هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش كامل انتخاب رشته بدون كنكور

انتخاب رشته بدون كنكور چگونه است؟ صفر تا صد انتخاب رشته بدون كنكور 📙

دسته بندی : تحصیلی - مقالات
1401/06/01

انتخاب رشته بدون كنكور سراسری هميشه به‌اصطلاح داغ بوده است و البته كه متقاضی زيادی هم دارد؛ منتهی شما بايد به اين توجه داشته باشيد كه با انتخاب رشته بدون كنكور نبايد انتظارات بسيار زيادی از رشته و شغل داشته باشيد به اين دليل كه متقاضی برای آن شغل‌ها و البته رشته‌ها زياد است و ممكن است در آينده ایی بسيار نزديك ميزان‌ آن افزايش يابد و البته با انتخاب كردن رشته به‌صورت صحيح و اصولی می‌توانید در دانشگاه‌های مطرح ايران پذيرش شويد و ادامه‌ی فرايند تحصيل خودتان را آن جا ادامه دهيد؛ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه صفر تا صد انتخاب رشته بدون كنكور را برای شما شرح داده البته سؤالات پر تكرار و متداول را هم پاسخ دهيم؛ بايد ذكر شود كه از پيشنهادات ما استقبال كنيد و البته كه اصلاً پشيمان نخواهيد شد.

ثبت نام كردن در دانشگاه بدون كنكور دادن و البته با انتخاب رشته مناسب امكان پذير خواهد بود؛ دانشگاه‌های كشور در دو نوبت مهر ماه و البته بهمن ماه پذيرش دانشجو در سرتاسر ايران را دارند. نكته ایی حائز اهميت آن است كه ورودی در دو نوبت مهر ماه و بهمن ماه ممكن است تغييراتی داشته باشد و شما برای اينكه اختلالی هنگام ثبت نام نداشته باشيد بهتر است كه بخش اطلاعات دانشگاه‌ها مطالعه كنيد.

البته شما برای موفقيت در كنكور خود به‌راحتی می‌توانيد بامطالعه كردن مقاله روش افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان اعتماد خوبی به خود داشته باشيد و در آزمون‌ها هميشه عناوينی كسب كنيد.

آموزش مناسب داشته باشيد و با رتبه‌ی عالی انتخاب رشته كنيد:

اگر شما دانش آموزی هستيد كه مطالعه و آموزش مناسبی را نداريد بهتر است دوره‌های آموزشی سايت ما را مشاهده كنيد همانند آموزش شيمی كه به‌صورت صفر تا صد می‌باشد البته كه با فرا گرفتن اين دوره می‌توانید رتبه‌ی خوبی در كنكور كسب كرده و البته با رتبه‌ی مناسب انتخاب رشته كنيد بدون هيچ دغدغه ایی.

انواع روش انتخاب رشته بدون كنكور

دانشگاه‌های پرديس و ارتباط آن‌ها به انتخاب رشته بدون كنكور چيست؟

شايد اين سؤال برای شما دانش آموزانی كه رتبه‌ی خوبی به دست نياورده باشيد خيلی پيش آمده است؛ دانشگاه‌های پرديس اکثراً با هزینه‌های بسيار بالایی همراه هستند و به‌اصطلاح شما بايد حداقل در كنكور سراسری شركت كرده باشيد و رتبه ایی داشته باشيد كه در دانشگاه‌ها پذيرش شويد؛ البته كه برای قبول شدن در اين نوع از دانشگاه‌ها هم به رتبه‌ی بسيار خوبی نياز نيست.

شيوه انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه‌های پرديس خودگردان و به عبارتی دانشگاه‌های پيام نور و غیرانتفاعی ابتدا بايد با اعلام اين نوع دانشگاه‌ها انجام شود و البته بااطلاع رسانی سازمان سنجش؛ توجه داشته باشيد كه انتخاب رشته در اين دانشگاه‌ها بايد با مسئول پذيرش انجام شود و البته می‌توانید در سايت هم اين نوع از تغييرات را اعمال كنيد.

 

انتخاب رشته بدون كنكور چگونه است؟ صفر تا صد مراحل انتخاب رشته بدون كنكور:

از قديم تا به الان دانشگاه‌ها هر ساله ساز و كار خودشان را تغيير داده‌اند و نمی‌توان به‌جرئت گفت هميشه ساز و كار يكسانی را در پيش خواهند گرفت؛ به‌ویژه در رابطه با انتخاب رشته بدون كنكور .تأثیر انتخاب رشته كنكور بسيار مهم است و البته بيشتر از يك دفترچه به نمايش در خواهد آمد به اين دليل كه شما بايد با توجه به اولويت رتبه‌ی خود رشته‌هایی كه متقاضی شما است را انتخاب كنيد و با توجه به اولويت دانشگاه خود می‌توانید پذيرش شويد و البته كه اين موضوع می‌تواند متنوع هم ظاهر شود.

چند سال گذشته تصميماتی كه گرفته شده است؛ به اين نتيجه رسیده‌اند كه دانشگاه‌ها بايد پذيرش بدون كنكور هم داشته باشند و البته انتخاب رشته بدون كنكور؛ دانشگاه‌ها در دو نوبت بهمن ماه و مهر ماه اين موضوع از سايت سازمان سنجش به‌تمامی دانش آموزان ارائه می‌شود( توجه باشيد كه اين موضوع پس از ارسال دفترچه‌ها می‌باشد) البته كه دانش آموزان با اين روش در دانشگاه‌ها پذيرش می‌شدند.

آخرين تغييراتی كه در سال 1399 اتفاق افتاد آن بود كه قبل از اعلام شدن نتايج كنكور و البته در سايت سنجش دفترچه‌های مخصوص برای انتخاب رشته بدون كنكور قرار می‌گرفت و البته دانش آموزان می‌توانستند تا تاريخ تعيين شده انتخاب رشته خودشان را انجام دهند.( البته سال 1399 اين اولين بار بود كه اين روش انجام شده بود و بازخوردهای‌ مثبت و متنوعی هم به همراه داشت)

نكته كليدی: دانش آموزانی كه هميشه علاقه‌مند به انتخاب رشته بدون كنكور هستند می‌تواند 100 كد رشته در دفترچه خودشان وارد كنند و البته با توجه به علايق خودشان(البته اين انتخاب رشته می‌تواند جدا از مدرك ديپلم باشد) البته از دانشگاه‌های سراسری 20 كد رشته با رشته‌های مختلف انتخاب می‌توانید كنيد برای دانشگاه‌های سراسری( رشته تجربی؛ رياضی،انسانی،هنر و البته از هر كدام آن‌ها 5 كد رشته).

منظور از صرف نظر كردن از رشته و مدرك ديپلم برای انتخاب رشته بدون کنکور چیست؟ شايد اين سؤال برای شما تا به الان پيش آمده باشد؛ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی را عنوان كنيم. فرض كنيد شما دانش آموز رشته انسانی هستيد و البته می‌توانید در رشته‌های بدون كنكور رشته‌ی تجربی شركت كنيد همانند رشته‌های علوم آزمايشگاه و… البته كه اين موضوع در اين چند سال خيلی پر طرفدار واقع شده.

 

شرايطی كه بايد برای انتخاب رشته بدون كنكور داشته باشيد:

قطعاً كه پذيرش در دانشگاه‌های سراسری و البته دولتی بايد با شرايط خاصی همراه شود و به همان راحتی ممكن تمامی افراد نمی‌توانند با پر كردن يك دفترچه پذيرش شوند؛ شما بايد برای اينكه بتوانید در دانشگاه‌ها پذيرش شويد ابتدایی‌ترین مورد داشتن مدرك ديپلم نظام آموزشی جديد است و البته داشتن فوق ديپلم نظام آموزشی قديم؛ با داشتن اين مدارك يكی از شرايط شما حاضر شده است. مهم‌ترین نکته‌ی حائز اهميت آن است كه شما اگر دانشجو هستيد و يا دانشجوی انصرافی هستيد كه می‌خواهید انتخاب رشته بدون كنكور انجام دهيد؛ كاری كه بايد انجام دهيد آن است كه ابتدا از دانشگاه انصرافی دهيد و يا اينكه با  دانشگاه تسويه حساب كنيد و بعد انتخاب رشته بدون كنكور انجام دهيد.( در صورت انجام ندادن اين موارد شما صلاحيت انتخاب رشته را نخواهيد داشت و البته اين روش برای دانشجويان محروم هم صدق خواهد كرد).

توجه داشته باشيد دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه دوم نظام جديد می‌توانند پس از امتحانات نهایی و البته دريافت كارنامه شما می‌توانيد انتخاب رشته بدون كنكور انجام دهيد.( معدل شما بايد به‌درستی وارد شود و البته بدون هيچ نقض و كم و كاستی)

آموزش انتخاب رشته بدون نياز به كنكور

آيا افرادی كه انتخاب رشته بدون كنكور انجام داده‌اند می‌توانند در رشته‌های با آزمون هم شركت كنند و در صورتی قبولی در آن دانشگاه‌ها تحصيل كنند؟

قطعاً بله؛ دانش آموزانی كه و افرادی‌ كه در اين نوع از رشته‌های بدون كنكور ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در رشته‌های با آزمون هم شركت كرده و البته اگر پذيرش شده‌اند در آن دانشگاه‌ها پذيرش شوند؛ توجه داشته باشيد كه دانشگاه‌ها هم همكاری بايد انجام دهند.

 

انتخاب رشته بدون كنكور در رشته‌های رياضی:

تا به الان موضوعات متنوعی‌ و البته سؤالات پر تكرار و پیشنهادات آشنا شده‌اید و در اين بخش به‌صورت تخصصی رشته‌های رياضی بدون كنكور را برای‌ شما معرفی خواهيم كرد:

  • مهندسی برق، مهندسی پزشكی، مهندسی صنایع، مهندسی معدن، مهندسی مكانيك و… البته كه اين نوع از رشته‌ها سختی و البته تراكم دروس بسيار بالایی دارند و البته كه برای موفق شدن در آن‌ها بايد مطالعه پیوست‌هایی داشته باشيد و در اين صورت شما می‌تواند موفق شويد.

نكته ایی كه بايد به آن توجه كنيد: شايد بيشتر مشاوران به اين موضوع توجه نداشته باشند ولی بهتر است بدانيد كه شرايط شغلی در اين رشته‌ها و ميزان حقوق آن‌ها ممكن است بسيار زيادی و يا بسيار كم باشد و البته كه متقاضی در هر كدام آن‌ها زياد بوده و با انتخاب درست می‌توانید بهترين كار را انجام دهيد.

 

رشته تجربی و البته رشته‌های بدون كنكور آن:

رشته تجربی پر طرفدارترین رشته تحصيلی در ايران كه متقاضی زياد و بازار كار عالی را به همراه دارد و بهتر است كه شما در انتخاب رشته خود كمی دقت را داشته باشيد، رشته‌ها عبارت‌اند از:

  • علوم تغذيه، داروسازی، فنّاوری پرتوشناسی، اتاق عمل، هوشبری، فیزیوتراپی و… البته كه اين نوع از رشته‌ها بسيار پر متقاضی هستند و شايد هم شنيده باشيد كه با رتبه‌ی كنكور هم می‌توان در اين رشته‌ها پذيرش شد.

 

رشته‌های پر طرفدار رشته‌ی انسانی:

رشته انسانی در كنار مابقی رشته‌های پر طرفدار انتخاب رشته بدون كنكور هم دارد و البته كه اين نوع از رشته به دليل تراكم بسيار زياد زود پذيرش و البته دانشگاه‌ها سریعاً ظرفيتشان تكميل می‌شود؛ با توجه به اين موارد بهتر است سریعاً اقدام كنيد برای انتخاب رشته، رشته‌های بدون كنكور عبارت‌اند از:

  • علوم اجتماعی، زبان ادبيات، علوم مديريتی، روانشناسی، مشاوره، حسابداری و اقتصاد از رشته‌های پرطرفدار بدون كنكور هستند كه متقاضی زيادی را به همراه دارند.

 

چگونگی ثبت نام رشته بدون كنكور به‌صورت صفر تا صد:

شايد نحوه ثبت نام انتخاب رشته بدون كنكور هم برای شما سخت باشد؛ در اين بخش به‌صورت كلی به آن خواهيم پرداخت و به‌صورت صفر تا صد مراحل مهم آن را شرح می‌دهیم:

افرادی متقاضی انتخاب رشته بدون كنكور ابتدا بايد وارد سايت سازمان سنجش بشوند و البته با وارد كردن اطلاعاتی كه به آن‌ها داده شده؛ البته پس از دريافت دفترچه مجوز انتخاب رشته صادر خواهد شد و البته كه بعد از چند روز سامانه به‌احتمال زياد بسته خواهد شد؛ پس از اتمام ثبت نام شما کد ره‌گیری 16 رقمی و شماره پرونده 7 رقمی به شما داده خواهد شد كه بسيار مهم است شما آن‌ها را داشته باشيد و البته از طرفی ممكن است مشكلی پيش بيايد و با اين اطلاعات آن‌ها را بتوانيد حل كنيد.( سالانه تنوعی رشته‌ها بيشتر و افرادی كه از اين آپشن استفاده می‌کنند هم بيشتر خواهد شد و البته كه بهتر است شما سریعاً انتخاب رشته خودتان را انجام دهيد تا سریعاً پذيرش شويد)

مراحل آسان انتخاب رشته بدون كنكور

به‌طور كلی ارزش رشته‌هایی كه بدون كنكور هستند چقدر می‌باشد؟ آينده‌ی شغلی دارند؟

قطعاً تمامی رشته‌ها ارزش شغلی منحصر به فرد خودشان را به همراه دارند و البته كه می‌تواند آينده‌ی شغلی مناسب هم داشته باشند؛ امروزه اين نوع از رشته‌ها قطعاً پر سر و صدا شده‌اند به اين دليل كه وجود پذيرش در دانشگاه بدون كنكور قطعاً آسان‌تر است و البته كه افرادی زيادی هم به دنبال آن هستند.

آينده‌ی شغل اين نوع از رشته‌ها به‌صورت قطع نمی‌تواند دائمی باشد و يا اينكه هميشه پا برجا و البته كه اين مورد در مورد برخی از رشته‌ها صدق می‌کند،‌ عنوان مثال رشته‌ی هوشبری يكی از رشته‌های عالی در اتاق عمل بوده است كه در اين چند ساله بازار كار مناسبی داشته و البته كه متقاضی کشورهای خارجه هم می‌تواند باشد.( به عبارتی‌ کشورهای خارجه همانند آلمان افرادی كه در پرستاری و هوشبری و اتاق عمل رزومه دارند را بورسيه خواهند كرد)

چگونه میتوان رشته هایی پر تقاضا را پیدا کرد؟

شاید شما به عنوان یک نوجوان ایرانی میخواهید انتخاب رشته دانشگاهی را به نحو احسن انجام دهید. در این مرحله شما دو انتخاب دارید، ابتدا آن که به سمت علاقه خودتان بروید و دوم آن که به سراغ رشته های پر تقاضا و درآمد زا بروید.

اما چه رشته هایی هم اکنون پر تقاضا هستند؟ چگونه میتوان این رشته ها را یافت؟ به صورت کلی رشته هایی که در رابطه با کامپیوتر هستند؛ امروزه به طرز بسیار عجیبی پر تقاضا شدند.

همانند رشته های برنامه نویسی، مهندسی نرم افزار، سئو، طراح سایت و… این نوع از رشته ها کمک میکنند که صنعت نرم افزار و کسب و کار اینترنتی نیز گسترش یابد و البته که به نفع جامعه خواهد بود.

حال سوال اصلی آن است که آیا این رشته ها اشباع میشوند؟ آیا ممکن است که تقاضا برای این رشته ها انقدر زیاد شود که در آینده فرصت شغلی کم پیدا شود؟ قطعا که خیر.

مهمترین عامل موقیت افراد در انتخاب رشته بدون کنکور نوع و تخصص و رزومه آن ها است. شما اگر با صرف زمان مناسب برای رشته های خودتان و نوع تجربه کاری و… اضافه کنید؛ شکی نداشته باشید که در آینده ایی بسیار نزدیک موفق خواهید شد.

صفر تا صد هزینه های دانشگاه آزاد و دولتی:

دانشگاه های دولتی همانطور که از نام آن پیداست دولتی بوده و قطعا که هزینه های کمتری برای شما به ارمغان خواهد داشت. اما دانشگاه های آزاد چطور؟

هزینه های دانشگاه آزاد وابسته به نوع رشته شما هزینه های منعطفی به همراه دارد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید پزشکی دانشگاه آزاد پذیرش شوید قطعا که باید هزینه های زیادی را در نظر داشته باشید.

اما در رشته های که کم تقاضا هستند قطعا که هزینه های دانشگاه کمتر خواهد شد. اما مسئله ایی که به مراتب مهمتر است؛ در رابطه با نوع انتخاب شغل و درآمد زایی خواهد بود.

ممکن است که شما رشته ایی را انتخاب کنید که هزینه های دانشگاه کمتری را به همراه دارد ولی اصلا بازار کار مناسبی ندارد؛ حال باید چه کرد؟ قطعا که باید شما از قبل بین رشته ها تحقیقات مناسبی را انجام داده و بعد به سراغ انتخاب آن ها بروید.

هزینه دانشگاه های آزاد به صورت ترم منعطف بوده و سالیانه ممکن است که این نوع هزینه ها تغییر کند. قابل ذکر است که شما به عنوان دانشجو اگر بخواهید خوابگاه داشته باشید و… قطعا که باید هزینه های جدا را هم در نظر بگیرید و در غیر این صورت ممکن است با کمبود بودجه رو به رو باشید.( هزینه سلف غذا خوری هم وابسته به نوع و ساز و کار های دانشگاه تغییر خواهد کرد)

سخن پايانی‌ جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده باشيد و در صورت رضايت آن را برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد، در انتهای مطلب بهتر است كه چند نكته مهم را بازگو كنيم.

اولين نکته‌ی مهم در رابطه با زمان ثبت نام انتخاب رشته بدون كنكور می‌باشد به اين دليل كه پس مدت زمانی بعد از كنكور دفترچه‌ها در سايت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و البته بعد از زمان مشخصی سامانه بسته خواهد شد و بهتر است كه شما سریعاً اقدام كنيد، از طرفی توجه داشته باشيد كه با آموزش مناسب اولويت رشته‌ها را انجام دهيد و بدون دانش قبلی انجام دادن اين موارد ممكن است كه به ضرر شما تمام شود.

پيشنهادات اصلی ما به شما آن است كه اولويت اصلی خودتان را اين نوع از رشته‌ها نگذاريد به اين دليل كه با تلاش كردن و البته مطالعه و… می‌توانید در كنكور رتبه‌ی خوبی كسب كنيد و البته اين موضوع به نفع شما عمل خواهد كرد.( ميزان درآمد اين رشته‌ها ممكن است كه با فراز و نشيبی بسيار بالایی رو به رو باشد و بهتر است به رشته‌های مهم فكر كنيد)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *