هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
دیجیتال مارکتینگ

انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

1400/12/02

دنیای دیجیتالی و بازاریابی آنلاین دیجیتالی به قدری گسترده شده است که امروزه کمتر کسب و کاری را مشادهده می کنیم که نمی خواهد در حوزه ی مارکتینگ قدم بردارد. جامعه هدف امروزه خودش مشتاق به استفاده از کسب و کار به صورت دیجیتالی است اگر خوب به اطراف نگاه کنیم متوجه میشویم که حتی مردم خرید های روزانه و سوپرمارکتی خود را ترجیح می دهند که به صورت آنلاین انجام دهند تا در تایم خود صرفه جویی کنند. الان مسئول خرید شرکت های بزرگ هم با سرچ در اینترنت کالای مورد نظر خود را پیدا کرده و آنها را خریداری می کنند. تمام این مسائل را بیان کردم که راجب به اهمیت بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده باشم. اگر به فضای دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید پیشنهاد میشود قبل از مطالعه مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید و سپس همراه انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • معرفی انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که از اینترنت و فناوری های دیجیتال آنلاین مانند رایانه های رومیزی، تلفن های همراه و سایر رسانه ها و سیستم عامل های دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات استفاده می کند.

حالا استفاده از دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟

ارتباط با جامعه هدف به صورت آنلاین و تبدیل آنها از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل

ارتباط مشتریان با شما از طریق موبایل که هر جا و هرکجا میتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.

بهبود نرخ تبدیل با استفاده از روش های بازاریابی دیجیتالی

بهینه سازی برای موتور های جست و جو

نتایج به صورت شهودی قابل اندازه گیری هستند

تحلیل و پذیرش آسان

معرفی انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

اکنون می خواهیم به اصل ماجرا یعنی انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم: انواع بازاریابی به شرح زیر می باشد.

  • بازاریابی موتور های جست و جو
  • بازاریابی با استفاده از تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی اینفلوئنسر
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی موبایلی
دیجیتال مارکتینگ

Digital Marketing

بازاریابی موتور های جست و جو

یکی از رکن های اساسی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین ، بازاریابی برای موتور های جست و جو یا سئو است. هر کسب و کاری که وب سایت برای فروش و یا معرفی دارد به بهینه سازی موتور های جست و جو یا سئو نیاز دارد. امروزه اهیمت سئو و کسب رتبه در موتور جست و جوی گوگل به شدت اهمیت پیدا کرده است، به طوریکه متخصصین سئو یا دیجیتال مارکتر ها همواره در تلاش اند تا رزومه کاری خوبی را برای خود به جای بگذارند. اما تمامی این کسب و کارها موفق نمی شوند در مسیر سئو به خوبی حرکت کنند زیرا اکثر این افراد به جای برنامه ریزی و تشکیل کمپین سئو، بدون برنامه قبلی شروع به سئو کردن می کنند که در نود درصد مواقع این استراتژی با شکست روبرو میشود.

بازاریابی موتور های جست و جو از اهمیت بالایی برخورددار است که باید برای آن استراتژی های مختلفی چیده شود. در ادامه به بررسی خلاصه این استراتژی ها میپردازیم که طبق آن میتوانید سایت خود را سئو کنید.

در ابتدا باید به آنالیز و بررسی سایت رقبا بپردازید: سایت رقبا را از همه لحاظ ( طراحی سایت ، طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری، لینک سازی ها، محتوا ها، سرعت سایت، ریسپانسیو بودن سایت، گواهینامه امنیتی و…. بررسی کنید. تا بتوانید استراتژی هایی بهتر برای سایت خود برنامه ریزی کنید تا جامعه هدف بیشتری را کسب نمایید. میتوانید از ابزار هایی مانند ahref یا Moz نیز کمک بگیرید.

انتخاب کلمه کلیدی: شما میتوانید با ایده برداری از سایت های رقبا کلمه کلیدی مخصوص سایت خود را انتخاب نمایید. یکی از مهم ترین رکن ها در سئو این است که کسب و کارها کلمه کلیدی درستی را انتخاب نمیکنند و در انتها با شکست مواجه میشوند که این امر باعث میشود هزینه ها زیادی را صرف اینکار کنند و نتیجه ای نگیرند.

تولید محتوا: تولید محتوا رکن اساسی در سئو است که باید بسیار اصولی تدوین کردند. شما با تولید محتوای اصولی می توانید حتی بدون لینک سازی رتبه خوبی را در گوگل کسب نمایید. تولید کحتوای شما باید به به صورت اصولی برای صفحات فرود کلمات کلیدی و بلاگ ها تدوین گردد.شما برای هر کلمه کلیدی نیاز دارید تا محتوای مناسب هم مورد پسند گوگل و هم مورد پسند و آموزنده برای کاربر بنویسید. سایت شما باید مجله کاملی برای پاسخ سوالات کاربر در حوزه کاری شما باشد، بنابراین با رعایت تمامی نکات میتوانید در گوگل رتبه خوبی را کسب نمایید. برای تولید محتوای سایت خود زمان بگذارید و ساده از آن نگذرید.

لینک سازی داخلی و خارجی: شما در سای خود باید دو نوع لینک سازی را داشته باشید. لینک سازی داخلی یعنی اینکه بتوانید در میان سایت خود یک زنجیره لینک سازی  ایجاد کنید تا کاربر از صفحات مختلف سایت به صفحه دیگر بتواند به راحتی حرکت کند. در لینک سازی خارجی شما باید از سایت های معتبر به سایت خود لینک دهید. در این مرحله دقت کنید که بک لینک خریداری نکنید. زیرا این لینک ها زماندار هستند و بلافاصله با اتمام تایم آنها گوگل متوجه میشود و برای شما امتیاز منفی در نظر میگیرد. سعی کنید با رپورتاژ آگهی ها ، شرکت در انجمن ها ، لینک سازی در شبکه های اجتماعی، وبلاگ نویسی و…. برای خود لینک سازی خارجی کنید و به سایت خود اعتبار دهید.

در مراحل بعدی تبلیغات و بازاریابی شبکه های اجتماعی به فرآیند سئویی شما افزوده میشود که می توانیداز آنها در جهت رشد و بهبود سایت خود استفاده نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

بازاریابی با استفاده از تبلیغات کلیکی

بازاریابی با استفاده از تبلیغات کلیکی یکی از استراتژی های خوب در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات کلیکی یا همان pay per click به تبلیغاتی گفته میشود که شما به ازای هر کلیک هزینه تبلیغات پرداخت می کنید. در این روش شما یک بودجه مثلا 200 هزار تومانی را در نظر می گیرید. سرویس های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی بنر تبلیغاتی شما را به جامعه هدف نشان می دهند. در صورتی که این کاربران روی بنر شما کلیک کنند این سرویس های ارائه دهنده تبلیغات به ازای هر کلیک از بودجه 200 هزار تونمانی شما هزینه کم می کنند.

هزینه هر کلیک را خود شما تعیین میکنید. معمولا سرویس های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی یک حداقل قیمتی را برای تبلیغ مشخص میکنند و شما میتوانید از آن عدد به بالا برای هر کلیک قیمت گذاری کنید.  مزیت سرویس های کلیکی این است که کاربر با میل خودش روی تبلیغات شما کلیک م یکند و وارد محتوای سایت شما میشود. نوع دیگری از تبلیغات کلیکی، تبلیغات کلیکی برای گوگل است . بدین صورت که شما یک مبلغی را تعیین می کنید و آن را به گوگل می دهید، گوگل برای پراخت شما ، لینک سایت شما را روی کلمه کلیدی دلخواه صفحه اول قرار می دهد و به محض اینکه کاربران روی شما کلیک کنند یک هزینه از بودجه شما کم شده و شما این هزینه را به گوگل پرداخت میکنید. البته این کار را نمی توانید مستقیم انجام دهید و باید با سرویس های ارائه دهنده خدمات ایرانی به صورت واسطه با گوگل ارتباط برقرار کنید.

اگر مدیریت دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کاری را به عهده دارید حداقل یک بار نیاز است با بازاریابی کلیکی کار کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کاملی ندارید پیشنهاد می کنم آموزش تبلیغات کلیکی را مطالعه نمایید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی واژه ای نام آشنا و کاربردی در دنیای امروزی است. شما با بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید ترافیک خوبی را به سمت سایت خود هداست کنید، جامعه هدف زیادی را جذب کنید و با کاربران بیشترین ارتباط را داشته باشید. امروزه شبکه های اجتماعی ابزاری قدرتمند در زمینه جذب مخاطب شده است به طوریکه که امروزه برند های بزرگ و نام آشنا شبکه های اجتماعی قوی دارند، یکی از ویژگی های مهم شبکه های اجتماعی این است که شما میتوانید لینک سازی خارجی ایجاد کنید و یک بک لینک معتبر دریافت کنید، شبکه های اجتماعی اینستاگرام ، توییتر و یوتیوب ابزار های قدرتمندی در این زمینه می باشند. حالا مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟

  • آگاهی از برند و معرفی محصولات
  • افزایش نرخ تبدیل
  • هزینه پایین تبلیغات
  • تاثیر گذاری مستقیم بر روی سئو
  • ایجاد ارتباط و نرخ تعامل بالا با کاربران
  • افزایش درآمد زایی
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • جامعه هدف مجازی تشکیل دهید.
  • عضویت در شبکه های اجتماعی رایگان است.
  •  استفاده از هشتگ ها

اگر میخواهید اطلاعات خوبی را در زمینه شبکه های اجتماعی کسب کنید حتما آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی را مطالعه نمایید.

با ادامه انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ با ما همراه باشید.

بازاریابی محتوا

محتوا مهم ترین رکن در بازاریابی دیجیتال است. شما می توانید با تولید محتوا حرفه بدون هزینه های اضافی از رقبای خود جلو بزنید. شما با زبان محتوا می توانید با کاربر صحبت کنید و ارتباط صمیمی را ایجاد کنید. محتوا از دو جهت اهمیت دارد یک اینکه گوگل به محتوای شما در سئو اهمیت می دهد و الگوریتم های زیادی در این زمینه وجود دارد که محتوا های یونیک و خوب را تشخیص می دهند و به آنها رتبه می دهند. البته بازاریابی محتوا هم به صورت متنی هم تصویری هم ویدیویی و حتی پادکست هم امکان پذیر است. برای اینکه تشخیص دهید کدام نوع محتوا بهتر و کاربردی تر است باید به جامعه هدف و کاربران خود توجه کنید و بر اساس نیاز و سلیقه این افراد شروع به تولید محتوا کنید. اما اگر بتوانید تولید محتوای ویدیویی کاربردی و کاربر پسند تهیه کنید میتوانید در شبکه های اجتماعی هم از آنها استفاده نمایید.

بازاریابی اینفلوئنسر

در اینفلوئنسر مارکتینگ شما با پرداخت هزینه ای به افراد نام آشنا و معروف از آنها میخواهید تا تبلیغ برند و کسب و کار شما را انجام دهند. این روش از بازاریابی معمولا تاثیرگزاری زیادی دارد زیرا بر اساس تجربه اینفلوئنسر ها بیان میشود و کاربران بیشتر به سمت این افراد کشش دارند.  اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ یکی از شیوه ها و روش های خوب در جذب مخاطب است که میتوانید با استفاده از این روش مخاطبین خوبی را کسب نمایید. اگر تمامی نکات بازاریابی ایمیلی را رعایت کنید نتایج خوبی را در این زمینه خواهید گرفت. مهم ترین نکته در بازاریابی ایمیلی این است که شما بانک مخاطبین مخصوص به خود را داشته باشید تا حداکثر نتیجه را دریافت کنید. باید از سرویس های ارائه دهنده ایمیلی معتبر استفاده نمایید تا اسپم شدن پیام ها جلوگیری کنید. در دنیای دیجیتال مارکتینگ باید بتوانید استراتژی های خوبی در زمینه بازاریابی ایمیلی برای کسب و کار ها تدوین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید ابتدا ایمیل مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید و سپس راهکار های جلوگیری از اسپم شدن ایمیل را مطالعه نمایید.

انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، زمانی اتفاق می‌افتد که استراتژی یک کسب و کار این باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام بازاریابی خود کند. این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است. بازاریابی ویروسی اگر درست اجرا شود می تواند تاثیر بسیار مهم و به سزایی در کسب و کار شما داشته باشد پس با استراتژی مناسب میتوانید از بازاریابی ویروسی استفاده نمایید.

بازاریابی موبایلی

کسب و کار ها و دیجیتال مارکتر ها برای اینکه بتوانند با کاربران و جامعه هدف خود ارتباط داشته باشند نیاز دارند از طریق پلتفرم هایی همچون کامپیوتر شخصی، موبایل و… با کاربر ارتباط برقرار کنند. با بررسی آمار های منتشر شده امروزه بیشتر ارتباطات از طریق گوشی موبایل صورت میگیرد.

پس دیجیتال مارکتر ها نیاز دارند ار طریق ابزار گوشی های هوشمند به جامعه هدف به وسیله ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی، پوش های نوتقیکیشن، سایت ها، اپلیکیشن ها و…. دسترسی پیدا کنند. ویژگی کارآمدی که برای موبایل مارکتینگ ها وجود دارد این است که کاربر در هر لحظه به موبایل خود دسترسی دارد. این دسترسی آسان کاربر به موبایل باعث میشود شما هم به کاربر راحت دسترسی پیدا کنید. لپ تاپ کاربران همیشه همراه کاربر نیست و دسترسی به آن سخت تر از گوشی موبایل است. کاربر با گوشی موبایل می تواند به راحتی ایمیل های خود را چک کند، به وبسایت ها سر بزند و از اخبار روز مطلع شود. تمامی این موارد زمینه این شد که موبایل مارکتینگ بیشتر از گذشته پررنگ شود و از اهمیت بالایی برخورددار شود. در ادامه به بررسی ویژگی های مثبت آن میپردازیم :

  • دسترسی به کاربر در هر زمان و مکانی!!
  • پیوند موبایل با زندگی روزمره!!
  • اسمس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی
  • داشتن موبایل شخصی برای همه کم هزینه تر است!!!

برای اطلاعات بیشتر میتوانید بازاریابی موبایلی چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و تمامی روش ها را به خوبی توضیح دهیم شما به عنوان دیجیتال مارکتر باید به خوبی به روش های دیجیتال مارکتینگ را بلد باشید و در کسب و کارها آن را پیاده سازی کنید. اگر در مورد هر کدام از روش های بازاریابی فوق اطلاعاتی دارید می توانید در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *