هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آپدیت هسته گوگل در سال 2023 + تاثیر آن بر سئو

آپدیت هسته گوگل در سال 2023 + تاثیر آن بر سئو

دسته بندی : سئو
1402/01/22

هر ساله گوگل آپدیت‌هایی را صورت پنهان انجام می‌دهد. ممکن است که آن را در برنامه‌هایی زمانی اعلام کند، اما نتایج و عملکرد آن معمولا حالت مخفی دارد. با این حال در این مقاله به صورت جامع و کامل به بررسی آپدیت هسته گوگل در سال 2023 و تاثیر آن بر سئو خواهیم پرداخت.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 🤩🖐🏻 ما اومدیم با یک مقاله جذاب و کاربردی در حوزه سئو. در این مقاله قرار است که نکاتی را به شما عرض کنیم، که می‌تواند رتبه سایت شما را به صورت ویژه جا به جا کند. اگر شما در اسفند ماه نتایج سرچ کنسول و همچنین جایگاه سایت خود را بررسی می‌کردید. متوجه میشدید که آمار ورودی سایت شما به صورت ویژه در حال تغییر است. برخی از سئو کاران بی تجربه فکر می‌کردند که الگوریتم گوگل دنس در حال تغییر جایگاه آن‌ها است، در صورتی که علت آن آپدیت هسته گوگل بود.

در صورتی که اشتباه می‌کردند، معمولا گوگل زمانی آپدیت هسته مرکزی خود را انجام می‌دهد. کالیبره شدن آن بین چند دقیقه و تا چند روز زمان خواهد برد. حال فرض کنید که قرار است سنگین‌ترین الگوریتم خود را در طی دو مرحله بارگذاری کند. در این صورت ممکن است که آمار سرچ کنسول شما و جایگاه شما به صورت ویژه تغییر کند. این تغییر جایگاه چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی موقتی خواهد بود. بنابراین زمان که آپدیت هسته گوگل اعلام می‌شود. تغییرات سئویی در این زمان غیر قابل اتکا خواهد بود.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به روز رسانی هر الگوریتم نیز معمولا تغییراتی را برای کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد می‌کند. به عنوان مثال زمانی الگوریتم EAT به روز شد. مقالات به سادگی ایندکس نمی‌شدند. در نتیجه سعی کنید که در زمان آپدیت‌های اصلی هسته گوگل و یا الگوریتم‌های گوگل بارگذاری مقاله نداشته باشید. چرا که ایجاد مشکل انتشار کمترین، بهترین حالت آن خواهد بود. 😕

ارتباط بین آپدیت هسته گوگل و سئو سایت چیست؟

در آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه به بررسی ارتباط میان آپدیت هسته گوگل و همچنین سئو یک سایت پرداخته‌ایم. اما به صورت خلاصه و اجمالی در این بخش اشاراتی به آن خواهیم داشت. به صورت کلی هدف از سئو یک سایت این است که محتوا و المان‌های سایت خود را به نحوی تغییر دهیم که گوگل بیشترین ارتباط را با آن داشته باشد. حال فرض کنید که قرار است برای مدت زمان بسیار کوتاهی این قوانین تغییر کند. در این صورت زحمات شما به باد خواهد رفت. برای جلوگیری از این موضوع معمولا سئو کاران حرفه‌ای تاریخ آپدیت‌ هسته گوگل را بررسی می‌کنند. زمانی که قرار است یک آپدیت به صورت ویژه اعمال شود.

در این مدت زمان معمولا سعی می‌کنند که فعالیت جانبی نداشته باشند. در این صورت می‌توانند با تحلیل آپدیت هسته گوگل و اتخاذ تصمیم مناسب یک استراتژی مناسب برای الگوریتم جدید گوگل داشته باشند. با این حال یکی از مهمترین نکاتی که می‌توانید برای بررسی آپدیت هسته گوگل انجام دهید. استفاده از بخش وبمستران گوگل می‌باشد. معمولا در بخش وبمستران گوگل سئو کاران و طراحان سایت مختلف در مورد نتایج این آپدیت با یک دیگر وارد مذاکره و چالش می‌شوند. شما نیز می‌توانید با بررسی این موارد به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنید.

از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که گوگل معمولا یکی از بهترین استراتژی‌های خود را در سال 2023 آپدیت الگوریتم‌های محتوایی قرار داده است. در این سال قرار است که گوگل روی محتوا و نحوه نگارش آن سختگیری‌های بسیار بیشتری داشته باشد. شما نیز می‌توانید روی تولید محتوای خود به صورت ویژه کار کنید. در این صورت این تغییرات نه تنها به شما آسیبی نخواهد زد، بلکه می‌تواند یک رشد آسانسوری بسیار قوی نیز برای سایت شما به همراه داشته باشد.

ارتباط بین آپدیت هسته گوگل و سئو سایت چیست؟

آیا بررسی تاریخ آپدیت هسته گوگل مهم است؟

در برخی مواقع گوگل آپدیت‌های اصلی خود را اعلام می‌کند و بهتر است که در این زمان تغییرات ماژور روی سئو سایت و یا ساختار سایت خود انجام ندهید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز، در هر آپدیت هسته گوگل معمولا چندین گروه از الگوریتم‌های فعال برای افزایش سرعت جستجو در گوگل به روز می‌شوند. شما نیز باید بررسی کنید که هر الگوریتم چه تغییراتی که کرده است و چگونه می‌توانید بیشترین استفاده از آن را داشته باشید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در بخش وبمستران حوزه وب انگلیسی به دنبال تغییرات باشید. چرا که معمولا این افراد بررسی دقیق‌تری داشته‌اند و اطلاعات قابل اطمینان بیشتری را در دسترس ما قرار می‌دهند. با این حال تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرید تا خود نیز نتایج سرچ کنسول خود را بررسی کنید و این تغییرات به دست آورید. بررسی کنید که در کدام بخش از سایت شما بیشترین نوسان ترافیکی وجود دارد. با تحلیل همین به بخش به درستی می‌توانید یک نتیجه گیری عالی داشته باشید و به سئو سایت خود به صورت ویژه کمک کنید.

مهمترین آپدیت های  هسته گوگل در سال 2023 چیست؟

در سال 2023 ما چند آپدیت بسیار قوی خواهیم داشت که در بخش‌های به آن اشاره خواهیم کرد. به این نکته توجه داشته باشید که در این سال هوش مصنوعی و CHAT GPT موجب شده است که تغییرات گوگل بسیار بیشتر باشد و تمام تلاش گوگل بر این است که در رقابت با هوش مصنوعی پیروز شود. دقت کنید که خود گوگل صاحب یکی از بزرگترین هوش‌های مصنوعی حال حاضر دنیا می‌باشد. با این وجود یک چالش بسیار جدی برای درک رفتار مخاطبین خود خواهد داشت.

1.    اولین و مهمترین آپدیت دو مرحله‌ای گوگل در سال 2023 «    MUM»

اولین آپدیت هسته گوگل مربوط به الگوریتم MUM می‌باشد. در اکتبر و دسامبر سال 2022 گوگل در مورد تغییرات خود در بخش بررسی محتوا اخباری را منتشر کرد. هدف از این الگوریتم این است که زبان انسان و زبان ماشین را به هم نزدیک کند. در این صورت سئو سایت شما نیز در گرو حرکت روی چهارچوب جدید می‌باشد. در گذشته استفاده از برچسب و کیبورد استاف قوی می‌توانست برای شما کسب رتبه داشته باشد. اما در سال 2023 به دلیل آپدیت هسته گوگل چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود و حتی ممکن است که این موضوع برای شما منجر به کوئن منفی نیز شود.

دقت داشته باشید که محتوای شما به هر میزان که به زبان محاوره نزدیک‌تر باشد، الگوریتم‌های گوگل درک بهتری از آن خواهند داشت. چرا که بیش از 60 درصد جستجوهایی که انجام می‌شود، مربوط به زبان محاوره انسان و پرسیدن سئوال از گوگل می‌باشد. با این وجود شما باید توجه داشته باشید که محتوای شما زمانی ارزشمند است که تعادل داشته باشد. منظور ما این است که نباید از اصلاحات بی شمار عامیانه در محتوای خود استفاده کنید. بلکه باید لحن محتوای خود را به سمت عامیانه هدایت کنید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برای گوگل مهم نیست که محتوای شما برای بخش وبلاگ نوشته شده است و یا محتوا صفحه فروش محصولات می‌باشد. برای گوگل این مهم است که لحن و ادبیات آن به زبان محاوره نزدیک باشد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در سال 2023 استفاده از علائم بسیار با اهمیت شده است. در آپدیت‌های الگوریتم MUM آمده است که درک علائم نگارشی برای الگوریتم MUM  با توجه به نوع زبان بسیار کاربردی و دقیق شده است. از این رو باید علائم نگارشی یک متن را نیز به صورت دقیق بررسی کنید.

2.    دومین آپدیت گوگل مربوط به  بررسی بک لینک‌های تبلیغاتی می‌باشد

معمولا سئو کاران همیشه به دنبال کوتاه کردن مسیر رشد می‌باشند. یکی از تکنیک‌هایی که معمولا از آن استفاده می‌کنند، رپورتاژ نویسی می‌باشد. در سال 2023 رپورتاژ رفتن اندکی سخت شده است. چرا که گوگل لینک سازی خارجی را با دقت بسیار بیشتری بررسی می‌کند. بر اساس تحقیقات تیم تولید محتوای برترآموز از وبمستران گوگل، خرید بک لینک برای افزایش اعتبار از سایت‌های معتبر ممنوع می‌باشد. اگر گوگل این موضوع را متوجه شود، آن را بی اثر خواهد کرد. بنابراین اگر قرار است که در سایت‌های معتبر تبلیغات بروید، باید به این نکته توجه داشته باشید که گوگل تگ‌های تبلیغاتی و رپورتاژ را به دست بررسی خواهد کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع برترآموز اقدام به طراحی یک بخش ویژه برای « آموزش رپورتاژ آگهی از صفر تا صد » نموده است. استفاده از این بخش می‌تواند به صورت ویژه روی مهارت رپورتاژ نویسی و بازدهی رپورتاژ شما تاثیر داشته باشد. نکته دیگری که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد. موضوع پرزنت غیر مستقیم می‌باشد. اگر قرار است که بازدهی رپورتاژ شما بالا باشد، باید سعی کنید که مخاطب شما زمان بیشتری روی آن صرف کند و این کار به اعتبار سایت شما و سایت طرف مقابل کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

با توجه به این موضوع شما باید خدمات و معرفی سایت خود را به صورت غیر مستقیم معرفی و پرزنت کنید. در این صورت بازدهی شما به صورت ویژه افزایش خواهد یافت. دقت داشته باشید که تبلیغات بنری و همچنین لینک سازی خارجی شما نیز باید بر اساس آپدیت هسته گوگل باشد. در آخرین آپدیت هسته گوگل، بررسی تبلیغات بنری و به جهت افزایش اعتبار سایت شما و نه تبلیغات با استراتژی جدید انجام خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا یک مقاله به صورت مجزا به شما عزیزان معرفی کنیم.

دومین آپدیت گوگل مربوط به  بررسی بک لینک‌های تبلیغاتی می‌باشد

3.    در سومین آپدیت گوگل افزایش اینگیجمنت به صورت مستقیم روی سئو سایت شما عزیزان تاثیر گذار خواهد بود

فرض کنید که شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی دارید. پس از آپدیت هسته گوگل در سال 2023 متوجه می‌شود که رتبه سایت شما در حال افزایش است و از طرفی ورودی سایت شما نیز به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. با این که شما روی تبلیغات و سئو خود نیز سرمایه گذاری بیشتری انجام داده‌اید. اما هنوز به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نمی‌کنید. علت این موضوع ممکن است کم بودن میزان تعامل شما با مخاطبین باشد. در سال 2023 سایت‌هایی که تعامل بیشتری با مخاطبین خود دارند، معمولا رتبه بهتری نیز دارند. این موضوع تمام به دلیل سئو یک سایت نیست، بلکه به دلیل احترام به قوانین گوگل می‌باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که آپدیت‌های گوگل روی بهبود کسب و کار شما نیز تمرکز دارد. به هر میزان که شما آپدیت‌های بهتری در استراتژی کلان خود داشته باشید و تعامل بیشتری از مخاطب خود بگیرید، در این صورت می‌توان گفت که بازدهی کار شما نیز به صورت ویژه افزایش پیدا می‌کند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید از مقاله « یوزر اینگیجمنت و یا درگیر شدن با محصول  » به صورت ویژه و کاربردی استفاده کنید.

از طرفی  به هر میزان که تعامل شما با مخاطبین خود بیشتر باشد. این موضوع به این معنی است که مخاطب برای سایت شما زمان بیشتری صرف می‌کند. در نتیجه سئو سایت شما نیز قوی‌تر خواهد شد و بهبود رتبه بیشتری را تجربه خواهید کرد. در نتیجه اگر افزایش اینگیجمنت کاربردی داشته باشید، با یک تیر چند نشان زده‌اید و اهداف شما به صورت همه جانبه محقق خواهد شد.

4.    در چهارمین آپدیت هسته گوگل محتوای ویدیویی و محتوای صوتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است

با افزایش سرعت اینترنت افراد بسیار زیادی رو به استفاده از محتوای آموزشی به صورت ویدیویی نموده‌اند. با توجه به این موضوع شبکه‌های اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب و آپارات نیز یک رشد بسیار عالی را تجربه کرده‌اند. گوگل برای اینکه از این فرصت نیز استفاده کند. در سال 2023 برای محتوای ویدیویی و محتوای صوتی به صورت پادکست یک امتیاز ویژه در نظر گرفته است. زمانی که شما محتوای مخاطب پسند تولید کنید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید.

البته دقت داشته باشید که محتوای ویدیویی با کیفیت برای گوگل همیشه با اهمیت خواهد بود. اگر محتوای شما کپی باشد و بازخورد مناسبی را ثبت نکند. نه تنها این استراتژی منجر به رشد و بهبود سئو سایتان نمی‌شود. بلکه موجب می‌شود که رتبه سایت شما افزایش پیدا کند. از طرفی توجه داشته باشید که استفاده از پلتفرم‌های مانند یوتیوب و آپارات در سایت برای نمایش محتوایی ویدیویی می‌تواند یک تیر چند نشان باشد. با این وجود شما رتبه سایت خود را نیز بهبود بخشیده‌اید. از طرف دیگر برندینگ خود را به بهبود بخشیده‌اید و توانسته‌اید  به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنید.

در نهایت نیز می‌توانید یک منبع درآمد جانبی از این موضوع داشته باشید. فرض کنید که قرار است در سایت خود آموزش وردپرس داشته باشید. اگر شما بتوانید یک آموزش رایگان داشته باشید و در کنار محتوای متنی خود نیز یک نوع جدید از محتوا را ارائه دهید. در این صورت علاقه گوگل و موتورهای جستجو آن به شما افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع در آپدیت‌های ماه آینده گوگل در سال 2023 نیز به صورت ویژه مورد بررسی و اجرا قرار خواهد گرفت. اگر شما بتوانید برای این موضوع یک برنامه ریزی مناسب داشته باشید. در این صورت می‌توانید یک رشد قابل توجه در فروش کالا و خدمات خود تجربه کنید.

5.    در آخرین آپدیت  هسته گوگل داشتن پروداکت رویو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است

از سال 2021 آپدیت هسته گوگل حول محور پروداکت رویو بوده است و از طرفی سایت‌های فروشگاهی باید روی این موضوع توجه ویژه داشته باشند. در غیر این صورت نمی‌توانند به بازدهی مورد نظر خود دست پیدا کنند. به عنوان مثال اگر قرار است که برای توضیحات محصول خود یک متن بازنویسی ساده استفاده کنید. احتمال دیده شدن و بهبود سئو سایت شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. برای نوشتن یک محتوا قوی به سبک پروداکت رویو نیاز است که شما خلاصه چند محصول و تحقیقات عملی را در محتوای خود استفاده کنید.

از طرفی شما باید از عکس‌های با کیفیت و دست اول با آلت‌های دقیق و قوی نیز استفاده کنید. اگر قرار است که عکس محصول خود را بارگذاری کنید، جای استفاده از عکس‌های موجود در اینترنت شما می‌توانید با تلفن همراه خود یک عکس با کیفیت ثبت کنید و با فتوشاپ آن بدون هیچ هزینه‌ای یک محتوای بصری قوی نیز برای پروداکت رویو خود داشته باید. در صورتی که در مورد فتوشاپ دانش کافی ندارید. می‌توانید از آموزش فتوشاپ به صورت رایگان در سطح وب استفاده کنید. دقت داشته باشید که شما قرار نیست که صرفا روی معرفی یک محصول تمرکز کنید. بلکه قرار است یک محتوای جامع و کامل به مخاطبین خود تقدیم کنید.

برای یک پروداکت رویو باید از یک محتوا نویس قوی استفاده کنید، کسی متن‌های مشابه و تخصصی در سطح وب داشته باشد. همانطور که می‌دانید به هر میزان که گوگل درک بهتری از نویسنده محتوای شما داشته باشد، آن محتوا اعتبار بیشتری خواهد داشت. این موضوع حتی در الگوریتم MUM نیز به صورت ویژه تقویت شده است. یکی دیگر از نکاتی که برای نوشتن یک پروداکت رویو می‌توانید از آن استفاده کنید، بیان کمی ویژگی و نقاط ضعف محصول می‌باشد. به نحوی که مخاطب شما بتواند آن را آنگونه که نیاز دارد بررسی کند. در نهایت بهترین تکنیکی که شما برای پروداکت رویو می‌توانید استفاده کنید این است که با مخاطب خود صداقت داشته باشید و نقاط ضعف محصولات خود را بیان کنید. حتی برخی از سایت‌های فروشگاهی بواسطه تیتر معایب محصول خود رتبه بهتری به دست آورده‌اند.

در آخرین آپدیت  هسته گوگل داشتن پروداکت رویو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است

6.    آپدیت مارچ 2023 یکی از مهمترین و قویترین آپدیت‎‌های گوگل …

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین آپدیت‌های گوگل که سئوکاران بیشماری را گیج کرده است، آپدیت هسته گوگل در مارچ 2023 می‌باشد. متاسفانه در زمان نگارش این مقاله اطلاعات بسیار زیادی از آن در دسترس نمی‌باشد. اما به صورت کلی سایت‌های که در حوزه گردشگری و معرفی مکان‌های جغرافیای می‌باشند، بیشترین تاثیر را داشتند و رتبه آن‌ها به صورت ویژه جا به جا شده است. اما کسانی که در حوزه مالی فعالیت می‌کنند، معمولا کمتری آسیب را از این آپدیت هسته گوگل به دست آورده‌اند. با این حال با تحقیقات روی این آپدیت به اطلاعات جذابی دست پیدا کردیم.

اولین و مهمترین نکته‌ای که به آن دست پیدا کردیم، این است که گوگل به سایت‌هایی که نقشه بسیار قوی داشتند و از یک لینک سازی داخلی قوی استفاده کرده‌ بودند، یک امتیاز ویژه داده است. از طرفی اگر لینک سازی و نقشه سایت شما حالت مبهم و پیچیده داشته باشد، احتمالا شما یک افت رتبه قابل توجه را تجربه کرده‌اید. همچنین کسانی که بک لینک‌های متوالی از مزرعه فارم برداشته بودند، همگی بی اثر شده و برخی از افراد حتی افزایش رتبه 10 تا 15 موردی داشتند.

با از دیگر نکاتی که گوگل در آپدیت جدید خود بررسی کرده است، میزان اعتماد مخاطب به سایت شما می‌باشد. معمولا سایت‌هایی که توانسته‌اند اعتماد مخاطبین خود را جذب کنند و از آن‌ها اطلاعات زیادی داشته باشند و یا تعامل بسیار بالایی از مخاطبین خود به دست آوردند، معمولا بهبود رتبه بیشتری نسبت به سایرین داشتند. در نهایت کسانی که فضای مجازی قوی داشتند و به خوبی آن را با سایت خود لینک کرده بودند نیز به یک شبکه سازی بسیار قوی دست پیدا کرده‌اند. اگر شما به دنبال یک شبکه قوی سازی قوی بین مخاطبین سایت خود و فضای مجازی می‌باشید. می‌توانید از آموزش اینستاگرام به صورت ویژه استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد آپدیت هسته گوگل در سال 2023 با شما عزیزان صحبت کردیم. در حال حاضر تقویم آپدیتی دقیقی برای این موضوع منتشر نشده است. گاها برخی از آپدیت‌های هسته گوگل نیز به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌شود. در این صورت تحلیل آن به سختی قابل انجام خواهد بود. به عنوان مثال آپدیت ژانویه 2023 به صورت دو مرحله‌ای انجام شده است. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمانی تغییرات زیادی در جایگاه شما ایجاد می‌شود، شوکه نشوید. اجازه دهید برای مدت 7 تا 10 روز از آپدیت هسته گوگل بگذرد و سپس به دنبال تحلیل و بررسی آن باشید.

البته در این مدت زمان می‌توانید از سایت‌های وبمستران حوزه وب انگلیسی استفاده کنید. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که تاثیر آپدیت هسته روی گوگل روی سئو شما شاید شدید باشد، اما به صورت بلند مدت نخواهد بود. معمولا بعد از گذشت مدت کوتاهی شما به نتایج سابق خود دست پیدا خواهید کرد. در این مسیر معمولا کسانی که از تغییرات ایجاد شده زودتر از بقیه استفاده می‌کنند، ممکن است که یک بهبود رتبه مناسب را در بلند مدت تجربه کنند. در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، در بخش کامنت‌ها با ما مطرح  کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *