هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اشتباهات رایج در سئو سایت

اشتباهات رایج در سئو سایت

دسته بندی : سئو
1401/03/29

می دانیم که برای این که بتوانیم در فضای رقابتی گوگل امتیاز کسب کنیم و بتوانیم جزو SERP گوگل قرار بگیریم باید یک سری قوانین گوگل را به درستی انجام بدهیم تا نتیجه مطلوبی را در انتها کسب کنیم. بسیاری از سئوکاران هستند با وجود اینکه قوانین سئو را می دانند اما برخی از قوانین را به صورت نادرست انجام می دهند که در نهایت موجب جریمه شدن آن ها می شود. در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم به جای توضیح درباره ی روش های درست این بار درباره ی اشتباهات رایج در سئو سایت صحبت کنیم تا افراد با مطالعه این مقاله هم متوجه اشتباهات رایج در سئو سایت شوند و اگر یکی از این اشتباهات را انجام می دادند دیگر این کار را انجام ندهد. این مورد را در نظر بگیرید که اگر طبق قوانین گوگل پیش بروید می توانید نظر خزنده ها رو جذب کرده و رتبه خوبی را کسب نمایید. پس از خواندن این مقاله در انتها شما به طور کامل متوجه اشتباهات رایج می شوید و می توانید بسیاری از پروژه های خود را از شکست نجات بدهید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • سئو چیست؟
  • اشتباهات رایج در سئو سایت

سئو چیست؟

قبل از اینکه به سراغ اشتباهات رایج در سئو برویم ترجیح دادیم تا مروری بر معنی و مفهوم کلمه سئو داشته باشیم تا اگر با آن آشنایی نداشتید بتوانید تا انتهای مقاله متوجه جزئیات بشوید.  سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو به انجام مجموعه فعالیت ها و مجموعه کارهایی گفته میشود که شما بر اساس معیار و قانون های گفته شده گوگل انجام می دهید تا گوگل به شما امتیاز دهد و بر اساس این امتیاز دهی شما را در SERP گوگل قرار دهد ،سئو گفته می شود. گوگل قوانین خود را در 3 بخش سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری، کلاه مشکی بیان کرده است و تاکید کرده است که اگر بر اساس سئو کلاه مشکی عمل کنید شما را جریمه خواهد کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند سایت شما پنالتی خواهد شد. اگر دوست دارید اطلاعات کامل تری را راجب به دانش سئو داشته باشید پیشنهاد میشود آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

اشتباهات رایج در سئو سایت

در این بخش به بررسی اشتباهات رایج می پردازیم. بهتر است یک کاغذ و خودکار در کنار خود داشته باشید تا اگر اشتباهی را مرتکب شده اید بتوانید در انتها این موارد را از سایت خود دور نمایید.

پیشنهاد می شود مقاله روش های مفید برای بهبود رتبه سایت در موتور جست و جو را مطالعه نمایید.

1. عدم توجه به سرعت سایت

یکی از مهم ترین اشتباهات رایج در سئو سایت عدم دقت به سرعت سایت می باشد. سرعت سایت یکی از موارد مهم و حائز اهمیتی است که  برای موتور جست و جو گوگل بسیار با اهمیت است و سایت هایی که سرعت بارگزاری آنها بسیار طولانی است معمولا در نتایج برتر گوگل قرار نمی گیرند زیرا یکی از افرادی که به سایت شما سر می زند ربات ها و خزنده های گوگل هستند و اگر سایت شما به خوبی بارگزاری نشود این الگوریتم ها نمی توانند سایت شما را آنالیز کنند و بنابراین امیتازی از جانب این خزنده های دریافت نمی کنید. شما باید در ابتدای امر برای افرایش سرعت سایت تلاش کنید زیرا اگر تمامی چک لیست سئو را به خوبی انجام دهید ولی سایت در مدت زمان زیادی لود شود عمل کار شما بی فایده خواهد بود. حالا چی کار کنیم که سرعت سایتتمان را افزایش دهیم؟

اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس پشتیبانی می کند ، از افزونه های کاربردی استفاده نمایید و البته توجه داشته باشید که افزونه های زیادی را در سایت خود نصب نکنید زیرا همین افزایش تعدد افزونه ها باعث سنگین شدن سایت می شود و هرچه سایت سنگین باشد باعث کند شدن آن می شود. می توانید برای جلوگیری ازکند شدن از افزونه های کاربردی مانند Wp Rocket استفاده نمایید و در سایت خود نصب نمایید. در این افزونه کد های CSS  و JS شما که فضای زیادی را اشغال می کند و باعث کندی میشود را حجمش را کم کرده و به افزایش سرعت سایت کمک می کند. فقط دقت نمایید که این افزونه ها را از مراکز معتبر مانند مخزن وردپرس تهیه نمایید تا مسائل امنیتی برای سایت شما به وجود نیاید.

اشتباهات سئو سایت

اگر سایت شما کد نویسی اختصاصی است می توانید با فشرده سازی کد ها به افزایش سرعت سایت کمک نمایید.

همچنین CDN های یکی از مواردی هستند که به افزایش سرعت سایت شما کمک می کنند. می توانید نمونه های خارجی و داخلی CDN ها را برای سایت خود نصب نمایید و به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. دقت داشته باشید. نمنوه های داخلی مانند ابر آروان و نمونه های خارجی مانند کلور فلیر بسیار CDN های مناسبی هستند.

تصاویر سایت خود را فشرده نمایید. یکی از مواردی که باعث کند شدن سایت می شود این است که حجم تصاویر بالایی را برای سایت خود انتخاب می نمایید. ابزار های کاربردی در سطح وب وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن ها به صورت رایگان بدون اینکه کیفیت عکس خود را کم کنید حجم آن ها را بهینه نمایید. برای این موضوع پیشنهاد می شود حتما مقاله کم کردن حجم عکس آنلاین را مطالعه نمایید.

2.وجود تصاویر بدون تگ alt

برچسب های جایگزین یا alt tag ها ویژگی های HTML تصاویر هستند که به توصیف محتوا کمک می کنند. در سیستم وردپرس alt تصاویر به معنای متن جایگزین می باشد و با پر کردن این قسمت شما برای تصاویر alt قرار داده اید. این ویژگی یکی از مهم ترین نکات سئو است. زیرا وقتی کاربر و یا خزنده های گوگل به سایت شما سر می زنند و به هر علتی تصاویر سایت شما لود نشود این متن جایگزین برای کاربر نمایش داده می شود و افراد متوجه خواهند شد که در این تصویر سایت به چه معناست. اگر وب سایت شما کد نویسی اختصاصی است باید در کد HTML خود ، تگ img را بیابید و یک تگ alt به آن اضافه کنید.

3. عدم ریسپانسیو بودن سایت

می دانیم که امروزه بیش از 80 درصد سرچ های موتور های جست و جو با گوشی موبایل انجام می شود و در نتیجه سایت شما باید داخل تلفن های همراه واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد یعنی به خوبی در تلفن های همراه نمایش داده بشود. اگر سایت شما واکنش گرا نباشد متاسفانه مخاطبین زیادی را از دست می دهید و نمی توانید جزو SERP گوگل قرار بگیرید زیرا کاربران نمی توانند با سایت شما کار کنند و اگر فکر می کنید که پس از این مشکل لینک سایت شما در لپ تاپ باز می کنند تا ادامه خرید را انجام بدهند سخت در اشتباه هستید!!. عدم واکنش گرایی به عبارتی ساده تر سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد (محتوا ها ناخوانا باشد ، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشن د، دکمه های منو و تماس با ما در سایت به راحتی پیدا نشود ، ساید بار ها و هدر سایت مشخص نباشد و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و این مشتری بالقوه را از دست می دهید. طبق آمار روزانه ممکن است تعداد زیادی از این افراد وارد سایت شما شوند و به همین دلیل مشابهه از آن خارج شوند ، موضوعی که شما شاید حتی به آن فکر نکنید زیرا شما فقط سایت خود را از طریق دسکتاپ نظاره گر بودید. پس اصل واکنش گرایی مهم ترین نکته ای است که به آن باید توجه داشته باشید و حتما این موضوع را رعایت کنید. همچنین پیشنهاد میشود حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید. حتی پیشنهاد می شود هر بار که صفحه جدیدی را در سایت خود به وجود می آورید آن را از تمامی ابعاد از موبایل بررسی نمایید. البته سایت های رایگان زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها متوجه بوشید که سایت شما رسپانسیو است یا خیر!

پیشنهاد می شود مقاله نکات کلیدی برای بهبود رتبه سایت را مطالعه نمایید.

4. وجود URL های طولانی

متاسفانه وجود لینک های طولانی هم جزو اشتباهات رایج در سئو سایت به شمار می رود.یکی از مواری که اصولا از دید سئوکاران شاید به دور باشد اما امر مهمی به شمار می رود URL های سایت ها هستند. در URL سایت شما حتما باید کلمه کلیدی قرار داشته باشد این موضوع برای سئو موثر است هم چنین نباید URL بسیار طولانی باشد. برای مثال یک جمله کامل را نباید در آدرس سایت قرار بدهید. چون گوگل از زبان فارسی در آدرس سایت پشتیبانی نمی کند و متوجه شده اید که وقتی یک لینک فارسی را کپی کرده و در جایی قرار می دهید پر از حروف بی ربط و ناخوانا می شود برای اینکه از این کار جلوگیری نمایید می توانید لینک سایت خود را به صورت انگلیسی قرار دهید. بریا این کار کافیست عبارتی را که میخواهید برای لینک قرار بدهید در گوگل ترنسلیت قرار بدهید ، سپس هر عبارت انگلیسی که به شما نمایش داد را در آدرس آن سایت قرار بدهید. با این کار شما یک URL کوتاه و بهینه تهیه کرده اید.

5. وجود لینک های شکسته در سایت

یکی از ارور هایی که بسیار برای گوگل نا مناسب است و خزنده ها این مورد را بسیار در نظر می گیرند وجود ارور 404 در گوگل است. این ارور زمانی به وجود می آید که قبلا صفحه ای در سایت وجود داشته است و شما آن صفحه را به هر دلیلی پاک کرده است. و کاربر به محض کلیک بر روی این لینک با ارور 404 مواجه می شود. توجه داشته باشید که زمانی که شما صفحه ای را پاک می کنید تنها محتوای این صفحه پاک می شود اما لینک آن همچنان در ایندکس گوگل باقی می ماند و به کاربران نمایش داده می شود و یا لینک سایت خود را تغییر می دهید و لینک قبلی خراب شده و کاربر به محض کلیک روی آن ارور 404 دریافت می کند .همین موارد موجب می شود تا لینک شکسته در سایت به وجود بیاید.

6. انتخاب نادرست کلمات کلیدی!

بیشتر پروژه های سئو که منجر به شکست می شوند به این علت است که کلمه کلیدی مرتبط و مناسبی را انتخاب نمی کنند و انتخاب کلمه کلیدی مناسب مهم ترین قدم در سئو است که اگر این قدم اشتباه برداشته شود تا انتهای پروژه منجر به شکست می شود. کلمه کلیدی خود را متناسب با موضوع ، محصول و خدمات سایت خود بررسی نمایید. سعی کنید در ابتدای مسیر روی کلمات long tail کار کنید زیرا سئو کردن این کلمات بسیار آسان تر از کلمات کوتاه است و زودتر می توانید به نتیجه برسید و در SERP قرار بگیرید. اگر رقبای سر یختی مانند دیجی کالا و… در جلوی خود دارید استفاده از کلمات بلند بسیار توصیه می شود. برای مثال : اگر در زمینه طراحی سایت کار می کنید و کلمه کلیدی مربوط شما آموزش طراحی سایت است بهتر است اول روی کلمه آموزش طراحی سایت در تهران یا آموزش طراحی سایت رایگان کار کنید ، سپس با جا افتادن در این زمینه سراغ کلمات سخت تر بروید ، در این مسیر می توانید از ابزار هایی مانند google trend، KWFinder و…. برای انتخاب کلمه کلیدی استفاده نمایید و کلمات کلیدی را با یک دیگر مقایسه نمایید.

اشتباهات در سئو

7.برچسب گذاری بیش از حد!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو سایت برچسب گذاری بیش از حد می باشد. در گذشته اگر در سطح وب فارسی گشت می زدیم وب سایت هایی را مشاهده می کردیم که تماما از برچسب های بی ربط و زیاد برای محتواهای خود استفاده می کردند. در واقع این روش در سالیان گذشته بسیار پاسخگوی رتبه گرفتن بود اما امروزه جزو اشتباهات رایج هر سئوکاری به شمار می رود که باید از آن دوری نمایید.

پیشنهاد می شود مقاله انواع ارور های گوگل به چه معناست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی اشتباهات رایج در سئو سایت صحبت کنیم و مهم ترین نکات را در این زمینه بیان نماییم. یکی از وظایف سئوکاران این است که علاوه بر نکات مهم در سئو اشتباهات را هم بلد باشند تا آن ها را انجام ندهند. اگر خواسته و یا ناخواسته مرتکب خطال در گوگل بشوید الگوریتم ها به سرعت شما را شناسایی کرده و ممکن است جریمه های زیادی را برای سایت شما قرار بدهند. اگر تجربه ای در زمینه ارتباط با الگوریتم ها دارید و یا تا الان اشتباهاتی راجب به گوگل و سئو مرتکب شده اید لطفا در قسمت کامنت تجربیات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.  همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *