هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
از کجا محتوا پیدا کنیم؟ برتر آموز

از کجا محتوا پیدا کنیم؟ | آموزش پیدا کردن محتوای ارزشمند

1402/03/09

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بیشتر افراد در حوزه هر کسب و کاری با آن روبرو هستند این است که نمی‌دانند باید از کجا محتوای خوب و درجه یک برای سایت ، اینستاگرام و… پیدا کنند. در تمامی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ ما همیشه روی محتوا تاکید می‌کنیم ولی خوب موضوع اصلی اینجاست که اصلا محتوای خوب از کجا پیدا می‌شود؟ همراه من و برتر آموز باشید!

از کجا محتوا پیدا کنیم؟ سوالی مهم که اگر در حوزه تولید محتوا کار کرده باشید شاید بیشتر اوقات درگیر آن باشید!

در واقع پیدا کردن یک محتوای خوب نیازمند زمان و برنامه ریزی است چون اگر شما این کار را دقیق انجام بدهید نتیجه خوبی را به همراه دارد.

در آموزش تولید محتوا ما سعی کرده‌ایم به خوبی به شما فرآیند‌های تولید محتوا را توضیح بدهیم.

تولید محتوا یکی از پایه‌های اساسی دیجیتال مارکتینگ است به گونه‌ای که در هر کسب و کاری تولید محتوا حرف اول است.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • تولید محتوا چیست؟
  • جامعه هدف رو بشناسید!
  • از کجا محتوا پیدا کنیم؟
  • برای تولید محتوا چه نکاتی را رعایت کنیم؟

تولید محتوا چیست؟

در واقع تولید محتوا فرآیندی است که شما با استفاده از آن به جذب مخاطب می‌پردازید. حالا این فرآیند می‌تونه تولید یک محتوای متنی و یا یک تصویر خلاقانه باشد. در تولید محتوا هدف اصلی این است که ما بتوانیم با کاربر و جامعه هدف ارتباط بگیریم.

یعنی این که فرقی ندارد شما در چه کسب و کاری مشغول باشید مهم این است که تولید محتوا یک پل ارتباطی بین شما و جامعه هدف است.

این پل ارتباطی آنقدر اهمیت دارد که در بیشتر کسب و کارها بودجه اختصاصی را برای آن درنظر می‌گیرند.

چرا ؟؟

بهتره که اینجوری تصور کنیم. چند بار اتفاق افتاده که شما به واسطه یک محتوای خوب با یک برند آشنا شدید و ازشون خرید انجام دادید؟ اگر بخوایم بهش فکر می‌کنیم اون موقع اهمیت تولید محتوا به خوبی مشخص میشه!!

تولید محتوا در همه کسب و کارها شکل یکسانی ندارد چون جامعه هدف این افراد خیلی متفاوت است.

مثلا جامعه هدف یک سایت فروش اینترنتی کتاب قطعا با جامعه هدف فروشگاه اینترنتی لوازم اسباب بازی متفاوت است!

جامعه هدف رو بشناسید!

تولید محتوا معمولا از لحاظ وقت و هزینه انرژی زیادی را از یک کسب و کار می‌گیرد. برای این که بتوانید در این زمینه مناسب عمل کنید در مرحله اول باید جامعه هدف رو بشناسید!!

در واقع شناخت این جامعه به شما بیشترین راهنمایی را برای انتخاب موضوع تولید محتوا می‌کند.

برای این که جامعه هدف رو بشناسید می‌توانید از تیم تولید محتوا درخواست کنید تا این کار را برای شما انجام بدهند.

البته که ممکن است در ابتدای کسب و کار نتوانید شناخت صد درصدی را پیدا کنید اما این اصلا مشکلی نیست!!

از کجا محتوا پیدا کنیم؟

خوب حالا به سوال مهم از کجا محتوا پیدا کنیم می‌رسیم؟ در ادامه به شما تعدادی روش معرفی می‌شود که برای هر کسب و کاری با هر موضوعی می‌تواند مفید باشد.

1. نیاز کاربران را بشناسید!!

شناخت نیاز کاربران و جامعه هدف از اهمیت بسیار بالایی برخورددار است. زمانی که کسی نیاز و مشکل ما را حل می‌کند حس بسیار مثبتی داریم حالا شما باید همین حس مثبت را در جهت اعتماد سازی بین کاربران خود ایجاد نمایید.

2. از خود کاربران و جامعه هدف بپرسید!

مگه قرار نیست شما برای همین جامعه هدف و کاربران تولید محتوا انجام بدید؟ پس چرا از خودشون نمی‌پرسید؟؟

بهترین کار این است که نظرات کاربران شما داخل تولید محتوا باشد و در واقع در جهت برطرف کردن مشکلات کاربران محتوا تولید کنید.

حالا چه جوری از کاربر بپرسیم؟ می‌توانید طبق روش‌های زیر با کاربران ارتباط بگیرید.

البته در کسب و کارهایی که جامعه هدف بسیار زیادی دارند این که بخواهند با تمامی افراد ارتباط داشته باشند تقریبا غیر ممکن است. این افراد معمولا جامعه هدف را به گروه‌های چند نفره تقسیم می‌کنند و در این گروه افراد بر اساس یک سری از ویژگی‌های خاص و مشابه قرار می‌گیرند سپس با تعدادی از این افراد به عنوان نماینده می‌توان ارتباط گرفت.

تماس تلفنی

می‌تونید با افراد طی تماس تلفنی ارتباط داشته باشید و با طراحی یکسری سوالات از پیش تعیین شده متوجه بشوید که علاقه کاربران به چه سمت و سویی است و مشتاق هستند چه نوع محتوایی را مشاهده کنند. این نوع برقراری ارتباط هیچ نوع هزینه خاصی برای مجموعه شما نخواهد داشت اما اگر درست و صحیح آن را انجام بدهید قطعا بازخورد مثبتی را دریافت می‌کنید.

پرسشنامه

یکسری پرسشنامه اینترنی وجود دارد که شما می‌توانید لینک آن را برای کاربران ارسال نمایید. تا کاربر این پرسش نامه را تکمیل نماید. البته که معمولا افراد روی این نوع موارد زمان نمی‌گذارند شما باید با روش‌های مختلف مثل کد تخفیف ، ارسال رایگان ، افزودن امتیاز در باشگاه مشتریان و…. کاربر را به انجام این کار ترغیب نمایید.

مصاحبه حضوری!

اگر این امکان برای شما مهیا است لطفا از تعدادی از مشتریان خود دعوت کنید تا با آن‌ها مصاحبه حضوری داشته باشید. در این مصاحبه نیازها ، مشکلات و… را می‌توان بررسی کرد و به نتایج خیلی خوبی رسید.

نکته مهم در این مرحله این است که اگر تمامی موارد بالا به درستی انجام شود نتایج آن نه تنها برای تیم تولید محتوا ، بلکه برای سایر تیم‌ها دیجیتال مارکتینگ ، پشتیبانی فروشندگان و… مناسب خواهد بود!

پیدا کردن محتوای خوب برتر آموز

3. مراجعه به سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که هر دیجیتال مارکتری باید کار کردن با آن را به خوبی بلد باشد. در این بخش یکسری از Query های که کاربران سرچ کرده و به آن نیاز داشته‌اند را نمایش می‌دهد. اگر وبسایت شما محتوایی خوبی برای این عنوان‌ها ندارد یعنی این که شما موضوعات خوبی را برای تولید محتوا پیدا کرده‌اید.

حالا کدام یک از این کوئری‌ها را استفاده نماییم؟

شما کافیست یک خروجی اکسل از تمامی کوئری‌ها دریافت کنید سپس ، عنوان‌هایی که نرخ کلیک بسیار پایینی دارد را انتخاب کرده و برای آن‌ها به تولید محتوا بپردازید.

حتما این بخش را جدی بگیرید و سعی کنید که طبق کوئری‌های کاربران به تولید محتوا بپردازید.

4. از آنالیز رقبا استفاده کنید!

می‌دونیم که جامعه هدف شما و رقبا یکسان است پس برای همین موضوع می‌تونید برای تولید محتوا از رقبا هم ایده بگیرید! دقت کنید ما به دنبال ایده پردازی هستیم و نه تقلید!!

کاربران به خوبی محتوای کپی و تقلید شده را تشخیص می‌دهند و اگر این کار را انجام بدهید حتی ممکن است اعتبار خود را از دست بدهید ولی گزینه درست این است که از تولید محتوای رقبا ایده بگیرید و شما یک محتوای بهتر و با کیفیت‌تری را ارائه بدهید.

5. از وب سایت‌های خارجی استفاده کنید!

معمولا سایت‌های خارجی و به خصوص انگلیسی زبان نسبت به سایت‌های ایرانی محتواهای جدیدتری را منتشر می‌کنند و الگوریتم فرشنس گوگل در این وبسایت‌ها فعال است.

شما می‌توانید رقبای خارجی خود را پیدا کنید و از تولید محتوا و بخش وبلاگ آن‌ها اتسفاده کنید و با ترجمه کردن این موارد محتواهای خوب و جدیدی را برای کاربر در نظر بگیرید.

البته که برای این کار شما نیاز به زبان انگلیسی خوب دارید تا بتوانید به خوبی مقالات را ترجمه نمایید. اگر سطح زبان شما خوب نیست از آموزش زبان انگلیسی برتر آموز استفاده کرده و یا با یک مترجم همکاری نمایید.

6. سعی کنید تخصصی کار کنید تا محتوا داشته باشید!

اکثر وبسایت‌هایی که تمرکز بر روی یک موضوع دارند معمولا تولید محتوای بهتری دارند. توصیه می‌شود ابتدا حوزه تخصصی خود را پیدا کنید.

برای مثال برخی از وبسایت‌ها فقط فروش گیم و ابزارهای بازی را دارند پس فقط روی محتوای گیم کار می‌کنند و اصلا برای این زمینه دچار کمبود محتوا نمی‌شوند.

البته که باید در حوزه تخصصی به خوبی مطالعه داشته باشید تا بتونید همه جوانب را داشته باشید.

آموزش پیدا کردن محتوا برتر آموز

7. از خود نتایج گوگل استفاده کنید!

خیلی از تیترهای جداب و محتواهای خوبی وجود دارند که در صفحات 2 به بعد گوگل مخفی شدند و به خاطر این که سئوی خوبی ندارند متاسفانه نرخ کلیک ندارند. شما با سرچ کردن موضوع این مقالات و داشتن اطلاعات کافی می‌توانید از این تیترها در سایت خود اسفاده کنید و با یک تولید محتوای حرفه‌ای سایت خود را در SERP قرار بدهید.

8. سایت‌های پرسش و پاسخ!

در سایت‌هایی که حالت پرسش و پاسخ دارند ، کاربران زیادی وجود دارند که سوالات متعددی دارند و برخی دیگر پاسخ آن‌ها را می‌دهند. پیشنهاد می‌شود که به عنوان یک تولید کننده محتوا حتما در این وبسایت‌ها فعالیت داشته باشید و از پرسش‌های کاربران ایده بگیرید!

سپس اگر پاسخ پرسش‌ها را بلد بودید یک مقاله داخل سایت یجاد کنید و لینک آن را به کاربر بدهید. در این صورت یک بک لینک رایگان و با کیفیت را برای سایت خود ساخته‌اید.

برای تولید محتوا چه نکاتی را رعایت کنیم؟

خوب حالا که متوجه شدید از کجا محتوا پیدا کنید بهتر است یکسری از نکات هم بلد باشید تا بتونید محتوای با کیفیت و درجه یک تولید کنید.

محتوا باید درست باشد!

هر محتوا و هر خبری را منتشر نکنید.! اول از همه چیز شما باید از صحت محتوا اطمینان داشته باشید و اطلاعات نادرست را به کاربر انتقفال ندهید. برای همین به تولید کنندگان محتوا همیشه گوشزد می‌شود که در حوزه تخصصی خود به خوبی مطالعه نمایید تا بتوانید بهترین اطلاعات را منتقل کنید.

همین الان به محتواهای قبلی خود سر بزنید و اگر اطلاعات ینادرست و منسوخ شده در آن وجود دارد یک آپدیت جدید داشته باشید. البته که همین آپدیت هم تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت دارد و به همین منظور پیشنهاد می‌شود حتما مقاله بروز رسانی محتوا چه تاثیری روی سئو دارد؟ را مطالعه نمایید.

کپی برداری ممنوع است!!

الگوریتم‌های گوگل به شدت روی کپی بودن محتواها حساس هستند و به محض این که شما محتوا را از یک سایت کپی کنید ، شما را جریمه خواهند کرد.

سیستم کار گوگل این است که کاربر در هر سایت باید یک محتوای تازه و غیر تکراری را بخواند ولی شما با کپی محتوا این قانون را نقض می‌کنید و امتیاز منفی هم خواهید گرفت.

جدا از گوگل ، کاربران هم به خوبی محتوای کپی را تشخصی می‌دهند و اصلا علاقه ندارند تا دو محتوای یکسان را در سایت بخوانند برای همین سریع سایت شما را ترک می‌کنند و شما بانس ریت هم دریافت می‌کنید.

ناقص تولید محتوا نکنید!

به خصوص در محتواهای آموزشی کاربر زمانی که روی سایت شما کلیک می‌کند نیاز دارد یک محتوای کامل و جامع را مطالعه نماید. پس اگر محتوا تولید می‌کنید همه جوانب را در نظر بگیرید و به طور کامل این کار را انجام بدهید.

سخن آخر:

در مقاله از کجا محتوا پیدا کنیم؟ ماس عی کرده‌ایم به طور کامل به شما راه‌ها و روش‌های یافتن یک محتوای خوب را آموزش بدهیم. اگر تولید کننده محتوا هستید که اصلا نگرانی برای انتخاب موضوع نداشته باشید چون آنقدر موضوعات مختلفی برای شما وجود دارد که هرگز کمبود محتوا نخواهید داشت!

اگر تجربه‌ای در زمینه از کجا محتوا پیدا کنیم؟ دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *