هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اصول بازاریابی ویدئویی

اصول بازاریابی ویدئویی را در 10 قدم بیاموزید. نکات خیلی مهم 1401

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/02/02

بازاریابی ویدئویی عمل برنامه ریزی، ایجاد، ویرایش، انتشار و تبلیغ محتوای ویدئویی در تلاش برای تبلیغ یک برند، تجارت یا محصول است. پلتفرم‌های رایجی که کسب‌وکارها برای بازاریابی ویدیویی استفاده می‌کنند عبارتند از YouTube، Facebook، Snapchat، Vimeo و Instagram.

چرا بازاریابی ویدئویی مهم است؟

ویدئو به سرعت در حال تبدیل شدن به فرمت محتوای واقعی آنلاین است.

در واقع، اغراق نیست اگر بگوییم سال 2022 “سال ویدئو” خواهد بود.

با آن، بیایید به سرعت به برخی از آمارهای کلیدی بازاریابی ویدیویی نگاه کنیم…

82 درصد از ترافیک اینترنت تا سال 2022 ویدیو خواهد بود. این آمار از سیسکو است.

82 درصد از ترافیک اینترنت تا سال 2022 ویدیو خواهد بود

بزرگترین پلتفرم ویدیویی جهان، یوتیوب، دومین وب سایت محبوب جهان مطابق آمار الکسا است.

الکسا: ده وب سایت محبوب

و مردم فقط از یوتیوب بازدید نمی کنند. آنها زمان قابل توجهی را در آنجا می گذرانند. در واقع، مردم هر روز 1 میلیارد ساعت ویدیوهای یوتیوب را تماشا می کنند. همچنین بیش از 30 میلیون کاربر به صورت مستمر به آپارات سر می زنند.

مردم روزانه 1 میلیارد ساعت یوتیوب را تماشا می کنند

(این بیشتر از مجموع ویدیوهای Netflix و Facebook است.)

کاربران به طور متوسط ​​روزانه 40 دقیقه را صرف تماشای یوتیوب می کنند. آن هم فقط در دستگاه های تلفن همراه (comscore).

هر کاربر به طور متوسط ​​روزانه 40 دقیقه را صرف تماشای یوتیوب در دستگاه های تلفن همراه می کند

حتی سایت‌های رسانه‌های اجتماعی که به‌طور سنتی روی ویدیو متمرکز نیستند، در حال تبدیل به ویدیو هستند.

در واقع، 60 درصد از کاربران اینترنت اکنون ویدیوها را در فیس بوک ( emarketer ) تماشا می کنند.

بینندگان ویدیوی دیجیتال ایالات متحده از چه پلتفرم هایی برای تماشای ویدیوهای دیجیتال استفاده می کنند

وقتی عمیق‌تر می‌شوید، متوجه می‌شوید که ویدیوی آنلاین بسیار بیشتر از ویدیوهای زیبای گربه است.

در واقع، مصرف‌کنندگان از ویدئو استفاده می‌کنند تا به آنها کمک کند در مورد اینکه چه چیزی بخرند و از چه کسی آن را بخرند، تصمیم بگیرند.

72 درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند ویدیویی درباره یک محصول تماشا کنند تا توضیحات محصول (HubSpot).

72 درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند ویدیویی درباره یک محصول تماشا کنند تا توضیحات محصول

نیمی از کاربران اینترنت قبل از بازدید از فروشگاه ( گوگل ) به دنبال یک ویدیو می گردند.

نیمی از کاربران اینترنت قبل از مراجعه به فروشگاه به دنبال یک ویدیو می گردند

و 90٪ از مصرف کنندگان اظهار می کنند که ویدیو “به آنها در تصمیم گیری در مورد خرید کمک کرد” ( فوربس ).

90٪ از مصرف کنندگان اظهار می کنند که ویدیو به آنها کمک کرده تا تصمیمات خرید را بگیرند

چرا کسب و کارهای بیشتری با ویدیو وارد می شوند؟

جای تعجب نیست که کسب و کارهای بیشتری از ویدئو به عنوان بخشی از کمپین های بازاریابی خود استفاده می کنند.

اکنون 86 درصد از مشاغل از ویدیو برای کمک به بازاریابی محصول و خدمات خود استفاده می کنند (WyzOwl).

86٪ از کسب و کارها اکنون از ویدئو برای کمک به بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می کنند

80 درصد از بازاریابان اظهار می کنند که از بازده بازگشت سرمایه (ROI) که از تبلیغات ویدیویی دریافت می کنند (Animoto) راضی هستند.

80 درصد از بازاریابان اظهار می کنند که از بازگشت سرمایه ای که از تبلیغات ویدیویی دریافت می کنند راضی هستند

93 درصد از بازاریابان گزارش می دهند که ویدیو به آنها کمک کرده تا مشتریان بیشتری پیدا کنند (Animoto).

93 درصد از بازاریابان گزارش می دهند که ویدیو به آنها کمک کرده تا مشتریان بیشتری را جذب کنند

و شاید جالب ترین آمار از همه…

از آنجایی که ویدیو دارای ROI بالایی است، 99٪ از بازاریابان اظهار می کنند که قصد دارند امسال از ویدیو به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنند ( WyzOwl ).

99 درصد از بازاریابان اظهار می کنند که قصد دارند امسال ویدیو را ادامه دهند

چگونه یک استراتژی بازاریابی ویدیویی ایجاد می کنید؟

در گذشته، ویدئو تاکتیکی بود که شما بارها و بارها در بازاریابی محتوای خود استفاده می‌کردید.

اما امروزه برای موفقیت در بازاریابی ویدئویی، داشتن یک استراتژی قوی که بتوانید از آن استفاده کنید، مهم است.

استراتژی بازاریابی ویدیویی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • در مورد نقاط درد مشتری خود تحقیق کنید
  • ایجاد موضوعاتی که مشکلات مشتری شما را حل می کند
  • طرح کلی یا اسکریپت کردن محتوای ویدیوی خود
  • ایجاد ظاهر و احساس منحصر به فرد برای ویدیوهای برند شما
  • فیلمبرداری و ویرایش ویدیوهای خود
  • گنجاندن ویدیوها در محتوای بازاریابی مبتنی بر متن
  • پخش ویدئوهای خود در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های ویدئویی اختصاصی (مانند یوتیوب)
  • اندازه گیری نتایج ویدیوهای شما
  • استراتژی محتوای خود را بر اساس داده ها و بازخورد مخاطبان هدف خود بهبود دهید

چرا از بازاریابی ویدئویی استفاده کنیم؟

ویدئو برای استراتژی محتوای شما بسیار مهم است زیرا به اندازه میان وعده، به یاد ماندنی و قابل اندازه گیری است. اینها فقط اجزایی نیستند که آن را برای مخاطبان شما که هوس قطعات کوتاه و جذاب دارند عالی می کند، بلکه ویژگی هایی هستند که ویدیو را به فرمت رویایی هر بازاریاب تبدیل می کنند.

از آنجایی که بصری است، می‌توانید از ویدیو برای آموزش مفاهیم پیچیده استفاده کنید (اگر محتوا برای مخاطبان روشن‌تر نباشد محتوا برای چیست؟)، برای به اشتراک گذاشتن داستان‌هایی در مورد مشتریان خود، و الهام بخشیدن به اقدامات خاص بازاریابی (چیزهایی مانند دموها، آزمایش‌ها، اشتراک ها و موارد دیگر).

اما فراتر از توانایی منحصربه‌فرد ویدیو برای تبدیل، این رسانه برای بازاریابان داده‌محور بسیار ارزشمند شده است. این به این دلیل است که شما می توانید تعامل مخاطبان برای ویدیو را به روشی واقعا معنی دار ردیابی و اندازه گیری کنید.

می‌توانید ویدیوهایتان را مستقیماً به معاملاتی که به آنها کمک می‌کنند گره بزنید و ببینید کدام دارایی‌ها واقعاً بر اساس تجزیه و تحلیل تعامل محتوا طنین‌انداز می‌شوند. این گزارشی است که بازاریابی به شدت به آن نیاز دارد تا سریع‌تر مخاطبین خود را شناسایی کند و ارزش ابتکارات تغییر بازی را ثابت کند.

10 مزیت بازاریابی ویدئویی برای کسب و کار شما

جدا از اینکه یک رسانه غنی و بصری است، مزایای زیادی برای تبدیل کردن بازاریابی ویدئویی آنلاین به بخشی از استراتژی دیجیتال شما وجود دارد.

به بیان ساده، اعداد داستانی قانع کننده را بیان می کنند. این آمار بازاریابی ویدیویی دقیقاً نشان می‌دهد که چرا بسیاری از شرکت‌ها، در صنایع در سراسر طیف B2B و B2C، از این رسانه استفاده می‌کنند – و چرا بازاریابی ویدیویی باید بخشی از تجارت شما نیز باشد.

1. افزایش درآمد

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Aberdeen Group ، بازاریابانی که از ویدئو استفاده می کنند، درآمد شرکت را 49 درصد سریعتر از سال به سال افزایش می دهند.

2. بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارید

فوربس می‌گوید 90 درصد از مشتریان می‌گویند که ویدیوی محصول به آنها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کند و طبق گفته Animoto، بیش از 64 درصد می‌گویند که تماشای یک ویدیو احتمال خرید را در آنها افزایش می‌دهد .

به علاوه، طبق گفته هات اسپات، 97 درصد از بازاریابان می گویند که ویدیو به افزایش درک کاربر از محصول یا خدمات آنها کمک کرده است.

3. به مردم آنچه می خواهند بدهید

بر اساس داده‌های HubSpot، از برندها، مردم محتوای ویدیویی را به ایمیل‌ها ، خبرنامه‌ها، تصاویر اجتماعی، ویدیوهای اجتماعی، پست‌های وبلاگ و محتوای قابل دانلود (مانند فایل‌های PDF) ترجیح می‌دهند.

هنگامی که آنها در حال بررسی خرید چیزی هستند و می خواهند در مورد گزینه های خود تحقیق کنند، مصرف کنندگان از روش های مختلفی استفاده می کنند. برخی از تاکتیک های برتر عبارتند از استفاده از موتور جستجو، بازدید از وب سایت رسمی یک شرکت یا محصول، مشاهده وب سایت های بررسی و تماشای ویدیو. ویدئو می تواند به راحتی در هر یک از آن مکان ها گنجانده شود و به برند شما شانس بیشتری برای متقاعد کردن مصرف کننده بدهد.

4. رتبه بالاتر در جستجو

ویدیو می تواند به بهبود رتبه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند. مدت زمانی که یک بازدیدکننده پس از ورود از جستجوی Google در صفحه شما صرف می کند، می تواند بر میزان بالای نمایش شما در نتایج تأثیر بگذارد. به گفته Backlinko، این یک فاکتور مهم رتبه بندی گوگل است که به عنوان زمان اقامت شناخته می شود.

به گفته HubSpot، ویدئو روشی فوق‌العاده موثر برای افزایش این معیار است، به‌گفته هات اسپات، 80 درصد از بازاریابان می‌گویند که ویدئو زمان ماندگاری در سایت‌هایشان را افزایش داده است.

اما لازم نیست حرف آنها را قبول کنید. بر اساس داده‌های Mist Media، متوسط ​​کاربر اینترنت 88 درصد زمان بیشتری را صرف وب‌سایتی می‌کند که حاوی ویدیو است. HighIQ می‌گوید، و به‌طور متوسط، وب‌سایت‌هایی که شامل ویدیو می‌شوند در مقایسه با وب‌سایت‌هایی که فاقد ویدیو هستند، دو دقیقه زمان بیشتری دارند.

همانطور که در تحقیقات Forrester بیان شده است، وب‌سایت‌هایی که از ویدیو استفاده مؤثری می‌کنند، احتمال قرار گرفتن در صفحه اول نتایج Google را تا 53 برابر افزایش می‌دهند.

در نهایت، همانطور که توسط Search Metrics گزارش شده است، 55٪ از نتایج جستجو برای جستجوهای کلیدواژه در ایالات متحده حداقل شامل یک ویدیو است. بنابراین، جدا از افزایش زمان صرف شده در سایت شما، صرفا داشتن یک ویدیو شانس شما را برای حضور در SERP ها افزایش می دهد و می تواند کلیک مطلوب تری برای شما ایجاد کند.

5. افزایش ترافیک

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Aberdeen Group، کاربران ویدیو از 41 درصد بیشتر از ترافیک وب ناشی از جستجو نسبت به غیرکاربران لذت می برند.

6. بک لینک های بیشتری دریافت کنید

همانطور که در تحقیقات Moz بیان شده است، جاسازی یک ویدیو در یک صفحه یا پست، میانگین تعداد دامنه های پیوند دهنده را تقریباً سه برابر می کند.

7. افزایش تبدیل

طبق تحقیقات انجام شده توسط Aberdeen Group، کاربران ویدیو 27 درصد نرخ کلیک بیشتر و 34 درصد نرخ تبدیل وب بالاتر دارند.

طبق گفته EyeView Digital، به علاوه، استفاده از ویدیو در صفحه فرود می تواند تبدیل را تا 86 درصد افزایش دهد.

8. رسیدن به تصمیم گیرندگان

بر اساس HighIQ، سه چهارم مدیران کسب و کار هر هفته ویدیوهای مربوط به کار را تماشا می کنند . به علاوه، 54 درصد از مدیران ارشد هر هفته ویدیوهای مربوط به کار را با همکاران خود به اشتراک می گذارند.

علاوه بر این، 59٪ از مدیران ارشد موافق هستند که اگر متن و ویدیو در یک موضوع در یک صفحه موجود باشد، ترجیح می دهند ویدیو را تماشا کنند.

با این حال، آنها تنها نیستند: طبق گفته های هات اسپات، 72٪ از مردم ترجیح می دهند از ویدیو برای یادگیری در مورد یک محصول یا خدمات استفاده کنند.

9. خرد کردن ایمیل ارسال می کند

طبق گفته Syndacast، استفاده از کلمه ویدیو در موضوع ایمیل، نرخ باز شدن را 19٪، نرخ کلیک را تا 65٪ افزایش می دهد و لغو اشتراک را تا 26٪ کاهش می دهد.

به گفته مشاور MarTech، افزودن ویدیو به ایمیل می تواند نرخ کلیک را تا 300٪ افزایش دهد.

اساسا، ویدئو افزودنی قدرتمند برای بازاریابی ایمیلی شماست.

10. Rack Up Shares

بر اساس Small Business Trends، ویدیوی اجتماعی 1200 درصد بیشتر از ترکیب متن و تصاویر به اشتراک گذاشته می شود.

بر اساس HubSpot، اگر نام تجاری شما محتوای ویدیویی ایجاد می کند که مخاطب مورد نظر از آن لذت می برد، 83 درصد از مصرف کنندگان می گویند که به اشتراک گذاری آن با دوستان خود فکر می کنند.

اصول بازاریابی محتوایی

1. کوتاه نگه دارید

برای ویدیوهای آنلاین، یکی از مهمترین ملاحظات طول است. یک پنجم بینندگان یک ویدیو را در 10 ثانیه اول رها می کنند . این مقدار زمانی است که شما باید برای جذب مخاطب خود داشته باشید. ویدیوی شما باید بلافاصله اولین نگرانی بیننده خود را برطرف کند: “چرا باید این را تماشا کنم؟” چه به این دلیل که آنها را الهام بخشد، آنها را بخنداند یا به سؤال داغ آنها پاسخ دهد، به آنها این اطمینان را می دهد که از همان ثانیه اول ارزشش را دارد.

فوراً به اصل ویدیوی خود برسید. لوگوهای آغازین و موسیقی تم را تا حد امکان کوتاه نگه دارید — بر حسب میکروثانیه فکر کنید. این برای جلب توجه بیننده مهم است، و اگر می‌خواهید تعدادی از ویدیوهای شما را پشت سر هم تماشا کنند، هرچه زمان آغازین شما طولانی‌تر باشد، از تکرار آن ناراحت می‌شوند.

2. آهنگ را با مخاطب هماهنگ کنید

مربوط به طول، مسئله ضربان است. البته این بستگی به مقدار و نوع اطلاعاتی دارد که تحت پوشش قرار می گیرد، اما سرعت مناسب همیشه یکی از موارد مهم است. ویدیوهای موثر به سرعت حرکت می کنند، اما نه آنقدر سریع که گیج کننده باشند. 

معمولاً باید سرعت را در اولویت قرار دهید. ویدیوهای شما هرگز نباید بیننده را خسته کند، و سرعت آهسته یا باز شدن طولانی مطمئن ترین راه برای تحقق آن است. اگر نمی توانید با سرعت کافی و بدون احساس به هم ریختگی مواد را حرکت دهید، احتمالاً چیزهای زیادی در آن دارید و باید سعی کنید آن را ساده کنید.

3. با حواس درگیر شوید 

نقطه قوت اصلی ویدیو توانایی آن در درگیر کردن چندین حواس به طور همزمان است. هیچ فرصتی را برای این کار از دست ندهید. حرکت، نور، رنگ، صدا، موسیقی و سرعت و ریتم ویرایش همگی دارایی هایی هستند که باید برای هر پروژه ویدیویی در نظر گرفته شوند.

صدا، متن و گرافیک باید برای ارائه اطلاعات اتفاقی بدون وقفه در جریان ویدیو استفاده شود. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه یک شخصیت آماری را بازگو کند، که زمان با ارزشی را صرف صفحه نمایش می‌کند و اغلب به نظر سخت می‌آید، می‌توان آن آمار را به‌عنوان متن یا اینفوگرافیک کنار هم قرار داد. این به شما امکان می دهد آنچه را که بیننده قرار است بیشترین توجه را به آن داشته باشد ساده کنید و کناره ها را در جایی که تعلق دارند رها کنید: در کنار.

4. به آن احساس واقعی بدهید

به استثنای چند مورد، اجازه دهید تا حد امکان از گفتار طبیعی شخصیت هایتان استفاده شود. ویدئو در نشان دادن افراد واقعی، به صورت واقعی، عالی است. به‌ویژه امروزه که با مطالب ویدیویی صریح‌تر و بیشتر مواجه می‌شویم، بینندگان می‌توانند متوجه شوند که دیالوگ‌ها بیش از حد نوشته شده یا سنگین هستند. چیزی که در صفحه طبیعی به نظر می رسد اغلب هنگام صحبت اشتباه به نظر می رسد، به خصوص اگر از بازیگران غیرحرفه ای استفاده می کنید. مصرف کنندگان امروزی باهوش هستند و به ویژه از مواد غیرصادقانه یا به ظاهر جعلی خوششان نمی آید. خیلی اوقات، این یک اصل خوب است که به مردم اجازه دهید خودشان صحبت کنند.

5. هرگز خسته کننده نباشید

هر موضوعی با یک لمس سبک به بهترین شکل انجام نمی‌شود، اما به یاد داشته باشید: مردم معمولاً چیزی جز سرگرم شدن نمی‌خواهند و دائماً به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند به آن رضایت دست یابند. انواع مختلفی از سرگرمی ها وجود دارد، و باید اطمینان حاصل کنید که ویدیوهای شما همیشه حداقل یکی از آنها را شامل می شود. در دنیایی متصل با هزاران انتخاب که برای جلب توجه رقابت می کنند، خسته کننده بودن به معنای ناشنیده بودن است.

6. داستان بگویید 

قصه گویی کلید خسته کننده نبودن است، و همچنین کلید برقراری ارتباط در سطح احساسی است. روان‌شناسی بازاریابی معاصر می‌داند که داستان‌ها، بسیار بیشتر از واقعیت‌ها یا ارقام، هستند که بر تصمیم‌گیری‌های خریداران تأثیر می‌گذارند. 

عناصر اساسی یک داستان برای شما آشنا خواهد بود: فردی که آرزو یا هدفی دارد باید برای رسیدن به آن بر تعارض غلبه کند. پیش پا افتاده ترین سناریوها را می توان با قرار دادن آنها در این ساختار جالب کرد. در صورت امکان، یک داستان در ویدیوی خود بگویید. ویدیو کاملاً برای داستان سرایی بهینه شده است.

ساختن روایت درست

انتخاب همه انتخاب‌های نور و تمپوی مورد نیاز برای انتقال یک برند یک فرآیند در حال تکامل است. بسیاری از این انتخاب‌ها به روایت و داستانی که می‌خواهید بگویید برمی‌گردد – این به تصمیم‌گیری بستگی دارد که آن برند چیست و به چه کسی خدمت می‌کند. با مشتریان خود در مورد تصویری که می خواهند به تصویر بکشند مشورت کنید.  

از این سوالات به عنوان نقطه شروع استفاده کنید: 

  1. برند شما چیست؟
  2. چه نیازی را برآورده می کند؟ / چه مشکلی را حل می کند؟
  3. چه کسی این مشکل/نیاز را دارد؟

پس از پاسخ به این سؤالات، به ترتیب معکوس، عناصر حیاتی یک داستان را دارید: یک شخص، مشکل و راه حل.

مرحله 1: بازاریابی ویدئویی، مشتری کیست؟

“قهرمان” داستان شما نماینده مشتری است و شما باید شخصیتی را ارائه دهید که مخاطب شما بتواند با آن همذات پنداری کند. در یک قطعه کوتاه مانند یک ویدیوی بازاریابی، گروهی از افراد می توانند به همان اندازه در کنار فرد قرار بگیرند. نکته مهم این است که آنها به گونه ای به نظر می رسند، صدا می کنند یا عمل می کنند که مخاطب شما بتواند با آن ارتباط برقرار کند. 

این تنها به بازتاب دادن مخاطبان خود در جزئیات سطحی مانند سن یا سبک لباس محدود نمی شود (اگرچه این می تواند مهم باشد). هر ویژگی دوست داشتنی می تواند یک شخصیت را جذاب کند، حتی شخصیتی عجیب و غریب. شوخ طبعی بسیار موثر است. بنابراین، شخصیت‌های شما باید برای مخاطب جذابیت داشته باشند که یا شبیه آن‌ها هستند یا به شکلی دلپذیر بر خلاف آن‌ها هستند.

چه کسی این تبلیغ را به یاد نمی آورد؟ این کمی بی احترامی بود (شاید هنوز هم باشد) و رویکردی تکان دهنده برای تبلیغات. اما وقتی به دقت نگاه می‌کنید، بسیاری از اصول بالا را با موفقیت به کار می‌گیرد، در حالی که به بینندگان «قهرمانی» را ارائه می‌دهد که می‌توانند با آن همذات پنداری کنند. او مردی خوش تیپ با اصلاح عالی است و بینندگان را در مورد روش جدیدی برای خرید ریش تراش آگاه می کند که، الف) پول را خراب نمی کند، و ب) آنها را از نیاز به خرید تیغ های معمولی (یا نامنظم) رها می کند. سفرهای خرید در یک دقیقه و نیم، خیلی کوتاه نیست، اما مطمئناً داستانی عالی را روایت می کند و از لحظه ای که قهرمان ما شروع به صحبت می کند بیننده را خسته نمی کند.

مرحله 2: بازاریابی ویدئویی، آنها چه می خواهند؟ 

اینجا جایی است که به خواسته ها و چالش های مشتریان خود می پردازید. البته، میل شخصیت های شما به سادگی می تواند هر چیزی باشد که محصول ارائه می دهد. یا، هدف آن‌ها می‌تواند چیزی انتزاعی‌تر اما مرتبط‌تر باشد، مانند قرار گرفتن در یک گروه خاص یا داشتن سبک زندگی که ترجیح می‌دهند.

سادگی کلید بازاریابی ویدیویی است، بنابراین به شرکت‌هایی که محصولی با کاربردهای پیچیده‌تر یا تخصصی‌تر ارائه می‌دهند توصیه می‌شود که به این رویکرد داستانی ساده تکیه نکنند. تضاد واقعی داستان ویدیوی شما نباید به صورت تحت اللفظی به محصول شما مربوط شود. با این حال، باید برای مخاطبان شما قابل ارتباط باشد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *