هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی حسی

بازاریابی حسی (Sensitive Marketing) چیست؟

1400/09/09

احتمالا تا بحال بریتان پیش آمده است که در خیابان در حال قدم زدن هستید و شخصی جلوی شما را می گیرد و یک تکه کاغذ آغشته به عطر را به شما می دهد یا یک مغازه شیرینی فروشی که سعی می کند شیرینی های تازه را در دیدرس و در مکان های بیشتری از فروشگاه خود قرار دهد تا مشتریان بیشتری ترغیب به خرید شوند. یک نمونه دیگر از تبلیغاتی که باعث درگیر شدن حواس مختلف می شوند، تبلیغات تلویزیونی است که از غذاهای زیبا برای تبلیغ محصولی مانند سس استفاده می کنند تا شما را ترغیب به داشتن محصولشان کنند یا در هنگام تبلیغ برای شوینده ها از لباس های روشن استفاده می کنند تا حس زیبایی و طراوت را به شما انتقال دهند. این ها تماما مثال هایی از بازاریابی حسی یا بازاریابی تعاملی است.

در یک شرکت، ارگان و مغازه برای افزایش فروش بیشتر باید روش های بازاریابی مختلف را اجرایی کرد و هر کدام از روش های بازاریابی می تواند گوشه ای مشکلات فروش سازمان را برطرف کند و استفاده همزمان از چند بازاریابی مختلف می تواند باعث فروش هرچه بیشتر در ساختار شرکت شود. انواع مختلفی بازاریابی نظیر بازاریابی ویدئویی، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی شبکه های اجتماعی و … وجود دارد که از هر کدام از آن ها می توانید در جایگاه خود استفاده کنید.

ما به صورت ناخودآگاه هنگام خرید از حواس پنج گانه خود استفاده می کنیم و این امر کاملا بدیهی است و شرکت ها نیز به همین دلیل در سال های اخیر اقدام به درگیر کردن ایم حواس برای تبلیغات و فروش محصول خود کرده اند. بازاریابی حسی که یکی از انواع بازاریابی است، یک شمشیر دولبه است که هم می تواند نتایج بسیار عالی برای یک شرکت داشته باشد و هم می تواند شرکت را بسیار متزلزل کند. اما اگر شما علاقمند به حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ هستید و قصد یادگیری بازاریابی حسی یا Sensitive Marketing را دارید، در ادامه در برتر آموز با ما همراه باشید تا به صورت کامل به این نوع بازاریابی بپردازیم.

بازاریابی حسی چیست؟

بازاریابی حسی (Sensitive Marketing) چیست؟

این نوع بازاریابی یکی از انواع روش های بازاریابی است که با هدف درگیر کردن حواس مخاطب ایجاد شده است. هدف این نوع بازاریابی این است که با درگیر کردن حواس، بر روی رفتار و تصورات شما تاثیرات مستقیم بگذارد و از این طریق ارتباط شما با یک برند و شرکت نیز بیشتر شود و مشتریان وفادار برای شرکت ایجاد کند. این نوع از بازاریابی کاملا ترکیب شده با روانشناسی است و افرادی که این نوع از کمپین ها را مدیریت و ایجاد می کنند، باید به متدهای روانشناسی و تاثیر آن ها بر افراد نیز توجه زیادی داشته باشند.

بازاریابی حسی از آن جهت برای برندها بسیار حائز اهمیت است که می تواند ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد کند چرا که حس های بسیار خوبی را برای مشتریان و افراد استفاده کننده از محصولات آن برند ایجاد کرده است. این بازاریابی در سطوح مختلف با افراد در ارتباط است و علاوه بر اینکه ذهن هیجانی را درگیر خود می کند، به ذهن شناختی و احساسی مخاظب نفوذ می کند.

چه حواسی در بازاریابی پنچ گانه درگیر می شوند؟

بازاریابی تعاملی چیست

بینایی

مهم ترین عنصری که در بازاریابی مورد استفاده واقع می شود، بینایی است چرا که بیشترین تاثیری که یک فرد می تواند دریافت کند از طریق حس بینایی او است. آمارها نشان می دهد بیشتر از 80 درصد از خریدهایی که انجام می شود، از طریق حس بینایی صورت می پذیرد. به همین دلیل است یک شخص با مهارت های دیجیتال مارکتر، به دنبال ایجاد استراتژی برای حس بینایی و توازن و ایجاد رنگ های جذاب مانند عکس لوگو، بنرها و … است. یکی از ترفندهایی که ببسیار می تواند یک شرکت را رو به جلو حرکت دهد، شناخت کامل محیطی است که محصولاتش در آن جا به فروش می رسد. برای مثال اگر یک شرکت بخواهد در ایران محصولی را به فروش برساند باید یک سری تکنیک مشخص به کار ببرد و همان شرکت برای فروش محصول در آفریقا باید یک سری تکنیک های مجزا از این بکار ببرد.

بنابراین شرکت ها و برندهای کوچک و بزرگ سعی می کنند از با استفاده از تبلیغات زیبا و موثر حس بینایی افراد را درگیر کنند و بهتر به یادشان بمانند. شرکت ها باید سعی کنند از المان هایی استفاده کنند تا هرچه بیشتر و آسان تر به یاد افراد بمانند. مثلا لوگوی مک دونالد، لوگوی اپل و … جزو لوگوهایی هستند که هر کسی آن را می بیند بدون فکر کردن تقریبا همه چیز را از آن دریافت می کند.

چشایی

همان مزه است. امروزه اکثر تبلیغات به صورت اینترنتی و مجازی شده است و کمتر کسی به این نوع از حواس توجه می کند وتقریبا جایگاه خود را در بازایابی از دست داده است. اما نمی توان جایگاه بالای این عنصر را در تبلیغات به کلی منکر شد چرا که اگر برندی بتواند روی این مورد تمرکز کند، نسبت به حس های دیگر می تواند 30 درصد بازخورد و فروش بالاتری داشته باشد. امروزه که قابت شدیدی میان برندهای مواد غذایی در سراسر دنیا وجود دارد، برنده کسی است که از طریق بازاریابی حسی و استفاده از استراتژی چشایی، مفهموم مناسبی از مزه و طعم غذای خود اراده دهد تا افراد را متقاعد به خرید کند.

یکی از ترفندهایی که بسیار مورد استفاده است، بررسی ذائقه و مزه غذا در تبلیغاتی است که توسط برندهای مختلف انجام می شود.

حس چشایی در بازاریابی حسی

شنوایی

اجازه دهید با یک مثال حس شنوایی را باهم بررسی کینم. شما داخل ماشین خود در تابستان گرم در حال حرکت هستید و بسیار تشنه هستید. رادیو ماشین صدای ریخته شدن یک نوشیدنی درون یخ های یک لیوان را پخش می کند درنتیجه شما بدون فوت وقت اولین کاری که می کنید این است که جلوی یک مغازه سوپر مارکت توقف می کنید و نوشیدنی را می خرید . آن را نوش جان می کنید. این جا دقیقا از حس شنوایی شما برای خرید یک آبمیوه استفاده شده است.

حس شنوایی آخرین حسی است که در افراد حتی پس از مرگ از بین می رود. شاید دیده باشید کسانی که به کما می روند و گوش هایشان می شنیده است و پس از اینکه به هوش می آیند اتفاقات پیرامون خود را تعریف می کنند. این دقیقا اهمیت حس شنوایی را نشان می دهد. یک برند باید استراتژی شنوایی درستی داشته باشد تا در هر تبلیغ خود علاوه بر استفاده از حس بینایی به حس شنوایی نیز توجه زیادی داشته باشد. این تاثیر حتی درون رستوران ها، پاساژها و مغازه ها نیز بسیار زیاد است که یک موسیقی مناسب می تواند روی خرید افراد تاثیر زیادی بگذارد.

بویایی

این حس برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که به صورت مستقیم بر روی خوراک افراد تاثیر می گذارند. همچنین برای فروشگاه های عطر و ادکلن نیز یکی از پرکاربردترین روش ها است. این اتفاق در فروشگاه های خوراکی بسیار اتفاق می افتد که جوری محصولات خود را آماده می کنند یا قرار می دهند تا بوی غذا حسابی به شما بخورد و شما را ترغیب به خرید کند.

حس لامسه

همان حسی است که از طریق برخورد پوست با یک محصول ایجاد می شود. در تشکیل یک برند 44 درصد می تواند موثر باشد و با تماس فیزیکی دست مشتریان با برند، اتفاقات مهمی برای خرید در شخص رخ می دهد. متاسفانه با پیشرفت روز افزودن تکنولوژی سهم حس لامسه بسیار کم و کمتر شده است اما برای شرکت هایی که امکان ایجاد حس لامسه دارند، این یک فرصت است چرا که افراد با لمس یک کالا خیلی راحت تر حس مالکیت را رای کالا دریفات می کنند و فرآیند خرید زودتر اتفاق می افتد.

حس لامسه در بازاریابی

در بازاریابی حسی سعی می شود از تمامی این حس ها در کنارهم استفاده شود تا بهترین نتیجه را برای یک برند و تبلیغات آن داشته باشد. اما شاید برای شما سوال شده باشد که تمرکز را روی کدام نوع بازاریابی باید گذاشت تا نتیجه بهتری گرفته شود؟ این سوال چیزی است که همیشه پرسیده می شود اما پاسخ به این سوال قدری مشکل است چرا که هر کسی یک معیاری برای خرید خود دارد، مثلا برای خرید یک غذا مزه آن برای یک شخص مهم است اما برای شخص دیگر رنگ و بوی غذا اهمیت ویژه ای دارد و همین امر در تمامی محصولات نیز هست و به همین دلیل است که می گوییم ترکیبی از تمامی روش های بازاریابی را باید بکار ببریم.

آیا اصلا بازاریابی حسی جواب می دهد؟

قطعا هر نوع از بازاریابی برای یک برند هزینه هایی در بر دارد و یکی از مهم ترین سوالاتی که قبل از شروع و استفاده از بازاریابی می پرسد این است که آیا این مدل از بازاریابی برای من جواب می دهد؟ آیا بازاریابی حسی نتیجه ای دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از مهم ترین چیزهایی که در وجود انسان قرار دارد، حس او است. حس انسان باعث ایجاد انگیزه هایی در خرید، انجام کار و … می شود و استفاده از حس های پنچ گانه باعث درگیر کردن انسان ها می شود. ما می خواهیم علت هایی را مورد بررسی قرار دهیم که نشان دهد این نوع بازاریابی بسیار کارآمد و خوب است.

  • درگیر کردن احساسات

اگر شما بخواهید یک تبلیغ انجام دهید و صرفا به صورت مستقیم اشاره به خرید کالا کنید، بازخورد بهتری برای شما خواهد داشت یا اینکه سعی کنید با استفاده از عناصری نظیر گریه و خنده به صورت مستقیم شخص را به خرید کالا و خدمات مجاب کنید؟ به نظر خودتان کدام پاسخ صحیح است؟ قطعا استفاده از گریه و خنده موثرتر است. چرا که با درگیر کردن احساسات بهتر می توانید پیغام خود را به دیگران ببرسانید و آن ها را ترغیب به خرید کنید.

مزیت های بازاریابی حسی

  • میدان عمل را در اختیار افراد قرار می دهید

وقتی شما از بازاریابی حسی یا بازاریابی تعاملی استفاده می کنید، در واقع احساسات افراد را درگیر کرده و نتایج پروهش های مختلف اثبات کرده است وقتی شخصی احساساتش درگیر شود، هرچه بیشتر می تواند به خرید ترغیب شود و این برای کسب و کار بسیار سود آور است.

  • پیروزی قلب بر عقل

شما اگر بازاریابی خود را به خوبی پیاده سازی کرده باشید، در واقع با قلب مشتریان سر و کار خواهید داشت و دیگر منطق و عقل کنار خواهد رفت و شما می توانید محصول خود را خیلی راحت تر به فروش برسانید. برای مثال فرض کنید شما یک دوره آموزش اینستاگرام می خواهید به فروش برسانید، اولین کار این است که افرادی را نشان دهید که با دوره شما به درآمدهای بسیار بالا رسیده اند. وقتی دیگر افراد چنین چیزی را ببنیند، در واقع رغبت زیادتری برای خرید دوره شما خواهند داشت.

مزایای استفاده از Sensitive Marketing

این نوع بازاریابی دارای مزیت هایی است که به ندرت در دیگر روش های بازاریابی وجود دارد و می توان آن ها را مشاهده کرد. اما با این حال باید بدانید این روش از بازاریابی چه مزیت هایی دارد و اگر مناسب کسب و کاتان بود در استفاده از آن، شک نکنید و حتما آن را بکار بگیرید.

  • ایجاد مشتریان وفادار برای برند
  • ایجاد راتباط دو طرفه افراد و مشتریان با برند و شرکت
  • ایجاد حس خوب از این طریق و ایجاد حس تمایز برند شما از دیگر برندها
  • تبلیغات دهان به دهان که از همان ایجاد حس خوب در مشتری پدید می آید.
  • درگیر کردن مشتری برای خرید به صورت ناخودآگاه
  • تقویت ساختار برندینگ
  • گسترش و حفظ سهم شرکت از بازار

مزیت های بازاریابی حسی

چه تفاوت هایی میان بازاریابی به سبک قدیم و بازاریابی حسی وجود دارد؟

امروزه افراد از خواب که بیدار می شوند، کلی کار روی سرشان می ریزد و فهرستی بلند بالا از کارهایی که باید انجام دهند، وجود دارد. بنابراین باید از طریق بازاریابی حسی طوری به زندگی انسان ها نفوذ کرد که در لحظات خوش و شادی آن ها کنار آن ها بود. این دقیقا کاری است که بازاریابی حسی انجام می دهد و با استفاده از حال خوب مشتری به فروش بیشتر محصول و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب می پردازد. این در حالی است که بازایابان قدیمی تنها کاری که انجام می دادند، مانور دادن بر روی قیمت و ویژگی های محصول بود و نقش آنچنانی در ماندگاری در زهن مخاطی نداشتند.

نوع ارتباط با مصرف کنندگان و مشتری ها نیز از زمان قدیم تا به اکنون تقاوت های زیادی کرده است. امروزه در دنیای رقابت میان برندها باید از خلاقیت، زیرکی و هوشمندی بالایی برخوردار باشید تا بتوانید سهم زیادی از بازار را به دست آورید. این در حالی است که در گذشته آنچنان رقابتی وجود نداشت و یک ارتباط یک طرفه، خشک و بی روح از سمت برندها با مشتری انجام می شود و فروش نیز از همین طریق صورت می گرفت. اما امروزه چنین چیزی وجود ندارد و

عناصر اصلی در تعیین استراتژی برای بازاریابی حسی چیست؟

برای اینکه یک نتیجه عالی و مناسب از بازاریبای حسی بگیریم، باید عناصر آن را بشناسیم و بدانیم چگونه از عوامل مختلف آن استفاده کنیم.

  1. تبلیغات دهان به دهان : احتمالا بسیار برایتان پیش آمده است که محصول یا خدماتی را تهیه کرده اید و پس از استفاده از آن، این محصول را به افراد نزدیک به خود معرفی کرده اید. این محصول می تواند همه چیز باشد؛ از یک لباس گرفته تا یک دوره آموزشی مانند آموزش زبان انگلیسی. پس تفاوتی در نوع محصول نمی کند وفقط باید محصول شما از کیفیت و امکانات بالایی برخوردار باشد. اما گاهی ممکن است محضول شما داری ایراد یا نقصی است. این نقص بازهم باعث تبلغیات دهان به دهان برای شما خواهد شد اما در جهت تحریب و منفی برای شما و این تبلغیات دهان به دهان آنقدر می تواند تاثیر زیادی داشته باشد که نباید آن را دست کم گرفت.
  2. تعامل هر چه بیشتر بین مشتریان و برند : با گسترش شبکه های اجتماعی امکان تعامل مشتریان با برندها زیاد شده است  و شما باید همیشه به این موضوع دقت کنید و یک روش بی دردسر برای تعامل با مشتریان خود انتخاب کنید. این امر یکی از مهم ترین پارامترهای بازاریابی حسی به شمار می رود.
  3. قیمت محصول : قیمت گذاری بر روی یک محصول از اهمیت بالایی برخوردار است و باید پارامترهای مختلفی را برای قیمت گذاری در نظر گرفت. چرا که در صورتی که بدون بررسی بازار و قیمت های موجود در بازار، قیمت خود را ارائه دهید، ممکن است افراد به سراغ رقیب های شما رفته و از آن ها خرید کند. قیمت گذاری یک محصول به تجربه خرید مشتری برمی گردد. یعنی هر چقدر محصول شما بهتر باشد و تجربه خرید بهتری داشته باشد، قیمت بالاتری نیز می توانید اراده دهید. برای مثال فرض کنید آموزش تولید محتوا را به ارزش 500 هزار تومان به فروش می رسانید و رضایت کاربران به صورت کامل ایجاد شده است. در این صورت شما می توانید قیمت محصولات دیگر نظیر آموزش وردپرس را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنید.
  4. تجربه : تجربه خوب یا بد می تواند عامل مهمی در تعیین حس رضایت کاربران شما داشته باشد و به همین دلیل است که به عنوان مهم ترین عنصر برای تعیین استراتژی در بازاریابی حسی مورد استفاده است و یک شرکت باید سعی کند حس رضایت بالایی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد.
  5. چیدمان : باید چیدمان استفاده از محصول برای کاربر درست باشد تا یک تجربه خرید عالی از آن به دست آورد.

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله دو سوال مهم بازاریابی حسی چیست و بازاریابی تعاملی چست را مورد بررسی قرار دادیم که این دو به یک معنا و مفهوم هستند. برای داشتن یک بازاریابی خوب و عالی باید هدف از شرکت خود را بسنجید و با بررسی مشتریان و جامعه هدف خود، یک پلن برنامه ریزی برای آن داشته باشید. بازاریابی حسی یکی از انواع بازاریابی است که شرکت های معروف زیادی از آن استفاده می کنند و سعی در بهتر کردن فروش و بازاریابی محصولات خود دارند. شما نیز می توانید با استفاده از حواس 5 گانه و چیدن یک استراتژی دقیق و درست از این نوع بازاریابی در کنار انواع دیگر بازاریابی استفاده کنید.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *