هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
انواع تیپ شخصیتی

انواع تیپ شخصیتی کدامند؟

دسته بندی : موفقیت
1401/03/23

امروزه ما ادم ها برای یک زندگی راحت و با کیفیت نیاز داریم که با هم ارتباط داشته باشیم این ارتباط ممکنه از روش های مختلف باشد. این رارتباط ممکن است از طریق فضای مجازی و یا در محل کار و یا در خانواده و… باشد. خبب به نظر شما لازمه یک ارتباط خوب چیست ؟؟؟ شاید به نظر شما بگید لحن و اوای کلام ما مهمه و یا شاید بگید محتوای حرف های ما خیلی مهمه ! بله این چیز هایی که شما میگید مهم هستند ولی اون چیزی که مهم تره اینه که بدونید با هر کسی چطور ارتباط برقرار کنید و چه چیزی برای اون مهمه بذارید براتون یک مثال بزنم فرض کنید من کسی هستم که عاشق  آموزش سئو و آموزش وردپرس هستم ولی شما کلی اطلاعات جالب عالی راجب زبان المانی به من میدهید و یا اصلا شما فرض کنید که من عاشق هنرم شما راجب مفاهیم انتظاعی خلقت با من صحبت می کنید. متوجه اشکال کار شدید شما دارید کلی اطلاعات با ارزش رو در اختیار من قرار میدید در حالی که این اطلاعات مناسب حال من نیست و یا من علاقه ای بهش ندارم . این به این علت نیست که ایرادی در کار شما یا من وجود دارد، خیر؛ این تفاوت به دلیل وجود انواع تیپ شخصیتی است.

یادتون باشه درحال حاضر یکی از دروس مهم رشته های MBA  و DBA مطالعه روی شخصیت ادم هاست و این رو به این سبب عرض کردم که در جریان باشید که شما در هر جایگاهی که باشید نیاز به شناخت هم نوع های خودتون دارید چه مدیر باشید چه یک کارمند و چه یک فرد خانه دار … .

انواع تیپ های شخصیتی

چرا دانستن انواع تیپ شخصیتی مهم است؟ دانشمندان حوزه روانشناسی و علوم رفتاری دسته بندی های متفاوتی ارائه دادند مثل تست های MBTI  و یا شخصیت شناسی یونگ ویا تست دیسک و… . ما امروز میخوایم در مورد سبک Big  Five  صحبت کنیم شاید براتون سوال شده باشه چرا ؟

چون تست بیگ فایو بر اساس واریانس بین چند متغیر صفاتی پایه گذاری شده یا بخوام بهتر بگم اصول اساسی این روش براساس ریاضی و علوم روانشناسی هست. شما خودتون ببینید وقتی که ریاضی و روانشناسی دست به دست هم میدهند چه چیز علم عالی و نابی میسازند.  نکته دیگر این است که حتما به این موضوع توجه کنید که هر کس طیفی از این دسته بندی ها را دارا می باشد و به صورت مطلق بررسی نمی کند برای مثال من از شاخصه O  به میزان زیادی برخوردار هستم و جزوه دسته بندی ششم قرار می گیرم (O1) ولی از دسته بندی E  مقدار کم تری برخوردار هستم و در دسته بندی (E6) قرار میگیرم .

تست تیپ شخصیتی

نکته بسیار مهم و متمایز کننده این روش این است که ما دیدگاه صفر وصدی نسبت به انسان ها و صفات آن ها نداریم و صرفا دیدگاه ما به صورت طیفی از صفات و ویژگی ها می باشد. شخصیت شناسی بیگ فایو (نئو)

این مدل پنچ عاملی توسط محققین به صورت مستقل  با تمرکز بر روی صفات پایه گذاری شده است و در حوزه علوم رفتاری و علوم رونشناسی از جایگاه بالایی برخوردار است. این 5 عامل چیست؟

1.پذیرنده تجربیات جدید یا (گشودگی نسبت به تجربیات جدید)

این گروه را با نماد O  می شناسیم و مخفف کلمه   Openness to experience  می باشد که و در شش سطح طبقه بندی می شود. حال به بررسی این گروه بپردازیم بهتر است قبل از آن با یک سوال شروع کنیم فرض کنید که شما به یک رستوران رفته اید زمانی که منو را مشاهده می کنید ، متوجه میشوید یک یا  دو غذا جدید به منو اضافه شده است در این لحظه انتخاب شما چیست ؟

پاسخ بسیار ساده است اگر شما از این تیپ شخصیتی به میزان بالایی برخوردار باشید بدون فکر کردن ،گزینه جدید را انتخاب می کنید و اگر اندکی از این ویژگی برخودار باشید ممکن است با خود کمی فکر کنید و به سختی به این گزینه جدید اعتماد کنید و یا حتی به آن اعتنایی نکنید . معمولا کسانی که در این شاخصه قوی هستند قدرت خیال پردازی وبالایی دارند و از دیگر ویژگی صفاتی این فراد میتوان به کنجکاو بودن و هم چنین محتاط بودن اشاره کرد و این افراد معمولا قدرت سازگاری بالایی دارند و شدیدا هم افراد خلاقی می باشند.

اگر شما احساس می کنید این بعد در شما قوی است سعی کنید این بعد شخصیتی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و یا اگر کسانی در اطراف شما دارای این ویژگی هستند سعی کنید که هنگام صحبت کردن با ان ها و یا تعریف خاطره ای و یا رویدادی برای ان ها از فضا سازی مناسب استفاده کنید وبه بیان حزئیات توجه کنید.

2.وجدانی و مسئولیت پذیر بودن

این شاخصه با حرف C  مشخص میشود و مخفف Consciousness می باشد و این شاخصه میزان قابل اعتماد بودن و منضبط بودن شما رو نشان میدهد. اگر بخواهیم به صورت کلی بررسی داشته باشیم معمولا کسانی که این شاخصه در ان ها به شدت قوی است و اصطلاحا (C1) می باشند افرادی با اعتماد به نفس بالا هستند و خود را صاحب عقل وتدبیر می دانند و افرادی که در سطح ششم این شاخصه می باشند معمولا افرادی با نگرش سنجیده می باشند و قبل از هر اقدامی به شدت به عواقب و نتایج احتمالی فکر می کنند.

کدام تیپ شخصیتی با یکدیگر سازگارند؟

خوب دانستن این ویژگی چه کمکی به ما می کند معمولا افرادی که دارای میزان زیادی از این ویژگی هستند و یا به نوعی صفت قالب ان ها C است، بهتر است در برخورد با آن ها همیشه به آن ها اطمینان بدهید که عواقب مختلف اون موضوع را بررسی کرده اید و برای انجام ان برنامه دارید فرض کنید من برای مدیری کار می کنم که این صفت در او بارز است من هنگام توضیح پلن و درخواست خود بسیار روی این موضوع مانور میدهم که این پلن از قبل امتحان خود را پس داده است و من تسلط عالی در انجام دادن این موضوع دارم.

3.برونگرایی

خوب قطعا همه ما در مورد این صفت بارها و بارها شنیده ایم و اطلاعات کلی در مورد ان داریم واما شناخت این صفت بسیار مهم و حیاطی است و یکی از محبوب ترین صفات مورد علاقه من می باشد.این گروه در شخصیت شناسی به روش بیگ فایو یا روش نئو با حرف E  شناخته می شود که مخفف Extroversion  می باشد. توصیه من به شما این است که راجب ریشه لاتین این کلمات قطعا تحقیق کنید چون کلی نکات وجود دارد که در دریشه این کلمات مستترشده وشناخت آن ها به شناخت بهتر شما از این صفات کمک شایانی می کند. قطعا برای شما هم پیش امده که در برخی جشن ها مشاهده کرده باشید افرادی که به سادگی با همه ارتباط میگیرند واز ان طرف کسانی که این ویژگی در ان ها کم رنگ می باشد معمولا افرادی منزوی و گوشه گیر هستند .

یک توصیه مهم : اگر فردی درونگرا هستید سعی نکنید که به خودتان فشار بیاورید که مانند افراد برونگرا به مهمانی های مختلف بروید و با همه ارتباط بگیرید ولی سعی کنید که رو رفتار خودتان کار کنید و ارتباط های خود را افزایش دهید .

بهترین روش برخورد با افراد برونگرا و درونگرا چیست؟

سعی کنید اگر دوست و یا همکار درونگرایی دارید او را برای شرکت در برنامه های عمومی تخت فشار قرار ندهید و از طرفی  سعی کنید همیشه او را به صورت خصوصی و در محیط های ارام و خلوت مشاهده کنید و به  او بفهمانید که برای ارزش خاصی قائل هستید و قدر او را میدانید. بهترین برخورد با افراد برونگرا این است که مانند ان ها همیشه پر انرژی باشید وسعی کنید همیشه اندک اطلاعات به روز راجب موضاعات روز داشته باشید تا بتوانید در گپ و گفت های روزانه و دیدار های خود ان ها را همراهی کنید، این سبک از دوستان معمولا در گسترش روابط به شدت موثر هستند می توانند شرکا تجاری خوبی برای شما باشند چرا که شبکه سازی قوی انجام میدهند.

4.توافق پذیر و سازگار

یکی دیگر از انواع تیپ شخصیتی توافق پذیر و سازگار بودن است. این گروه از شخصیت شناسی به روش بیگ فایو ویا نئو به واسطح حرف A شناخته می شود که مخفف کلمه Agreeableness  می باشد. با مطالعه ریشه این کلمه در می یابید که این کلمه بیشتر به سازگار بودن و توافق جویی اشاره می کند، حال به سراغ بررسی این گروه خاص می پردازیم . قبل از هرچیزی توجه داشته باشید که بحث اعتماد کردن در اینجا یک بحث ارزشی نیست بلکه یک بررسی از صفات شخصیتی است. در این گروه از افراد هرچه این شاخصه قوی تر باشد ان ها به سادگی به دیگران اعتماد می کنند و از ویژگی دیگر این افراد این است که به شدت ساده و رو راست می باشند و به سادگی می توان از آن ها بکرترین اطلاعات را استخراج کرد و صد البته باید توجه داشته باشید که اگر این افراد کسی را تحسین کنند این کار را از صمیم قلب و بدور از هر گونه چاپلوسی و دروریی انجام میدهند.

مقایسه تیپ های شخصیتی مختلف

خوب شناخت این افراد چه کاربردی برای ما دارد در صورتی که در خانواده و یا دوستان شما یک شخص با طیفی قوی از این مشخصه وجود دارد قطعا می توانید به ان ها اطمینان کنید وحرف های ان ها را باور کنید ولی نکته بسیار مهم این است که هرگز اطلاعات مهم خود را در اختیار ان ها قرار ندهید زیرا که ممکن است شخصی به سادگی اطمینان ان ها را جلب کند و این موضوع باعث لو رفتن اطلاعات شما شود. این گونه از افراد را می توان برای کار های اجتماعی و جذب خدمات به خوبی استفاده کرد زیرا به دلیل توانایی هم دلی بالایی که دارند به سادگی می توانند باعث جلب اعتماد دیگران شوند.

5.نوروتیک بودن

اما این شاخصه که اخرین شاخصه ما می باشد یکی از صفاتی است که به سبب زندگی دیجیتالی ما به شدت درصد ان بالا رفته است و این شاخصه چیزی نیست جز رنجور بودن ویا عصبیت که با حرف N نشان داده می شود و از کلمه Neurosis  گرفته شده است و در صورتی که به ریشه این صفت نگاهی بیندازیم به معنی رنجور  بودن و اضطراب داشتن است.  اگر کمی راجب این کلمه عمیق شویم متوجه میشویم این کلمه به معنی کنار نیامدن با کمبود های روانی می باشد که به صورت های متفاوتی از جمله خشم و اضطراب ممکن است بروز دهد. کسانی که این مولفه در ان ها بسیار قوی است معمولا در زندگی خود اضطراب بالایی دارند و هیجانات ان ها به شدت بالاست و واکنش های قوی به اتفاقات غیر منتظره نشان میدهند.

خوب شناخت این ویژگی چه کمکی به ما می کند اگر این ویژگی را به خوبی بشناسید متوجه خواهید شد که کسانی از دوستان و اطرافیان ما که این ویژگی در ان ها ریشه دار وقوی است به شدت مهم است که در موقعیت های پر تنش قرار نگیرند و سعی کنیم ان ها را سوپرایز نکنیم زیرا از این اتفاق به سبب فشار روانی قوی که به ان ها وارد میشود قطعا استقبال مناسبی نمی کنند . خوب اگر این ویژگی درون ما قوی بود چه کار کنیم ؟ بهترین کار این است که تمام تلاش خود را به کارگیریم تا روی هوش هیجانی خود کار کنیم و ان را ارتقاء دهیم قطعا این کار می تواند شروع مناسبی برای ارتقاء سطح روابط و زندگی ما باشد.

آیا شخصیت شناسی بر اساس بیگ فایو محدود به یک موقعیت جغرافیایی خاص است؟

زمانی که شما به بررسی تیپ‌های شخصیتی می‌پردازید، یکی از عواملی که معمولا روی آن تاثیر گذار است منطقه جغرافیایی است که شما در آن رشد کرده‌اید. ما از این جهت به شما شناسایی تیپ‌های شخصیتی بر اساس مدل بیگ فایو را پیشنهاد دادیم که منطقه جغرافیایی در آن هیچ گونه تاثیر ندارد. بر اساس تحقیقات شناسایی تیپ‌های شخصیتی بیگ فایو که توسط مک کری و همکارانش در فرهنگ های مختلف و همچنین در اقوام مختلف صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات مثبت و قابل پیشبینی بوده است. مک کری برای صحت آزمایش‌های خود روی حدود 50 قوم و فرهنگ مختلف آزمایشات خود را به صورت دوره تکرار کرده است و شخصیت افرادی که در این آزمایش شرکت ‌کرده‌اند تا حد زیادی با مواردی که او انتظار داشت مطابقت داشت. با توجه به این تحقیقات و بررسی‌های مشابهی که در این حوزه صورت گرفته است، تیپ‌های شخصیتی بیگ فایو را مدلی با منشاء بیولوژیکی می‌دانند که در هر جامعه و فرهنگی قابل استناد است. از طرفی برخی از دانشمندان مطرح این حوزه مانند دیوید باس معتقد می‌باشند که تیپ‌های شخصیتی بیگ فایو در شکل گیری رفتار و تعاملات اجتماعی ما نقشی سازنده و اساسی دارد و نمی‌توان از آن به سادگی چشم پوشی کرد.

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید زمانی که شما شناسایی تیپ‌های شخصیتی با منشاء بیولوژیکی آموزش می‌بینید ممکن است که فکر کنید هر انسانی مانند یک کتاب بار است و شما صرفا با نگاه کردن به اون شخص و چند کلام صحبت کردن با او می‌توانید به طور قطع تیپ شخصیتی او را شناسایی کنید و بدانید که او به چیزی فکر می‌کند و بهترین واکنش شما به او چیست، که این موضوع اشتباه است. ما به صورت کلی در باره این موضوعات قطعیت نخواهیم داشت و بررسی‌های ما معمولا به صورت طیفی از احتمالات مختلف است. چرا که ممکن است عوامل خارجی روی تشخیص ما و یا عملکرد فرد مقابل تاثیر گذاشته باشد، که در بخش بعدی به صورت دقیق‌تر و عمیق‌تر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. شناسایی تیپ‌های شخصیتی معمولا برای بلاگرها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما در مورد بلاگری اطلاعاتی ندارید می‌توانید از آموزش بلاگری سایت برترآموز استفاده کنید.

عوامل تاثیر گذار روی تیپ‌های شخصیتی افراد جامعه چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز با شما در این باره صحبت کرده بودیم یکی از چالش‌هایی که به صورت مستقیم نظر متخصصین حوزه شخصیت شناسی سبک بیگ فایو یا همان شخصیت شناسی نئو را به خود مشغول کرده است، این است که چرا برخی افراد با این که نمی‌توانند منشاء بیولوژیک خود را تغییر دهند، چگونه می‌توانند شخصیت خود تغییر دهند و به یک بهبود یافته‌تر به لحاظ صفاتی و یا یک فرد آشفته‌تر تبدیل شوند؟

دانشمندان حوزه روانشناسی بعد از بررسی‌هایی به این نتیجه دست پیدا کردند که در شخصیت شما علاوه بر منشاء بیولوژیک شما عواملی مانند محیط و تعاملات اجتماعی شما نیز تاثیر گذار است و این عوامل می‌تواند مانند یک عامل کلیدی به تغییر تیپ شخصیتی شما بپردازد و تیپ شخصیتی شما را بهبود ببخشد و یا صفات منفی آن را برجسته‌تر کند. محققین حوزه شخصیت شناسی متوجه شدند که به هر میزان که سن و سال شما افزایش پیدا می‌کند، ممکن است که این تغیرات افزایش پیدا و به نوعی شخصیت شما را عمیق‌تر کنند. از طرفی شما به این نکته توجه داشته باشید زمانی که ما صحبت از تغییر تیپ شخصیتی افراد می‌کنیم، منظور ما این نیست که برداشت ما از رفتار و تیپ شخصیتی افراد به صورت کامل تغییر می‌کند و تفسیر ما از شخصیت ‌آن‌ها نادرست می‌شود، بلکه منظور ما این است که  با گذشته زمان افراد می‌توانند الگوهای رفتاری خود را تغییر دهند و شخصیت خود را بهبود دهند، اما تفسیر ما از الگوهای رفتاری همانند قبل ثابت است با این تفاوت که شناسایی آن اندکی چالش‌ برانگیزتر و دشوارتر خواهد بود. شما می‌توانید به عنوان یک فرد آگاه روی تیپ شخصیتی خود کار کنید و صفات منفی خود را کاهش دهید و صفات مثبت خود را افزایش دهید البته این موضوع نیازمند زمان طولانی و تعاملات سازنده با افراد درست است تا به صورت ناخودآگاه این موضوع برای شما تغییر کند.

سخن پایانی

اگر دقت کرده باشید اگر حروف اول این صفات را کنار یک دیگر قرار دهیم به کلمه  (OCEAN) میرسیم  این میتواند یک کد اسان برای به خاطر سپردن این صفات کاربردی باشد و همیشه سعی کنیم هنگام ارتباط گرفتن با دیگران از روش های متفاوت اندکی ان ها را تحلیل کنیم و سعی کنیم به صورت اوصولی با ان ها بر اساس شخصیت و کاراکترشان ارتباط بگیریم و صد البته بسیار مهم است که خودمان را به بهترین نحو ممکن بشناسیم و به یاد داشته باشیم که صرفا با خواندن یک مقاله و یا یک کتاب نمی توانیم همه را به درستی بشناسیم و صد البته هر انسانی دارای پیچیدگی های شخصیتی زیادی می باشد از دیگاه ما پنهان می ماند وبا روانکاوی عمیق می توان به ان ها دست یافت.

در زندگی امروز ما داشتن ارتباطات قوی بسیار هم است و می تواند مزیت رقابتی ما در خانواده ، کار و اجتماع باشد سعی کنیم همیشه رابطه های خود را بهبود دهیم و شبکه اجتماعی قوی داشته باشیم.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *