هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اشتباهات رایج در بسته بندی محصول

اشتباهات رایج در بسته بندی محصول

1401/03/29

یکی از موارد مهمی که در کسب و کار ها همیشه توصیه می شود که به آن توجه شود دقت در بسته بندی محصول و در نظر گرفتن یک بسته بندی زیبا برای کسب و کارتان است. در واقع راه اندازی یک کسب و کار به این آسانی ها هم نیست و فقط به مسائل فروش محدود نمی شود بلکه جزئی ترین مسائلی هم وجود دارد که به چرخه خرید دوباره مشتری از شما باز می گردد. امروزه به علت زیاد شدن فروشگاه های اینترنتی و پیج های فروشگاهی در اینستاگرام ، برای اینکه بتوانید در این زمینه موفق بشوید و در این فضای پر از رقبا جامعه هدف را به سمت خود هدایت نمایید. باید بر جزئی ترین خدمات هم دقت کنید زیرا همین خدمات کوچک است که شما را متمایز می کند و میل به خرید دوباره را در مشتری زیاد تر. یکی از این موارد مهم که امروز در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم به صورت مفصل به آن رسیدگی کنیم ، طرز بسته بندی و اشتباهات رایج در بسته بندی محصول است.

شاید پیش خود فکر کنید که مگر به بسته بندی هم باید اهمیت بدهیم؟ یا مثلا چه فرقی دارد کالای ما با چه بسته بندی به دست مشتری برسد؟ در واقع باید گفت که این مسئله هم بسیار مهم است. آخرین خرید های خود را به یاد آورید تماما خرید هایی در ذهن شما تداعی می شود که تجربه خوشایندی از خرید در شما وجود داشته است. پس یکی از راه هایی که می توانید این تجربه خوب را در مشتری ایجاد نمایید داشتن بسته بندی درست و عدم اشتباه در بسته بندی کالا می باشد. پس در ادامه با من و برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • چرا بسته بندی کالا اهمیت دارد؟
  • اشتباهات رایج در بسته بندی محصول
  • چگونه بسته بندی خوبی را طراحی نماییم؟

چرا بسته بندی کالا اهمیت دارد؟

شما برای این که بتوانید میان رقبا فعالیت نمایید باید بتوانید یک ویژگی منحصر بفردی را در کسب و کار خود ایجاد نمایید تا رضایت کاربران را جذب نمایید. برای مثال شرکت دیجی کالا را در نظر بگیرید. این شرکت برای ارسال سفارشات خود اعم از یک خودکار تا بزرگ ترین وسیله ها از جعبه های مخصوص و منحصر بفردی استفاده می کنید که کمتری کسی را می توان پیدا کرد که بسته بندی دیجی کالا را نشناسند. این شرکت تمامی سفارش های مشتری خود را در درون یک جعبه قرار داده و برای مشتری ها ارسال می کند. این جعبه با لوگوی دیجی کالا و چسبی با نام و شکل این برند طراحی شده است که این جعبه ساده را به نام دیجی کالا ثبت کرده. تصور کنید که این شرکت هر سفارش مشتری را در درون کیسه ای قرار می داد و ارسال می کرد ، در نهایت چه فاجعه ای قرار بود به وجود بیاید؟ لابود هر سفارش جدا ارسال شده و یا سفارش ها هنگام ارسال آسیب جدی ای می دیدند. البته که سفارش های دیجی کالا هم بی نقص نیست و عیب هایی بر آن وارد است اما توانسته اصول درست ارسال را حفظ نماید.

اینکه کالا سالم و درست و با یک الگوی خاصی به دست مشتری برسد شما و کسب و کارتان را پر اهمیت شمرده و به میزان افزایش فروش کمک خواهد کرد.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش افزایش خلاقیت را مطالعه نمایید.

اشتباهات رایج در بسته بندی محصول

خوب پس از اینکه با اهمیت بسته بندی آشنا شدیم الان میخواهیم بررسی نماییم که اشتباهات رایج در بسته بندی محصول چیست و چگونه از این اشتباهات جلوگیری نماییم؟

بسته بندی شما سخت باز می شود!

بار ها کالا هایی را خریداری کرده ایم که مدت ها زمان خود را صرف باز کردن بسته بندی آن گذاشته ایم و همین نکته باعث شده بود تا دیگر سمت خرید از آن فروشگاه نرویم. درست که هنگام ارسال باید محکم کاری نمایید اما این نکته را در نظر بگیرید که کالا قرار است به دست فردی بی حوصله و یا پر مشغله برسد که اصلا زمان کافی باز کردن بسته بندی سفت و سخت شما را ندارد. اگر تا به الان به این فکر نکرده اید که بسته بندی شما سخت است یا آسان؟ تنها کافیست چند بار به جای مشتری قرار بگیرید و بسته بندی کالای خود را در بی حوصله ترین و یا سخت ترین روز خود باز نمایید. آن موقع معلوم است که بسته بندی شما سخت باز می شود و یا خیر! به جای محکم بسته بندی کردن بهتر است روشی دیگری را در نظر بگیرید که مشتری ها از این بابت اذیت نشوند.

بسته بندی محافظت فیزیکی از کالا ندارد!

یکی از موارد مهم در اشتباهات رایج در بسته بندی محصول این است که بسته بندی کالا های شما محافظت فیزیکی از کالا ندارد. خوب یکی از مهم ترین اهداف بسته بندی محصول این است که کالا در برابر خطرات ناشی به خوبی محافظت شود و اتفاقی برای جنس نیفتد. اما بر خلاف مدل بالا ، کسب و کار هایی هستند که بسته بندی آن ها هیچ هیچ محافظتی از کالای درون آن ندارد و اگر بسته بندی در معرض آسیب های طبیعی ( مانند افتادن ، پرت شدن ، قرار گرفتن زیر آفتاب ، قرار گرفتن در گرد و غبار و یا باران و…) قرار بگیرید به راحتی کالای درون آن آسیب می بیند.

با توجه به نوع محصول شما باید بتوانید یک بسته بندی مناسب برای آن در نظر بگیرید. اگر محصول شما کالای دیجیتال است پس از حساسیت بالایی برخورددار می باشد و مهم ترین نکته این است که کالا بدون آسیب فیزیکی به دست مشتری برسد پس جنس بسته بندی شما باید محکم تر باشد تا اگر در برابر ضربات ناگهانی قرار گرفت آسیب جددی ای با کالا وارد نشود.

اگر فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید می دانید که محصولات شما نباید در دمای زیاد و بر عکس قرار بگیرند چون ممکن است قسمتی از محلول ها و کرم ها به بیرون بسته بندی درز بدهد بنابراین باید بسته بندی خوبی را برای این موضوع در نظر داشته باشید. زیرا به هر علتی اگر کالا موقع ارسال آسیب ببیند وظیفه جبران خسارات به عهده شما است.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش فرمول تبلیغ نویسی را مطالعه نمایید.

بسته بندی با ابعاد مناسب جهت سهولت در حمل و نقل!

خیلی از مواقع ما افراد در خانه کارتن های بسته بندی مربوط به اجناس قدیمی را داریم که به علت ابعاد مناسب آن ، برای بسته بندی در سایر قسمت ها هم از آن استفاده می کنیم. بسته بندی ای که شما برای محصولات خود در نظر می گیرید باید ابعاد مناسبی را داشته باشد که در حمل و نقل به سهولت جابه جا شود و مشکلی به وجود نیاید. نیاز نیست یک وسیله کوچک را در بسته بندی بزرگ جا بدهید زیرا این کار هم برای شما هزینه زیادی خواهد داشت و هم اینکه مشتری از وضعیت ارسال ناراضی خواهید بود.

بسته بندی اطلاعات رسانی خوبی ندارد!

اگر شما تولید کننده کالا هستید باید بسته بندی ای را برای محصول خود ایجاد نمایید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز مشتری با یک بار دیدن نشان داده شود. مشتری از روی جعبه کالا حالا با توجه به ماهیت محصول به دنبال گارانتی محصول ، تاریخ تولید و انقضا ، طرز تهیه ، طرز نگه داری ، ویژگی ها و خدمات و…. می گردد که تمامی این موارد باید به خوبی روی بسته بندی شما درج گردد و مخدوش نباشد.

بسته بندی محافظت فیزیکی از کالا ندارد!

بسته بندی محصول شما پیچیده است!

مشتری اگر کالایی از سوپر مارکت خریداری نماید و گره کیسه خرید ها کور باشد در کسری از ثانیه تحمل خود ار از دست داده و ممکن است کیسه را پاره نماید. این موضوع نشان می دهد که بسته بندی محصول شما نباید پیچیده باشد زیرا افراد حوصله و زمان اینکه بسته بندی شما را باز کنند و یا نیاز باشد برای باز کردن آن طبق دستورالعملی پیش بروند را ندارند و در صورت وجود چنین موردی ممکن است دیگر از شما خرید انجام ندهند.

بسته بندی شما مشتری را گمراه می کند!

اگر شما تولید کننده محصول هستید نباید با بسته بندی خود مشتری را گمراه نمایید. برای مثال تولید کننده کرم های مرطوب کننده هستید و بسته بندی بزرگی را برای کالای خود در نظر می گیرید اما مشتری پس از این که کالا را خرید می کند متوجه این موضوع خواهد شد که نصف بسته بندی خالی است و شما با این کار مشتری را گمراه کرده اید و این باعث می شود که دیگر مشتری نخواهد برای بار دیگر از شما خرید نماید. احتمالا با شنیدن این موضوع محصولات زیادی در ذهن شما خواهد آمد.

چگونه بسته بندی خوبی را طراحی نماییم؟

یکی از مواردی که باید به آن عمل نماییم این است که بسته بندی خوبی را طراحی نمایید تا بتوانید مشتری های خوبی را جذب نمایید. در ادامه برخی از مواردی را ذکر خواهیم کرد که با بررسی آن ها می توانید فروش خوبی را کسب نمایید و بیشترین جلب رضایت مشتری را داشته باشید.

پیشنهاد می شود مقاله راهنمای انتخاب اسم برند را مطالعه نمایید.

بسته بندی با استفاده بازاریابی سبز

یکی از مواردی که نظر مشتری ها امروزه به خوبی جلب می نماید این است که شما بتوانید فضای محیط زیست دوستی و دوستداران طبیعت را پیاده سازی نمایید. به این صورت که بسته بندی شما باید حامی محیط زیست باشد. در واقع کسب و کار و فروشی که منجر به تولید یا ارائه سرویس هایی شود که با محیط زیست همگام است به محیط زیست کمک می کند و برای محیط زیست یا در کل کره زمین آسیب و خطری ندارد بازاریابی سبز تلقی می شود. سعی کنید بسته بندی های پلاستیکی خود را دور بریزید و از بسته بندی های قابل بازیافت استفاده کنید. این کار باعث میشود محصول شما سراسر در بازاریابی سبز قرار گیرد. اگر بسته بندی محصول شما قابل بازیافت باشد قدم بزرگی در این زمینه برداشته اید. اگر امکانش را دارید فضایی را به وجود بیاورید که مشتری ها در صورت نیاز نداشتن به کارتن های بسته بندی آن را به شما تحویل بدهند و به ازای این کار یک فرآیندی را دریافت کنند. مانند دریافت کد تخفیف ، دریافت امتیاز در باشگاه مشتریان و…..

بسته بندی با کیفیت چاپ خوب و یا نمادی از شما

حتما کیفیت چاپ خوبی را برای بسته بندی های خود در نظر بگیرید زیرا در بیشتر مواقع کیفیت بسته بندی خوب می تواند مشتری را به خرید کردن بیشتر ترغیب نماید. اگر شما تولید کننده محصول نیستید و تنها فروشنده هستید می توانید با قرار دادن لیبل جعبه ارسالی خود را زیبا نمایید و مشخصات کسب و کار و فروشگاه خود را روی لیبل درج نمایید.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش مارکتینگ اتومیشن را مطاله نمایید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به صورت کامل به موضوع اشتباهات رایج در بسته بندی محصول بپردازیم و مهم ترین نکات را در این مقاله جای دهیم. اگر هر کدام از اشتباهات بالا را مرتکب می شدید همین الان وقت این است که با اصلاح این موارد کسب و کار خود را نجات دهید و به فکر جلب رضایت شمتری باشید. میتوانید به عنوان نمونه از فزوشگاه های رقیب خرید نمایید و کیفیت بسته بندی آن ها را تست نمایید و برای اینکه جامعه هدف را به سمت خود جذب کنید مدلی بهتر از رقبا پیاده سازی نمایید که قطعا تاثیر گذار خواهد بود. اگر تجربه ای در زمینه اشتباهات رایج در بسته بندی محصول داغرید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *