هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نحوه استفاده از اینترنت استارلینک

اینترنت استارلینک چیست؟ روش وصل شدن و استفاده

دسته بندی : فناوری
1401/07/03

اینترنت استارلینک چیست؟ چطور در ایران به استارلینک وصل شیم؟ آیا رایگان میباشد؟ هزینه راه اندازی اینترنت استارلینک چقدر است؟ آیا به مودم نیاز هست؟ و کلی از این سوالات که احتمالا در ذهن شما وجود دارد را قرار هست در این پست به صورت کامل پاسخ دهیم و توضیح دهیم همراه ما باشید.

امروزه استفاده از اینترنت در فضای دنیا امری اجتناب ناپذیر است و هر شرکتی سعی می‌کند بهترین نوع اینترنت را ارائه دهد. در این بین یکی از واژه‌هایی که برای اینترنت بسیار شنیده می‌شود، استارلینک است. احتمالا با مفهموم استارلینک اینگونه آشنا شده‌اید که با استفاده از این نوع اینترنت دیگر هیچ محدودیتی در اتصال به اینترنت وجود نخواهد داشت.

اینکه این مفهوم چقدر درست است و چگونه می‌توان به آن استناد کرد موضوعی است که امروز در سایت برترآموز می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. اینکه استارلینک چیست و چه ویژگی‌های مهمی دارد موضوع بحث امروز ماست؛ پس تا انتها همراه باشید.

ویدئو از عابد ناصری

مفهوم استارلینک

اگر بخواهیم در یک جمله هدف از ایجاد استارلینک را با یکدیگر توضیح دهیم؛ باید اینگونه بنویسیم. استارلینک برای پوشش اینترنت در سراسر دنیا و حتی مناطق درافتاده و روستایی که دسترسی به اینترنت ندارند، به وجود آمده است.

استارلینک در واقع یک فناوری اینترنت یک نوع از خدمات اینترنتی در سطح جهان کار می‌کند که شیوه ای جدید از دسترسی اینترنت است. این نوع از دسترسی در دهه‌های گذشته نیز وجود داشته است اما به صورت همگانی و گسترده در اختیار جهانیان قرار نمی‌گرفته است.

این سیستم اینترنت به جای اینکه بخواهد از طریق کابل‌ها همانند فیبر نوری اینترنت را در دسترس قرار دهد، از طریق امواج رادیویی و سیگنال هایی که در فضا به ماهواره‌های استارلینک می فرستد؛ اینترنت را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

تاریخچه استارلینک

شرکت سازنده این نوع ماهواره که اسپیس ایکس است، در سال 2018 اولین ماهواره‌ها را با نام‌های تن تن A و تن تن B به فضا ارسال کرد.این ماهواره‌ها به صورت تستی در مدار زمین قرار گرفتند و آزمایش‌های بسیاری روی آن‌ها انجام شد. سپس بعد از چندین ماه پژوهش مجددا 60 عدد ماهواره دیگر به فضا ارسال شد که آن‌ها نیز برای آزمایش و تست بودند و آن‌ها نیز هم اکنون از دور خارج شده‌اند و کم کم وارد فضای جو زمین می‌شوند.

اینترنت استارلینک برای موبایل

تمامی تلاش و سعی استارلینک برای این است که قیمت تمام شده ماهواره خود را به پایین تر قیمت کاهش دهد. وگرنه استارلینک به عنوان اولین و تنها دارنده این تکنولوژی نیست. قبل از استارلینک ماهواره‌های ایریدیوم که همان کار استارلینک را انجام می دادند و قبل از آن به عنوان کم هزینه ترین ماهواره‌های جهان برای اینترنت بودند، برای هر ماهواره 5000 دلار هزینه برآورد کرده بودند. این در حالی است که ماهواره‌های اتارلینگ هزینه را به 20 برابر پایین تر کاهش داده‌اند و هزینه هر ماهواره در حدود 250 دلار تخیمن زده شده است.

تکنولوژی استارلینک چگونه عمل می کند؟

شاید برایتان جالب باشد که این سیستم ماهواره‌ای که اینترنت را به زمین می‌آورند، چگونه این فرآیند را انجام می دهند. استارلینک در واقع شبکه ای تشکیل شده از 3 هزار ماهواره‌ای است که هم اکنون در مدار پایینی زمین در حال چرخش هستند و دولت آمریکا مجوز تا 12 هزار ماهواره را نیز داده است.

دولت آمریکا مسئول انجام این طرح است و شرکت اسپیس ایکس که مجری این طرح است، اقدام کرده است تا 30 هزار ماهواره دیگر نیز مجوز حضور در مدار زمین را دریافت کنند تا بتوانند هرچه بهتر به کل دنیا اینترنت ماهواره‌ای را تقدیم کنند.

ماهواره هایی که برای پروژه استارلینک در حال استفاده هستند، هیچ شباهتی به ماهواره های معمولی ندارند و از نظر ظاهری شبیه به جعبه های کوچکی هستند که برای دریافت و ارسال امواج مورد استفاده هستند. این پروژه تا اینجای کار چیزی حدود یک میلیارد دلار از سمت دولت امریکا برای آن هزینه شده است و هدف نهایی پوشش بر روی کل کره زمین است.

اینترنت استارلینک چگونه کار می کند؟

بسیاری از ابهامات هنوز هم درباره پروژه استارلینک وجود دارد. این ابهامات شامل این است که چگونه این پروژه می‌تواند به تمامی مناطق دوردست و روستایی اینترنت را برساند؟ اگر دقت کرده باشید، هزینه رساندن اینترنت به روستاها و مناطق دورافتاده بسیار زیاد است. چراکه برای این کار نیاز به هزینه حفر کانال، قراردادن فیبر، حل کردن مشکلات حقوقی و … خواهید داشت.

اما راهکار اینترنت استارلینک چیست؟ استارلینک به صورت مستقیم سیگنال را به ترمینال خود کاربر ارسال می‌کند و نیاز به زیرساخت خاصی نیست. ماهواره‌های استارلینک در مدار پایینی زمین در حال چرخش هستند و هر کسی که بخواهد از آن استفاده کند می‌تواند با سرعت نور اطلاعات را دریافت و از آن استفاده کند.

شکل ماهواره های استارلینک چطور است؟

ماهواره‌های استارلینک ظاهری متفاوت با دیگر ماهواره‌ها دارند. وزن هر ماهواره در حدود 260 کیلوگرم است و تعداد 60 عدد از آن‌ها در هر کدام از راکت‌های فالکون 9 قرار می‌گیرند. این ماهواره‌ها پس از قرارگیری در مدار زمین از طریق لیزر با 4 ماهواره دیگر در ارتباط هستند. قسمت اصلی بر روی این ماهواره قسمت آنتن است که دارای 4 آنتن قوی برای دریافت سیگنال‌ها از سمت زمین است. همچنین تکنولوژی مورد استفاده شده در این ماهواره ها باعث شده است تا در فواصل بسیار نزدیک به زمین نیز در مدار قرار بگیرند و از آن خارج نشوند. قابلیتی که در برای این موضوع بکار رفته است، استفاده از رانشگر یونی است که از گاز کریپتون در آن استفاده شده است.

شکل ماهواره استارلینک

چه کشورهایی از اینترنت استارلینک استفاده می کنند؟

یکی از مهمترین فواید این اینترنت برای کشور آمریکا بوده است. تمامی مناطق این کشور حتی روستاها و دورافتاده ترین مناطق این کشور دارای اینترنت جهانی و استارلینک هستند. یعنی تفاوتی نمی‌کند زیرساختی در آن قسمت وجود داشته باشد یا نه؛ افراد با پرداخت هزینه تجهیزات استارلینک می‌توانند به اینترنت پرسرعت و جهانی دسترسی داشته باشند.

علاوه بر آمریکا، امروزه کشورهای بیشتری تحت پوشش استارلینک قرار دارند. الان که با یکدیگر صحبت می کنیم، چیزی حدود 40 کشور که عمدتا از کشورهای اروپایی هستند، تحت پوشش استارلینک قرار دارند. علاوه بر آن حتی قسمت‌های پرجمعیت استرالیا نیز از این اینترنت در حال استفاده هستند. این کار شرکت اسپیس ایکس برای افزایش مشتری و رساندن پروژه به سودآوری مورد نظر بود که تا اینجای کار توانسته اند بسیار موفق عمل کنند.

تفاوت استارلینک با ADSL

احتمالا تاکنون همه شما بارها و بارها از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در ایران، بسته‌های حجمی خریداری کرده اید. روال اینترنت در ایران به این صورت است که شما یک بسته حجمی محدود یا نامحدود با زمان مشخص خریداری می‌کنید و در ازای تمام شدن حجم بسته باید به صورت پلکانی اقدام به خرید بسته اینترنت کنید. علاوه بر این شما باید فاصله نزدیکی به مرکز ارائه دهنده اینترنت داشته باشید تا بتوانید کیفیت خوبی از نظر اینترنت تجربه کنید.

در بالاتر نیز گفته شد، اینها تماما به شرطی است که زیرساخت و پایه اینترنت در منطقه شما وجود داشته باشد و اگر این زیرساخت هنوز برای شما ایجاد نشده باشد، در واقع شما نمی‌توانید از این اینترنت استفاده کنید. علاوه بر آن، هر کشوری قوانین و مقررات مربوط به خود را دارد و تمامی ارائه دهندگان اینترنت موظف به اجرای قوانین هر کشور و ایجاد محدودیت برای سایت های خاصی هستند.

این درصورتی است که اینترنت جهانی استارلینک کاملا نامحدود است و شما دیگر چیزی به اسم بسته حجمی نخواهید داشت و بدون هیچ گونه محدودیتی می‌توانید به هر سایتی در تمامی دنیا دسترسی داشته باشید و بدون محدودیت در سرعت و دانلود از آن استفاده کنید.

سرعت اینترنت ماهواره ای Starlink چقدر است؟

ماهواره های مربوط به استارلینک در فاصله 560 کیلومتری از زمین در حال چرخش به دور زمین و در مدار زمین قرار دارند. همین فاصله نزدیک باعث زیاد بودن سرعت اینترنت استارلینک شده است. این سرعت در حدی است که پینگ یا تاخیر در ماهواره های استارلینک در حد 25 تا 35 میلی ثانیه است. این سرعت برای کاربران عادی و حتی کسانی که بازی های کامپیوتری انجام می دهند و پینگ برای آن ها بسیار مهم است، بسیار مناسب است.

همچنین سرعت دانلود در این شبکه اینترنت در حدود 1 گیگابایت بر ثانیه است. البته برای آپلود هنوز مقدار دقیقی مشخص نشده است. این مقدار در مقایسه با رقبایی که برای اینترنت استارلینک وجود دارد، بسیار مناسب است. برای مثال شرکت هیوزنت سرعت دانلود 25 مگابایت بر ثانیه است و پینگی در حدود 600 میلی ثانیه دارد که همین نشان از کند بودن آن دارد.

در سال 2019 یک آزمایش مشترک بین اینترنت استارلینک و نیروی هوایی الات متحده آمریکا انجام شد که نام آن Global Lightning است و در این آزمایش سرعت تا 610 مگابایت بر ثانیه نیز رسید.

اینترنت استارلینک چیست؟

به صورت تئوری حداکثر سرعتی که به صورت سرعت اسمی می تواند از سمت ماهواره‌های استارلینک به زمین برسد، حدود 150 مگابایت بر ثانیه است که برای دسترسی به این سرعت نیاز به یک آسمان صاف وجود دارد. البته این سرعت حداکثر سرعتی است که می‌شود به آن دست پیدا کرد که تقریبا در عمل شاید خیلی رخ ندهد. در ایمیل‌هایی که جدیدا شرکت سازنده برای کاربران خود ارسال کرده است، سرعت را بین 50 تا 150 مگابایت بر ثانیه برای دانلود قلمداد کرده است و تاخیر حدودی را نیز بین 20 تا 40 میلی ثانیه در نظر گرفته است.

برای ایران این سرعت تقریبا حدودا 29 مگابایت بر ثانیه برای دانلود و حدود 10 مگابایت برای آپلود است. البته این ارقام نیز حدودی است و اگر طبق شرایطی استارلینک به ایران برسد بهتر می‌توان درباره این اعداد نظر قطعی داد. اگر شما در ایران زندگی می‌کنید، قطعا باید به دنبال روشی برای افزایش سرعت اینترنت خود باشید، اگر می‌خواهید سرعت کروم خود را افزایش دهید به شما توصیه می‌کنم مقاله مربوط به افزایش سرعت گوگل کروم را از دست ندهید.

برای برقرار کامل اینترنت در دنیا چند ماهواره نیاز است؟

شرکت اسپیس ایکس تا کنون مجوز 12 هزار ماهواره را گرفته است که به فضا پرتاب کند. برای اینکه بتواند به صورت کامل سراسر جهان را تحت پوشش قرار دهد نیاز به 42 هزار ماهواره دارد تا صورت فلکی مربوط به ماهواره‌ها را برای پوشش سراسری تکمیل کند.

تجهیزات اینترنت استارلینک

قیمت اینترنت ماهواره ای استارلینک چقدر است؟

الان که صحبت رسیدن اینترنت استارلینک به ایران است، قیمت این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بخواهید اینترنت استارلینک را راه اندازی کنید، نیاز به آنتن و روتر دارید. این دو در مجموع چیزی حدود 500 دلار هزینه دارند که قیمت دلار را اگر 30 هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه این دو باهم چیزی حدود 15 میلیون تومان خواهد شد. همچنین شما برای داشتن اینترنت استارلینک نیاز به تهیه اشتراک ماهیانه دارید. این هزینه اشتراک ماهیانه 99 دلار است که با همان دلار 30 هزار تومانی در واقع چیزی حدود 3 میلیون تومان هزینه اشتراک ماهیانه خواهد داشت.

هزینه بسته اینترنت ماهواره ای شرکت Space-X نسبت به دیگر شرکت‌ها نظیر هیوزنت یا ویاست ارزان تر است. در شکل زیر مقایسه‌ای از این دو شرکت را با یکدیگر می‌بینیم.

هزینه بسته اینترنت استارلینک

موردی که در بسته‌های اینترنت دیگر شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد، محدودیت حجمی است که می‌توانند استفاده کنند. یعنی شما در شرکت نهایت حجمی که در ماهواره ای Viast می‌توان استفاده کرد، 150 گیگابایت است؛ این در حالی است که در اینترنت استارلینک این محدودیت وجود ندارد و شما با پرداخت هزینه یک ماه هر چقدر که بخواهید می‌توانید از پهنای باند استفاده کنید.

آیا اینترنت استارلینک با استفاده از تلفن همراه قابل استفاده است؟

تا چند ماه قبل امکان اتصال به اینترنت استارلینک از طریق موبایل قابل انجام نبود و فقط از طریق دیش هایی که نصب می‌شدند، می‌توانستید به این اینترنت متصل شوید. طی چند ماه گذشته شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد که این شرکت قصد دارد مجوزهای مربوط به اتصال موبایل به اینترنت ماهواره را نیز دریافت کند. این مجوز هم برای گوشی های آیفون و هم گوشی های اندرویدی است و فرکانس تا 2گیگاهرتز را برای این گوشی ها به ارمغان خواهد آورد.

با این کار کشورهایی که در سرویس های اینترنت خود اختلال ایجاد می‌کنند، دیگر امکان این کار را نخواهند داشت و شهروندان آن کشورها می‌توانند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند.

آیا سرویس اینترنت استارلینک در ایران قابل دسترسی است؟

طی روزهای گذشته خزانه داری آمریکا رفع تحریم‌ها برای امکان ایجاد دسترسی برای ایرانیان به اینترنت جهانی را انجام داد؛ اما همچنین بسیاری از اما و اگرها باقی مانده است. مباحث مربوط به تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای داخل ایران یکی از مهمترین چالش‌هایی است که در مسیر این اتفاق وجود دارد.

به صورت کلی ماهواره های موجود در مدار زمین می توانند ایران را به خوبی پوشش دهند اما موضوع همان وجود تجهیزات است که به این راحتی امکان پذیر نیست و از آنجایی که اشتراک ماهیانه این سبک اینترنت باید به صورت دلاری پرداخت شود، مشکل پرداخت مستقیم برای ایرانی‌ها خواهد بود چرا که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند با جامعه جهانی نقل و انتقال پول داشته باشند و از طرف دیگر هزینه 3 میلیون تومان در ماه برای بسیاری از خانوارهای ایرانی موضوع دیگری است و این هزینه ممکن است برای خیلی از افراد غیرقابل پرداخت باشد.

اما با این حال ایلان ماسک صاحب شرکت Space-X در جدیدترین توییت خود در توییتر نوشته است :استارلینک در ایران می‌آید”. این به این معناست که اگر کسانی دیش و لوازم مربوط به آن را داشته باشند و بتوانند از طریق دوستان یا آشنایان خود در خارج از کشور هزینه اشتراک آن را پرداخت کنند، خواهند توانست از اینترنت ماهواره ای استفاده نمایند. اما به صورت کلی بعید است تا یکی دو سال آینده این سبک از اینترنت در ایران قابل اجرایی شدن باشد و باید منتظر بود تا ببینیم شرایط به چه نحوی رقم خواهد خورد.

نصب اینترنت استارلینک

دسترسی به تجهیزات استارلینک ممکن است؟

پاسخ به این سوال بله است. طی روزهای قبلی تحریم ارسال تجهیزات به ایران از سمت آمریکا برداشته شده است و این امکانات به راحتی می تواند تا پشت مرزهای ایران از راه قانونی برسد؛ اما احتمالا برای ورود به کشور دست خوش مخاطراتی خواهد شد. تجربه این سال ها نشان داده است که تمامی کالاها هرچند کم اما از راه قاچاق وارد بازار ایران خواهند شد. محصولات اینترنت استارلینک دارای حجم و ابعاد بزرگی نیست و به راحتی می‌تواند همانند دیگر کالاهای قاچاق وارد کشور شود. ممکن است اوایل تعداد کمی از آن‌ها وجود داشته باشند اما به مرور زمان فراوانی بیشتری از این نوع کالاها در کشور وجود خواهد داشت.

البته ممکن است بسیاری از شما سریعا بخواهید اقدام به خرید این تجهیزات از کانال‌های تلگرامی و سایت‌های غیرمعتبر کنید. چنین چیزی اصلا کار صحیحی نیست چرا که بسیاری از این سایت‌ها به هدف کلاهبرداری ایجاد شده‌اند و پول این تجهیزات را نیز به صورت رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم دریافت می کنند که قابل رهگیری نباشد. اگر نمی دانید رمزارزها چه چیزهایی هستند توصیه می‌کنیم مقاله مربوط به رمزارز چیست را مطالعه نمایید. همچنین اگر نیاز به خرید بیت کوین برای این موارد یا دیگر کارهای خود داشتید می‌توانید به مقاله آموزش خرید بیت کوین مراجعه نمایید.

اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید آیا امکان دارد بدون این تجهیزات از اینترنت استارلینک استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال خیر است. شما برای اینکه از هر نوع اینترنتی استفاده کنید، باید به یک فرستنده متصل باشید. این فرستنده نیز جزو تجهیزات اولیه برای دسترسی به اینترنت ماهواره ای است.

آیا خطری از سمت ماهواره های استارلینک برای زمین وجود دارد؟

نگرانی‌های زیادی برای ماهواره‌های استارلینک وجود دارد. یکی از مهمترین آن‌ها زباله های فضایی بسیار زیادی است که از ماهواره‌ها در سطح فضا پخش خواهد شد و همین باعث ایجاد خطرات زیادی برای فضاپیماهای بدون سرنشین و دارای سرنشین است. شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از این موارد می‌کند و هر ماهواره ای که از کار بیفتد از طریق رانشگرهای نصب شده بر روی آن وارد جو زمین شود و همانجا سوزانده شود تا اثری از آلودگی فضایی باقی نماند.

مورد دیگری که به عنوان مخاطره برای زمین وجود دارد، نور زیاد این ماهواره‌ها است. اگر دقت کنید می توانید این ماهواره‌ها را با چشم غیرمسلح نیز از زمین ببینید. البته این امکان بعد از مدتی از قرارگرفتن در مدار زمین وجود ندارد چرا که به مدارهای بالاتر از زمین می‌رود اما همچنان با چشم مسلح و تلسکوپ قابل دیدن هستند. یک مخاطره‌ای که می‌تواند برای آینده زمین باشد مقدار نور زیادی است که از سمت ماهواره‌ها ایجاد می‌شود. این نور زیاد می‌تواند باعث اختلال در عملکرد تلسکوپ‌های زمینی باشد. البته که شرکت سازنده اعلام کرده است تا جای امکان نورهای مربوط به ماهواره‌ها را خواهد گرفت و بر روی قراردادن پوشش تیره بر روی آن در حال تحقیق و بررسی هستند.

آیا استفاده از سرویس اینترنت ماهواره ای نیاز به مجوز دارد؟

پروژه استارلینک تا الان بالای 1500 عدد ماهواره در مدار زمین قرار داده است و مدام نیز در حال افزایش این تعداد ماهواره است. طبق پیش بینی ها اگر تعداد ماهواره‌ها به اندازه کافی برسد، پوشش جهانی برای دسترسی به اینترنت شکل خواهد گرفت. نکته ای که وجود دارد این است که این شرکت نمی‌تواند به صورت خودجوش این کار را انجام دهد و در صورتی که کل زمین را نیز در بستر ماهواره‌های خود قرار دهد، بازهم نمی‌تواند بدون مجوز دولت‌ها اقدام به قعالیت خاصی کند و در آخر باید وارد مذاکره با کشورها شود.

تا به اینجای کار مشکلات از سمت بیرون از ایران حل شده است و ایران از لیسم تحریم هایی که برای اینترنت ماهواره‌ای بوده خارج شده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا از این مجوز از سمت دولت داده خواهد شد یا خیر؟ از نظر فنی از آنجایی که این نوع ماهواره‌ها پایین تر از دیگر ماهواره‌ها حرکت می‌کنند، اگر دولتی نخواهد اجازه دسترسی به این نوع ماهواره را بدهد، شرکت سازنده ماهواره اسپیس ایکس می‌تواند باعث توقف دیگر ماهواره‌های مدار زمین بر روی این کشور شود.

در کنار آن، اگر دولتی نخواهد اجازه استفاده دهد، می تواند با مواردی همچون نویز انداختن و به هم ریختگی امواج باعث ایجاد مشکل برای ارتباط بین فرستنده و ماهواره شود. البته این‌ها تماما نکاتی است که در بحث اجرایی متفاوت خواهد شد و نمی توان نظر قطعی روی این موارد بیان کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم هرآن چیزی که شما برای اینترنت استارلینک به آن نیاز دارید را مورد بررسی قرار دهیم. در نظر داشته باشید برای کسانی که در ایران حضور دارند، امکان استفاده از اینترنت استارلینک بدون دیش عملا غیرقابل انجام است و اینترنت استارلینک برای موبایل نیز به ایران طی چندسال آینده خواهد رسید؛ چراکه هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد و زمان بر خواهد بود تا بخواهد به دست ایرانیان برسد.

علاوه بر آن سعی کنید به لینک هایی که به منظور نصب برنامه استارلینک برای شما ارسال می شود توجهی نکنید چرا که بسیاری از آن ها می توانند بدافزارهایی باشند که امنیت تلفن همراه شما را به خطر خواهند انداخت و سعی کنید برای هرگونه نصب در آینده فقط از سایت اینترنت استارلینک استفاده کنید و به شایعات توجهی نداشته باشید. چنانچه هر سوالی درباره محتوای نوشته شده دارید، خوشحال خواهیم شد تا آن را از طریق کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن آن را پاسخ دهیم.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *