هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اينترنت ماهواره ایی

اينترنت ماهواره ایی چيست + سير تا پياز آن بعلاوه نكات مهم

دسته بندی : فناوری
1400/06/11

اينترنت ماهواره ایی چيست ؟

اينترنت ماهواره ایی

در اواسط به وجود آمدن اينترنت ماهواره ایی‌ به دليل هزينه هایی ‌كه بسيار داشت و با خدمات بسياری كمی نسبت به اپراتور های ديگر ؛ بازديد های بسيار زيادی نگرفت ولی در اين چند سال اخير برخی از شركت های قدرتمند در حوزه های علمی و فناوری با وجود بدست آوردن دانش اينكار توانستند كه اي اينترنت را در سرتاسر دنيا به عمل آورده و برای همه ی قشر جامع رايگان باشد ؛ و اما نكته مهم در رابه با اينترنت ماهواره ایی اين است كه چگونه با آن بايد كار كرد ؟ همانطور كه از اسم آن پيداست با كمك ماهواره های بسيار كوچك كار ميكند ( البته اين كار كردن به فضای ايجاد شده توسط ماهواره در آسمان هم ربط دارد به آنگونه كه كشور شما بايد از مناقطق تحت پوشش اين آپشن باشد ،در غير اين صورت شما نمی تونيد از آن استفاده كنيد ) ؛ اين نوع ديش های ماهواره ایی كارهای بسيار مهمی انجام ميدهند برای مثال : انتقال داده ها از ماهواره در فضا به زمين ؛ بالا بردن سرعت اينترنت با فيبر نوری ، استفاده از تكنولوژی كاهش پينگ و …  در ادامه اين مقاله از سايت برتر آموز تمام جوانب بررسی خواهد شد .

 

 ( مركز عمليات شبكه ) چيست ؟ Network Operation Center | NOC

 

در مقدمه ی اين مقاله ( اينترنت ماهواره ایی ) در مورد انتقال تبادلات كمی صحبت كرديم و حالا نوبت آن است كه از منشا آن هم كمی توضيحی بدهيم ؛ انتقال تبدلات داده ها توسط سيستم عاملی به نام ( مركز عمليات شبكه ) صورت ميگيرد و خود آن هم به اينترنت متصل است و با كمك شبكه ها ارتباط برقرار ميكند ، و اما اين مركز چگونه كار ميكند ؟ شما وقتی ديش های خود را نصب كرده ايد و در فاصله زمانی كه ارتباط بين شما و ماهواره برقرار ميشود بايد از اين مركز عمليات عبور كند و آن مانند يك فيلتر عمل خواهد كرد و عوامل آلوده را پا ميكند و در مورد ارتباط بلعكس آن هم همينگونه است و فرقی نميكند . ( نكته بسيار مهم در رابطه با محل قرار گيری ماهواره ها است كه با چرخش زمين آنها هم خود را تنظيم كرده و با مطابق با آن چرخش پيدا ميكنند )

 

ميزان سرعت اينترنت ماهواره ایی‌چگونه است ؟ كم يا زياد ؟

مسئله بعدی كه در هر كجای دنيا به آن بسيار توجه ميكنند ميزان سرعت اپراتور ها است ؛  به آنگونه كه بايد رضايت افراد و كاربران را جلب كنيد . در سال های ابتدایی‌كه در ابتدای مقاله برای شما توضيح داده شد ميزان سرعت بسيار كم بود و با گذشت چند سال و با سرمايه گذاری شركت ها ميزان اپراتور هایی‌كه آن را پوشش ميدهند را افزايش داده اند و ميزان ارتباط آنها را هم افزايش داده اند ؛ و اما ميزان سرعت اينترنت ماهواره ایی‌بين 130 مگابايت بر ثانيه تا 180 مگابايت بر ثانيه هم در برخی از مواقع ميرسد . ( در صورتی كه بالاترين سرعت اينترنتی كه مخابرات ايران پوشش ميدهد برای كاربران 5 مگابايت در ثانيه است كه با توجه با اينترنت ماهواره ایی‌بسيار ناچيز است ) .

نكته مهم در رابطه با سرعت اينترنت اپراتور ها اين است كه به محل قرار گيری ماهواره ها هم بستگی دارند به صورتی كه اگر ماهواره در محلی قرار داشته باشد كه به سطح زمين نزديك باشد سرعت اينترنت بسيار بالا ميباشد و در صورت دور بودن آن به سطح زمين مييزان آن هم كاهش می يابد . ( در اينترنت ماهواره ایی‌مسئله ایی‌ به نام پينگ وجود ندارد به اين دليل كه سرعت اپراتور ها بسيار بالا است و ميزان تاخير هم بسيار كم است )

 

محل قرار گيری ماهواره ها بر چه اساسی تنظيم ميشود ؟

شركت های قدرتمند برای ماهواره ها برنامه ایی نوشتن كه وقتی به فضا پرتاب ميشود بايد به ميزان كم بالا رود و نه آنقدر دور شود كه فاصله ارتباط كم ؛ و برای ميزان آن هم برای هر شركت بسيار متفاوت خواهد بود :

  • شركت وياست : وياست همچون شركت هایی بود كه در زمينه های فناوری بسيار سهمگين بوده است و برای آن بسيار اهميت قائل بوده است و ميزان ماهواره های وياست تا زمين به 34000 هزار كيلومتر از سطح زمين است كه ميزان سرعت اينترنت آن هم مناسب است .

 

  • شركت هيوزنت : هيوزنت هم همانند وياست برای اين تكنولوژی بسيار زحمت و هزينه های بسيار بالایی پرداخت كرده است و ارتفاع ماهواره های هيوزنت 35000 هزاركيلومتر از سطح زمين است و سرعت اينترنت آن هم مناسب است .

 

  • شركت استارلينك : ميتوان به جرعت گفت كه يكی از قدرتمند ترين شركت ها در زمينه اينترنت ماهواره ایی استارلينك است كه با توجه به علم و دانش اين شركت و اعضای كادر فنی آن ميزان ارتفاع ماهواره های استارلينك را به 480 كيلومتر از سطح زمين رسانده اند و اين ميزان برای ساير شركت ها قابل باور نبود و با اين كار انقلابی در زمينه های اينترنت ماهواره ایی ايجاد كردند .

 

  • شركت كايپر : شركت كايپر هم همانند استارلينك با علم و دانش خود به اين دانش دست يافته و همانند استارلينك در فاصله 480 كيلومتری از سطح زمين ماهواره های خود را مستقر كرده است .

 

نكته : نكته قابل توجه در مورد شركت های استارلينك و كايپر اين است  كه با فاصله كم خود ميزان سرعت اينترنت را بسيار افزايش داده اند و برخی‌از مواقع به 195 مگابايت در ثانيه هم ميرسد .

 

چه ديش هایی برای دريافت اينترنت نياز است ؟ ساختار آن چگونه است ؟                  

اينترنت ماهواره ایی

شركت ها با ساختن ديش های مربوط به هر ماهواره هزينه هایی را دريافت ميكند ولی برخی از كاربران فكر ميكنند كه اين ديش ها ساختار بسيار پيچيده ايیی دارند ولی اصلا اينطور نيست بلكه اجزای ساخت اين نوع از ديش ها ( باك ) و ( LNB ) است . باك معنای فرستنده است كه داده ها با توجه به اين قطعه فرستاده ميشود . LNB هم دريافت كننده است و تمام داده های ماهواره ها را دريافت ميكند و علاوه بر دريافت كردن در فرستادن داده ها هم نقشی دارد ؛ هرقدر قدرت باک بیشتر باشد، عملکرد بهتری هم به لحاظ سرعت و هم به لحاظ عملکرد در مکان‌های نامناسب خواهد داشت. افراد برای خريدن باك ها به ميزان بالا بودن وات آن بسيار توجه ميكنند در صورتی‌كه اصلا نبايد به اين مورد توجه بكنيد ، باك 1 وات مناسب اين كار است .

 

باند كيو : يكی ديگر از اجزای ديش های اينترنت ماهواره ایی‌ باند كيو است . اين عضو از ديش مسئول كنترل ارتباط های مغناطيسی است كه در صورت نياز از آن استفاده بكند و ميزان آن هم 14500 مگا هتز است .

مودم : برای دريافت اينترنت به مودم و روتر هم نياز داريد ولی چرا ؟ اين نوع ماهواره ها همانند بقيه ماهواره ها كار ميكند و بايد پايگاه داده داشته باشيد ، اين نوع پايگاه ها به روتر هم نيازدارد و تمام داده ها بايد در آنجا مستقر شوند و برای شما با وجه به شبكه های مودم ارسال شود و شما بتوانيد از اينترنت استفاده بكنيد . ( در صورت داشتن ديش و نداشتن مودم از دريافت كردن اينترنت معذور هستيد به اين دليل كه داده های شما برای شما بايد اشتراك گذاری شود و در غير اين صورت بسيار به مشكل برخورد خواهيد كرد )

 

در آمد شركت ها در رابطه با ارائه اينترنت ماهواره ایی‌ چقدر است ؟ آيا هزينه ایی دريافت ميكنند ؟

اينترنت ماهواره ایی

بله تمام شركت ها هزينه هایی دريافت ميكنند ولی در هر شركت ميزان هزينه فرق ميكند ولی چگونه ؟ آنطور كه شركت های قدرتمند تمام اعضای خود را با اين پروژه سرگرم ميكنند و برای‌ ارائه اينترنت ماهواره ایی بسيار تلاش ميكنند از آن طرف هم ديش های ماهواره ایی‌توليد ميكنند كه با فروش آنها هزينه های بسيار زيادی دريافت بكنند به آن دليل كه افراد برای استفاده اينترنت تا هر موقعه بايد از اين ديش ها داشته باشند و با خريد آنها ميتوانيد اين امر را محقق كنند ؛ اما برخی از شركت ها با كشور خود در رابطه با اين موضوع هماهنگ ميكنند به آنگونه كه دولت آن كشور كارفرما ميشود و به شركت های مورد نياز اعلام مكيند كه اين پشتيبانی را در كشور احيا بكنيد و در اضای آن به شما هزينه هایی داده ميشود و برخی ديگر از شركت ها هم اين تكنولوژی را رايگان كرده اند برای‌ مثال استارلينك .

 

 

تكنولوژی اينترنت ماهواره ایی‌در چه سالی عرضه خواهد شد ؟ آيا ايران را پشتيبانی ميكند ؟

سوال بسياری از كاربران در مورد زمان عرضه شدن اين تكنولوژی است در پاسخ به اين نوع سوال ها بايد عنوان كنيم كه در برخی از كشور ها در حال حاظر از اين تكنولوژی استفاده ميكنند ولی در برخی از كشور ها پشتيبانی نميباشد و در رابطه با سوال دوم هم بايد بگوييم كه در ايران ميزان پشيبانی اپراتور ها بسيار كم است و دليل های خاص خود را دارد ، در اولين دليل ميتوان تحريم كردن ايران دانست و در مورد دم هم ميتوان ميزان كم بودن ديش ها عنوان كرد ولی در مناطق تهران و كرج استارلينك پشتيبانی ميشود .

 

ايران چه قوانينی در رابطه با استفاده از اينترنت ماهواره ایی وضع كرده است ؟

 

در اين چند ساله با وجود خبر های زد و نقيض در باره اين تكنولوژی ايران قانون هایی را در رابطه با آن وضع كرده و اين قانون عبارت اند از :

 

  1. برای استفاده از اينترنت ماهواره ایی بايد كارت اشتراك و يا اشتراك آن را تهيه بكنيد و تا از آن استفاده بكنيد در غير اين صورت استفاده شما دزدی حساب خواهد شد و پيگرد قانونی دارد .
  2. افراد مهاجر و غير ساكن ايران هم بايد از اين كشور مجوز بگيرند و اين كار تنها برای اطمينان حاصل شدن از اشتراك شما و مجوز شما است .
  3. حكم و مجوز برای افراد ايرانی هم است و افراد برای استفاده از اين تكنولوژی بايد مجوز و حكم داشته باشيد در غير اين صورت شما هم اعمال قانون خواهيد شد .

 

ماهواره های چرخشی چگونه ماهواره هایی هستند ؟

در مقدمه برای شما عنوان شد كه ماهواره ها با زمين دائما در حال گردش هستند ولی مورد اصلی ميزان هماهنگ بودن آن است كه به بیان ساده‌تر، مکانی در فضا وجود دارد که با قرار دادن ماهواره در مدار،‌ اين ماهواره ها با توجه به حركت زمين در آن جهت ثابت ميماند و در حركت و ارتباط هيچ تداخلی ايجاد نميكنند ، ميزان سرعت اين دو با هم برابر است .

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پدرام

    سلام آقای حبیبی عنوان این نوشته رو اشتباه نوشتید.

    1. جواد فرازمند

      سلام پدرام عزیز
      متوجه منظورت نشدم، واضح تر منظورت رو میگی بهمون