هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

بازاریابی ویروسی چیست؟ + نحوه انجام بازاریابی ویروسی

1400/08/25

یکی از انواع بازاریابی بازاریابی ویروسی است. بازاریابی ویروسی با توجه به رشد بازاریابی دیجیتال هم اکنون زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود. مشابه بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ در دنیای واقعی می توان به بازاریابی دهان به دهان و یا بازاریابی همهمه ای اشاره کرد. استفاده از بازاریابی ویروسی سبب می شود تا شما ره ۱۰۰ ساله در رسیدن به موفقیت کسب و کار خود را در مدت زمانی بسیار کوتاه تر طی کنید. برای این که بازاریابی ویروسی شما به شکل حرفه‌ای صورت پذیرد،ما  لازم است تا شما از یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای کمک بگیرید. در ادامه قصد داریم تا با مفهوم بازاریابی ویروسی بیشتر آشنا شویم و استراتژی های مرتبط با این سبک از بازاریابی را بهتر بشناسیم.

وایرال مارکتینگ چیست؟

زمانی که مخاطبین خود را تشویق به انتقال پیامی از کسب و کار خود می کنید، در واقع بازاریابی ویروسی اتفاق می افتد. به عبارت دیگر در این شیوه، شعار یا اسم برند شما به صورت یک ویروس در بین مشتریان و مخاطبان شما پخش می گردد. از آنجا که انتقال پیام حالتی ویروسی دارد لذا نام بازاریابی ویروسی بر روی آن گذاشته شده است. در بازاریابی ویروسی، ویروس شما از جنس محتوا است و بیشتر در دنیای دیجیتال اتفاق می افتد چرا که این سبک از بازاریابی بر مبنای شبکه های اجتماعی صورت می پذیرد و در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب نام برند یا کسب و کار شما عنوان می‌ گردد. در گذشته بیشتر تبلیغات بر بستر تبلیغات بیلبوردی و یا تلویزیونی بود اما این روزها در بستر شبکه‌های اجتماعی رخ می دهد. دقت کنید که کمپین های وایرال مارکتینگ عمر طولانی ندارند و معمولا مدت زمان کوتاهی دوام می آورند اما در همین مدت زمان کوتاه می توانند موفقیت های قابل توجهی را برایتان به ارمغان بیاورند.

نوع محتوای وایرال مارکتینگ

در بازاریابی ویروسی جنس محتوا می تواند یک مقاله جذاب، یک توییت متفاوت، یک آهنگ کوتاه و حتی یک اپلیکیشن باشد و در اینجا متوجه می‌شویم که جنس محتوا تاثیری در کلیت مسئله ندارد. محتوای شما در واقع باید به گونه‌ای باشد که افراد را تشویق به اشتراک گذاری با سایرین کند. هر چه تعداد افرادی که پیام شما را دریافت می کنند بیشتر باشد، محتوای شما اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

ویژگی های یک محتوای ویروسی

با توجه به اینکه شبکه‌های مجازی و اینترنت بستری را فراهم کرده است تا یک برند و بتواند سریع رشد کند و محتوای آن در این فضا به سرعت پخش شود لذا بازاریابی ویروسی بهتر از قبل اتفاق می‌افتد و بستر بازاریابی ویروسی کاملا فراهم شده است. البته نباید فراموش کنیم که در این فضا درست است که هر محتوایی امکان دیده شدن دارد اما هر محتوایی ویروسی نیست. پس باید ببینیم که محتوایی ویروسی دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد! اگر شما به عنوان مدیر تبلیغات قصد فعالیت داشته باشید باید تمامی این سبک از بازاریابی ها را بشناسید و از آنها در جای مناسب استفاده کنید. مهمترین ویژگی هایی که یک محتوای ویروسی دارد، این است که کیفیت آن بالاست و کیفیت بالا به این معنی است که بیشتر مخاطبان باید از آن محتوا خوششان بیاید! محتوا باید به گونه‌ای طراحی شود که ارزش اشتراک گذاری با دیگران را داشته باشد و البته خلاقانه بودن آن نیز سبب می شود تا مخاطب بهتر از قبل آن را به اشتراک بگذارد! دقت کنید که استفاده از احساسات و برانگیخته کردن احساسات مخاطب در محتوا نیز از دیگر روش هایی است که می تواند یک محتوا را به محتوای ویروسی تبدیل کند.

پیام ویروسی

نحوه ی انتشار محتوای ویروسی

برای انتقال پیام یک محتوایی ویروسی محیط های متفاوتی وجود دارد اما پس از تولید محتوای ویروسی باید به این توجه کنید که سه معیار اصلی در موفقیت آن تاثیر گذار هستند!

برای اینکه یک پیام ویروسی شود، در واقع سه نوع پیام رسان نیاز داریم. این پیام‌رسان ها شامل متخصصین بازار، افراد تاثیرگذار و فروشندگان هستند. متخصصین در واقع به کسانی گفته می شود که همه چیز در دست آنهاست. هر اتفاقی که بیفتد این افراد زودتر از همه باخبر می‌شوند. در دسته دوم افراد تاثیرگذار را داریم که این افراد کسانی هستند که ارتباطات اجتماعی بالایی دارند و بیشتر مردم با آنها تعاملات مثبت ایجاد می‌کنند! این افراد تاثیرگذار معمولاً به گونه‌ای در فضاهای مجازی فعالیت می‌کنند که اعتماد در بین مردم شکل می گیرد و پل ارتباطی بین برندها و دیگر افراد می شوند.

فروشندگان نیز افرادی هستند که این پیام را دریافت می کنند و آن را مرتبط و قابل قبول دارند و در واقع این پیام را در دست افراد تاثیرگذار می گذارند. اگر پیامی که شما منتشر می‌کنید به یادماندنی و جالب باشد، پتانسیل تبدیل به پتانسیل پتانسیل تبدیل به یک پیام ویروسی را دارد. معمولاً تعداد اندکی از پیام ها این ویژگی را دارند اما اگر پیام شما منحصر به فرد باشد و پشت آن ایده مناسبی قرار بگیرد، می‌تواند به یک پیام ویروسی تبدیل شود. برای انتشار محتوا های ویروسی کانال ها و شیوه های متفاوتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بازاریابی دهان به دهان، ایمیل ها، شبکه های اجتماعی، سایت های اشتراک گذاری ویدئو و انجمن های موجود در اینترنت اشاره کرد. البته وجود بخش دیدگاه ها در وبسایت ها و حضور وبلاگ ها نیز به این موضوع کمک می کند.

بازاریابی ویروسی مناسب چه کسانی است؟

بازاریابی ویروسی از آنجا که یکی از بازاریابی های کم هزینه است و بازدهی بالایی دارد، برای کسب و کارهای کوچک نیز بسیار مناسب است. البته کسب و کارهای بزرگ هم می توانند از این روش استفاده کنند و برای آنها هم مفید خواهد بود اما با توجه به صرف هزینه کمتر استفاده از آن برای کسب و کارهای کوچک بسیار معقول تر به نظر می رسد. استفاده از بازاریابی ویروسی در کنار بازاریابی چریکی بسیار رونق یافته است به نحوی که یکی از بزرگترین برندهای دنیا یعنی کوکاکولا نیز از این بازاریابی استفاده کرده است. دقت کنید که بازاریابی ویروسی معمولا با دیگر روشهای بازاریابی ها ادغام می‌شود چرا که معمولاً بازاریابی ویروسی سبب ایجاد سر و صدای زیاد در مورد یک داستان با یک شعار می شود و در نهایت دیگر بازاریابی ها هم به کمک آن می آیند و در و در فروش بیشتر یک برند تاثیر گذار خواهند بود.

استراتژی پیاده سازی بازاریابی ویروسی

برای این که بازاریابی ویروسی شما به درستی بتواند حق مطلب را ادا کند و مطالبی تولید کنید که به آسانی به اشتراک گذاشته شود، شما باید از استراتژی‌های مناسب و درست بازاریابی ویروسی بهره بگیرید. معمولا محتواهایی که جنبه آموزشی و یا سرگرمی دارند، موفق تر هستند و در فضای مجازی سرعت پخش آنها بالاتر است. به همین دلیل سعی کنید محتوایی که بر می گزینید، در این حوزه ها باشد. مهمترین نکته در بازاریابی ویروسی این است که بدانید هیچ پیغامی به خودی خود ویروسی نمی شود بلکه باید یک پیام درست را منتقل کند.
اولین گام برای راه اندازی بازاریابی ویروسی این است که مخاطبین هدف خود را بررسی کرده و ببینید که در کدام شبکه های مجازی فعال تر است. به طور مثال خانم های مجردی که بین ۱۸ تا ۲۴ سال دارند در شبکه اجتماعی پینترست فعالیت بیشتری از خود نشان داده اند.

از تکنیک های موثر در کمپین های بازاریابی ویروسی، تهیه ویدیو است. ویدئو معمولاً مخاطبان را با محصولات و خدمات بیشتر درگیر می کند. اگر شما بتوانید محتوای ویدئویی مناسب خود را در شبکه های اجتماعی درست به اشتراک بگذارید، معمولاً تاثیرگذاری بیشتری را خواهید دید. معمولا اگر ویدئو ها جنبه آموزشی و یا سرگرمی بالایی داشته باشند، پرطرفدارتر خواهند شد و بیشتر مردم آن را بین دوستان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذارند!

وایرال مارکتینگ

می دانید قدرتمندترین کلمه در دنیای بازاریابی چیست؟ کلمه رایگان در دنیای بازاریابی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که در بسیاری از کمپین ها چه کمپین های بازاریابی معمولی و چه کمپین های بازاریابی ویروسی، بیشتر شرکت ها اقدام به عرضه رایگان کالا یا خدمات خود می کنند. این کلمه ممکن است امروز و فردا شما را به سود نرساند اما به زودی نتیجه خود را بر بازار شما می گذارد. زمانی که شما از کلمه رایگان استفاده میکنید، سبب جلب توجه بقیه افراد به شبکه های اجتماعی، وب سایت و یا فروشگاه خود می‌شوید. این موضوع سبب می‌شود تا آنها با مراجعه به وب سایت شما، دیگر اجناس را نیز مشاهده کنند و در نهایت در فروش شما تاثیرگذار خواهد بود.

پیش تر نیز ذکر کردیم که برانگیختن احساسات مخاطب، تاثیر مستقیمی بر رشد و موفقیت بازاریابی ویروسی شما خواهد داشت. سعی کنید یک محتوای دوست داشتنی یا منزجرکننده تولید کنید. محتوایی که تولید می کنید باید به گونه‌ای باشد که دیگران را یا خوشحال کند یا عصبانی! معمولاً پیغام های بازاریابی احساسی بیشتر از دیگر پیغام ها توجه مخاطب را جلب می‌کنند و بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

انجام کار غیر منتظره یکی از قدیمی ترین سوژه ها برای بازاریابی ویروسی است. زمانی که شما یک کار غیر منتظره انجام دهید، توجه مردم را جلب خواهید کرد و در نهایت منجر به اشتراک گذاری آن کار با دیگران می شوید. اگر در نویسندگی مهارت دارید، سعی کنید از بازاریابی محتوایی استفاده کنید. بازاریابی محتوایی در کنار بازاریابی ویروسی می تواند تاثیر بسزایی در رشد کسب و کار شما داشته باشد.

از تکرار کردن نترسید. پیامی که تنها یک بار منتشر شود، به زودی زود از ذهن مخاطب خارج می شود. زمانی که شما یک محتوای جالب و غیرمنتظره تولید می‌کنید، می‌توانید توجه زیادی را جذب کنید، پس باید آن را تکرار کنید و دقت کنید که تولید یک محتوای جالب، پایان راه نیست بلکه تازه کار شما شروع شده است. شما باید توجه دیگران را به آن محتوا جلب کنید. سعی کنید از تبلیغات متنوع برای جلب نظر مردم استفاده کنید. اگر پیغام شما با خلاقیت زیاد همراه باشد، به زودی زود به یک پیغام ویروسی تبدیل می شود. تاثیر پیغام های ویروسی را دست کم نگیرید. همین بازاریابی ویروسی می تواند در مدت زمان کوتاه رشد کسب و کار شما را تضمین کند.

سخن نهایی

برای اینکه بتوانید موفقیت بازاریابی ویروسی خود را بسنجید قطعاً به معیارهایی برای ارزیابی آن احتیاج خواهید داشت. یکی از بزرگترین ضعف های بازاریابی ویروسی ارزیابی و تعیین دقیق نتیجه آن است اما شما می توانید با توجه به بازخورد فعالیت های ویروسی مثلاً بر اساس تعداد بازدید، کلیک و یا به اشتراک گذاری پست شما در شبکه های اجتماعی، نتیجه نهایی را تحلیل کنید و ببینید که پیام شما چقدر موفق بوده است اما این که بتوانید تعیین کنید این بازاریابی چقدر در فروش شما تاثیرگذار بوده است، کار ساده ای نخواهد بود.

در نهایت قصد داریم تا برخی از نکات مهمی که در مقاله ذکر کرده ایم را دوباره عنوان کنیم چرا که این مطالب بسیار مهم هستند و تکرار آنها به شما کمک می کند تا کمپین بازاریابی موفقی را راه‌اندازی کنید. دقت کنید که محتوای ویروسی باید کاملا خلاقانه و جذاب باشد و به گونه‌ای ایجاد شود که ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد. راز موفقیت بازاریابی ویروسی انتقال پیام درست در پیام رسان درست به محیط درست است. هرچقدر پیام شما با سرعت بیشتری انتشار پیدا کند، شدت ویروسی بودن آن بیشتر است و بیشتر از قبل می تواند به موفقیت کمپین شما منجر شود. مزیت بازاریابی ویروسی، هزینه بسیار کم آن است و سرعت انتشار در این سبک از بازاریابی بسیار بالاست. شما با استفاده از بازاریابی ویروسی می تواند یک شبه ره چندین سال را طی کنید اما به شرط آن که به درستی و توسط یک شخص با تجربه طراحی گردد.

دقت کنید که برای طراحی یک کمپین بازاریابی ویروسی، تعیین یک پیام درست بسیار ارزشمندتر است و اگر بتوانید پیام درست را در یک محیط درست به اشتراک بگذارید، تاثیر آن پیام را چندین برابر خواهید کرد.

نویسنده : فاطمه اکبرزاده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *