.

چگونه به پیشرفت شغلی خود کمک کنیم؟

چگونه بر این چالش های شغلی غلبه کنید؟

یکی از مهم ترین نکات در این مرحله این است که بتوانید با این چالش ها روبرو شده و بر آنها غلبه نمایید. خیلی از افراد پس از گذارندن تمامی مراحل بالا به محض اینکه با چالشی روبرو میشوند سریع نا امید شده و هدف خود را فراموش میکنند. برای اینکه این مورد برای شما پیش نیاید میخواهیم بررسی کنیم که چگونه بر این چالش های شغلی غلبه کنید؟

روی اعتماد به نفس خود کار کنید!

یکی از مواردی که باعث میشود در برابر مشکلات به سرعت از دور رقابت خارج شوید عدم اعتماد به نفس میباشد. داشتن اعتماد به نفس به این معناست که به تمامی توانایی های خود واقف هستید و اطمینان دارید که در برابر مشکلات میتوانید عملکرد مطلوبی را داشته باشید. حالا به چه صورت روی اعتماد به نفس خود کار کنیم؟ شما میتوانید اعتماد‌ به‌ نفس خود را با گرفتن مدرک یک دوره‌ی آموزشی، درخواست پروژه‌ای چالش‌ بر‌انگیز در محل‌ کار یا ادامه‌ تحصیل برای دریافت مدرک کاردانی، کارشناسی یا کارشناسی‌ ارشد و حتی دکتری تقویت کنید. هرچه قدر بتوانید در این زمینه ها مانور بیشتری داشته باشید قطعا در مسیر ارتقای شغلی موفق تر عمل خواهید کرد.

میتوانید با مشاور شغلی صحبت کنید.

نه تنها در زمینه شغلی بلکه اگر در تمامی زمینه های بتوانید با مشاور با تجربه صحبت کنید میتوانید اطمینان خاطر بیشتری برای طی کردن این مسیر داشته باشید. هرچه راهنمای قوی تری داشته باشید قدم هایی که بر میدارید قوی تر است. شما با صحبت کردن با یک فرد با تجربه میتوانید از تمامی چالش ها و فراز و نشیب های موجود با خبر شده و با دید و آگاهی بهتری در مسیر رسیدن به هدف حرکت نمایید.

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

ارتباط با افراد در شبکه های اجتماعی مناسب به خصوص لینکدین باعث میشود شما با افراد با تجربه و موفق در زمینه های مختلف صحبت کنید و بتوانید از تجربیات آنها استفاده کنید.هم چنین در این مسیر شور و شوق کافی برای رسیدن به هدفتان را پیدا خواهید کرد. به جز این موارد شبکه های اجتماعی این ابزار های کاربردی به شما این امکان را می‌ دهند کار‌ و‌ تخصص خود را هنگام ارتباط با افراد هم‌ حرفه‌ ی خود به نمایش بگذارید؛ حتی می‌توانید وب‌ سایت خود یا نمایشگاهی از نمونه‌کار‌هایتان را در این شبکه ها راه‌اندازی کنید. انتخاب نوع شبکه به عهده حودتان است.

فرصت های ارتقا شغلی محل کار فعلی خود را از دست ندهید!

اگر از شرکتی که در آن کار می‌کنید رضایت دارید و محیط این شرکت برای شما رضایت بخش است، اما احساس می‌ کنید که این موقعیت شغلی‌ دیگر چالشبر‌انگیز یا مورد علاقه نیست، فرصت‌های شغلی موجود در شرکت خود را بررسی نمایید شاید بتوانید شغل مناسبی را در قسمت های مختلف برای خود پیدا کنید. البته این حالت بیشتر برای شرکت ها و کسب و کار های بزرگ پاسخگو است. شما میتوانید از بخش منابع انسانی شرکتتان کمک بگیرید تا این افراد با دانشی که دارند شما را از فرصت‌های بالقوه‌ ی شغلی موجود در سازمان  آگاه سازند و یا کمکتان کنند که در مراکز دیگری بتوانید عنوان شغلی دلخواهتان را پیدا کنید. اگر شرکت شما به کارکنانش ترفیع نمی‌دهد یا تلاشتان برای کسب مقامی بالا‌تر بی نتیجه مانده‌است، شاید وقت آن است به این نتیجه برسید که چرا باید پیشرفت کنید و به دنبال فرصت‌هایی خارج از شرکت باشید تا بتوانید به ارتقا شغلی دلخواه دسترسی داشته باشید.

مستند های الهام بخش که به شما کمک میکند!

اگر فکر میکنید که انگیزه کافی برای شروع یک مسیر پر تلاطم را ندارید در ادامه با معرفی چند مستند الهام بخش به شما کمک خواهیم کرد که انگیزه خود را برای رسیدن به اهداف خود بدست آورید.

مرد روی سیم (Man on Wire)

در بیشتر لیست هایی که قرار است در آن افراد و یا فیلم های الهام بخش را معرفی کنند،قطعا اسم مستند مرد روی سیم را مشاهده میکنید. این مستند در سال ۲۰۰۸ تهیه  و ساخته شده است و به داستان فیلیپه پتیت اشاره میکند. فیلیپه فردی است که در سال ۱۹۷۴ روی طنابی میان ۲ برج تجارت جهانی نیویورک راه رفته است. این تصویر برای کارآفرینان و متخصصان بسیار جالب است، زیرا برنامه‌ریزی زیرکانه، تمرینات و تمرکز بر وظیفه اصلی را به تصویر می‌کشد. این مستند، مجموعه اقداماتی را نشان می‌دهد که به فیلیپه امکان آن را دادند که روی یک طناب و بدون استفاده از اقدامات ایمنی، میان ۲ برج راه برود. بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای نوپا نیز حسی مشابه رقصیدن روی طناب را دارند.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین مشاغل برای افراد درونگرا و برونگرا را مطالعه نمایید.

راز (The Secret)

مستند راز در سال ۲۰۰۶ تولید و ساخته شده است و بعد ها با استفاده از همین مستند، کتابی را تهیه و چاپ میکنند. این کتاب آنقدر پر فروش بود که که بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان فروخته شد و اکنون، به ۵۰ زبان مختلف ترجمه شده و در اختیار افراد قرار گرفته است. در زمان‌ هایی که همه‌ چیز منفی به نظر می‌رسند، برای پیشرفت شغلی ضروری است که گامی به عقب برداریم، از حال بدی که در آن هستیم خارج شویم و افکار منفی خود را به افکار تشویق‌ کننده، خوش‌ بینانه و سودمندی تبدیل کنیم؛ با این کار می‌توانیم روند رکود شغلی خود را معکوس کنیم.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی آموزش پیشرفت شغلی صحبت کنیم و به شما نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. اگر تا به الان درباره ی ارتقای شغلی فکر میکردید امروز وفت آن رسیده است که تصمیم خود را عملی کنید و با برنامه ریزی مناسب بتوانید استراتژی خوبی برای پیشرفت شغلی خودتان داشته باشید فقط سعی کنید که شغلی را انتخاب کنید که به آن بیشترین علاقه را داشته باشید. اگر در زمینه پیشرفت شغلی تجربه ای دارید میتوانید در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید تا همگی از نقطه نظرات شما استفاده کنیم. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *