هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
افزایش درصد با مهارت تست زنی

افزایش مهارت تست زنی برای کنکور + آمادگی 100 درصد کنکور 1402

دسته بندی : تحصیلی
1401/11/24

افزایش مهارت تست زنی سبب میشود که فرق دانش آموزان کنکور با یکدیگر مشخص شود، به عبارتی که دانش آموزانی که به این مورد توجه ویژه ایی داشتند قطعا رتبه خوبی و در رشته های تاپ هم پذیرش میشوند؛ برای دستیابی به این رتبه خوب بهتره که با ما همراه باشی.

افزایش مهارت تست زنی در پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم بسیار مؤثر بر نتیجه کنکور در رشته مد نظر شما خواهد بود به این دلیل که سؤالات کنکور قطعاً که چهار گزینه ایی بوده و برای پاسخ دهی به آن‌ها نیز باید مهارت تست زنی هم داشته باشید؛ به این معنا که ممکن است که شما نود درصد یک موضوع را مطالعه کرده باشید و بعد به سراغ تست‌های آن بخش بروید قطعاً که با آن مواجه خواهید شد که برخی از سؤالات را اشتباه پاسخ داده‌اید و چه‌بسا ممکن است که میزان پاسخ‌های اشتباه شما نیز هم افزایش یابد؛ با این تفاسیر شما باید به سراغ تست زنی بروید؛ اما چگونگی برخورد با تست‌ها و اینکه چگونه رد گزینه انجام دهیم و اینکه چگونه سرعت خودمان را بهبود ببخشیم و… از سؤالاتی است که شاید برای شما نیز مطرح شود. ما در سایت برتر آموز برای شما دانش آموزان گرامی صفر تا صد افزایش مهارت تست زنی رو مثل آب خوردن آوردیم؛ و شما باید اون رو به‌صورت خیلی مختصر مطالعه کنید که متوجه بشید چطوری تست بزنید.( یعنی این مقاله مثل هلو بپر تو گلو هستش)

بیشتر دانش آموزان به‌جای آن که از پایه دهم شروع به تست زنی کنند از پایه دوازدهم به فکر تست زنی می افتتند و البته که این موضوع به ضرر آن‌ها نیز خاتمه میابد، اما آیا این روش صحیح است؟ شما در پایه دوازدهم باید مطالب سه پایه در سه سال تحصیلی خودتان را نیز مطالعه کنید و البته که بعد از مطالعه به سراغ تست زنی بروید و… با این وجود آیا شما آن قدر زمان دارید که افزایش مهارت تست زنی داشته باشید؟ قطعاً که خیر، شما برای این موضوع بهتر است که از پایه‌های قبل‌تر شروع کنید.

برای این که بهتر متوجه بشی بهتره که به این مثال توجه کنی، فرض کن شما در پایه دهم تجربی تحصیل می‌کنید و اگر کتاب زیست شناسی( مهم‌ترین کتاب رشته تجربی با ضریب بالا در کنکور) رو به‌خوبی مطالعه کرده باشی و بری سراغ تست‌هاش، قطعاً که با چند تا نکته و البته فنون تست زنی هم آشنا میشی؛ به‌اصطلاح دیگه قلق تست زنی دستت میاد و حالا فرض کن از پایه دهم تا دوازدهم با این موضوع آشنا بشی چقدر برات نفع داره؟ قطعاً خیلی، پس بهتره در ادامه با ما همراه باشید.

آسان ترین روش برای افزایش مهارت تست زنی

آموزش مناسب لازمه افزایش مهارت تست زنی:

قطعاً بیشتر مشاورها و راز مطالعه رتبه برترها حاکی از آن است که شما قبل از تست(آموزشی) باید مطلب را به‌صورت سیر تا پیاز مطالعه کرده باشید؛ اما برای درک یک متن و یا مفهوم تنها مطلب کتاب درسی یا کتاب کمک درسی کافی است؟ قطعاً که خیر، شما باید آموزش مناسبی هم داشته باشید.

آموزش مناسب رو ما برای شما به‌خوبی تهیه کردیم؛ به‌عنوان مثال آموزش زیست شناسی به‌صورت تصویری صفر تا صد نکات کتاب برای شما دوستان شرح داده شده و از طرفی آموزش فیزیک سایت ما نیز برای شما رتبه خوب و فنون تست زنی رو کامل  میکنه.( البته بهتره بدونی که آموزش‌های سایت ما به‌خوبی میتونه برات نکته و تست زنی رو به‌صورت کامل میون آموزش ها شرح بده و بهتره که ازش غافل نشی)

 

افزایش مهارت تست زنی برای کنکور:

تا به اینجای مقاله با موضوعات متعددی آشنا شدید و حال نوبت آن فرا رسیده سات که به سراغ افزایش مهارت تست زنی برویم، قبل از هر موردی باید بگوییم که در هر بخش نکته و پیشنهاداتی ارائه خواهیم داد و توجه کردن به آن‌ها نیز برای شما سودمند خواهد بود.

قبل از هر چیزی؛ تو به‌عنوان دانش آموز باید بدونی که فرق تست آموزشی با تست سنجشی چیه؟ تست آموزی اونی هست که تو مطالعه مناسب داشته با توجه به آموزش‌های خودت و حالا میزی با فضای سؤالات اون بخش آشنا بشی و بعد از این میری بررسی پاسخ نامه انجام بدی. حالا سؤالاتی که اشتباه پاسخ دادی رو میتونی دلیلش رو پیدا کنید و شروع به یادداشت کردنش کنی؛ به این نوع تست آموزشی گفته میشه.

اما تست سنجشی به‌صورت است که دانش آموز اول نکاتی که از تست آموزشی به دست آورده رو به همراه مطالعه کتاب و… انجام داده و بعد به سراغ تست‌های سنجشی می‌روند. هدف از این نوع تست زنی آن است که شما خودارزیابی داشته باشید، این ارزیابی باید مبنای آن باشد که مشاهده کنید چقدر پیشرفت داشتید و این موضوع هم برای شما بسیار تأثیر گذار خواهد بود.( البته توی تست سنجشی اگر اشتباهاتی هم داشتید باید نکتشو یاد بگیری و اونو یادداشت کنی برای آزمون‌های بعدیت)

حالا با فهمیدن این دو نوع تست بریم سراغ افزایش مهارت تست زنی:

  • روی فعل ها و قید ها خط بکشید: قطعاً همیشه استادان کنکور برای بسیاری از رشته‌ها همیشه در جلسه اول تست زنی این مورد را ذکر می‌کنند که زیر فعل ها و قیدهایی که می‌تواند پاسخ سؤالات را تغییر دهد خط بکشید. به‌عنوان مثال: کدام عبارت مطلب زیر را به نادرستی تکمیل می‌کند؛ کلمه نادرست یک قید می‌باشد و البته که شما با خط کشیدن بر روی آن نیز می‌توانید کلیه خواسته سؤال را دریابید.( طراحان کنکور در چند سال اخیر با توجه به طرح سؤالات این چنین توانسته‌اند که بسیار از دانش آموزان را به دام بیندازند)، اما قیدهای دیگر بر روی گزینه‌ها می‌تواند باشد که طراح سؤال بر روی آن‌ها مانور می‌دهد. به‌عنوان مثال کلماتی همچون: بخشی، همواره، فقط و… از جمله کلمات مهم هستند، پیشنهاد می‌شود که شما با دیدن این نوع از کلمات زیر آن‌ها را خط بکشید، این اولی مورد از افزایش مهارت تست زنی برای کنکور می‌باشد.

 

  • استفاده از گزینه‌ها: دومین مورد از افزایش مهارت تست زنی برای کنکور آن است که شما خیلی راحت از گزینه‌ها استفاده کنید( مختص درس‌های محاسباتی همانند ریاضی‌ها و فیزیک و شیمی ). در دروسی همانند ریاضی همیشه ابتدا با توجه به رابطه‌ها و آموزش‌هایی که داشته‌اند پیش می‌روند تا زمانی که به بخشی از حل سؤال همانند رادیکال و یا معادله‌ها و… می‌رسند، قطعاً که در این بخش‌ها برای صرفه جویی در زمان حل سؤال با جای گذاری گزینه‌ها می‌توان پاسخ سؤالات را به دست آورد.( فصل‌هایی همانند تابع در رشته‌های تجربی و ریاضی و انسانی می‌توان با این مورد در کنکور به پاسخ مناسب رسید)

البته باید توجه داشته باشید که در دروسی همانند زیست شناسی در رشته تجربی نیز باید با جای گذاری گزینه‌ها از صحت اطلاعات مطمئن شوید؛ به‌عنوان مثال سؤالاتی که همانند و برخلاف  دارند نمونه بارز این بخش می‌باشند.( برای مشاهده این گونه از سؤالات کافی است جست و جو کنید سؤالات کنکوری همانند و برخلاف، بسیاری از این تست‌ها توسط طراحان کنکور مطرح شده است، که در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت طراحان به این نوع طرح تست‌ها علاقه ایی دارند)

چگونه مهارت تست زنی را افزایش دهیم؟

  • رد کردن گزینه‌ها( مختص کنکور تجربی و ریاضی و انسانی و تخصصی زبان): مهم‌ترین بخش از افزایش مهارت تست زنی برای کنکور رد کردن گزینه‌ها است؛ برای سه رشته را به‌صورت کامل برای شما بررسی خواهیم کرد.

رشته تجربی برای رد کردن گزینه‌ها بهتره که درسی مثل فیزیک رو شرح بدیم، قطعاً که بیشتر تست‌های فیزیک گزینه‌های منفی دارند و البته که ممکنه که همان عدد مثبتش هم در گزینه‌ها وجود داشته باشد( مثلاً پاسخ یک سؤال به گزینه‌های 1 و 1- باشد، یک و منفی یک) قطعاً شما با دیدن این گونه از تست‌ها بهتر است که به‌صورت سؤال رجوع کرده و اگر سؤال مفهومی است بهتره که شکل مورد نظر را برای خود بکشید.( کتاب فیزیک یازدهم در فصل اول الکتریسیته ساکن، نمونه‌ی بارز و مناسبی برای شما می‌تواند باشد، در این فصل شما با کشیدن میدان و جهت حرکت الکترون‌ها نیز می‌تواند در یابید که بارها مثبت می‌شود و یا منفی) اگر شما دانش آموز رشته تجربی هستید و می‌خواهید کنکور بدهید؛ بهتر است که به فصل 4 دهم و اول و دوم و سوم یازدهم رجوع کرده و تست‌های آن‌ها را ارزیابی کنید، از این نوع فصل‌ها قطعاً سؤالات مفهومی طرح می‌شود که باید شکل بکشید و با درک مطلب گزینه‌ها را رد کنید.

رشته ریاضی در کل ریاضیات خود ممکن است که گزینه‌های منفی داشته باشد( همانند عبارت یک و منفی یک، 1 و 1-) قطعاً با رو به رو شدن با این تست‌ها بهتره بدونید طراح به گونه ایی تست رو طرح کرده که دانش آموز اگر مرحله ایی رو اشتباه  ممکنه گزینه غلط رو انتخاب کنه( نکته جالب اونه که جواب اشتباه هم توی گزینه‌ها آورده طراح که دانش آموز سریع گزینه اشتباه رو  انتخاب کنه)

رشته انسانی برای رد کردن گزینه مختص درس عربی هستش، عربی ممکنه سؤالات ترجمه با تکنیک رد گزینه حل بشود؛ به‌عنوان مثال: اگر لن بر سر فعل مضارع بیاید، قطعاً که آن را به آینده منفی تغییر می‌دهد؛ حال صورت سؤال فعلی به این شکل دارد و چهار گزینه طراح سؤال طرح کرده که در دو گزینه ممکن است که فعل را به‌صورت حال معنی کرده که سریعاً شما می‌توانید آن را رد گزینه کنید؛ بسیار از نکات عربی این چنین هستند که دانش آموزان با بررسی آن‌ها می‌توانند رد گزینه کنند.

 

  • شروع کردن از سؤالات آسان: یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت افزایش تست زنی برای کنکور آن است که شما سؤالات تستی را از آسان‌ترین طبقه بندی کرده و تا سؤالات سخت به ترتیب پاسخ دهید؛ اما تأکید بر این موضوع چگونه امکان پذیر خواهد بود؟ فرض کنید که شما می‌خواهید از اولین سؤال ریاضی شروع کنید به ترتیب بدون در نظر گرفتن سخت بودن سؤال یا طولانی بودن آن و… قطعاً که طراحان کنکور سؤالات ابتدایی هر درس را با سطح بالا( سخت) تنظیم کرده‌اند که یا دانش آموزان به آن‌ها پاسخ ندهد و یا آن که اصلاً آن قدر زمان برای آن بگذارد تا خسته شود؛ قطعاً که سؤالات ابتدایی این گونه است و انرژی از شما خواهد گرفت؛ با این موضوع می‌توان درس گرفت که شما سؤالات آسان را پاسخ دهید تا آن که زمان زیادی هم برای سؤال سخت نگه دارید.( قطعاً هر سؤال درصد یکی دارند و نمی‌توان گفت هر چه سؤال سخت‌تر درصد بالاتر، پس بهتره که از سؤال آسان شروع کنی که درصد بهتری با توجه به زمانت هم به دست بیاری)

فنون تست زنی به صورت کامل

  • سؤالاتی که یکبار حل کردید و جوابی به دست نیاوردید سریعاً بگذرید: قطعاً سؤالاتی در کنکور وجود دارد که دانش آموز سریعاً شروع به پاسخ دهی به آن می‌کند و البته که شاید پاسخ سؤال در گزینه‌ها نباشد و این موضوع سبب می‌شود که دانش آموز به‌صورت مجدد به حل سؤال بپردازد؛ قطعاً که این مورد بسیار به ضرر شما است و فقط زمان زیادی بیهوده صرف کرده‌اید. شما اگر نتوانستید سؤالی را حل کنید سریعاً از آن بگذرید و به دیگر به آن فکر نکید( البته در کنار شماره سؤال؛ ستاره بکشید که اگر زمان داشتید به‌صورت مجدد سراغ آن بیایید) قطعاً که فکر کردن به آن سبب عدم تمرکز و منجر به‌اشتباه کردن شما در سؤالات بعدی می‌باشد.( طراحان کنکور هم خواستار این موضوع هستند و به عبارتی می‌خواهند مهارت تست زنی برای کنکور را توسط دانش آموزان بسنجند.

 

استفاده از کتاب تست برای افزایش مهارت تست زنی برای کنکور چقدر مؤثر است؟

استفاده از این نوع کتاب‌ها بسیار به شما کمک خواهد کرد؛ قطعاً که شما پس از هر مطالعه بهتر است برای تثبیت بهتر آن به سراغ تست زنی بروید. البته کتاب تست‌های متنوعی هم وجود دارد مخصوص سنجش هستند( یعنی برای تست‌های آموزشی زیاد مناسب نیستند) قطعاً که با خریداری کردن این نوع کتاب‌ها بیشتر می‌توانید ارزیابی صحیحی از خودتان داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما آن است که قبل از خریداری کردن کتاب‌های تست به سطح آن‌ها هم نگاه کنید؛ قطعاً کتاب تست‌هایی هستند که بسیار برای دانش آموزان سطح بالا هستند؛ بهتر است که شما در ابتدای کار کتاب‌های مبتدی را خریداری کرده و بر روی آن‌ها نیز مانور دهید؛ توجه داشته باشید با افزایش مهارت تست زنی برای کنکور از طرف شما نیز می‌توانید در آینده به سراغ کتاب‌های کامل‌تری هم بروید.

 

تحلیل تست را به‌درستی انجام دهید:

یکی از موضوعاتی که باید بهش اشاره کنیم اون هستش که تحلیل تست مهم‌تر از تست زدن هستش، اما این یعنی چه؟ برای درک بهتر شما از این موضوع بهتره که مثالی رو خدمتت ارائه بدیم. فرض کن تو 60 تا تست از بک مبحث زدی که خیلی هم زیاد و عالی هستش اما چند تا شو درست زدی؟ قطعاً که اگر 20 الی 30 تاش رو درست زده باشی قطعاً که باید در قدم اول سریع بری تست‌های غلط رو بررسی کنی، حال فرض کن که تو 20 تا تست غلط زدی و قطعاً که میتونی 40 نکته جدید رو باد بگیری و یا اینکه نکته رو میدونستی و از اون زود گذشتی و البته که شاید هم صورت سؤال رو متوجه نشدی و… به تمام این موارد فکر کنید، چه دستگیرتان می‌شود؟

قطعاً که اشتباهات خودتان را می‌توانید دریابید و آن‌ها را یادداشت کنید و البته که در هنگام تست زنی دوباره آن‌ها را بخوانید و سعی کنید که از این اشتباهات پرهیز کنید، تست آموزشی بدون تحلیل یکی از اشتباهات بسیار بد دانش آموزان خواهد بود و شما باید از این موضوع عبرت بگیرید.

 

از خود صورت سؤال کمک بگیرید:

از جمله مواردی که دانش آموزان رتبه برتر نمی‌خواهند شما از آن خبر داشته باشید رد گزینه به‌وسیله خود صورت سؤال است، اما این موضوع یعنی چه؟ برای شما دو درس مهم فیزیک و زیست شناسی در رشته تجربی را مثال خواهیم زد.

ابتدا آن که در دروس زیست اگر طراح در رابطه با جانور و جاندار سؤال طرح کرد قطعاً که این دو کلمه بخش‌های مربوط به خودشان را دارند و البته که در تست‌ها همیشه یک عبارتی هم ارائه می‌دهد که مربوطه به‌صورت سؤال نیست و شما می‌توانید رد گزینه انجام دهید آن هم خیلی شیک.

اما در دروسی همانند فیزیک شما می‌توانید عبارت‌های منفی و مثبت را رد گزینه کنید؛ اما چگونه؟ در حالات زیری که برای شما بیان خواهیم کرد حواستان باشد که در تست‌ها اگر شما با آن‌ها مواجه شدید قطعاً می‌توانید رد گزینه انجام دهید.

در سؤالاتی که اعداد منفی و مثبت ارائه می‌شود دو نکته خواهد داشت؛ ابتدا آن که اگر تست دارای شکل باشد قطعاً با بررسی می‌توانید درک کنید که آیا بخش مجهول سؤال مثبت می‌شود و یا منفی( به‌صورت مفهومی از روش شکل؛ به‌عنوان مثال فصل 1 یازدهم و فصل 3 دهم و فصل 2 دوازدهم)، هر آنجایی که در صورت سؤال از شما خواست که اختلاف و یا تغییرات را به دست آورید قطعاً که زیر این عبارت خط بکشید که فراموش نکنید این عبارت را چون ممکن است در محاسبات شما عبارت منفی نیز وجود داشته باشید.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *