هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اصول تیترنویسی در تولید محتوا

اصول تیترنویسی در تولید محتوا

1401/03/03

در طول سال‌ها، اصول تیتر نویسی تغییرات زیادی به خود دیده و تکامل یافته است. در دوره چاپ، هدف از تیتر نویسی جلب توجه بود، سپس گوگل وارد میدان شد و همه چیز را تغییر داد. با شیفت پارادایم به سمت کشف مبتنی بر جستجو، عنوان مطالب باید بتواند کلمات کلیدی را نیز در نظر بگیرد. در تیترنویسی محتوا باید به موارد بسیار زیادی توجه کنید!

اصول تیترنویسی در تولید محتوا

امروزه در حال تجربه تغییرات دیگری در اصول تیتر نویسی هستیم که توسط رفتار اجتماعی هدایت می‌شود. در حال حاضر سرفصل‌ها باید همه ویژگی‌های فوق را در بر داشته و درعین‌حال قابل اشتراک‌گذاری و بسیار قابل کلیک باشند. در مطلب پیش رو اصول تیتر نویسی در تولید محتوا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت تیترنویسی محتوا اصولی در چیست؟

عناوینی که می‌نویسید یا توجه مخاطبان را جلب کرده یا آن‌ها را خسته می‌کند. پس باید آن‌ها را به درستی انتخاب کنید؛ زیرا مشتریان احتمالی، اولین برداشت خود از برند شما را به وسیله عناوین کسب می‌کنند.

سرفصل‌های شما نباید بر فروش به خواننده تمرکز کنند، زیرا این امر می‌تواند ایجاد انحراف کند. در عوض، آن‌ها باید کاربران را تشویق کنند تا روی محتوای شما کلیک کنند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که سرفصل‌های شما نمایش دقیقی از محتوای صفحه هستند. اگر محتوا با عنوان مطابقت نداشته باشد، کاربران به سرعت از صفحه شما خارج می‌شوند.

اصول تیترنویسی در تولید محتوا

درنهایت، سرفصل‌های شما باید به ارزش‌های شرکت شما پایبند باشد. اکثر مردم به تیترهایی که می‌بینند اعتقاد دارند. سرفصل‌های جعلی یا سرفصل‌هایی که بیش‌ازحد «کلیک محور» هستند، می‌توانند برند شما را بد جلوه داده و در درازمدت به کسب‌وکار شما آسیب وارد کنند.

در ادامه مطلب به ارائه راهکارهایی درباره اصول تیتر نویسی بهتر در تولید محتوا خواهیم پرداخت.

  1. نوشتن تیترهای بیشتر و متنوع‌ تر

آیا می‌خواهید راز وب‌سایت Upworthy برای رسیدن به 80,000,000 بازدید منحصربه‌فرد در ماه را بدانید؟ آن‌ها بیشتر از هر سایت دیگری از تیترهای مختلف استفاده می‌کنند. هر پستی که در Upworthy منتشر می‌شود، دارای 25 عنوان مختلف است که به صورت الفبایی مرتب می‌شوند تا بیشترین کلیک و اشتراک‌گذاری را پیدا کنند. Upworthy به گرامر ضعیف، طول سرفصل یا مهارت نوشتن عنوان اهمیتی نمی‌دهد. آن‌ها تعداد زیادی محتوای با تنوع بسیار زیاد می‌نویسند و اجازه می‌دهند علم، برنده را انتخاب کند.

  1. امتحان و ارزیابی تیترها

بهترین راه برای فهمیدن ویژگی‌های یک تیترنویسی خوب این است که فرصت امتحان کردن آن‌ها را داشته باشید. استفاده از یک پلاگین ساده وردپرس بنام Title Split Testing برای هر نوشته و ایجاد دسته‌ای از تغییرات در تیترها بسیار راهگشا است.

ارزش انجام این کار لزوماً در این نیست که دست‌کم با افزایش 1.5 درصدی نرخ کلیک مواجه خواهید شد. بلکه بیشتر در این است که ارزش قالب‌ها و عناوین خوب را خیلی سریع یاد خواهید گرفت.

  1. استفاده از اعداد بزرگ در تیترها

مزیت وجود اعداد در تیترنویسی محتوا امری است که تقریباً مورد توافق همه کارشناسان تیترنویسی قرار گرفته است. بهتر است در این رابطه از اعداد بزرگ‌ تر استفاده شود.

اصول تیترنویسی در تولید محتوا

مثلاً عنوان «20 راهکار برای رشد وبلاگ شما» بهتر از عنوان «6 راهکار برای رشد وبلاگ شما» خواهد بود. چرا؟ چون وعده بیشتری می‌ دهد و خواننده فکر خواهد کرد که بالاخره از میان این همه راهکار، چند مورد به درد او خواهد خورد. البته در این امر نباید زیاده‌روی شود زیرا مطمئناً برای هیچ امری نمی‌توان 150 راهکار ارائه کرد! فراموش نکنید که تیترنویسی محتوا یکی از مهمترین نکات در تولید محتوا و اموزش تولید محتوا است.

لازم به ذکر است که قرار دادن اعداد در ابتدای ساختار تیتر مفیدتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال تیتر «10 راه برای رشد وبلاگ شما» احتمالاً بهتر از عنوان «چگونه وبلاگ خود را در 10 مرحله رشد دهید» نتیجه خواهد داد.

  1. ارائه قول بلند پروازانه و عمل به آن

بهترین سرفصل‌ ها وعده انجام کاری ارزشمند را می‌دهند که محرک احساس خواننده باشد. تیتر «چگونه از وبلاگ نویسی، سالیانه 400.000.000 تومان درآمد کسب کنیم» عنوان فوق‌ العاده متقاعدکننده‌ ای است که نویدهای بزرگی می‌ دهد. درعین‌حال اگر بتوانید زیر این تیتر، مقاله‌ای بنویسید که راهکارهایی مناسب و تجربه‌شده نیز باشند، پس به قول خود عمل کرده‌اید.

در حالی‌ که خیلی از افراد، طرفدار تیتر وب‌سایت‌های Upworthy و Buzzfeed نیستند. اما این دو وب‌ سایت در سرفصل‌ های خود وعده‌ های بزرگی می‌دهند که باعث تحریک احساسی یا واکنش‌ های شدید می‌ شوند. مثلاً عنوان «وقتی ببینی این ببر با چوب بیس‌بال دست می‌ دهد، گریه خواهی کرد» محرک احساسات و کنجکاوی خواننده است.

  1. آموختن نکات مفید به خواننده

افراد از یادگیری مهارت‌ های جدیدی که مکمل اهداف و زندگی آن‌ها لذت برده و استقبال می‌کنند. به همین دلیل انتخاب عناوینی حاوی عبارات «راهنمای مبتدیان»، «خودتان»، «مقدمه»، «در 5 دقیقه» بسیار هوشمندانه است و نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

  1. استفاده از اسرار، ایده‌ ها و دلایل

استفاده از عناوینی مانند «من در این مورد مقصر هستم»، «من همیشه در مورد فلان کار هیجان‌زده می‌شوم»، «یک تلنگر کوچک»، «راز سقوط هیتلر» و از این قبیل می‌تواند حس همدردی و کنجکاوی خواننده را تحریک کند. انسان‌ها اغلب به دنبال دانستن رازها، اسرار و حقایق هستند یا می‌خواهند توضیحی برای یک پدیده خاص پیدا کنند.

  1. ایجاد حس فوریت در تیترنویسی محتوا

ایجاد حس فوریت در عنوان یا تیترنویسی محتوا معمولاً با افزودن قیدهایی مانند «اکنون» یا «امروز» به تیتر رخ می‌دهد. مثلاً عنوان «7 راه برای رشد وبلاگ در حال حاضر» بسیار قانع‌کننده‌ تر از عنوان «7 راه برای رشد وبلاگ» است. از طرف دیگر، می‌ توانید با اشاره به تأثیرات نادانی، قید فوریت را در تیتر افزایش دهید. به‌ عنوان‌ مثال، تیتر «10 اشتباهی که نباید در حین اجرای وبلاگ مرتکب شوید» را امتحان کنید.

  1. متمایز شدن از بقیه

خطر عمومی در نوشتن مقاله‌ ها این است که همه در نهایت با مجموعه‌ ای از اصول مطابقت کنند. مانند روش‌ های بازاریابی خلاق، زمانی که همه کارها به یک طریق شروع شوند در نهایت تأثیر خود را از دست می‌دهند و عنوان جدید مؤثرتر می‌شود. به همین دلیل است که وقتی دیگران به چپ می‌ روند ما از سمت راست برویم و به اصطلاح زیگزاگی حرکت کنیم. اینجاست که تیترنویسی محتوا مهم است!

اصول تیترنویسی در تولید محتوا

افزودن مجموعه‌ ای از کلمات غیر معمول مثل «مهم» یا «فوری» به ابتدای عنوان، می‌تواند نرخ کلیک آن را حدود 30 درصد افزایش دهد. چرا؟ زیرا از بقیه عناوین متمایز است و فوریت موضوع را افزایش می‌دهد.

  1. انتخاب کلمات کمتر

سادگی همیشه خوب است و نوشتن تیترهایی که بیشتر موارد بالا را در شش کلمه یا کمتر رعایت کند، ایده ال خواهد بود. به یاد داشته باشید که گوگل محدودیت 70 کاراکتری را در نتایج جستجو برای عناوین نشان می‌ دهد و توییتر دارای محدودیت 140 نویسه است. بنابراین سعی کنید تیتر شما موجز و مختصر و درعین‌حال کامل باشد تا بازخوردی مطلوب از ابزارهای جستجو و مخاطبان دریافت کنید.

  1. خود ارزیابی در تیترنویسی محتوا

از خود بپرسید با دیدن این تیتر بر روی آن کلیک می‌کنید؟ اگرنه، چه چیزی باعث می‌ شود روی آن کلیک کنید؟ اگر تیتر شما آنچه را که می‌خواهید به خواننده منتقل نمی‌کند، پس سعی کنید تیتری دقیق‌ تر یا احساسی‌ تر انتخاب کنید. برای این کار باید واضح عمل کرده و هدف خود از نوشتن مطلب را در ذهن داشته باشید.

  1. ارزش به اشتراک‌ گذاری

یکی از چالش‌ های تیترنویسی محتوا این است که آیا خوانندگان، عنوان ما را با دوستان خودشان به اشتراک می‌گذارند یا خیر!

برای این کار باید بفهمید که مردم اغلب چه چیزهایی را اشتراک‌ گذاری می‌کنند. افراد معمولاً چیزهایی را به اشتراک می‌گذارند که آن‌ها را ثروتمند، باحال و باهوش نشان دهد یا ویژگی‌ های شخصی و درونی آن‌ها را بروز دهد.

  1. به‌ کارگیری صفات جالب و جذاب

می‌توان گفت عنوان «6 نکته ضروری» همیشه بهتر از عنوان «6 نکته» است. به همان ترتیبی که حقایق شگفت‌ انگیز عموماً بهتر از واقعیت‌ ها هستند. از صفت‌های جالب برای افزودن احساسات به تیتر نوشته خود استفاده کنید تا مخاطب به سمت و سوی آن کشیده شود. دانستن دستور زبان و بالا بودن دایره واژگان در این رابطه ضروری است.

  1. برانگیختن کنجکاوی افراد

رمز و راز یک سریال خوب در این است که هم اسم جالبی داشته باشد و هم کنجکاوی افراد برای دیدن ادامه آن را برانگیخته کند. شما هم می‌توانید از همین روش برای خلق یک محتوای جالب و جذاب بهره ببرید. انتخاب عنوانی جذاب و سپس تیترهایی فرعی که مخاطب را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند.

message about content marketing on business book with office equipment.  management to business success concept.

ارائه اطلاعات مفید خوب است اما کافی نیست. اطلاعات مفید باید با رمز و راز کافی برای برانگیختن کنجکاوی مردم همراه باشد تا آن‌ها را به کلیک کردن تشویق کند.

  1. نوشتن تیترهای سؤالی

تحقیقات نشان داده است وقتی مغز ما با علامت سؤالی روبرو می‌شود که پاسخ آن را نمی‌داند، راضی نمی‌شود. واکنش غریزی مغز انسان در هنگام دیدن علامت سؤال، یافتن پاسخ است. در دنیای آنلاین نیز، این امر اغلب منجر به کلیک خوانندگان خواهد شد.

  1. در تیترنویسی محتوا کلمات کلیدی را فراموش نکنید

سئو هنوز هم مهم‌ترین عامل در افزایش مخاطبان سایت است. علیرغم اهمیت روز افزون اشتراک‌گذاری اجتماعی، گوگل همچنان منبع اصلی ترافیک برای اکثر وب‌ سایت‌ ها به شمار می‌رود. بنابراین بهتر است با رعایت تمام موارد بالا، کلمات کلیدی را در عناوین، تیترها و سرفصل‌های خود بگنجانید.

نتیجه گیری

در اینجا برخی از مؤلفه‌ های کلیدی اصول تیتر نویسی در تولید محتوا را با شما در میان گذاشتیم. اما لازم به توضیح است که اصول اساسی تیترنویسی محتوا نسبت به دوران چاپ تغییر نکرده زیرا ما همچنان انسان هستیم و تغییری بنیادی در ما حاصل نشده است. این فناوری است که تغییر کرده و هنر نویسنده در این است که قالب‌های قدیمی تولید سرفصل را با این فناوری‌های جدید سازگار کند.

نویسنده : پریسا نصرتی

سلام من 9 سال سابقه تولید محتوای یونیک (ترجمه شده) دارم و به وردپرس و محتوای سئو شده تسلط کامل دارم. طی این سال ها در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام دادم اما در زمینه ارز دیجیتال، پزشکی و شیمی هیچ تخصصی ندارم. در سایر زمینه ها تخصص کامل دارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *