هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
10 دلیل استفاده از بیزینس پلن

10 دلیل استفاده از بیزینس پلن برای کسب و کارهای مختلف

دسته بندی : کسب و کار
1401/10/22

شما با مطالعه این مقاله به اهمیت استفاده از بیزینس پلن پی خواهید برد. ممکن است که تا قبل از این مقاله بررسی و انجام برخی از نکات آن برای شما سخت باشد.

اما به شما قول می‌دهیم که پس از مطالعه تمامی بخش‌های این مقاله نظر شما عوض می‌شود.

سلام بر دنبال کنندگان عزیز سایت برترآموز، اگر شما به دنبال افزایش راندمان کسب و کار خود می‌باشید، بهترین کار این است که بیزینس پلن مشخص داشته باشید. شاید فکر کنید که نوشتن بیزینس پلن یک کار سخت و طاقت فرسا است. اما باید به شما بگم که نوشتن این طرح کسب و کار برای شما امری ضروری است. استفاده از بیزینس پلن در کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها امری ضروری و غیر قابل انکار است. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک بیزینس پلن مشخص داشته باشید.

به عنوان مثال فرض کنید که شما یک مجموعه آموزش سئو می‌باشید. اگر شما برنامه ریزی مناسبی برای تبلیغات نداشته باشید. و یا اگر ندانید که چگونه نرخ تبدیل خود را افزایش دهید، در کار خود شکست خواهید خورد. به لطف عصر ارتباطات هر کسی می‌تواند خدماتی ارائه دهد که نسبت به کسب و کار شما قیمت مناسب‌تری دارد. شما نمی‌توانید مزیت رقابتی خود را قیمت قرار دهید. بلکه مزیت رقابتی شما باید یک بیزینس پلن قوی باشد. شاید برای شما جالب باشید که بدانید شرکت‌های سرمایه گذاری بدون یک بیزینس پلن در کسب و کار شما سرمایه گذاری نمی‌کنند.

شاید با خود فکر کنید که مگه میشه سرمایه گذار بیاد و بخواهد در کسب و کار من سرمایه گذاری کند. باید به شما بگوییم که اگر شما یک بیزینس پلن موفق داشته باشید، سرمایه گذار شما را پیدا خواهد کرد، بنابراین استفاده از بیزینس پلن ضروری است.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن یک آینده مکتوب از کسب و کار شما است که به صورت دوره‌ای مورد بازبینی و تغییر قرار می‌گیرد. اگر شما به بررسی مفهوم بیزینس پلن در کتب قدیمی بپردازید. متوجه می‌شوید که بیزینس پلن را یک طرح مکتوب ثابت در ابتدای کسب و کار می‌دانند. اما علم روز سیستم سازی و همچنین دیجیتال مارکتینگ به تعریف بهتری از بیزینس پلن دست پیدا کرده است. امروزه شما برای تعریف بیزینس پلن نیاز است که چند پارامتر اقتصاد کلان نیز در آن تعریف کنید. زمانی که هر یک از متغیرهای کلان شما تغییر کرد، نیاز به بازبینی و تغییر استراتژی است.

شما باید بررسی کنید که در کسب و کار شما پارامترهای اساسی و تعیین کنند چیست. همان پارامترها را به عنوان، متغیرهای اساسی خود تعریف کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما سئو کار حرفه‌ای می‌باشید. یکی از پارامترهای تعیین کننده در کسب و کار شما قیمت دلار می‌باشد. چرا که رپورتاژ آگهی سایت‌های خبری و سایت‌ها مرجع معمولا بر اساس دلار تغییر می‌کند. زمانی که قیمت دلار تغییر کرد شما باید در بودجه بندی خدمات خود یک تغییر داشته باشید.

 اما اگر استفاده از بیزینس پلن در برنامه شما نباشد، این موضوع به این معنی است که شما چند قرار داد کاری منعقد می‌کنید. سپس در زمان پرداخت هزینه رپورتاژ آگهی خود متوجه می‌شوید که قیمت‌ها تغییر کرده است کاملا قابل حدس است که کارفرمای شما چنین چیزی را قبول نکند. در این زمان به سادگی حاشیه سود شما کاهش پیدا می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که  استفاده از بیزینس پلن باید به صورت مستمر در برنامه کاری شما باشد. قرا نیست که شما یک طرح ریزی اولیه داشته باشید و سپس این پوشه در نهایت خاک بخورد.

چرا استفاده از بیزینس پلن برای هر کسب و کار ضروری است؟

ما در بخش‌های قبلی به یک دید کلی از بیزینس پلن دست پیدا کردیم. اگر فکر می‌کنید که نیاز است بیشتر در این مورد بدانید، می‌توانید از مقاله « بیزینس پلن چیست » به صورت کامل و جامع استفاده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است تمامی مواردی که ما در این مقاله برای شما می‌گوییم کارساز نباشد. اما حتی اگر یک دلیل هم مربوط به کسب و کار شما می‌شود، که قطعا بیش از یک دلیل به شما معرفی خواهیم کرد. باید در استفاده از بیزینس پلن به صورت برنامه ریزی شده استفاده کنید.

1.   برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کار با بیزینس پلن ممکن است

به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که ما صحبت از یک بیزینس پلن حرفه‌ای می‌کنیم، باید بتوانید بر اساس آن یک ساختار تعریف کنید. زمانی که شما بیزینس پلن دقیق بر اساس پارامترهای کلان اقتصادی و همچنین پارامترهای اصلی کسب و کار خود تعریف می‌کنید. شما باید بتوانید یک برنامه ریزی مقطعی شناور داشته باشید که بر اساس یک برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت کار می‌کند. به عنوان مثال شما به صورت ماهیانه نتایج کسب و کار خود را چک می‌کنید تا به اهداف بلند مدت خود دست پیدا کنید.

از مهمترین مزایای استفاده از بیزینس پلن در این است که سرعت تصمیم گیری شما به واسطه مشخص بودن اهداف شما افزایش پیدا می‌کند. ممکن است برای شک به واحد فروش خود لازم باشد که یک تبلیغات بروید. اگر شما  بخواهید که در لحظه برنامه ریزی برای انجام این شک به واحد فروش خود داشته باشید. ممکن است که نتوانید به درستی تمام گزینه‌های موجود را بررسی کنید. چرا که واحد فروش شما زمان کافی برای این موضوع را ندارد. در نتیجه ممکن است که چند پیشنهاد خوب را از دست بدهید.

اما اگر شما یک برنامه ریزی استراتژیک بر اساس استفاده از بیزینس پلن داشته باشید. این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید از تمام انتخاب ‌های خود به درستی استفاده کنید. از همه مهمتر شما زمان کافی برای بررسی تمام گزاره‌های در کسب و کار خود را صرف کرده‌اید. به عنوان مثال شاید از نظر شما سوشال سیگنال و استفاده از شبکه‌‌های مجازی برای کسب و کار شما مناسب باشد.

برنامه ریزی استراتژیک برای کسب و کار با بیزینس پلن ممکن است

2.   برنامه ریزی درستی برای منابع انسانی خود خواهید داشت

زمانی که شما کسب و کار خود را شروع می‌کنید، قطعا نیاز به چند حسابدار و یا چند نیروی فروش نخواهید داشت و به مرور با بزرگتر شدن مجموعه شما این نیاز ایجاد می‌شود. اگر شما بیزینس پلن مشخصی برای طرح‌های توسعه خود نداشته باشید. این موضوع به این معنی است که شما نمی‌توانید برنامه ریزی درستی برای استفاده از منابع انسانی خود داشته باشید. گاها ممکن است که شما در زمان نادرست شروع به استخدام افراد کنید. تمام هدف ما از استفاده از بیزینس پلن در این است که راندمان و بازدهی کسب و کار ما به صورت هدفمند افزایش پیدا کند.

استفاده از بیزینس پلن به شما می‌گوید که در صورتی که به چه هدفی دست پیدا کردید، می‌توانید کسب و کار خود را ارتقاء دهید. این اهداف ممکن است که از جنس مالی و یا اهداف تحلیلی باشد. مهم این است که شما برنامه ریزی مشخص خود را بر اساس پارامترهای کلان کسب و کار خود مشخص کرده‌اید. به این نکته توجه داشته باشید که هر چیزی اگر از قبل برنامه ریزی داشته باشد، بازخورد بهتری در لحظه به همراه خواهد داشت.

3.   شما برای توسعه همکاری و شبکه سازی با رقبای خود برنامه ریزی و پلن مشخص خواهید داشت

بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند رقبا همیشه عامل پس رفت آن‌ها می‌باشند، باید به شما بگوییم که رقبا می‌توانند برای شما یک متحد بسیار خوب باشند، البته به شرطی که در زمان درستی به آن‌ها مراجعه کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما تعمیر کننده دستگاه‌های قهوه سازی می‌باشید. شما تخصص بسیار بالایی در این حوزه دارید، اما پرسونال برندینگ مناسبی از خود بروز نداده‌اید. این موضوع به این معنی است که زمانی که شما به دنبال مشتری برای خود می‌باشید و از طرفی قیمت خدمات شما باید کمتر از قیمت رقبای شما باشد.

اما باید به شما یک نکته بسیار مهم را بگویم و آن‌هم این است که  زمانی که شما وضعیت مناسبی در پرسونال برندینگ خود پیدا کردید. در این زمان شما باید روی قیمت بازار رقبای خود تاثیر گذارید. شما به عنوان یک رقیب شناخته شده باید سه رقیب اصلی خود را پیدا کنید و برای خدمات خود یک قیمت واحد را انتخاب کنید. پیش نیاز این موضوع این است که شما مذاکره کننده قوی باشید. در این صورت می‌توانید از رقبای خود برای تعیین قیمت بازار استفاده کنید.

توجه داشته باشید که زمان انجام این اقدامات شما بر اساس استفاده از بیزینس پلن مشخص می‌شود. شما باید بر اساس بیزینس پلن خود یک فرآیند جذاب تعریف کنید. هدف ما در بازاریابی خدمات این است که ما بازار را کنترل کنیم. و نه این که بازار برای ما مشخصات و شرایط را مشخص کند. بیزینس پلن شما برای شما یک فرآیند و مسیر جذاب تعریف خواهد کرد.

4.   جذب سرمایه موثر با شرایط مناسب

هر کسب و کار برای ارتقاء وضعیت خود و همچنین برای افزایش سود آوری و استفاده از ظرفیت‌های آزاد بازار لازم است که جذب سرمایه داشته باشد. اما اگر شما فکر می‌کنید که جذب سرمایه به معنی وام گرفتن با سودهای 18 تا 25 درصد است. باید به شما بگوییم که این اشتباه‌ترین شیوه ممکن است. بلکه شما باید یک برنامه ریزی منسجم داشته باشید و کسب و کار خود را برای جذب سرمایه بدون پرداخت سودهای بالا ارتقاء دهید.

در این زمان موضوع کسب سرمایه از سازمان خصوصی مطرح می‌شود. سازمان‌های خصوصی به دنبال کسب سود مقطعی از کسب و کار شما نمی‌باشند. بلکه به دنبال شراکت در کسب و کار شما می‌باشند. از طرفی به این موضوع نیز توجه داشته باشید که شرکت‌های خصوصی در کسب و کاری سرمایه گذاری نمی‌کنند. مگر اینکه سودآوری اقتصادی آن بر اساس بیزینس پلن مشخص تعریف شده باشد. در این صورت کسب و کار شما برای آن‌ها یک فرصت کم ریسک به شمار می‌آید.

اگر شما یک بیزینس پلن قوی برای کسب و کار خود داشته  باشید. از طرفی در کسب و کار خود نیز یک سود آوری اثبات شده و قابل تکرار داشته باشید. شرکت‌های سرمایه گذاری با بررسی بیزینس پلن شما به سراغ شما خواهند آمد.

جذب سرمایه موثر با شرایط مناسب

بررسی شرایط ویژه مناسب رکورد اقتصادی

معمولا در بیزینس پلن‌ شرکت‌های کلان اقتصادی افراد به دنبال برنامه ریزی برای رونق اقتصاد و افزایش فروش می‌باشند. این موضوع بسیار خوب است، اما نکته بسیار مهم آن در این است که اقتصاد همیشه اینقدر ساده نیست. از طرفی شما در یک کشور تورمی مانند ایران زندگی می‌کنید. در این کشور معمولا هر دولت 4 سال اول خود را به رکود اقتصادی و 4 سال دوم خود را به رونق اقتصادی اختصاص می‌دهد. شما در زمان طراحی بیزینس پلن و استفاده از بیزینس پلن باید به این موضوع توجه ویژه نمایید. در غیر این صورت بیزینس پلن شما به لحاظ ساختاری مناسب نیست. دقت کنید که ما در برای طراحی یک استراتژی مناسب بیزینس پلن باید تمامی شرایط را به صورت همه جانبی بررسی کنیم.

از طرفی معمولا کسب و کارهای مختلف در زمان رکورد اقتصادی دچار شکست می‌شوند. به همین دلیل است که یک شرکت بسیار بزرگ تمام تلاش خود را به کار میگرید تا شرایط اقتصادی خود را به نحوی سازماندهی کند که در شرایط رکود کمترین آسیب را ببیند. حال شما با یک جریان مالی محدود در ابتدای کار خود چگونه می‌توانید این موضوع را مدیریت نمایید. از طرفی به این موضوع توجه کنید که شرایط رکورد اقتصادی برای هر بنگاه اقتصادی باید توسط یک کارشناس خبره مورد بررسی قرار گیرد. کسی که توانسته است کسب و کارهای شما را مورد بررسی قرار دهید و از مهمه مهمتر برای آن یک بیزینس مدل ثابت و استوار دارد. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی مورد نظر شما به درستی ثبت نشود.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، استفاده مناسب از ارزش پول در شرایط رکود اقتصادی می‌باشد. این نکته شاید به نظر شما برای یک مقاله مربوط به استفاده از بیزینس پلن اندکی سنگین و پیچیده باشد. اما اصل و اصول آن ایجاد می‌کند که درک درستی از رکورد تورمی به دست آورید. این موضوع معمولا در کشورهایی رخ می‌دهد که شرایط مناسبی برای پایداری اقتصادی آن تعریف نشده است. شما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بیزینس پلن خود را برای این شرایط آماده نمایید.

5.   استفاده از بیزینس پلن به شما کمک می‌کند که واقع گرایانه انتخاب کنید

ممکن است که شما  پیش خود فکر کنید که راه اندازی کسب و کار بسیار ساده است. شاید فکر کنید، به سادگی می‌توان کسب و کار را راه اندازی کرد و از طرفی یک کسب و کار برای سود آوری فقط و فقط نیاز به ایده و افراد پر انرژی دارد. معمولا زمانی که شما به صورت شفاهی برای راه اندازی کسب و کار با کسب صحبت می‌کنید به شما دلگرمی می‌دهند و  شما را تشویق به این کار می‌کنند. اما زمانی که شما بر اساس استفاده از بیزینس پلن کسب و کار خود تعریف می‌کنید. شرایط کاملا متفاوت است.

زمانی که شما قرار است بیزینس پلن خود را طراحی و برنامه ریزی کنید باید به بررسی آمار و ارقام اقتصادی بپردازید. در این صورت شما باید منطقی فکر کنید و هر ایده خود را هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فنی بررسی کنید. در این صورت دست شما برای انجام برخی از کارها محدود خواهد شد. به عنوان مثال شما برای ماه اول تارگت فروش 1000 واحدی قرار نمی‌دهید. چرا که شما باید در ماه اول به دنبال جذب مشتری و برند سازی باشید. در این تفاوت‌های باعث می‌شود که کسب و کار شما یک ساختار مشخص و منظم داشته باشد.

6.   طرح تجاری شما کمک می‌کند مشتریان خود را بهتر بشناسید

ما در استفاده از بیزینس پل ریزترین جزئیات را پیش بینی می‌کنیم و برای آن یک برنامه مشخص تعریف می‌کنیم. شما باید  طرح تجاری خود به صورت کامل مشتریان خود را ارزیابی کنید. شما باید ارزیابی کنید که چه درصدی از مشتریان شما محصولات شما استفاده خواهند کرد. چه درصدی از مشتریان شما به رقبای شما وفادار هستند. شما باید پرسونای مشتری  خود را به صورت دقیق بررسی کنید. شما باید به صورت دقیق بررسی کنید که چه تعداد از مشتریان شما ممکن است که نیاز به محصولات با کیفیت‌تر داشته باشند.

زمانی که شما با استفاده از بیزینس پلن خود مشتریان خود را به خوبی شناسایی کردید، این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید یک کسب و کار عالی پر رونق داشته باشید. شما با استفاده از بیزینس پلن برای درک بهتر مشتریان خود از مجاری درست تبلیغات خود انجام خواهید داد. در این صورت آگاهی از برند شما به صورت موثر انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که سرعت جذب مشتریان به کسب و کار شما بدون بیزینس پلن امری کند و آهسته خواهد بود.

7.   اگر شما قرار است که شراکت داشته باشید، بهترین زمان برای مشخص کردن شرایط و ضوابط شما است

کسب و کارهای زیادی در شراکت به این دلیل سرانجام ندارند که شرح وظایف و تقسیم حقوق آن مشخص نیست. به این موضوع فکر کنید که زمانی که کسب و کار شما گسترش پیدا کند، چه کسی قرار است که مسئولیت بیشتری داشته باشد. از طرف مقابل زمانی که کسب و کار شما با چالش مواجه می‌شود، چه کسی قرار است که تزریق سرمایه انجام دهد. مزایای استفاده از بیزینس پلن این است که وظایف هر کس مشخص است. شما در زمانی که شرایط و همه چیز نرمال است، شروع به تقسیم وظایف می‌کنید.

اگر شما به دنبال شفافیت در کسب و کار خود می‎‌باشید، بهترین کار این است که یک بیزینس پلن مشخص داشته باشید. زمانی که شما یک بیزینس پل مشخص دارید، وظایف کسب و کاری هر شخص را به صورت قاطع به او یادآوری خواهید کرد. این کار می‌تواند تنش و چالش در زمان بحران را برای شما حداقل کند.

8.   از مزایای استفاده از بیزینس پلن این است که شما شرایط بحرانی را مشخص می‌کنید و برای آن یک برنامه خواهید داشت

 همیشه قرار نیست که کسب و کار شما با سرعت موشک به سمت بالا حرکت کند. هر کسب و کاری بالاخره با مشکلاتی مواجه می‌شود. به همین دلیل است که شما باید برای آن یک برنامه ریزی منعطف و مشخص داشته باشید. زمانی که کسب  و کار شما با چالش‌های پیش بینی نشده مواجه می‌شود رویکرد شما چیست؟ فرض کنید که شما یک کارگاه تولید میوه خشک کنی تاسیس کرده‌اید. شما باید حداقل یک تن میوه در روز خشک کنید. با توجه به شرایط خاص ایران، فرض کنید که در زمستان گاز دستگاه شما قطع می‌شود، برنامه شما چیست؟

اگر شما بخواهید در زمان چالش و بحران به فکر کاری برای این موضوع باشید. ممکن است که آسیب جدی ببینید. اما اگر شما از قبل یک بیزینس پلن فعال و مناسب داشته باشید. در زمانی قطعی گاز از کپسول‌های LPG استفاده می‌کنید. در تابستان که قطعی برق داریم، شیفت کاری خود را از قبل با کارکنان خود هماهنگ می‌کنید و تغییر می‌دهید. از طرفی ما در بیزینس پلن یک شاخص تاب آوری خواهیم داشت. شاخصی که ممکن است به آن خیلی توجه نکنید. اما باید به شما بگوییم که برای شما مشکل آفرین خواهد شد. در طرح تجاری شاخص تاب آوری شما به زمانی گفته می‌شود که تولید با حداقل ظرفیت دارید. اما در حال حاضر هیچ درآمدی ندارید. مخارج کسب و کار خود را چگونه تامین می‌کنید. چند روز طول می‌کشد که مقاومت کنید. شما باید قبل از هر چالشی در این مورد فکر کنید.

از مزایای استفاده از بیزینس پلن این است که شما شرایط بحرانی را مشخص می‌کنید و برای آن یک برنامه خواهید داشت

9.   حوزه دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص می‌کنید و برای آن یک بودجه مناسب تعریف می‌کنید

یکی از بخش‌هایی که به جرات می‌توان گفت هزینه‌های آن ممکن است که سرسام آور باشد. حوزه دیجیتال مارکتینگ است. در حوزه دیجیتال مارکتینگ معمولا بدون برنامه ریزی کارهای بسیار زیادی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند به صورت جدی روی آینده کسب و کار شما تاثیر گذار باشد. از طرفی این حوزه می‌تواند باعث رشد شما شود. شما باید در استفاده از بیزینس پلن خود به صورت مشخص این موضوع را بررسی کنید. اگر شما بتوانید یک برنامه ریزی مناسب برای این موضوع داشته باشید. این موضوع به این معنی است که بیزینس پلن شما موفق بوده است.

شما باید بگویید که قرار است در چه حوزه‌ای چه مقدار سرمایه گذاری داشته باشید. در مقابل چه نتیجه‌ای دریافت کنید، بودجه این بخش را کم و یا زیاد می‌کنید. به عنوان مثال ما برای سایت خود یک بودجه 200 میلیونی در نظر گرفته‌ایم. در صورتی که سایت ما بتواند با این سرمایه گذاری به صفحه اول منتقل شود، ما اندکی سرمایه گذاری خود را کم می‌کنیم و سعی می‌کنیم که سرمایه گذاری خود را روی شبکه‌های اجتماعی منتقل کنیم. به این موضوع توجه داشته باشید  که بهترین اتفاق همیشه این است که نتایج شما تحلیل و بررسی شود.

10.                  با استفاده از بیزینس پلن اهداف استراتژیک شما مشخص می‌شود

زمانی که قرار است شما کسب و کار خود را شروع کنید. باید از قبل به دو موضوع توجه داشته باشید. اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تا چه میزان کسب  و کار شما قرار است گسترش پیدا کنید. شما قرار است که کسب و کار خود را با هدف برندینگ اداره کنید و یا قرار است که کسب و کار خود را با هدف سرمایه گذاری خصوصی مدیریت کنید. اهداف شما کار کردن با ارگان‌های دولتی را شامل می‌شود و یا خیر؟

شما قرار است که کسب و خود را با چه استراتژی بودجه بندی کنید. شما تنها با طرح تجاری از پیش تعیین شده می‌توانید این اهداف را به خوبی مشخص کنید. اهداف شما در بیزینس پلن زمانی برای شما کار ساز است که  بر اساس کار کارشناسی انتخاب شود. در غیر این صورت ممکن است که نتایج مورد نظر شما را به همراه نداشته باشد. شما باید اهداف خود را بر اساس توانایی حوزه کاری خود نیز انتخاب کنید. اگر حاشیه سود ناخالص حوزه کاری شما 30 درصد است. شما نمی‌توانید جریان‌های درآمدی خود را به خاطر افزایش قیمت مقطعی 40 درصد قرار دهید.

یک بیزینس پلن خوب معمولا انعطاف پذیر است؟

تا این قسمت از مقاله به خوبی با مزایای استفاده از بیزینس پلن آشنا شدید. اما نکته بسیار مهم استفاده از بیزینس پلن در این است که یک حالت شناور نیز برای آن در نظر بگیرید.  البته دقت نمایید که منظور ما حالت شناور با نکاتی که در بخش‌های قبلی گفتیم، اندکی تفاوت دارد. یک بیزینس پلن حرفه‌ای معمولا برای هر متغییر اقتصادی – سیاسی و اجتماعی یک شرایط خاص تعریف می‌کند. به عنوان مثال اگر قیمت دلار یک جامپ داشت، بهترین استراتژی مقابله ما با آن چیست؟ درصورتی که شرایط اقتصادی ما تغییر کرد، بهترین حالت تغییر برنامه ما در چه چیزی است.

گاها شرکت‌های‌ بزرگ نیز حتی به این موضوع توجه کافی ندارند. در صورتی که این موضوع می‌تواند سلامت یک بیزینس پلن را تضمین کند. به همین دلیل است که قبل از طراحی شرایط نرمال یک کسب و کار معمولا بحران‌های کسب و کار را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که شما قصد راه اندازی یک کوره ذوب القایی دارید و از طرفی به دنبال ساخت قطعات ماشین ویژه می‌باشید. کیفیت و طراحی قطعات شما به صورت ویژه مهم خواهد بود. با توجه به این موضوع بهترین شما باید قطع برق در زمان استفاده از کوره القایی خود را نظر بگیرید. شاید با خود فکر کنید که این موضوع به مهندس متالوژی کارخانه مربوط است. اما اشتباه فکر می‌کنید. چرا که شما می‌دانید در شهرک صنعتی شما معمولا در فصول تابستان قطعی برق وجود دارد و این موضوع باید از قبل مورد بررسی قرار گیرد.

زمانی که شما برای این موضوع برنامه ریزی کنید و آن را به صورت دقیق در بیزینس پلن خود قرار دهید، مدیریت بحران برای شما بسیار ساده خواهد شد. در برخی مواقع افراد فکر می‌کنند که بیزینس پلن یک حالت ثابت و خشک دارد و قرار است که در برنامه ریزی بلند مدت مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند. یک بیزینس پلن مناسب معمولا برای لحظه به لحظه کسب و کار شما یک برنامه دارد. از همه مهمتر، شرایط خاص کسب و کار شما را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

سخن پایانی

 ما در این مقاله به صورت کلی در مورد اهداف بیزینس مدل در  کسب و کار با شما صحبت کردیم. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین شیوه مدیریت کسب و کار این است که شما از قبل بیزینس پلن خوش بینانه و بد بینانه برای خود ترسیم کنید. در این صورت هیچی چیزی در کسب و کار شما نمی‌تواند شما را غافلگیر کند.

در صورتی که در مورد هر بخش شما سوالی یا چالشی داشتید می‌توانید، آن را با ما مطرح کنید. ما در بخش کامنت‌های این مقاله در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم داد. هدف ما این است که کسب و کار شما به بهترین نحو ممکن رشد خود را تجربه کند. رسالت ما در برترآموز این است که شما را همیشه از دانش روز مدیریت و کسب و کار آگاه نگه داریم.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *